S
Ska du ha en fristående spis?
 
BirgitS
I Isak90 skrev:
Jag tror att jag har ganska bra koll på det men kommer antagligen läsa igenom det igen när det närmar sig.

//Fredrik
"Närmar sig"?
Du håller ju på sätter dit köksskåpen nu. :thinking:
 
S Stadsfiskalen skrev:
Ska du ha en fristående spis?
Japp det blir det. Alla vitvaror blir fristående.

En fristående vit spis med glaskeramikhäll lastas ur en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
BirgitS BirgitS skrev:
"Närmar sig"?
Du håller ju på sätter dit köksskåpen nu. :thinking:
Ja. Plastskydd är inhandlat till kyl, frys, diskmaskin & diskbänksskåpet så de läggs in när allt är på plats och det är dags för inkoppling av vatten för kompisen som är rörläggare. :)

//Fredrik
 
Man brukar för enkelhetens skulle lägga plastmatta under köket med uppvik

Tror tom att reglerna säger att det ska vara vattentätt golv 1m ut men det kanske är vid nybygge
 
BirgitS
I Isak90 skrev:
Ja. Plastskydd är inhandlat till kyl, frys, diskmaskin & diskbänksskåpet så de läggs in när allt är på plats och det är dags för inkoppling av vatten för kompisen som är rörläggare. :)

//Fredrik
Bra, det ser lite knepigt ut på dina bilder att få det tätt i diskbänksskåpet så det är därför jag har frågat.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Mycket kring vattenhantering i kök är rekommendationer. Inga krav.
 
Åsa Lund
Med detta menar jag INTE att TS renovering är fel utförd! Bara allmän tanke i sammanhanget.

Man bör använda rekommendationer ur branschreglerna vid bygge och renovering. Om inte annat så gillar försäkringsbolagen det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Halloj
Vad gäller tätning så ska matta eller motsvarande tätning ligga i bottnen på hela bänkskåpet där vatten och avlopp kommer in. Tätning runt vattenrör och avloppsrör som kommer ur "golvet" på skåpet ska hålla vattentät klass. Du ska i princip kunna hälla ut ett glas vatten på "golvet" i skåpet och allt vatten skall rinna ut på skåpet framsida, ej följa rören. Även genomföring till diskmaskin skall också speciell tätningar användas. Spillvatten från diskmaskin (om det kopplas till vattenlåset på hon) skall vara upphängt i diskbänkens undersida, ej hänga som en hängmatta.

MrS
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MrSoderlind skrev:
Halloj
Vad gäller tätning så ska matta eller motsvarande tätning ligga i bottnen på hela bänkskåpet där vatten och avlopp kommer in. Tätning runt vattenrör och avloppsrör som kommer ur "golvet" på skåpet ska hålla vattentät klass. Du ska i princip kunna hälla ut ett glas vatten på "golvet" i skåpet och allt vatten skall rinna ut på skåpet framsida, ej följa rören. Även genomföring till diskmaskin skall också speciell tätningar användas. Spillvatten från diskmaskin (om det kopplas till vattenlåset på hon) skall vara upphängt i diskbänkens undersida, ej hänga som en hängmatta.

MrS
Tack för info! Har du någon källa på det så man kan kika så allt blir korrekt enligt gällande regler? Jag tycker det är lite svårt att hitta information och skilja på vad som är krav och rekommendationer.

Har inte pratat med kompisen som är rörläggare ännu men jag antar att han har koll på vad jag behöver ha och inte.

//Fredrik
 
Hej!

Idag har jag fixat till de hyllplan som jag köpte som kyl & frys ska stå på för att komma i nivå till överskåpen. Köpte ett vitt hyllplan 600x1200 samt extra ben på Ikea. Med benen får jag justermöjligjet samt något att fästa sockeln i.

Sedan så sågade jag ur för vatten och avlopp i de två 80-skåpen som de tidigare var ivägen för att komma in till väggen.

Morsan kom förbi en sväng precis innan jag skulle avsluta för dagen och började prata om hur luckorna såg ut så då blev vi båda nyfikna så jag var tvungen att hänga upp en och testa, såg riktigt bra ut!:)

Vitt hyllplan på golv med förborrade hål och markerade utskärningar, skruvdragare till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitt hyllplan med förborrade hål och markerade linjer, anpassat för köksmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitt hyllplan med monterat extra ben, sågspån runt kanten indikerar arbete med skärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitt hyllplan med justerbara ben på en brun yta bredvid en tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyllplan och extra ben monterade i köksskåp för att anpassa höjd för kyl och frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitt hyllplan med urågningar för vatten och avlopp mellan köksskåp, redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyllplan anpassat för kyl och frys med urågade delar för rör och sladdar mot en rå betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsågade skåp med vatten- och avloppsrör förberedda för köksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksskåp utan dörrar med sågat utrymme för rör, hyllplan med ben intill för kyl och frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överskåp och hyllplan installerade i en renoveringsprocess med synliga rör och avloppsutsågningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nymonterat vit skåp med en hängande skåplucka och en utsågad del för rörledning i en renoverad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för idag!:)

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Tack för info! Har du någon källa på det så man kan kika så allt blir korrekt enligt gällande regler? Jag tycker det är lite svårt att hitta information och skilja på vad som är krav och rekommendationer.

Har inte pratat med kompisen som är rörläggare ännu men jag antar att han har koll på vad jag behöver ha och inte.

//Fredrik

Hej!

Läs här om branschreglerna:
http://www.sakervatten.se/branschregler/sakra-koket-mot-vattenskador#

Försäkringsbolagen går på säker vatten som fackmannamässigt utfört.

Mvh
Johannes Kullgren
 
  • Gilla
Snabelb och 2 till
  • Laddar…
Johannes hann före!
Vi hade Anticimex hos oss när vi bytte försäkringsbolag och då kom detta på tal. Sidan 9 i broschyren "Säkra köket mot vattenskador" visar hur det ska se ut. Det står mycket "bör" och "rekommenderas" men vår besiktningsgubbe lät meddela att det mer eller mindre är "lag" mot försäkringsbolaget.

MrS
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Johannes Kullgren Johannes Kullgren skrev:
Hej!

Läs här om branschreglerna:
[länk]

Försäkringsbolagen går på säker vatten som fackmannamässigt utfört.

Mvh
Johannes Kullgren
M MrSoderlind skrev:
Johannes hann före!
Vi hade Anticimex hos oss när vi bytte försäkringsbolag och då kom detta på tal. Sidan 9 i broschyren "Säkra köket mot vattenskador" visar hur det ska se ut. Det står mycket "bör" och "rekommenderas" men vår besiktningsgubbe lät meddela att det mer eller mindre är "lag" mot försäkringsbolaget.

MrS
Med andra ord så är det alltså försäkringsbolaget som är ”styrande” över vad som är krav eller rekommendationer, ska ta kontakt med dom, tack så mycket!:)

//Fredrik
 
Åsa Lund
[QUOTE="Åsa Lund, post: 2830423, member: 51304"Man bör använda rekommendationer ur branschreglerna vid bygge och renovering. Om inte annat så gillar försäkringsbolagen det.[/QUOTE]
Om det blir en skada har du svårt att få ersättning om reglerna frångåtts, är min erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.