Haft elektrikern på besök för att gå igenom hur vi ska dra elen till blivande uterummet och även hur vi ska koppla på golvvärmen i hallen när vi kommer så långt.
 
useless useless skrev:
Utfört lite elsanering... Golvsaneringen återstår.
Attans, jag är på jakt efter kabelklämmorna till noll/PE-skenorna i gamla centraler men de som du hade ser inte ut att passa i min central :(.
 
useless useless skrev:
Golvsaneringen återstår
Vadå golvsanering..
Så där brukar det alltid se ut efter elektrikern på byggena..
Så jag antar att det är branschstandard att det där liksom ingår i det färdiga resultatet.. :thinking::rofl:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja, det kostade extra att få det utfört enligt branschstandard med kvarlämnad skräphög på golvet.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vadå golvsanering..
Så där brukar det alltid se ut efter elektrikern på byggena..
Så jag antar att det är branschstandard att det där liksom ingår i det färdiga resultatet.. :thinking::rofl:
Det var faktiskt elektrikern som uppfann tyngdlagen (y)
 
  • Gilla
epw och 1 till
  • Laddar…
ullberg
mexitegel mexitegel skrev:
Attans, jag är på jakt efter kabelklämmorna till noll/PE-skenorna i gamla centraler men de som du hade ser inte ut att passa i min central :(.
lite mer exakt vad är det du söker? har ett par diazedcentraler som ligger, kommer nog aldrig upp igen...

/U
 
Nånting här som passar?
 
  • Gamla säkringar och trassliga kablar märkta med siffror i ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars har jag lite fler saker jag har städat bort. Och några som är på väg att bli bortstädade. Någon som har ett elmuseum och behöver lite saker?
 
  • En röra av elektriska kablar och kopplingsdosor på ett dammigt golv, föreslagna för donering till elmuseum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt elektriskt fördelningsskåp med säkringar, strömbrytare och mätare på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Målat sista lagret runt fönstret (förhoppningsvis) så snart kan jag börja tapetsera.
Nymålat fönsterområde med vit färg i väntan på tapetsering och energiglasinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva fönsterbågen för sig en översyn i vår, då ska det sättas in energiglas.
 
Brottats med en ABS-slip hela eftermiddagen. Vilket åbäke till maskin. Dessutom avslöjade den obarmhärtigt hur illa jag glättat, trots att jag var så nöjd när jag gjutit.
En slipmaskin och dammsugare i ett nygipsat rum som är under ombyggnad till en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annars har veckan gått åt till att gipsa klart taket och måla det och väggarna i min blivande snickarverkstad.
 
Tömt entrén och gästtoaletten inför renoveringen som börjar idag.
 
Golvet satt inte så hårt. Idag var tacksam över att hantverkarna var slarviga för sisådär 25 år sedan. Fixet måste varit nästan torrt innan de lade på plattorna.
Uppbrutna beigea kakelplattor på ett golv med en dammsugarslang och en hink samt en persons fötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Krilleman
Idag har jag fortsatt med tapetsering i trappen som verkar bli ett evighetsgöra. Man får producera när tid och ork finnes helt enkelt.

Samtidigt har jag ett stort sidoprojekt ute nu när jag haft grävmaskinen på besök. Lite belysning och en flaggstång ska ner i backen, helst innan vintern. Har ledigt på onsdag då jag tänkte besöka min lokala Beijer Bygg och investera i en 9m flaggstång. Kikade lite på aktuellt lagersaldo och vad får man se:

Reklambanner med texten "Fraktfritt söndag 29/10" för gratis frakt vid onlineköp hos Beijer Bygg.

Jag behöver inte åka och hämta flaggstången...

10% extra rabatt om man anmälde sig till deras nyhetsbrev som grädde på moset!

Skärmdump av en orderbekräftelse med beställning av flaggstång och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Formrören är till några pollare och resterande betong ska ner i fundamentet till stången. 40x40 låda, 110cm lång med tillsnidad avslutning uppåt för syns skull.

Återstår att se om det anländer betong och flaggstång på onsdag.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Äntligen fått tid att lägga på poolplåtarna och till den här säsongen har jag även snickrat till sidoväggar. Hoppas därmed slippa döda ekorrar, grodor och möss... Men framförallt mindre löv och skräp.
Pool täckt med nya metallplåtar omgiven av nybyggda träsidoväggar på en trädäcksterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
10% extra rabatt om man anmälde sig till deras nyhetsbrev som grädde på moset!
Den där rabattkoden fungerar alltid oavsett om man prenumererar på nyhetsbrevet.
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.