richardtenggren
Själv utökade vi med 8 uttag i sovrummet i lägenheten, ett specifikt för robotdammsugaren, sen utökade vi med 6st uttag i vardagsrummet ;)

Men som sagt, du har ju lite möjligheter kvar :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Själv utökade vi med 8 uttag i sovrummet i lägenheten, ett specifikt för robotdammsugaren, sen utökade vi med 6st uttag i vardagsrummet ;)

Men som sagt, du har ju lite möjligheter kvar :)
Jag har också alltid haft som motto att man kan aldrig ha för många VU, detta delas dock inte med hela hushållet, det kommer iallafall minst ett till och internet uttag på sista innerväggen, anpassade för att man ska kunna ha en liten tv på väggen!
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Biggie Biggie skrev:
Jag kom med argumentet om dammsugningen också men hon sågade den haha "vi har ju ett precis utanför dörren i hallen, inte fan pluggar vi i dammsugaren i rummet när sladden räcker och blir över för att dammsuga alla 3 rum därifrån." Såååå jaaaa:crysmile:
Det finns ju två användningsfall för dammsugning. Dels när man städar hela huset, då flyttar man nog inte sladden, men även när man något har hänt som gör att man enbart behöver dammusga i ett rum. Då är det rätt praktiskt att ha ett lättillgängligt uttag i det rummet för just dammsugaren.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
perojonsson perojonsson skrev:
Det finns ju två användningsfall för dammsugning. Dels när man städar hela huset, då flyttar man nog inte sladden, men även när man något har hänt som gör att man enbart behöver dammusga i ett rum. Då är det rätt praktiskt att ha ett lättillgängligt uttag i det rummet för just dammsugaren.
Helt riktigt, kan lova att känslan av att det finns för få uttag i huset (som finns nu) ska bort iallafall, tycker man snålade förr, fast o andra sidan använder vi betydligt mer elektronikprylar idag!
 
Ser ut att bli smidig, verkar vara lite huvudvärk dock att komma dit mht att el-dragning i äldre hus ibland kan vara "spännande"...;)

Nu när du ändå drar el till badrum ska jag passa på att spä på din huvudvärk och komplicera ventilationsfrågan lite igen: om du drar el för att kunna sätta en badrumsfläkt (utan kallrasskydd) i utsugsventilen till murstocken i badrummet så får du ett enkelt sätt att öka på ventilationen i badrummet, samtidigt som du inte påverkar resten av systemet negativt (tvärt om positivt då du kan låta badrumsfläkten ta över köksfläkten på stand-by och då ge självdragssystemet lite hjälp) I o m att du inte har kallrasskydd så bör självdraget fungera även när fläkten inte är igång.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
K kalle55 skrev:
Ser ut att bli smidig, verkar vara lite huvudvärk dock att komma dit mht att el-dragning i äldre hus ibland kan vara "spännande"...;)

Nu när du ändå drar el till badrum ska jag passa på att spä på din huvudvärk och komplicera ventilationsfrågan lite igen: om du drar el för att kunna sätta en badrumsfläkt (utan kallrasskydd) i utsugsventilen till murstocken i badrummet så får du ett enkelt sätt att öka på ventilationen i badrummet, samtidigt som du inte påverkar resten av systemet negativt (tvärt om positivt då du kan låta badrumsfläkten ta över köksfläkten på stand-by och då ge självdragssystemet lite hjälp) I o m att du inte har kallrasskydd så bör självdraget fungera även när fläkten inte är igång.
Jajjemen (y) det ska vi se till att få med, även i tvättstuga, nu är jag dock inte riktgt ekonomiskt redo att ta mig an badrummet ännu, men det finns redan med i planeringen att ha, dock kvarstår lite frågetecken om vad som blir bäst,
Alt1 är att sätta nya fläkten på befintlig plats i murstocken.
Eller alt2 om man ska ta nytt hål i fasaden och undvika dra in fukt i murstocken?

Köksfläkten är ju kopplad på stocken men vad jag förstår så har den en egen kanal där inne? Eller blandas luften från köket med luften från badrum och går gemensamt ut?
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Biggie Biggie skrev:
Jajjemen (y) det ska vi se till att få med, även i tvättstuga, nu är jag dock inte riktgt ekonomiskt redo att ta mig an badrummet ännu, men det finns redan med i planeringen att ha, dock kvarstår lite frågetecken om vad som blir bäst,
Alt1 är att sätta nya fläkten på befintlig plats i murstocken.
Eller alt2 om man ska ta nytt hål i fasaden och undvika dra in fukt i murstocken?

Köksfläkten är ju kopplad på stocken men vad jag förstår så har den en egen kanal där inne? Eller blandas luften från köket med luften från badrum och går gemensamt ut?
Är köksfläkten kopplad till stocken är det kanon, då kan du fortsatt ha den på stand-by läget och få ventilationen att fungera fint utan att behöva sätta in en separat mekanisk fläkt i stocken. (det kanske t.o.m räcker med självdraget när väl de nya ventilerna är upptagna?, men bra med köksfläkten som backup.)

