Samtidigt, detta är fjantigt. Så är det INTE alls

"I kök ska det endast finnas installationer avsedda att betjäna köket. Vatteninstallationer i kök ska utföras av ett auktoriserat VVS-företag. Efter installationen erhåller kunden ett intyg om att installationerna är utförda enligt gällande branschregler. Intyget är ett kvitto på ett försäkringsbart utförande och är en värdehandling för kunden. "
 
  • Gilla
Kampf
  • Laddar…
Hej!

Idag fick jag hjälp av farsan så nu är sidan vid kyl och frys helt monterad. Fick upp täcksida och skåpen är ihopskruvade, sedan lyfte vi in kyl och frys. Vid 40-överskåpet fick vi ha med oss elen till den LED-spot som ska vara där.

Efter det fortsatte vi på andra sidan och alla överskåpen är nu ihopskruvade, även där fick jag få med mig LED-spotar som ska vara i vitrindelen. Därefter monterade och kopplade vi in fläkten.

Imorgon ska vi fortsätta med underskåpen och hämta hem spis & diskmaskin som var anledningen till att vi inte skruvade ihop underskåpen idag. Är lättare att ha vitvarorna på plats och fixera skåpen. :)

En nyligen monterad köksinredning med överskåp och en täcksida vid kylskåpsutrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade köksskåp och högskåp med kyl och frys, omonterat skåp på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade överskåp och vitvaror i ett pågående köksrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksrenovering pågår med nymonterade vita skåpstommar på vägg och golv, och förberedelse för LED-spotar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksskåp med monterad köksfläkt och utsparning för ventileringsrör över omonterad arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterad köksfläkt med LED-belysning under vit överskåpssektion och ventilationsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för idag, fortsättning imorgon! :)

//Fredrik
 
  • Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
Hej igen!

Det närmar sig kakelsättning i köket och om allt går som det ska så borde jag kunna börja med det till helgen :)

Men jag har två varianter på kakel som jag funderar över och vill gärna ha era åsikter och synpunkter. Jag själv har väldigt svårt att bestämma mig:rolleyes:

Nr.1
Klassiskt kökskakel, vit platta med fasade kantar, 10x20cm, har fungerat i kök under snart 20års tid och lär göra det i 20år till.
Två olika typer av vita kakelplattor uppställda omlott med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nr.2
Vit slät platta, 10x30cm, känns lite modernare utan sticka ut på något sätt.
Två olika vita kakelplattor uppsatta omlott på en vägg, en fasad och en slät variant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Prisskillnaden är inget att ta någon direkt hänsyn till eftersom det enbart handlar om 3-4kvm. Jag är lite inne på nr.2 mest för att bryta trenden. Samtidigt som nr.1 är väldigt stilren och just klassisk. Båda plattorna kommer att sättas omlott.

Så vad tycker ni? Hjälp mig med lite åsikter :)

//Fredrik
 
Solklar nr2 för mig!
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
H
Tycker nr2.
Hur ligger du budgetmässigt?
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Jag stämmer in i kören, nr 2!
Mycket jobb du lägger ner! Blir kanonbra!
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Nummer två tycker jag är betydligt snyggare
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
H Haget skrev:
Tycker nr2.
Hur ligger du budgetmässigt?
Vad det gäller budget så ligger jag bra till, har inte räknat ihop på ett tag men är ganska övertygad om att det inte är över 80k ännu. Kan återkomma när jag lagt in de kvitton jag har :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Haget
  • Laddar…
Åsa Lund
Nummer 2 är MYCKET lättare att foga
Ta grå fog som inte blir så skitig fort
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Ingen av dom! Våga vägra vitt överallt hälsar stilpolisen... :cool:
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Jag säger tvärt om. Renoverade kök i slutet av nittiotalet, björkluckor och något "varmt" kakel med ojämna kanter och så rostfria vitvaror - allt enligt trenden. Efter 5 år känns köket så outdated så man ville dö. Satsa på klassiskt. Färg kan man lägga till med gardiner och handdukar som är lätta att byta ut.
 
  • Gilla
gusvo085 och 1 till
  • Laddar…
Hur löser du ventilationen över kyl och frys? Det hade varit bra att ha dem på golvet i stället för på en hylla, nu måste de ventileras bakom skåpen och i takanslutningen plus att det blir ett tvåmansjobb varje gång det ska städas bakom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E Enannananna skrev:
Hur löser du ventilationen över kyl och frys? Det hade varit bra att ha dem på golvet i stället för på en hylla, nu måste de ventileras bakom skåpen och i takanslutningen plus att det blir ett tvåmansjobb varje gång det ska städas bakom.
Det är inbyggd ventilation i Ikeas överskåp så den biten är redan klar, kan försöka komma ihåg att ta en bild (y)

Att ha dem på golvet var i detta fallet uteslutet, hade blivit en glipa på 8cm mellan kyl/frys och överskåp och den kan jag inte tänka mig lösa på något snyggare och bättre sätt en men en hylla som jag har gjort och samma sockel under som till övriga köket :)

//Fredrik
 
Hej!

Idag har jag skruvat ihop underskåpen på andra sidan, lyfte dit spis samt diskmaskin så jag kunde stämma av med måtten. Därefter fixade jag golvskydd under diskmaskin och diskbänkskåpet :)

Nyinstallerade underskåp i kök med insatt spis och golvskydd under diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad spis mellan vita underskåp på en byggarbetsplats, golvskydd synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvskydd installerat under framtida diskmaskinsplats med rör och uttag i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med ihopskruvade underskåp, spis och arbete på golvskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksskåp under montage med installerad ugn och plats för diskmaskin mot orenoverad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvskydd installerat under diskmaskinsplats med instruktionsmanual på trägolv i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad BOSCH diskmaskin mellan vita köksunderskåp, med skydd för golv undertill och oavslutad vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med nyinstallerade underskåp, en spis och diskmaskin, med synliga elanslutningar och golvskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med nyinstallerade underskåp, spis och diskmaskin, samt golvskydd under dessa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon blir det fortsättning med bänkskiva, och det lutar mer och mer åt det vita släta kaklet nr.2 :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Satsa på klassiskt
Ja. Tänk dock på att den nuvarande pseudo-lantkökstrenden inte är klassisk, och förmodligen känns som avocadofärgade vitvaror om några år.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.