Vi bor i Östergötland och har försäkrat hos Länsförsäkringar. De har förut haft Anticimex men sedan något år tillbaka ett företag som heter Nomor. Det är då bara att ringa dem och uppge sitt försäkringsnummer så kommer de och lägger ut erforderliga lådor med gift och ger också vanliga slagfällor om man behöver det. Det är inga kostnader för det.
 
L
Dottern har flyttat in ett hus på landet , mössen har kul i en vägg , dom köpte På Järnia
något som heter Trenol , mössen låg bredvid matkorgen snabbt döda .
Tror inte det är bra att ha om man har husdjur som kan äta dom , samt kasta ut dom på backen då gift kan vara kvar , räv och annat kanske inte mår bra av en måltid med gift .
Soptunnan är nog lämpligt plats att förpassa dom i , så inte någon annan stryker med
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Jag har egentligen slutat på forumet pga dålig moderering men det här ämnet måste jag faktiskt kommentera.

Anticimex har sedan några år ett råttgift mot vilket det överhuvudtaget inte finns något motgift och det drabbar ibland husdjuren genom sekundärförgiftning. Jag har själv blivit av med en älskad katt som med stor säkerhet drabbades av detta. Han var storförbrukare av rådisar, både här och hos grannen. Han hittades i alldeles för ung ålder i grannens maskinhall, alldeles intill ett sädesmagasin, dvs ett område där han ofta gick för att jaga.
https://www.jp.se/article/nytt-rattgift-ar-livsfarligt-for-husdjur/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article21602627.ab

Min erfarenhet är att katter löser råttproblemet, det handlar bara om att ha tillräckligt många katter.
Men man kan som nämnts ha problem med allergier och det kan man förhoppningsvis lösa genom att katterna får bo i uthusen. Dom behöver vatten och ett kryp-in där det alltid finns värme så klarar dom sig.
Angående pälsdjursallergier så kan jag nämna att det ofta kan variera från individ till individ. Jag är själv tyvärr allergisk mot hund (men uppvuxen med schäfer i familjen tills allergin utvecklades) men reagerar inte på alla hundar. Och katter går alldeles utmärkt.

Katter kontra hundar som jägare:
Öppnar man ett uthus som är väl befolkat med råttor eller möss och släpper in lämplig hund (Dansk gårdshund, Jack Russel eller liknande) så blir det massmord. Dom blir helt hysteriska och biter i allt som rör sig. Allt som inte hinner undan dör. Jag har sett det och det finns exempel på youtube på samma sak.
Katter är en annan sak, dom går in och snor åt sig EN rådis och går sen iväg med densamma och äter i lugn och ro.
Det här gör att katterna antagligen tar längre tid på sig att råda bot på en "invasion" men å andra sidan jobbar dom envetet och löser problemet på sikt.

Jag är dessutom ganska övertygad om att bara lukten av katt håller gnagarna borta, i alla fall så länge vi pratar om bostadshus och katter som är både inne och ute.
Tänk bara på att kastrera dom, annars kan dom bli oerhört många med tiden.
Tänk också på att katter är revirskyddande. Det innebär att det kan bli våldsamma slagsmål om man tar in flera katter i området om dom inte fungerar ihop. Dom kan i enstaka fall slåss tills den ena dör. Dom är helt enkelt i mycket högre grad vilda rovdjur än hundar. Och tuffa rovdjur. Ja, jag älskar katter men jag älskar hundar också (uppfödd med schäfer i familjen).
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Katter är bra mot gnagare, men det är frågan om hur stort tryck av gnagare man har.
Vi bor ute på landet i en gård, en gammal gård som inte är gnagarsäkrad, och där bostadshus, stall och loge är ihopbyggda. Vi har alltid problem med gnagare i golv, väggar och tak under vinterhalvåret. De flyttar in på hösten och ut på våren, huvudsakligen. Vi har haft 1 - 4 katter boende på gården genom åren. Antalet variera därför att det kommer och går lösa katter.

Det enda året vi inte hade några problem med gnagare, var det året då vi hade 14 katter pga 2 kattmammor med ungar. Däremot hade vi stället problem med att ta hand om 14 katter... Okastrerade katthonor är lika påfrestande som gnagare iom att de förökar sig nästan lika ohämmat. (Vi sålde kattungarna och en av kattmammorna, samt kastrerade den hona som vi behöll, och därmed var vi tillbaka på ett för oss acceptabelt antal katter.)

Slutsats: många gnagare kräver många katter för att hålla dem i schack.
Slagfällor är bra, men med många byggnader, och större byggnader, och utspridda byggnader är det nästan ett heltidsarbete bara att gå runt dagligdags och vittja och beta om fällorna. Helt ohållbart alltså. Dessutom, eftersom de flesta som bor på landet har katt(er) och/eller hund så är det inte lämpligt med slagfällor där de kommer åt och kan få tassar och nosar sönderslagna.

Gift är inget som någon vill använda, utan det enda återstående komplementet som är snabbt och effektivt distribuerat, behöver inte daglig tillsyn, och är ekonomiskt överkomligt.

