K kalle55 skrev:
Nu ska jag dryga mig lite igen ;) Men jag tror att du tänker på ytterligare en form av självdrag som jag misstänker att TS inte har, dvs det där eldning håller igång draget i murstocken. I och med att TS har ett 60-talshus är detta med all säkerhet ett självdragsystem som arbetar helt utan behov av eldade murstockar.

Naturligtvis kan det finnas eldstäder inkopplade till murstocken, men de är inte nödvändiga för funktionen, den absoluta majoriteten av hus från 50-talet och framåt har självdragssystem som inte är beroende av eldning, utan ventilationssystemet är konstruerade för att fungera uteslutande genom en kombination av att den varma inomhusluften stiger, och murstockens skorstenseffekt.

Det ventilationssystem du beskriver, där självdraget är beroende av eldning, finns i hus byggda när man fortfarande eldade med ved, kol och koks. Dvs fram till och med 30-talet (krigsårens 40-tal är en brytningstid), men inte så sent som 60-talet. De systemen är lite mer "primitiva", inte lika fiffiga system som de senare, 50-talets ingenjörskonst i sitt esse!
Intressant! Det hade jag inte en aning om. Kan du inte förklara lite mer? Hur fungerade det om man ändå eldade med ved eller oljepanna i en sån skorsten? Fick man justera ner frånluften då? Eller var frånluftskanalerna så pass separerade från murstocken att dom inte påverkades av värmen?
 
O one- skrev:
Intressant! Det hade jag inte en aning om. Kan du inte förklara lite mer? Hur fungerade det om man ändå eldade med ved eller oljepanna i en sån skorsten? Fick man justera ner frånluften då? Eller var frånluftskanalerna så pass separerade från murstocken att dom inte påverkades av värmen?
Jag skulle säga att man oftast inte eldade i de murstockar som självdraget byggde på, utan att det oftast gick i separata murstockar för eldstäder. Efter lite titt på Biggies husritningar i första inlägget ser det ut att vara så i hans hus också, dvs separat murstock till de öppna spisarna.

I och med intåget av oljeeldning slutade folk att elda med ved/kol och koks för att värma sig, och gick över till dagens "mys"-eldning. Skulle murstockarna byggas tillsammans, för ventilation och rökggasevakuering (men olika kanaler naturligtvis), skulle det alltså inte påverka ventilationen nämnvärt, mer än att man fick lite mer "skjuts" just de gånger när man myseldade.

För reglering finns/fanns ofta spjäll på inkommande luft, alternativt ibland även på utgående.

Jag skrev också ett litet tillägg till min förra post, där jag kikat på mäklarbilderna och där man kan se både intag av luft till oljetank samt skorsten för oljepannan, vilket skvallrar om att självdragssystemet fått husera i egen majestät i murstocken.
 
Du har rätt, jag har två murstockar, en i vardagsrum, med två eldstäder, en av dom sitter i vardagsrummen och en ute på uteplatsen faktiskt, den vill jag gärna provtrycka och använda i framtiden...

Murstocken som användes för eldning av olja före fjärrvärmen installerades är den faktiska murstocken som har frånluft.
Den syns dock inte på planritningen i första inlägget, men den går bakom tvättstugevägg i källare och genom badrum på boplan.

Det snurrar i min skalle minst sagt av alla era inlägg, FTX kommer längst ner på listan just nu då jag känner att ekonomin inte finns.

Men nu känner jag mig lite tjatig här, men hur fan ska jag göra?:rofl:
 
Planritning av ett hus med markerade positioner: röd för murstock, gul för oljetanksrum, svart för fjärrvärmecentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husritning över källarplan med markerad röd punkt för murstock, gul för rum med oljetank och svart för oljepanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd : murstock
Gul : rum för oljetank
Svart : oljepanna, nu fjärrvärmecentralen

Edit : murstocken i vardagsrummet går ej ner i källare.
 
Redigerat:
Biggie Biggie skrev:
[bild]
[bild]
Röd : murstock
Gul : rum för oljetank
Svart : oljepanna, nu fjärrvärmecentralen

Edit : murstocken i vardagsrummet går ej ner i källare.

Kanon med feedback, då är det som jag misstänkte.

