useless useless skrev:
Nä, nu lägger vi det bakom oss och fokuserar på kärnfrågan.
Ja för tusan. Den frågan känns hyperintressant och fullständigt nydanade på detta forum. Väntar med spänning på lösningen. :)
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Ca 10% är lagom. Den snickare vi anlitar skickar alltid med kopia på sin faktura, sedan står det "material + 10%" på vår faktura. Ärligt och bra.

("vän av ordning" påpekar säkert att det förekommer olistade rabatter och återbäringar i efterhand och det gör det säkert på visas ställen, men de jobbar inte så)
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
"vän av ordning" påpekar säkert att det förekommer olistade rabatter och återbäringar i efterhand och det gör det säkert på visas ställen, men de jobbar inte så
Undertecknad "vän av ordning" är väldigt nyfiken på hur du kan vara så säker på det.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du bör nog se över din matte. Det är 68%
Haha, ja absolut :p Menade så klart att då är det 32% extra att betala, eftersom 237 är 68 % av 350 kr
 
Carro_D Carro_D skrev:
Haha, ja absolut :p Menade så klart att då är det 32% extra att betala
Nej det är 48 procent extra att betala. :crysmile:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är 48 procent extra att betala. :crysmile:
Hur kan det bli 48 % om 237 är 68 % av 350?
 
För att 350 är 148% av 237.
Dvs, du betalar 48% mer.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Carro_D Carro_D skrev:
Hur kan det bli 48 % om 237 är 68 % av 350?
Du vill betala 237 men tvingas betala 350. Du betalar alltså 113 kronor "extra". 113 kronor är 48 procent av 237 kronor. Alltså 113 kronor eller 48 procent "extra".
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du vill betala 237 men tvingas betala 350. Du betalar alltså 113 kronor "extra". 113 kronor är 48 procent av 237 kronor. Alltså 113 kronor eller 48 procent "extra".
Aha! Ok, då förstår jag hur ni menar! :D Så min matte var helt fel ändå, haha
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Undertecknad "vän av ordning" är väldigt nyfiken på hur du kan vara så säker på det.
Jag har liknande erfarenhet av snickare och målare. Nettopris plus ex. 10%.

Och jag kan givetvis inte veta hur mycket ytterligare rabatt bygghandeln ger som årsbonus. Men när det pris jag får betala även efter 10% påslag är ungefär lika, eller lägre än vad motsvarande varor kostar på byggmax, så får jag känna mig nöjd. OM sedan snickaren får någon ytterligare procent i Julbonus från bygghandlaren så må han vara värd det.

När det gäller målaren, så vet jag faktiskt inte vilket pris jag fick betala. Jag anlitade på löpande räkning, glömde fråga om materialkostnader. Och efter att ha räknat förbrukade spackelhinkar, tomma färgburkar och liknande, så antog jag att det skulle kostat mig minst 2000 kr om jag handlade själv på billigast möjliga byggmarknad. Fakturan var ospecificerad vad gäller material, men låg på 1500 kr. Så jag såg ingen anledning att begära ut mer specade underlag.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är 48 procent extra att betala. :crysmile:
Men då kan man ju be om 48% rabatt på priset så betalar man samma som entreprenören?

Nehepp, det fungerade visst inte för då gick han back rejält. Eftersom påslaget är 32% av utpriset och inte 48%.
Det finns ingen logik i att räkna som ni gör eftersom det inte fungerar i praktiken.
 
Matte är tydligen svårt...

350 är 148% av 237, dvs 48% mer.
237 är 68% av 350, dvs 32% mindre.
 
Fairlane
F Finndjävel skrev:
Men då kan man ju be om 48% rabatt på priset så betalar man samma som entreprenören?

Nehepp, det fungerade visst inte för då gick han back rejält. Eftersom påslaget är 32% av utpriset och inte 48%.
Det finns ingen logik i att räkna som ni gör eftersom det inte fungerar i praktiken.
Jodå, logiken är synnerligen enkel.
Säg att en vara kostar 50 kronor att köpa in för företaget och de säljer den för för 100 kr. Då har de lagt på 100%.
Om du får rabatt så att du får köpa den för 75 kronor så har du fått 25% rabatt på 100 kr.
Påslaget som säljaren har gjort skall räknas fån 50 kronor, så säljs den för 75 kr, så har säljaren ett påslag på 50%.

Det är inte konstigare än att momsen är på 25%, men ska man räkna ut hur många kronor man har betalt i moms på sitt inköp så får man multiplicera med 20%, inte 25%


För att återgå till frågan, så låter 48% påslag rätt mycket, särskilt om de dessutom tar betalt för inköpstiden. I detta fall verkar det vara ett större arbete och då borde man kunna få en viss rabatt.
Vi vet inte elektrikerns inköpspris, men om vi antar att denne vill tjäna 100 kr per uttag (och inget på övrigt material), så borde det lätt kunna bytas mot en högre timpenning istället. Om man monterar ett uttag i timmen så får man höja timpriset med 100 kr. Monterar man två uttag i timmen så får man höja timpriset med 200 kr etc.
Så måste man höja timpriset med 400-500 kronor så innebär det i detta exempel att man monterar 4-5 uttag i timmen. Nu är det förenklat, eftersom man troligen tjänar pengar på övrigt material också: Sen gäller det att kolla på om det är inklusive mon eller exklusive i båda fallen. Det måste vara samma för att uträkningen skall stämma.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
J
F Finndjävel skrev:
Men då kan man ju be om 48% rabatt på priset så betalar man samma som entreprenören?

Nehepp, det fungerade visst inte för då gick han back rejält. Eftersom påslaget är 32% av utpriset och inte 48%.
Det finns ingen logik i att räkna som ni gör eftersom det inte fungerar i praktiken.
Exakt, vill man ha 48% rabatt på 350 kr får man plötsligt batala 182 kr :)
 
Microkatten
Jag skulle korta av ett bordsben en gång, men det blev 10% för kort. Då skarvade jag på 10% igen, men det blev ändå för kort! Hur kan det komma sig? :D

Jag har haft hjälp av snickare där jag köpt allt material själv. Det var t.o.m. så att även snickaren åkte och köpte material för min räkning, men satte upp det på mitt konto. Konstigt nog så har den firman funnits i många år, undrar hur de klarar sig genom att endast debitera timmar...? Inte heller debiterade de 800kr/h.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.