Det blev en svarv till sist. Så nu är man svarvägare.

prototypen prototypen skrev:
Det är inte en fyrbackschuck på bilden, det är en backskiva. Back skivan har fyra individuellt ställbara backar så man kan spänna upp nästa vad som helst och man kan göra excentriska svarvningar.
Menar du denna? hur skiljer sig det du beskriver i funktion från en 4-backs chuck, dom är ju individuellt ställbara också så jag ser liksom inte skillnaden mellan en 4-backs chuck och vad du beskriver.

23964836628_1ea60bbdbd_b.jpg
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Chaly
DennisCA DennisCA skrev:
Det blev en svarv till sist. Så nu är man svarvägare.
Grattis! Det är kul att svarva!
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det blev en svarv till sist. Så nu är man svarvägare.



Menar du denna? hur skiljer sig det du beskriver i funktion från en 4-backs chuck, dom är ju individuellt ställbara också så jag ser liksom inte skillnaden mellan en 4-backs chuck och vad du beskriver.

[bild]
Grattis Dennis!

Angående chuckarna så rör det sig om lite olika användning av ord. De flesta blandar rätt friskt, men som jag har förstått det så är det precis som protte skriver, dvs en fyrbackschuck har inte individuellt ställbara backar utan fungerar som en trebackschuck.
 
En kombi-fyrbackschuck som visar ställbara överbackar och central justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att förvirra er lite till så finns det kombi-fyrbackschuckar som gör båda delarna alltså har fyra separat ställbara överbackar men också en centrisk justering av grundbackarna.Vid jobb där flera lika saker med ojämn form skall svarvas så är det väldigt bekvämt att ställa in chucken och sedan öppna och stänga med den centrala öppningen.
 
  • Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
Jag kollade efter ersättningslager ifall det blir så att ett nytt spindellager behövs och det verkar inte så lätt. Började tänka på precisionsgrader och att de där vanliga 30209 / 30207 lagren förmodligen har för mycket spel. Googlande och enligt en tråd på practical machinist ska det vara 30209 CL7C, enligt vidare läsning där så har SKF sagt dom tillverkar inte sådana lager längre. Verkade inte som den sökande skrev något slutgiltigt svar i tråden, den slutade med förslag om att kanske prova "angular contact bearings" istället av modell 7209.

http://www.practicalmachinist.com/vb/archive/index.php/t-217848.html

Med tanke på kostnaden av dessa lager hoppas jag det är något annat som spökar, kanske som någon sade, om man kört fett i lager som ska ha olja. Också ett långt inlägg i tråden om varför det inte behöver vara lagren, så man får hoppas. Men alltid bäst att vara beredd.
 
Funderar vidare, om nån är intresserad, på hur man bäst får svarven av pallen...

1) Verkstadskran, dock ganska dyr, 200€ från biltema för en 1-tons kran, skulle dock komma till nytta ofta...

2) Bygga egen "gantry crane" i trä och använda ett lyftblock (70€) och några ordentliga hjul (30-40€), så det blir ändå hälften av priset den vägen.

3) Göra en ramp och dra ner svarven av pallen med en vinsch av något slag och sen på plats.

Tips på bra maskinfärg, söker också den orginala färgkoden till maskinen men hittar ingen manual på nätet.
 
Vad väger en sån där i runda slängar? 400kg?
 
Jo runt 400kg
 
Har inte Heimilaga traktor?
 
Heimlaga bor för långt borta för att komma med traktorn, men det är inte problemet, en lastbil med bakgavellyft kommer och levererar svarven och drar in den i verkstan med palltruck dit jag vill ha den. Men så kan det inte lämna. Måste få den av pallen så den kan stå på golvet.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Heimlaga bor för långt borta för att komma med traktorn, men det är inte problemet, en lastbil med bakgavellyft kommer och levererar svarven och drar in den i verkstan med palltruck dit jag vill ha den. Men så kan det inte lämna. Måste få den av pallen så den kan stå på golvet.
Min 3åring undrade vad jag gjorde med telefonen..när jag berättade om ditt problem hade hon lösningen direkt.. "är väl bara att elda upp pallen ? "



Hur nära kanten på pallen står den? om det går att få in något att använda som hävstång under ena kanten och sen svänga runt?
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
4st domkraftar och 2st reglar?
Bara man är väldigt försiktig så den inte börjar vippa...
 
Jag brukar dra maskinen med ena ändan av pallen över på en lika hög bunt plankstumpar. Sedan kan jag lyfta den ändan av maskinen försiktigt med järnspett och ta bort en plankstump i gången tills ena ändan av maskinen står på golvet. Bäst går det om någon i familjen kan sitta på järnspettet som säkring och vikt medan jag tar bort plankstumpen.
Sedan gör jag likadant med andra ändan.

Det är litet väl långt att skaka iväg 40 eller 45 kilometer med traktor och så samma resa tillbaka. Annars skulle jag gärna hjälpa till.
 
Röstar på kofötter och spett. Skaffa dig bra mellanläggsbitar, typiskt regelvirke eller motsvarande i tjocklekar så att du kan komma ner till 20-30mm. Bjud in 3-4 kompisar och släpa den av pallen ut på reglar av samma höjd som pallen, palla sedan under med en ny hög som är lite lägre, lyft med spett/koben och ta bort de högre reglarna. Repetera.

Vad gäller lager kanske du kan kolla på Ebay. När jag spanade fina spindellager till min svarv hittade jag en del new-old-stock ute i världen, allt till mycket bättre priser än på andra håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.