nikasp
Jag har nästan alltid haft kakel och klinker och med rätt medel och redskap får man rent i fogarna. Plastmatta är förutom att det är helt annan känsla mycket känsligare för fläckar och skador. Räcker med att det kommer lite smink på golvet så är det klippt. Är men väldigt petig köper man en ångrengörare.

M Mr9 skrev:
Städa är vi också duktiga på men irriterar oss på att det är svårt att hålla rent i fogarna. Min frus hobby är städning så därför fick städersKAN sluta. Nån gick på linjen att städerskan blev frun men den kan jag dementera.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
M Mr9 skrev:
Jag hade städerska innan jag fick fru i huset..
Fast med den attityden borde du gilla 70- 80-tal? Plastmatta, frugan städar medan du röker pipa i salongen och tittar på svartvit TV?
 
  • Gilla
Staffan_V och 2 till
  • Laddar…
M Mr9 skrev:
Har ett badrum från 2004 som vi planerar att blåsa inom kort. Idag är det klinkat/kaklat med plattor 10 * 10 och min fru tycker att det är alldeles för svårt att hålla rent i skarvarna. Idag kom hon på att det borde bli mycket enklare med plastmatta. Visserligen finns det många fina mattor idag men det känns lite som att gå tillbaka till 70-80 talet. Vi har vattenburen golvvärme så jag tycker att det är rätt skönt men klinker.

Är det dags för skilsmässa eller är jag ute och cyklar?
Plastmatta är fult och bli ännu fulare med tiden. Räcker inte det som argument? Lägg stora plattor 60x60 så blir det inte lika mycket fog att hålla ren.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Kapar lite. Hur bra går det egentligen att bygga fall med så stora plattor? Jag är inte sugen på alltför "stökigt" utseende med mindre plattor vid badkarsavlopp och i duschen.

BrysselMaria BrysselMaria skrev:
Plastmatta är fult och bli ännu fulare med tiden. Räcker inte det som argument? Lägg stora plattor 60x60 så blir det inte lika mycket fog att hålla ren.
 
Polacoloco Polacoloco skrev:
Nu betyder ju inte återvinna att man måste återanvända plattorna. De kan gå som fyllnadsmassa till skillnad från plastmattan som antagligen bränns upp i något värmekraftverk.
Båda återvinns alltså. Fyllnadsmassa eller fjärrvärme...bara att välja.. :crysmile:
 
Vänta med renoveringen tills den behövs och lägg pengarna på romantik och städhjälp. :geek:
 
  • Gilla
BrysselMaria och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Statusfrågan är inte aktuellt längre när nästan alla väljer klinkers.
Jag har renoverat ett med plast, ett med klinkers.
Dagens plastmattor är känsliga mot missfärgning. Läppstift, hårfärg, vissa såpor kan lämna tydliga spår. Jag räknar med en optisk livslängd på 7-10 år.
Klinker: alla säger att fogarna är svåra att rengöra. det har inte jag sett i tre kaklade badrum hittills. Jag räknar med en livslängd större än min egen.
Att jag valde plast på ena badrummet berodde delvis på att huset är svajigt och jag är rädd för sprickor. Nästa gång blir det klinker.
Helt rätt! Plastmattor är inte täta mot många kemikalier, utan de kan migrera i ner och missfärga, alternativt bryta ner plasten. Nedbruten plast kan ge upphov till mögelpåväxt. Klinkergolv läggs på tätskickt i Sverige. Även om de också är plast, så är det mindre mängder och helt täckta av klinker och fog. Smutsig fog kan lätt rengöras med såpa. Om det är "svartmögel" i fogen kan man blanda i 3%-ig peroxid i såpan, som dödar möglet och återställer fogen till originalskick igen. Jag hade varit mycket skeptisk till att köpa ett hus med plastmattor! Får rysningar av alla skador jag sett och lukten av kemikalier och mögel.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
S Stuff skrev:
2004 är ju inte lastgammalt. Är det något fel på badrummet förutom att det är svårstädat? Strunta i att renovera och lägg pengarna på städhjälp istället?
Exakt! Har ett 15 år äldre helkaklat badrum som vi tycker är för tidigt att renovera.
 
