R Robert-san01 skrev:
Tyvärr. Jag fick bakläxa på det när jag hade startmöte. Det är kök, WC, ett sovrum och tvätt som måste gå nå med rullstol och entré samt ev altan. Jag tyckte att man kunde åka runt huset om man ville till altanen, det tyckte inte bygglovshandläggaren...
Haha, kommunala pappersvändare alltså... Detta är bäst jag får förankrat hos min kommunale handläggare så jag slipper huvudvärk...
 
Efter att ha pratat med firman som gör bergvärmen så kommer jag absolut köra bergvärmepumpen i garaget. Jag kör välisolerad kulvert över till bostadshuset med VVC. Sedan kör jag FTX med kylning på vinden. Gäller bara att få med alla rör rätt från början.

Han skulle även fixa en energiberäkning åt mig till bygglovsansökan utan kostnad. Tydligen duger värmepumpsleverantörernas underlag mer än väl som underlag till bygglovsansökan.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Tack för input. Jo, det där
Med byggytan är lurigt. Arkitekten har sagt att man kan räkna in attefallarens 25 kvm i byggytan på huset, så vi kan klara den extra ytan.

Trapp trodde jag verkligen inte var så stora pengar, men jag har heller ingen som helst kunskap eller erfarenhet av trappor.

Har inte haft så mycket tanke på rördragningar och ekonomi, men som du säger så drar ju kostnaderna absolut iväg när man sprider ut badrummen såhär.

Det är så jäkla svårt att få allt på ett bra sätt. Ibland vill jag bara be arkitekten rita om allt på nytt, men de pengarna har jag ingen lust att lägga. Samtidigt måste ju allt bli bra när man ger sig på ett sånt här projekt.
Attefallstillbyggnad gäller ju bara efter att huset blivit slutbesiktigat och uppförs det som en tillbyggnad är det bara 15 kvm. Fristående attefallsbyggnad får byggad 25 kvm.
Tycker du ska prata med er arkitekt. Har han ritat planerna på eget bevåg efter era anvisningar? I så fall är min proffesionella syn att han gör det enkelt för sig och inte försöker hitta bästa lösningar. Hela upplägget på huset med regelbunden fönstersättning och en knepig planlösning bidrar till ett virrigt intryck.
Gällande tillgänglighetskraven så måste man kunna sitta i rullstol och lyfta över sig själv till toalettstolen dvs en bredd på minst 1700 mm vilket jag inte kan förstå hur arkitekten ser det. På 300 kvm kan man göra större underverk än så.
Den föreslagna planen som någon visade såg mycket bättre ut, även om relaxen inte hade utgång bakåt.
Några timmar till att skiss sen blir det bra. Billigare att ändra nu än när det är byggt!
Lycka till!
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
...Det största enskilda problemet som jag känner det är att trots att huset är rejält stort, ca 300 kvm (utan garage), så upplever jag det som trångt på nedre våningen. Inte sällskapsytorna, men övriga delen.
Jag förstår att du tycker så!
De gemensamma utrymmena, hall, kök, vardagsrum och "matrum" är enorma,
medan övriga utrymmen verkligen ser små och kyffiga ut.
För att ta ett litet exempel: Passagen, som jag tror du kallade den har en bredd på ca 1,1 m.
När vi ritade vårt hus och ritade in en 1,2 m bred kort korridor utanför sov- och badrum, ändrade arkitekten det till 1,5 m.
Och det är jag evigt tacksam för! med 1,1 m bredd blir det ju faktisk omöjligt att mötas två personer utan att "sidesteppa" som i en skyttegrav.

Men till kärnan i min analys, och jag hoppas verkligen att du inte tar illa upp med min kritik!
(Som jag har förstått det har ni de ekonomiska ramarna för att göra något verkligen bra, och då är det synd att man bara får det näst bästa)
"Sällskapsytorna" är ju oändligt stora, och borde kunna krympas till kanske hälften, men ändå fylla sitt syfte.
Vad bidrar den lilla sittgruppen med fyra stolar till för nytta eller glädje?
Viloplats på väg mellan kök och matplats?

Varför är matplatsen placerad så långt från köksdelen, för att köks- och serveringspersonalen skall få motion?
Hur gör man om man vill duka upp en buffé, det är ju jättelångt mellan matbord och kök?

Vad fyller den jättestora entréhallen för funktion egentligen? Där finns ju inte ens en klädhängare,
utan man hänvisas till ett kapprum vid sidan av för att hänga av sig jackan och byta skor.

Sedan har andra här skrivit om storlek på tvättstuga och toalett, och de skall naturligtvis inte vara så krympta i storlek.
Och flytta tvättstugan närmare köket, och den ett fönster och en egen utgång!

