Är väl strömbrytaren med röd "TILL" indikering för uttaget.

Protte
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Är väl strömbrytaren med röd "TILL" indikering för uttaget.

Protte
Japp, de kör väl med brittisk standard?
 
prototypen prototypen skrev:
Är väl strömbrytaren med röd "TILL" indikering för uttaget.

Protte
Vems inlägg svarar du på?

Är det på 123abc’s inlägg (5654), som ställer fråga angående Pagno’s bild i inlägg 5650?
På den bilden finns det inget uttag med strömställare.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
E
Äsch. Protte är gammal och trött. Dessutom är det söndag. Inte så lätt att vara uppmärksam på precis allting då ;)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vems inlägg svarar du på?

Är det på 123abc’s inlägg (5654), som ställer fråga angående Pagno’s bild i inlägg 5650?
På den bilden finns det inget uttag med strömställare.
Han menar nog Mr_Almer inlägg.
Det sitter ett tillslag i duschen som lyser rött när den är påslagen.
 
Inte så lätt när inläggen nästlar sig.

P
 
M MagHam skrev:
Är det inte säkerhetsglas så är det farligt.
Min egen son gick in i en altandörr så glaset yrde när han var liten. Och en f d kollega till mig höll på att förlora sin son trots massiva blodtranfusioner och operation när en glasskiva från en dörr snittat upp hela pojkens lår.
Men det var OT. Åter till el
Det är ju lite elakt att lämna ot-kommentarer och påpeka att det var sista ot-posten. Under 0,6m till markhöjd skall det vara säkerhetsglas eller laminerat glas oavsett om du har barn hemma.

Nu åter till elen igen.
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Hej Ny på Forumet. Tog Tre dagar att plöja igenom tråden föra veckan

När jag åkte ut till sommarstugan i helgen fick jag bild från vårran byggbod/gäststuga som jag tänkte kunde platsa här, döm själva.
 
  • Gammal elcentral med säkringar och på/av-vippströmbrytare på en vägg med delvis avskalad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, man kan ju undra varför man lägger dubbla ledningar under samma överfall när det finns lediga. :surprised:
 
  • Gilla
Gasoline
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Japp, de kör väl med brittisk standard?
Gammal britisk standard (BS 546) vad jag vet. 15A stickproppen är ungefär så stor som en CEE 32 (i stiftdiameter). Mögligtvis är den gamla 5A godkänd för 16 A i Indien idag, inte 100% säker.
 
Svårt att se på bilden men skåpet sitter över en dosa där inkommade ekkj(Tror den hetter så) är borrad rakt igen. Sedan har man skarvat befintlig fk från lampor och annan inbyggd el med fk i annan färg som troligen var det som fanns till hands.

Kan någon förklara vaför man använder röd som fas, när den på tiden detta jordes borde varit jord?

Uppenbarligen så ville man få två fas utan att byta kabel eller?
 
G Gasoline skrev:
Hej Ny på Forumet. Tog Tre dagar att plöja igenom tråden föra veckan

När jag åkte ut till sommarstugan i helgen fick jag bild från vårran byggbod/gäststuga som jag tänkte kunde platsa här, döm själva.
Lite svårt att följa på bilden. Hur många faser matas den med? En eller två? Den som flyttat ledaren från undersidan på tredje säkringen till den andra har nog inte förstått vad den gjort.
 
A Avemo skrev:
Lite svårt att följa på bilden. Hur många faser matas den med? En eller två? Den som flyttat ledaren från undersidan på tredje säkringen till den andra har nog inte förstått vad den gjort.
Korrekt matades med två faser, jag undrar dok om kabeln är godkänd för detta med tanke på den röda fasen. De har ju använt skyddsledaren som jord.

Att faserna ligger ihopp på säkringar känns precis som du säger minst sagt som okunnighet.

Har någon lagt märke till den blå kabel kopplad ut från mittersta säkringen änu föresten?
 
  • Eluttag och säkringar med synliga kablar, varav en felaktigt använd röd kabel som skyddsledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om det är EKKJ så är det ok att använda skärmen som jord. Med dagens standard tror jag inte att man alls får använda röd. Och med den gamla standarden fick man använda den till vad som helst. Med andra ord det var ingen standard.

Det skulle kunna vara att den ursprungligen använt skärmen som PEN-ledare och att någon vid ett senare tillfälle valt att offra en fas till neutralledare för att slippa koppla in en PEN-ledare som är för tunn för dagens regler.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.