Jag en pelletspanna och tappar trycket i systemet.
Säkerhetsventilen på ackumulatortanken släpper ut vatten och till slut finns det inget tryck kvar.
Någon som vet vad detta är? (Bifogar bild)
Provade att känna på den med polygripen och jag kunde dra åt den.
 
  • Rostig anslutning på en ackumulatortank med en röd säkerhetsventil, indikeras av en röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd ackumulatortank med en tillhörande mätare och säkerhetsventil i ett värmesystem, med isolering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt säkerhetsventil. Du kan iofs testa att snabbt vrida på den röda ratten. Ibland kan det få den till att tätna.
Den inringade detaljen ser ut som en luftningsventil.
 
Jag har provat att vrida på röda ratten utan att det hjälper. Systemet är ca 5-6 år så det känns som riktigt dålig kvalitet på säkerhetsventilen.
Finns det nått bättre märke man kan byta till ?
Detta är en Flexcon.
 
Den absolut vanligaste orsaken brukar vara felande expansionskärl. Om det är det som syns på andra bilden så skulle det kunna vara för litet. Hur mycket vatten är det i systemet och hur stort är expansionskärlet?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Kan du se om det läcker vid den inringade ventilen?
Var det den du hade dragit till med Polygripen?
 
Ok. Vad är det som felar med kärlet?
Expansionskärlet är på 50 liter och tanken är på 850 liter.
 
Immobil Immobil skrev:
Kan du se om det läcker vid den inringade ventilen?
Var det den du hade dragit till med Polygripen?
Den har inte läckt tidigare men den kastade ut lite vatten när jag vred på den med polygripen.
Vattnet rinner ut ur svallerröret som går från säkerhetsventilen.
 
Jamen, då är det säkerhetsventilen som är kass! I synnerhet om det inte hjälper att vrida på den röda ratten.
 
Immobil Immobil skrev:
Jamen, då är det säkerhetsventilen som är kass! I synnerhet om det inte hjälper att vrida på den röda ratten.
Ok
Något tips på säkerhetsventil?
 
Den in ringade delen tror jag är en vakuumventil. Vad i hela friden den gör där fattar jag inte. Men de brukar sitta tillsammans med övertrycksventilen på varmvattenberedare.
 
D Daniel 109 skrev:
Den in ringade delen tror jag är en vakuumventil. Vad i hela friden den gör där fattar jag inte. Men de brukar sitta tillsammans med övertrycksventilen på varmvattenberedare.
Jag funderar varför den inte var åtdragen.
Jag kunde dra åt den ganska mycket och ändå läckte den inte innan.
 
kulle
D Daniel 109 skrev:
Den in ringade delen tror jag är en vakuumventil. Vad i hela friden den gör där fattar jag inte. Men de brukar sitta tillsammans med övertrycksventilen på varmvattenberedare.
Nej det är en luftningsventil, precis som Immobil skrev
 
Så bra, det motiverar ju varför den sitter där.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Om man ser på bilden där manometern syns håller jag med useless. Är den riktig visar den så högt tryck att man får ants att säkerhetsventilen gjort sitt jpbb helt korrekt när den släpper ut vatten. Dra inte heller mer i avluftaren inget problem där och dessutom kan du lufta enkelt manuellt via SÄV om det behövs vid en nystart eller större påfyllning.

Så kolla kärlet och hur det ligger till med tryck osv på luftsidan. Är blåsan hel kan u anpassa till optimala nivåer för just din anläggnings statiska tryck. Med pellets och små variationer i temp bör du klara dig med det ganska lilla kärlets volym om du håller det i skick. Det ligger lite i nedre delen av volym sett till ditt system och sitter det på varma sidan är påfrestningen större också. Normalt ska det inte komma vatten ur ventilen om kärlet är ok man får inte jämföra med VVB där det är normalt med lite dropp.

Så gå vidare i undersökningen av vad som är fel det är knappast ventilen och har du tur inte kärlet heller bara en justering av luftinnehållet där.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
F Calle&Lisa skrev:
Ok
Något tips på säkerhetsventil?
Köp en likadan som sitter där. Kolla på den röda ratten vilket antal bar det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.