Nåväl, låt oss titta på övervåningen (bortser från trappan, den har redan behandlats av andra).
Där är ett stort "föräldrasovrum" med eget enormt badrum och dito klädkammare, samt samma trista korridor, som jag nämnde vid undervåningen.
Medan barnrummen (som jag antar att det är) får nöja sig med ett minimalt dusch-/toalettrum och varsina två 60 cm garderobsskåp.

Mitt intryck är i stort att det inte har blivit en lyckad fördelning av ytorna på olika funktioner och det finns mycket som är för smått och annat som är onödigt stort.
Vem har ritat "grundplanen", ni själva eller arkitekten?

Sist lite anekdotisk hur vi gjorde när vi planerade vårt husbygge 2009:
Vi kikade in i utställningshusen på Husknuten i Gbg, skickade efter kataloger från typhusfabrikerna och tittade på hustillverkarnas planlösningar i kataloger och på hemsidor för hus i den storlek vi var intresserade av, och vi skissade på förändringar/förbättringar på den lösning som vi gillade bäst.
Så skickade vi våra skisser till vår arkitekt, som städade upp och förbättrade punktvis, och till slut hade vi en planlösning som alla var nöjda med.
Och vi är fortfarande, efter att ha bott här i sju år, mycket nöjda och kan inte se något som borde gjorts annorlunda.
Möjligen kan jag tycka att det är lite för stort, men där håller inte hustrun med :)

Som sagt var, hoppas du tar mina synpunkter med öppet sinne och inte blir ledsen för denna kritik.
Till sist blir ju var och en salig på sin tro!
 
  • Gilla
Musikläraren
  • Laddar…
Som exempel kan jag bifoga vår bottenvåning.
Nu har vi ju inte flyttat in men det känns väldigt stort och luftigt iaf när jag är där. Borde vara enkelt att få in ett till sovrum och relax när ni har ca 40-50kvm till att röra er med.

Du är välkommen förbi att kika in i huset IRL om du vill få lite hum om hur stora ytorna är
 
  • Ritning av en bottenvåning med kök, vardagsrum, sovrum, och övriga utrymmen markerade och dimensionerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag förstår att du tycker så!
De gemensamma utrymmena, hall, kök, vardagsrum och "matrum" är enorma,
medan övriga utrymmen verkligen ser små och kyffiga ut.
För att ta ett litet exempel: Passagen, som jag tror du kallade den har en bredd på ca 1,1 m.
När vi ritade vårt hus och ritade in en 1,2 m bred kort korridor utanför sov- och badrum, ändrade arkitekten det till 1,5 m.
Och det är jag evigt tacksam för! med 1,1 m bredd blir det ju faktisk omöjligt att mötas två personer utan att "sidesteppa" som i en skyttegrav.

Men till kärnan i min analys, och jag hoppas verkligen att du inte tar illa upp med min kritik!
(Som jag har förstått det har ni de ekonomiska ramarna för att göra något verkligen bra, och då är det synd att man bara får det näst bästa)
"Sällskapsytorna" är ju oändligt stora, och borde kunna krympas till kanske hälften, men ändå fylla sitt syfte.
Vad bidrar den lilla sittgruppen med fyra stolar till för nytta eller glädje?
Viloplats på väg mellan kök och matplats?

Varför är matplatsen placerad så långt från köksdelen, för att köks- och serveringspersonalen skall få motion?
Hur gör man om man vill duka upp en buffé, det är ju jättelångt mellan matbord och kök?

Vad fyller den jättestora entréhallen för funktion egentligen? Där finns ju inte ens en klädhängare,
utan man hänvisas till ett kapprum vid sidan av för att hänga av sig jackan och byta skor.

Sedan har andra här skrivit om storlek på tvättstuga och toalett, och de skall naturligtvis inte vara så krympta i storlek.
Och flytta tvättstugan närmare köket, och den ett fönster och en egen utgång!

Nåväl, låt oss titta på övervåningen (bortser från trappan, den har redan behandlats av andra).
Där är ett stort "föräldrasovrum" med eget enormt badrum och dito klädkammare, samt samma trista korridor, som jag nämnde vid undervåningen.
Medan barnrummen (som jag antar att det är) får nöja sig med ett minimalt dusch-/toalettrum och varsina två 60 cm garderobsskåp.

Mitt intryck är i stort att det inte har blivit en lyckad fördelning av ytorna på olika funktioner och det finns mycket som är för smått och annat som är onödigt stort.
Vem har ritat "grundplanen", ni själva eller arkitekten?

