Åh vad jag gillar människor som "vi tog även in en konstruktör för att räkna på snickarnas förslag".
Eller "vi valde att inte utnyttja kattvinden på grund av takstolarnas utformning":love:

Att ta ansvar för sitt bygge är något underbart och gör att det går så mycket bättre. (y)(y)(y)
 
  • Gilla
murak och 6 till
  • Laddar…
Du får gärna beskriva alla lager ni har i väggar och tak. Vart plast/vindpapp, isolering och skivor etc sitter.

Vi går i liknande tankar och alla projekt och funderingar är av intresse! :)
 
Appendix Appendix skrev:
Åh vad jag gillar människor som "vi tog även in en konstruktör för att räkna på snickarnas förslag".
Eller "vi valde att inte utnyttja kattvinden på grund av takstolarnas utformning":love:

Att ta ansvar för sitt bygge är något underbart och gör att det går så mycket bättre. (y)(y)(y)
Tack, att anlita en konstruktör var absolut att ta ansvar, men att vi inte utnyttjade kattvinden var nog mer lathet. Vi hade behövt höja upp bjälklaget utanför stödbenen för att komma i nivå med resten av vinden, se ritning. Dessutom verkade det bökigare att jobba med isolering och plast ute vid takfoten. Sammantaget ganska lite utrymme för ganska mycket jobb. ;)
 
  • Ritning av kattvind med måttangivelser och konstruktionselement numrerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
johan.d.hallin johan.d.hallin skrev:
Du får gärna beskriva alla lager ni har i väggar och tak. Vart plast/vindpapp, isolering och skivor etc sitter.

Vi går i liknande tankar och alla projekt och funderingar är av intresse! :)
Bra förslag!

Taket, utifrån och in:
Betongpannor, bär/ströläkt, underlagspapp, råspont, 45mm luftspalt, 3mm masonit, 240 mm isolering, ångspärr (plastfolie), 45mm regel/isolering, 12mm gips.

Vägg kortsida, utifrån och in:
Väggpanel, läkt 28x70, vindskyddspapp, 45x120 (bef.) + 45x45 regel / 170mm isolering, ångspärr (plastfolie), 45mm regel/isolering, 12mm osb-skiva, 12mm gips.

Vägg mot kattvind, utifrån och in:
(Oisolerad Kattvind), 3 mm masonit, 45x120 (bef. stödben) + 45x45 regel / 170mm isolering, ångspärr (plastfolie), 45mm regel/isolering, 12mm osb-skiva, 12mm gips.
 
  • Gilla
elpaco och 3 till
  • Laddar…
Status i senaste inlägget var alltså att vi hade reglat 45 mm innanför ångspärren i tak (cc30) och väggar (cc60) samt att elektriker varit på plats och dragit rör, lite kabel och monterat dosor.

Nu har vi isolerat sista lagret med 45 mm i väggarna och därefter satt upp osb-skivor:
Nyisolerade väggar och tak med reglar, isolering och osb-skivor i ett byggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak och väggar med reglar och gul isolering, samt osb-skivor och isoleringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre väggen av ett pågående byggprojekt med synliga reglar, isolering, rör och monterade eldosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OSB-skivor monterade på vägg med synliga eldosa-installationer och isolering i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade väggar med synliga OSB-skivor, elektriska dosor och ett fönster med utsikt över höstträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nyinstallerade OSB-skivor på väggarna, reglar synliga i taket och en eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jotsat och 4 till
  • Laddar…
Kul! Denna tråd ska jag följa, då vi själva är mitt i att inreda vår övervåning! :D vi ska också montera trapp!
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Blir lite sugen på att ta tag i vår vind/loft. Vi har ett 1½-plans hus med ståhöjd mitt under nock på loftet ovanför halvplanet. Tanken var att öppna upp till nock i allrummet som ligger mitt i huset och skapa öppna loft ovanpå sovrummen som ligger vid gavlarna.
Arkitektonisk ritning av en 1½-plansvilla med benämnda rum och mått, inklusive loft och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
OXYD
Snyggt. skall själv isolera taket snart.

En fråga. Vad har du för band som du använt för att hålla kvar skivorna?
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Hej, kanske en dum fråga, men ska ni gipsa på osb-skivorna? Borde inte eldosorna ha stuckit ut från osb:n lika mycket som en gipsskiva är tjock för att slippa använda förhöjningsringar?
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Reglade upp golvet med 45x45 ? Fattade jag fel eller gjorde ni så ? Med 45x45 kan man bara ha en spännvidd på 60 cm och det ser ut att vara mer mellan takstolarna.
 
  • Gilla
Mag1c
  • Laddar…
D Drosen skrev:
Hej, kanske en dum fråga, men ska ni gipsa på osb-skivorna? Borde inte eldosorna ha stuckit ut från osb:n lika mycket som en gipsskiva är tjock för att slippa använda förhöjningsringar?
Hej! Finns inga dumma frågor i detta projekt!
Vi ska gipsa ovanpå osb. Jag pratade med elektrikern innan han satte igång så han kunde anpassa dosans placering/djup efter 12+12mm i vägg och 12mm i tak (endast gips).
Elektrisk dosa anpassad för gipsmontage, insatt i OSB-väggskiva med ledningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag installerat i en OSB-vägg med öppning fräst för framtida gipsskivor och radiatorinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilderna i ett tidigare inlägg syns en dosa som sitter längre in i väggen. Detta är förberett för en extra radiator ifall vi gör om allrummet till ett sovrum. Isåfall blir det en "hall" ovanför trappan mellan sovrummen som blir ouppvärmt. Tills vidare kommer vi bara ha en täckbricka över det uttaget.

För väggarna använder vi en T80 dosfräs från Byggmax för att ta hål i OSB och en T70 för gips.
Elektrisk dosa monterad i OSB-vägg, förberedd för gipsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två elektriska dosor frästa i en vägg, en med synliga kablar, förberett för gipsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
OXYD OXYD skrev:
Snyggt. skall själv isolera taket snart.

En fråga. Vad har du för band som du använt för att hålla kvar skivorna?
Tackar, det är plastband som används till att bunta virke.
 
J Johnsson 56 skrev:
Reglade upp golvet med 45x45 ? Fattade jag fel eller gjorde ni så ? Med 45x45 kan man bara ha en spännvidd på 60 cm och det ser ut att vara mer mellan takstolarna.
Hej! Du förstod nog rätt. Vi har reglat med 45x45mm med cc60 tvärs takstolarna. Reglarna vilar på minst tre takstolar. Därefter limmat och skruvat 22mm 60x180cm golvspån tvärs reglarna. Takstolarna sitter med ca cc120 förutom i de yttre facken där det är ca cc80.
Jag diskuterade regeltjocklek med två snickare innan vi började lägga golv och de menade att 45x45 räcker. Än så länge känns golvet stumt även för mina 100 kg. Tiden får visa om det var tillräckligt. Har du andra erfarenheter av detta?
 
Krävdes det ingen förstärkning av golvbjälkarna/underramen?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Krävdes det ingen förstärkning av golvbjälkarna/underramen?
Ingen generell förstärkning av golvbjälkar/underram. Däremot växlades två golvbjälkar av runt trapphålet eftersom de låg i vägen för hålet. Återkommer med den ritningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.