  • Gilla
Mats Olandersson
  • Laddar…
M Mr9 skrev:
Jag hade städerska innan jag fick fru i huset..
Skaffa städerska igen då.

Vi la plastmatta på golv. Kakel på vägg.Vår rörmokare argumenterade att träblälklag rör på sig, och eftersom vårt hus är gammalt, riskerade vi sprickor i klinkers.

Alla mattor som är trä/sten/material tycker jag är sjukt fult, vi valde en i en klar färg istället. Supersnyggt.

Vill man lägga klinkers PÅ mattan i framtiden har man dubbelt och superbra tätskikt.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
M Mr9 skrev:
Hallå..ge mig argument för klinkets :)
E d fogarna som e svåra å hålla rena? Beroende på va d e för skit d rör sig om krävs d bara att välja rätt rengöringsmedel/verktyg! E t ex vattnet hårt blir d kalkiga avlagringar o. fläckar, d tas me nåt surt såsom sanicalc eller hemgjord rens med citronsyra å nån tensid. Så att ha klinkat e inte så jobbigt... För att glädja kärestan kan du ju själv greppa borsten/svampen! Även om de må finnas snygga plastmattor får jag känslan (vid blotta åtanken på plastmatta i egna badrummet) av just budget och att va på knegets skithus/dusch lr sjukans wese istf hemma!
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Kapar lite. Hur bra går det egentligen att bygga fall med så stora plattor? Jag är inte sugen på alltför "stökigt" utseende med mindre plattor vid badkarsavlopp och i duschen.
Kör Unidrain, eller mindre plattor i duschen för att få till fallet.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Smutsig fog kan lätt rengöras med såpa. Om det är "svartmögel" i fogen kan man blanda i 3%-ig peroxid i såpan, som dödar möglet och återställer fogen till originalskick.
Bra ----------Kan du kommit hit och samtidigt ta bort lite fula kalkfläckar? Att kemikalier skulle vandra ner i plastmattedjupet och förstöra den det är bara teoretiskt.Vad har du för kemikalier i duschen?
 
Rädslan att badrummet _sänker priset_ är väl rätt obefogad? I min erfarenhet går kök och badrum från 2000-talet rätt i container så fort det blir nya ägare för att det är "fel stil". Så om du inte ska sälja närmaste åren, bygg för dig själv och låt nästa köpare bestämma vad de vill lägga pengarna på.

Jag är miljömedveten, tror på att bygga diffusionsöppet för att slippa plast i väggen och väljer massivt trä eller linoleum i övriga huset, men ser ändå plastmatta i just badrummet som ett bra alternativ, i synnerhet i hus med trästomme på grund av rörelse, och det finns bättre och sämre plastmattor - läs på. Dessutom är vattenskador i kaklade badrum oerhört vanliga.

Ett alternativ om det är just fogstädning i duschen som är problemet, är att antigen täcka med duschdraperi på alla sidor eller att sätta in duschkabin/fasta glasväggar.

Hårfärg och dylika kemikalier har jag inte erfarenhet av, men om handfatet är av porslin så är väl det lika fläckresistent som kakel.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Miljöargumentet är nog lite krystat när det handlar om en lyxprodukt som klinker ju verkligen är. Dessutom i ett badrum från 2004, det kan knappast anses vara uttjänt. Vill man ha klinker för att det är snyggt så ska man naturligtvis lägga det, men några andra fördelar finns det nog inte. Förutom om man renoverar för att sälja möjligtvis.
 
  • Gilla
Grusimaskineriet och 1 till
  • Laddar…
Plast det stavas PVC, eftalater och mjugörare. Vill frugan sabba familjelyckan eller.
För det tredje tror jag hon den där Rut blir billigare att anlita för badrummet än en badrumsrenovering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.