Sist lite anekdotisk hur vi gjorde när vi planerade vårt husbygge 2009:
Vi kikade in i utställningshusen på Husknuten i Gbg, skickade efter kataloger från typhusfabrikerna och tittade på hustillverkarnas planlösningar i kataloger och på hemsidor för hus i den storlek vi var intresserade av, och vi skissade på förändringar/förbättringar på den lösning som vi gillade bäst.
Så skickade vi våra skisser till vår arkitekt, som städade upp och förbättrade punktvis, och till slut hade vi en planlösning som alla var nöjda med.
Och vi är fortfarande, efter att ha bott här i sju år, mycket nöjda och kan inte se något som borde gjorts annorlunda.
Möjligen kan jag tycka att det är lite för stort, men där håller inte hustrun med :)

Som sagt var, hoppas du tar mina synpunkter med öppet sinne och inte blir ledsen för denna kritik.
Till sist blir ju var och en salig på sin tro!
Jag är tacksam för all feedback, och vi håller med om mycket av det du säger. Den ursprungliga planlösningen som vi lämnade till arkitekten har jag bifogat. Det var en planlösning som vi verkligen gillade, och som vi sa till arkitekten att vi ville utgå från. Kruxet där var väl egentligen att vi saknade en relax, och upplevde ytorna nere till vänster som lite onödigt stora. Men det krävdes egentligen inga enorma förändringar. Nu känns det som att arkitekten ritat om hela huset. Övervåningen är väl relativt lik ursprunget (vi bad om en walk-in-closet och förrådet känns faktiskt vettigt att ha ur praktisk synvinkel), men undervåningen är ju helt annorlunda.

En stor maffig entréhall har vi önskat oss, med öppet hela vägen upp. Sedan tycker nog vi att det är smidigare att ha trappan till övervåningen från entréhallen, men arkitekten ville ha bort trappen från "gruszonen", plus att man ska mötas av söderläge och trädgård när man går ner från trappan. Det är förvisso ett resonemang jag köper, men det ska ju vara praktiskt också. Sedan är det såklart billigare och mindre krångligt att bygga en rak trappa än en U-trappa.
 
  • Svartvit ritning av en husplanlösning med kök, vardagsrum, entré, sovrum och trappa anmärkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en våningsplanslösning med etiketterade rum såsom sovrum, allrum, badrum och balkong, samt måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Garningen och 1 till
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Jag är tacksam för all feedback, och vi håller med om mycket av det du säger. Den ursprungliga planlösningen som vi lämnade till arkitekten har jag bifogat. Det var en planlösning som vi verkligen gillade, och som vi sa till arkitekten att vi ville utgå från. Kruxet där var väl egentligen att vi saknade en relax, och upplevde ytorna nere till vänster som lite onödigt stora. Men det krävdes egentligen inga enorma förändringar. Nu känns det som att arkitekten ritat om hela huset. Övervåningen är väl relativt lik ursprunget (vi bad om en walk-in-closet och förrådet känns faktiskt vettigt att ha ur praktisk synvinkel), men undervåningen är ju helt annorlunda.

En stor maffig entréhall har vi önskat oss, med öppet hela vägen upp. Sedan tycker nog vi att det är smidigare att ha trappan till övervåningen från entréhallen, men arkitekten ville ha bort trappen från "gruszonen", plus att man ska mötas av söderläge och trädgård när man går ner från trappan. Det är förvisso ett resonemang jag köper, men det ska ju vara praktiskt också. Sedan är det såklart billigare och mindre krångligt att bygga en rak trappa än en U-trappa.
Ja där har ni ju en bra planlösning att utgå från. Märkligt att arkitekten ändrat om såpass mycket. Känns som att han/hon inte riktigt förstått er? Tycker ni ska sätta er och skissa själva en grovplanering som ni ör nöjda med och sen får arkitekten göra enbart finlir och inte ändra om hela planlösningen
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Jag är tacksam för all feedback, och vi håller med om mycket av det du säger. Den ursprungliga planlösningen som vi lämnade till arkitekten har jag bifogat. Det var en planlösning som vi verkligen gillade, och som vi sa till arkitekten att vi ville utgå från. Kruxet där var väl egentligen att vi saknade en relax, och upplevde ytorna nere till vänster som lite onödigt stora. Men det krävdes egentligen inga enorma förändringar. Nu känns det som att arkitekten ritat om hela huset. Övervåningen är väl relativt lik ursprunget (vi bad om en walk-in-closet och förrådet känns faktiskt vettigt att ha ur praktisk synvinkel), men undervåningen är ju helt annorlunda.