En iakttagelse med slagfällor är att det verkar som råttor är betydligt svårare att få att gå i fällorna än vad möss är. Vilken erfarenhet har ni andra av detta?
 
  • Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
L
I huset i skåne så grävde råttor in sig under plattan , vet inte var dom kom ifrån ,huset ligger som en ö mitt i åkrarna 100 m från annat , vi satte slagfällor , fick två sen stopp , ingen mer som ville bli klämd , har dom ett inre sinne tro .
Grabben betade med ett marinerat kycklingben , då kom dom i flock , så han sköt 4 st en dag och 3 st nästa dag med kolsyregevär , nu är det förhoppningsvis inga kvar , inga har setts nu till dags dato
 
J jimattsson skrev:
Det tillåtna musgift klass 3 (Rozol) som säljs t ex hos Granngården är enligt min erfarenhet ganska effektivt. Dock tar det ett par veckor till full effekt, varje individ måste hinna äta ett par gånger. - I Finland är reglerna för försäljning och användning av mus- och råttgifter inte lika strikta som här (vem blir förvånad?). Se t ex [länk]
Enligt min erfarenhet är Rozol inte effektivt. Det är ett problem att det dröjer så många dagar innan mössen dör, eftersom dom hinner orsaka så mycket skada under de dagarna.

Exempel: Med Tomcat räckte det att fylla på betesstationerna i sommarhuset ett par gånger under vinterhalvåret. Vissa av betesblocken blev bara lite gnagda och kunde återanvändas år efter år. Med Rozol blev mina 5 betesstationer helt tömda under bara på 8 veckor (mitten på augusti till mitten på oktober). Mössen var då rejält installerade, hade skitit överallt och gnagt sönder en hel del. Vi tillbringade två nätter i stugan och fångade då15 möss i 4 slagfällor. Sedan ringde vi Anticimex. Fick medhåll från Anticimex tekniker att Rozol inte är något att ha!

Ett gift som varje mus behöver massor av bete av för att dö, och därefter under två veckor får härja fritt i bostaden innan hon går ut och dör, är verkligen inte någon bra produkt!

Slagfällor är bra att ha i vissa lägen, men funkar bara om det finns en person i närheten som kan tömma dom regelbundet.
 
I vår sommarstuga brukar vi alltid den här tiden på året fångat ett tiotal råttor i våra SuperCat råttfälla (Granngården).
Min i år sedan vi fått nya bofasta grannar med två katter är problemet löst!
Ingen råtta så här långt denna höst!
Ser i mina kameror att katterna stryker runt huset 3-4 gånger om dagen så jag tror och hoppas det är dom som hjälper oss :-D
Antingen är det ett dåligt råttor eller så är det katterna!
 
Kommenterar gärna grundfrågan - Anticimex prissättning. När vi köpte gården för 15 år sedan tecknade vi ett gnagareavtal med Anticimex. Teknikern kom 1 gång om året, på bokad tid, och betade om fällorna - inga problem.

Problemet var att Anticimex agerade som på en monopolmarknad och höjde priset varje år utan att följa något index. Efter 10 år tröttnade vi på dom och bytte leverantör. Då hade priset stiget med nästan 50%. Ingen annan tjänsteleverantör till oss var i närheten av den prisutvecklingen.
 
Känner du någon sprängare kan han/hon hjälpa dig, skär upp småbitar av dynamit och lägg ut på strategiska ställen, varken möss, råttor eller orm gillar de o försvinner
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Som vän av ordning och tamråttor så vill jag bara påpeka att råttorna på bilden som illustrerar tråden på framsidan är tamråttor. Är det sådana man fått hemma så bör man söka upp ägaren, sätter man fällor för dem riskerar man upp till två års fängelse.
Hos mig finns inga fredade råttor. Kan inte ägaren hålla reda på sin råtta, då är den ohyra för mig.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Kolla på eBay, där finns allt att köpa, säkert det som behövs här också.
Har köpt ett antal produkter som inte finns att köpa i Svea Rike pga miljömupparnas restriktioner, men inga problem att få in det i via tullen, så beställ vad du behöver och skippa Anticimex :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Läste på produktbladet att musen dör inom 4-16 dagar. Fattar inte vitsen med att musen dör långsamt!
Vitsen kan vara att de inte lär sig att förknippa giftet med fara. I synnerhet råttor är smarta och försiktiga, och påstås t o m skicka fram en ranglåg råtta att provsmaka om de träffar på okänd mat. Om då denna dör kort efter att den ätit kommer ingen annan råtta att smaka på det giftet.
 
Matzeball
Min fru har väldigt svårt för chili och för henne är det rena giftet. Hon bad mig köpa riktigt starkt chilipulver och strödde ut på golvet i kanterna på rummet där vi haft besök. Vi tänkte att går de i pulvret så får de i sig det när de slickar sig rena, även om de inte gillar det egentligen.