Förmodligen är det olika kanaler för badrum och kök, jag tror inte det är några problem att sätta en fuktstyrd badrumsfläkt och dra ut den fuktiga badrumsluften i stocken, så länge den inte har kallrasskydd fortsätter draget efter att den är avstängd och det borde räcka för att torka ut (så länge ni inte har 3-4 tonåringar som duschar dygnet runt...;)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Efter en massa födelsedagskalas i helgen är vi åter igen på G med bygget, eller ja idag blev det en 1,5h resa till Kalmar, blev en ger och kap från makita och tänkte även ha köpt en cirkelsåg med stödskena från Bosch som dessvärre va slut på lager.
Makita geringssåg och kap presenteras i en butik med prisskylt och varumärkets tygpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen hade stänkpanelen till köket även kommit!
2 skivor på 3,65m
Stänkpanel till kök med marmormönster på handkärra i bygghandel, bredvid en Makita sågkartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit skåpbil parkerad med nyinköpt geringssåg och långa skivor stänkpanel på en kärra utanför bygghandel nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Hur fick du in den där skivan i bilen?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hur fick du in den där skivan i bilen?
Med lite tur så!!!!:rofl:
Metallprofil och en Makita verktygslåda i skåpet på en arbetsbil vid nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart marmor skiva i bakre delen av en bil, synlig genom passagerarsätet, indikerar transport av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade ju kunnat kapa på Bauhaus men jag va lite stressig när jag tog måtten så ville gärna mäta 7-8ggr till innan så jag inte gör bort mig :D
Handritad skiss med mått antecknade för köksskåp och en 'kitchenboard'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörkt och regnigt påvägen hem så det gick ganska sakta, nu är jag helt slut så ska bli skönt att sova!
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Varit lite omotiverad i över en vecka pga stress på jobbet och lite annat krux. Men idag fick jag tummen ur och gjorde klart listningen till baren, har gått och stört mig på det länge nog nu...

Först fick jag lägga i lite gips för att komma ut till rätt nivå efter tankevurpa när jag tog hålet i väggen, blev 19mm gips (13+6)
Listning ovanför en bardörr med nylagt gips för att jämna ut väggytan, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det va lite ojämnt skuret i överkant men det löste jag genom att dra en mjukfog
Färdigställd listning runt en baröppning mellan två rum med inblick i det ljusa köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns en liten baktanke med att jag fixade klart det ikväll också, nu har sambon något att göra (måla) i helgen när jag planerar att montera stänkpanelen och göra lite annat.
 
  • Gilla
RTbygg och 1 till
  • Laddar…
Planeringen sket sig idag, kom lite saker imellan så han inte sticka bort till xlbygg innan dom stängde, så stänkpanelen fick återigen vänta...
Dock så ville jag inte bli sittande så jag passade på att foga ihop bänkskivorna och skruva fast dom och mätte allt igen, han också måla baren en stryckning.

Köpte munstycke till grovdamsugaren för att slipa dammfritt, fan vilken bra grej.
Renoveringsverktyg som hammare, penslar och grovsugar-munstycke på bänkskiva under målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägger in lite bilder på baren också, färgen täckte bra på den planhyvlade plankan, får se hur det blir när det torkat, tanken är att stryka en gång till imorgon.
Hemmarenoveringsprojekt med en nyligen målad bar och verktyg på en skyddad arbetsyta, bakgrund visar en spegel och rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdig bar med träbänkskivor och blått maskeringstejp runt fönsteröppning i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detalj av nymålad bardoörrkarm med ännu oskyddat blått maskeringstejp och skruvade bänkskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt genom halvfärdigt serveringsfönster med målartejp och oskyddad bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad bänkskiva fastskruvad och målad bar synlig genom öppning i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vägg i ett kök tejpats av i förberedelse för målning, nymålade bänkskivor syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig kväll på er!
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Blev lite list runt fönstret också, fan va jag gillar min nya ger&kap!!!
Renoverat fönster med ny list, inklusive fönsterbräda med verktyg och person som fotograferar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad list runt ett fönster med persienner, verktyg och iPad på fönsterbrädan, och en person som fotograferar spegelbilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Målat färdigt baren!
Ny målad bar med spegel och spotlight i ett rum med grå väggar, med utsikt mot ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålad bar och fönster i stockholmsvit/antikvit färg i ett välbelyst kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverad barhörna med spegel, belysning och barstolar framför ett fönster målat i stockholmsvit/antikvit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny målad bar i stockholmsvit med tända ljus och blommor, grå stolar och ett fönster syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag även ytterligare ett fönster mindre i stockholmsvit/antikvit :strong:
Ny målad fönsterkarm i stockholmsvit/antikvit med utsikt mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålat köksfönster i stockholmsvit, med utsikt över förstadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: såg nu att belysningen inte är rättvis, lovar dock att det är stor skillnad :rofl:
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
richardtenggren
Varför drog du inte ner fodren till underkant på skivan? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.