En stor maffig entréhall har vi önskat oss, med öppet hela vägen upp. Sedan tycker nog vi att det är smidigare att ha trappan till övervåningen från entréhallen, men arkitekten ville ha bort trappen från "gruszonen", plus att man ska mötas av söderläge och trädgård när man går ner från trappan. Det är förvisso ett resonemang jag köper, men det ska ju vara praktiskt också. Sedan är det såklart billigare och mindre krångligt att bygga en rak trappa än en U-trappa.
Precis, där har i en bättre plan att utgå ifrån. Jag tycker fortfarande att arkitekten borde lära sig mer om hur man ritar planlösningar. Alla prång och långa väggar, oförklarligt små rum för vissa saker och onödigt stora på andra håll. Jobbar själv med att rita åt kunder och man behöver vara mer lyhörd.
 
När vi byggde gjorde vi allt ritarbete själva, men hade en arkitekt vid sidan om som kom med synpunkter och förbättringsförslag. Totalt träffade vi arkitekten ett 10-tal gånger men vissa möten blev bara någon kvart för mindre justeringar, sen gick vi hem och ritade om tills arkitekten och vi var helt nöjda :)
Många timmar tog det men eftersom arkitekten inte ritade utan bara rättade så kostade det inte så mycket som om han hade gjort alla ritningar och justeringar själv :)
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Nu har jag kört ännu en omgång hos arkitekten och flyttat upp gästrummen till övervåningen, vilket gjorde planlösningen oerhört mycket bättre på bottenvåningen. Nu känns det betydligt bättre. Förrådet på övervåningen försvann, men å andra sidan har vi stora förvaringsmöjligheter på vinden. Nu har vi också en tillgänglig wc på bottenplan.
 
  • Planritning av bottenvåningen i ett hem med markerade rum som vardagsrum, kök, wc och kontor. Garage och uterum inkluderat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en övervåningsplanlösning med sovrum, badrum, allrum och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev bättre men tycker fortfarande att:
1) Groventren ska ha kontakt med huvudentren, lätt fixat genom att byta plats på tvättstugan och kontoret.
2) Flytta in toaletten till relaxen och ha kvar nuvarande utrymme som klädkammare. Varje gång ni dricker lite öl i bastun och måste gå och pinka kommer ni blöta ner golvet. Sen om ni har eller skaffar barn är det väldigt behändligt att ha en toalett i badrummet, jämte skötbordet..
3) Köket hade gjort sig bättre enligt min skiss! ;) Finns ingen anledning att ha så mycket dödutrymme där det runda bordet är placerat. Bättre att rotera köksön och dra ner köksbänken och flytta dörren till uterummet.
4) Sätt kaminen invid soffgruppen, det är ju hela grejen med kaminen, att man ska kunna sitta i soffan och kolla på brasan :)
 
Mycket bättre!
Håller även med katten1234, jag personligen hade gjort köket större. Man kan aldrig få för stort kök =p Men det handlar ju mer om ens eget tycke och smak och vad man önskar. Hade även flyttat in toaletten i relaxen, ni har ju en annan toalett utanför. Utrymmet där toaletten är nu hade jag slagit ihop med tvättstugan. Samma här - man kan aldrig få för stor tvättstuga =)
Gällande kaminen tror jag inte den går att flytta dit katten skriver med tanke på placering av skorsten.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Håller med katten1234 angående hennes punkt 1. Har några vänner som nyligen flyttat in i sitt stora hus på Kartberget och de har Huvudentre och groventre kopplade tillsammans. Vilket blev en kalasbra lösning. Så testa att byta plats på kontor och tvättstuga.
Sen hade jag nog försökt vända relaxen 90 grader. Flytta bastun på något praktiskt sätt. Ta bort en av de båda mina WC-rummen. Stoppa in en extra toalett i relaxen om ni måste ha två toastolar på våning 1.
Sist gör så man går in i kontoret genom groventren på något sätt! Då slipper du den lilla smala tarmen som korridoren bildar. Den är helt klart det som stör mig när jag kikar på planlösningen.

I övrigt så tycker jag det ser mycket bra ut. Skulle dock flyttat matbordet närmare köket. När man har 3 barn hemma så blir det ett evigt springande mellan kylskåp och matbord :(:(

Kyl frys hade jag nog också försökt få närmare matbordet på något sätt. Men det känns som petitesser i sammanhanget.
 
  • Gilla
trampare
  • Laddar…
På övervåningen skulle jag ha lagt sovrummet mellan bad och garderob. Då slipper du korridoren emellan. Då kan ha dörren direkt från allrummet och slipper den lilla tarmen bredvid trappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.