Några dagar senare var det fotspår i pulvret och det låg tre döda möss på annan plats i huset nära en ytterdörr. Vi har aldrig lagt ut råttgift eftersom vi har hund så jag kan inte tänka mig någon annan anledning till att mössen hade avlidit, men jag kan förstås inte garantera det. Hur plågsamt det varit för dem vet jag inte heller.
 
Har läst genom alla inlägg och korrigerar missförstånd nedan.
Anticimex har givetvis intresse av "monopol" på råttgift, men det är Kemi som infört förbudet för privatpersoner att köpa effektivt råttgift. Beslutet baseras på en medioker rapport från IVL, samma företag som ligger bakom en annan rapport som felaktigt utpekar enskilda avlopp som en stor källa till övergödning av Östersjön.
I båda fallen vet IVL hur de ska "manipulera samhället" för att få fortsatta uppdrag för sina undersökningar för att klara sin finansiering. Grundproblemet är att folk på landsbygden körs över av byråkraterna i städerna, som inte förstår vad de beslutar om. Råttgiftsförbudet bygger på IVL-rapporten som visar att rovfåglar m m har alltför höga halter av samma verksamma substanser som i råttgift. Dock är det inte vetenskapligt klarlagt att det är råttgiftet som är orsaken, även om det är möjligt. Men t ex råttgiftet Warfarin används i omfattande i humanmedicin för personer med blodpropp mm.
KEMI införde förbudet med hänvisning till att privatpersoner inte samlar in döda råttor och möss, som man ska göra och stoppa i soptunnan. Istället hittar rovfåglar m fl de döda gnagarna och äter upp dem. Dock har jag själv aldrig sett en Anticimexanställd gå och samla upp döda gnagare runt betesstationerna de fyller med råttgift...
Vårt lantbruk klarade helt enkelt inte av 10 tkr för en sanering av Anticimex, och lantbruksförsäkringen på LF täcker inte gnagare. Som tur har vi en villaförsäkring på samma bolag som innebär att jag kan åka in till Anticimexkontoret, nämna villaförsäkringen och hämta ut 3 betesstationer. Åker tillbaks efter några dar och fyller på betesstationerna. Fick ett par extra då de insåg att vi har MYCKET gnagare, trots att vi håller rent och dessutom har tagit 50 möss och råttungar och tre storråttor med fällor (journalför fångsterna sen flera år och det har inte varit så många tidigare år).
Visst har vi en katt men katt är lika effektiv som de där ljudskrämmorna som säljs mot gnagare. De medför bara att man inte ser gnagarna som gömmer sig i väggarnas isolering av mineralull. Råttorna grävde sig även ner till isoleringen av rockwool under den isolerade betongplattan. Det löste jag genom att fylla igen hålen med skumglas, vilket de inte tycker om pga att det antagligen skär i munnen. Så jag har börjat att byta ut mineralull i väggarna till hönshuset mot skumglas, som jag köper i storsäck. I en ny vägg har skumglas lika bra isolering som mineralull, men skumglas har mycket bättre isoleringsförmåga än söndertuggad mineralull.
Ett lovande alternativ är elektrisk råttfälla
https://www.skadedjursbekampning.nu...MInN2Q7trm1QIVhsqyCh0kmATZEAYYASABEgKhNfD_BwE

Köpte en i aug 2017 för 595 kr. Funkar bra för råttungar o möss.
Ännu inte dödat nån storråtta.
Köpte en batterieliminator på Biltema för att slippa resursförbrukande batterier.

http://www.screwfix.com/p/pest-stop-electronic-mouse-killer/45407
Kostar 25 pund
http://www.screwfix.com/p/pest-stop-electronic-rodent-killer/76836
Kostar 25 pund

Råttdödaren med Koldioxidpatroner är alldeles för dyr i inköp av apparat samt av patroner (20 kr/st vill jag inte ödsla på råttor!)

Slagfällor till möss sätter vi i ett par 3-tums tegelrör så kommer katter m fl inte åt dem.

Det är enbart trams att en besiktningsman från Anticimex ska åka ut och se om det finns möss. Detta ökar försäkringpremien. Det finns INGET äldre hus på landet som inte har möss. Nya hus som är välbyggda kan man klara sig utan möss i. Dock inte i djurstallar och ekonomibyggnader.

Lycka till med råttkriget!
 
  • Gilla
BCAB och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
10k/år låter väldigt dyrt. Jag såg att det fanns råttfällor som drivs av kolsyra, bland annat hos Anticimex, men de skriver inget pris på grejerna, så det är väl dyrt det också. Kanske ändå lönsamt?
Kolla Stick.se
Fairlane Fairlane skrev:
10k/år låter väldigt dyrt. Jag såg att det fanns råttfällor som drivs av kolsyra, bland annat hos Anticimex, men de skriver inget pris på grejerna, så det är väl dyrt det också. Kanske ändå lönsamt?
Den fälla jag tror du menar är Goodnature A24. Finns att köpa på Stick.se för 2499, så inte helt gratis men kanske prisvärt i längden. https://stick.se/ratta/mest-salda/goodnature-a24-ratt-och-muskontroll/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.