Då skulle jag som konkret råd säga:

  • Ta upp nya ventiler en bit under tak och sätta in freshventilerna du länkade till.
  • Mäta om självdraget kommer igång, är det Ok avslutas insatsen här.
Kontakta en sotare om du vill mäta att allt är OK efter att ventilerna kommit på plats (ventilerna behöver du oavsett pga fönsterbytet. )

Därtill: ni är, än så länge, endast två personer som bor i huset vilket gör belastning från dusch/bad och utandningsluft ganska låg. Blir ni fler i framtiden finns alltid möjlighet att sätta in mekanisk frånluft, men spar det till tid, pengar och faktiskt behov uppstår. (Det är goda chanser att ni trots allt klarar er med självdraget även då, men sätter in ett FTX - av energiskäl)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Tack för alla svar, måste säga att bytet från gammal köksfläkt till en modern med standby-läge har redan gjort sjukt mycket för den dåliga luften/lukten vi upplevde när vi tog över huset, sen kanske man inte kan ge all ära åt fläkten, att vi raggarrenoverade med ny färg, haft fönster lite öppna nu på sommaren och nya möbler osv gjorde nog sitt o också. Men det märks stor skillnad, man känner liksom att det är cirkulation på luften redan nu. Och gubblukten är nästan helt borta (finns kvar i ett rum jag använder som byggförråd för material.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Får väl en dagligupdate då, 2skivor upp sen lite städning och planering ikväll.
Installation av gipsskivor på vägg i ett rum under renovering med byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En tryckknapp är till taklampa, den andra ska jag försöka mig på att bygga in en LEDlist monterad bakom/på taklisterna.
Någon som har erfarenhet av detta? I huvudet på mig kan det bli riktigt nice!
Eluttag och tryckknapp för taklampa under installation längs en vägg vid sidan av en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elledningar i flexibel slang och en blå installationsdosa för taklampa monterad mot en trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
richardtenggren
Varför inte en kronbrytare och ett uttag för dammsugning? Om du inte kör robot då :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför inte en kronbrytare och ett uttag för dammsugning? Om du inte kör robot då :)
En bra tanke, jag gick lite i tankarna på att även skära bort lite mer isolering och lägga ett vägguttag i husets standardhöjd för VU fast i samma linje med som med tryckknapparna, va lite sugen på att ha vriddimmer till takbelysningen, dimmern jag har får precis plats i en aparatdosa så därav en extra till LEDlisten. Men det är kanske lite overkill att ha vriddimmer på taklamputtaget då det förmodligen endast kommer vara tänd vid städning och sånt, eftersom det finns en massa annan mysbelysning i rummet, återigen bra tanke som jag ska fundera vidare på!

Ang robotdammsugare så har jag en nivåskillnad till vardagsrummet.... typ
Trappsteg i vardagsrum som visar nivåskillnaden vid övergång till annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror inte detta är ultimat för roboten :(:D
 
Fy.... detta va inge roligt alls... rör i gamla hus utan riktningar, yrat runt från källare,boplan,vind flera timmar...
Men eftersom jag senare kommer bygga om elcentral och sätta JFB så drar jag om allt kablage där jag är o renoverar. Dock blir JFB installation inte förens badrummet renoveras och golvvärmen gjuts in.
Elkablar som är felaktigt dragna och hopvridna i en öppnad väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand visar oorganiserade gamla elledningar och säkringsdosor i förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rör och färgkodade kablar i oordning i ett gammalt hus nära elcentralen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elkablage med flerfärgade ledningar som löper längs en träregel i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yaaaaay
Elektriska installationer och rördragningar över en dörr i en orenoverad vägg, märkta kablar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så skönt....
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Tak klart för spackling (y)
Takstöd håller upp en gipsskiva på plats mot ett tak i ett rum under renovering, bredvid en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omonterat gipstak stöttat av en ställning, oslipad vägg och en dörr i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oputsat tak med gipsskivor och synliga skruvhål samt blå markeringar klart för spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den snåle :crysmile::rofl::crysmile:
Vägg med ojämnt monterade gipsskivor och en stängd vit dörr i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev endel spill från taket så vafan :oops:
Gipsvägg med urtag för elinstallation och synlig kabelgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Du ska inte köra push-dimmer då?:)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du ska inte köra push-dimmer då?:)
Tog diskussionen med sambon över maten faktiskt, hon vill verken ha dimmer eller fler VU haha. Men nu finns det iaf möjligheter att köra lite olika kombos beroende på hur mycket pengar man vill lägga ;)

Kan ju ha en dubbel+vu eller två enkla, vrid eller push, men det verkar som att det blir två vanliga 1pol brytare i 2fack ram till att börja med iaf!

Tänkte köra ett vu i samma linje fast golvnivå men hon dissade det också eftersom vi redan har 3st 2v VU i rummet samt då dom två enkla vid sängen som dock mest är lämpade för att ladda telefonen.
Jag kom med argumentet om dammsugningen också men hon sågade den haha "vi har ju ett precis utanför dörren i hallen, inte fan pluggar vi i dammsugaren i rummet när sladden räcker och blir över för att dammsuga alla 3 rum därifrån." Såååå jaaaa:crysmile:

Smyger nog dit en pushdimmer sen ändå ska du se ;) till både taklampa och LEDlist :p
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.