M Mag1c skrev:
Hej! Du förstod nog rätt. Vi har reglat med 45x45mm med cc60 tvärs takstolarna. Reglarna vilar på minst tre takstolar. Därefter limmat och skruvat 22mm 60x180cm golvspån tvärs reglarna. Takstolarna sitter med ca cc120 förutom i de yttre facken där det är ca cc80.
Jag diskuterade regeltjocklek med två snickare innan vi började lägga golv och de menade att 45x45 räcker. Än så länge känns golvet stumt även för mina 100 kg. Tiden får visa om det var tillräckligt. Har du andra erfarenheter av detta?
Ja, ca 45 års erfarenhet. Spännvidden för 45x45 är max 60 cm. Med 120 cm blir det svikt i golvet
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Utan att räkna på konstruktionen skulle jag välja minst 45x120 vid spännvidd 1200
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Ja, ca 45 års erfarenhet. Spännvidden för 45x45 är max 60 cm. Med 120 cm blir det svikt i golvet
Har du märkt av golvsvikten direkt eller kommer den senare?
 
M Mag1c skrev:
Har du märkt av golvsvikten direkt eller kommer den senare?
Jag tycker att det borde kännas direkt om man liksom gungar mellan 2 takstolar. Men detta måste finnas massor med text om på internet. 45x45=spännvidd 60 cm, 45x95 100 cm och så vidare. Jag skulle som sagt använt 45x120 och monterat dem mellan takstolarna, inte över. Ställer du en möbel där tyngdpunkten hamnar mellan 2 takstolar så kommer du att få en utmattning/nerhängning där. Möblerna kommer att gunga när du går förbi etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
M Mag1c skrev:
Ingen generell förstärkning av golvbjälkar/underram. Däremot växlades två golvbjälkar av runt trapphålet eftersom de låg i vägen för hålet. Återkommer med den ritningen.
Det brukar annars vara vanligt när man förändrar den förväntade belastningen i utrymmet (går från vindsförvaring till boendeyta)
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Hjälper inte golvspånskivorna och sedan det riktiga golvet till att minska risken för svikt? Jag kan inget om detta men tänker mig att 45x45 mm reglar funkar så länge man kör med rejäla grejer över.

Vad ska du ha för golv överst? Ett extra lager golvspån kanske kan rädda situationen i värsta fall.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Jag tycker att det borde kännas direkt om man liksom gungar mellan 2 takstolar. Men detta måste finnas massor med text om på internet. 45x45=spännvidd 60 cm, 45x95 100 cm och så vidare. Jag skulle som sagt använt 45x120 och monterat dem mellan takstolarna, inte över. Ställer du en möbel där tyngdpunkten hamnar mellan 2 takstolar så kommer du att få en utmattning/nerhängning där. Möblerna kommer att gunga när du går förbi etc.
Tack för input. Nu blir det inte så många tunga punktlaster, men det är bra att ha i bakhuvudet när vi möblerar.
 
daddydj daddydj skrev:
Hjälper inte golvspånskivorna och sedan det riktiga golvet till att minska risken för svikt? Jag kan inget om detta men tänker mig att 45x45 mm reglar funkar så länge man kör med rejäla grejer över.

Vad ska du ha för golv överst? Ett extra lager golvspån kanske kan rädda situationen i värsta fall.
Det jag pratar om är alltså när man använder golvspån 22 mm eller dito trägolv. Det är klart att om man limmar ett lager 22 mm golvspån till över, så blir det väl lite stadigare, men jag reagerar på att "snickaren" har sagt att det går bra med 45x45. De är ju oftast inga konstruktörer, men så mycket tycker jag de borde fatta, att man inte kan ha en spännvidd på 1200 med en regel på 45x45 i ett golv. det är nästan för lite för egenvikten på ett tak t.o.m. om man inte vill ha nedböjning mellan takstolarna, där använder man 45x70 på "flasken", men som sagt 45x120 hade varit lagom
 
  • Gilla
palman87 och 2 till
  • Laddar…
Är det inte väldigt vanligt, när man köper takstolar från t.ex. takstolsfabriken, att man får med golvbjälkar så att c-c avståndet blir 600 mm, just för att sätta upp tak och lägga golv?
När själva takstolarna är beräknade för c-c 1200 mm alltså.

Tror det var så när jag köpte ramverkstakstolar till stallet. De är ju avsedda för golv och inredning på vinden.
Dock inte till garaget, där vi köpte fackverkstakstolar.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Wow, häftigt projekt! Kommer nog bli riktigt fint! :)
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Riktigt roligt att följa.
Har två frågor som någon säkert vet svaret på,
1. Luftspalten mellan råsponten och masonitskivorna. Går den hela vägen upp till nock och vart tar sedan luften vägen?

2. Många som inte har inredd vind har skivor en kort bit typ en meter eller så. Är det nödvändigt? På vår kallvind har vi inte några skivor, byggt -71.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
B PeterTexas skrev:
Riktigt roligt att följa.
Har två frågor som någon säkert vet svaret på,
1. Luftspalten mellan råsponten och masonitskivorna. Går den hela vägen upp till nock och vart tar sedan luften vägen?

2. Många som inte har inredd vind har skivor en kort bit typ en meter eller så. Är det nödvändigt? På vår kallvind har vi inte några skivor, byggt -71.
Det ska vara en luftspalt på 3 cm. Isoleringen sk inte ligga mot yttertaket, då kan det bli kondens, därför har man skivorna längst ner
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B PeterTexas skrev:
Riktigt roligt att följa.
Har två frågor som någon säkert vet svaret på,
1. Luftspalten mellan råsponten och masonitskivorna. Går den hela vägen upp till nock och vart tar sedan luften vägen?

2. Många som inte har inredd vind har skivor en kort bit typ en meter eller så. Är det nödvändigt? På vår kallvind har vi inte några skivor, byggt -71.
1. Ja, hela vägen från takfot upp till nock (och ner igen på andra sidan) i respektive takstolsfack. Det finns inget stopp elker utsläpp i (vår) nock. Däremot kan luften inte röra sig tvärs takstolsfacken pga takstolarna.
2. Se Johnsson 56 svar ovan
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det inte väldigt vanligt, när man köper takstolar från t.ex. takstolsfabriken, att man får med golvbjälkar så att c-c avståndet blir 600 mm, just för att sätta upp tak och lägga golv?
När själva takstolarna är beräknade för c-c 1200 mm alltså.

Tror det var så när jag köpte ramverkstakstolar till stallet. De är ju avsedda för golv och inredning på vinden.
Dock inte till garaget, där vi köpte fackverkstakstolar.
Hej! Menar du balkar att lägga längs med takstolarna, en i varje fack och i samma nivå, eller ovanpå tvärs takstolarna?
 
  • Gilla
Mekstr
  • Laddar…
M Mag1c skrev:
Hej! Menar du balkar att lägga längs med takstolarna, en i varje fack och i samma nivå, eller ovanpå tvärs takstolarna?
Ja, det måste vara det han menar, så skulle jag ha gjort. Ett golvbjälklag ska ju ha bjälkarna på 600 c/c, till skillnad mot ett vindsbjälklag. Då hade du kunnat lägga spånskivorna på andra hållet som det ska vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.