Grovleken på kablar är i paritet, tro mig. Det verkar även vara vanligt med högspänning 1-2 kV i luftledning i villaområden, och sedan en "pole pig", en liten trafo som betjänar 1-2 hus.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Grovleken på kablar är i paritet, tro mig. Det verkar även vara vanligt med högspänning 1-2 kV i luftledning i villaområden, och sedan en "pole pig", en liten trafo som betjänar 1-2 hus.
Japp. Och när träd blåser på eller dylikt så har det hänt att högspänningsledningen (som även kan ha högre spänning) lossnar och ramlar ner på luftledningen till de enskilda husen. Då gäller det att springa... (Har sett någon illustrativ youtube-film för länge sedan, men hittar den inte nu).
 
Ljus Ljus skrev:
Omräknat svenska förhållanden huvudsäkring 3x25A är 150-160A enfas grovt räknat i Trumpland...
Fast det är "Edison-nät" i Amerika, dvs. en enfastrafo med delad lågspänningslinding med jordad mittpunkt, 120 V mot nolla/jord och 240 V mellan faserna. Därför motsvarar 3x25 A 230/400 V ungefär 70 A per fas i Trumpland. 3x63 A (vanlig servissäkring i norra delarna av Tyskland) är ungefär som 180 A i USA. Däremot bygger Italienerna fortfarande villor med 15 A enfasmatning och några km 6 mm2 luftledning.
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Italien...15A? Ok, med gasspis och gasdriven genomströmningsvarmare för varmvatten kan det väl funka.
Det var väl Italien som klagade hos EU för att dom inte fick exportera 40A spisar till Sverige. Dom såg svenskarnas klena huvudsäkringar på 16/20/25A som handelshinder. :surprised:
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Det finns även en del el-varmvattenberedare (gissar på 230 V/2000 W) där. När jag var på semester i Turin lagade mamma middag i el-ugnen medan systern duschade och det blev mörkt i hela lägenheten. Huvudsäkringen (personskyddsautomat 15 A/30 mA om jag minns rätt) i mätartavlan hade löst ut.

40 A spisar är väl bara användbara i Storbritannien och Irland där det finns 63, 80 eller även 100 A huvudsäkringar (altid enfas). Det är rätt interessant att lära sig om elsystem i olika europeiska länder!
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Jag var på östkusten. Kändes lite småskumt att ha gasprylar i lägenheten. Och inte jättekul och vara i köket med gasspisen på när det var 30+ ute. Man fick bära hem mycket vatten.
Elinstallationerna höll inte riktigt svensk standard heller. Lite mix av dolt och utanpåliggande.
RJ45 och RCA kontakterna bak på TVn skiftade i oxidgrönt pga fuktigheten.
IKEA spegeldörrar.. glas på spånplatta är ingen bra ide, sväller och dörrarna bågnar.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Jag tänkte köpa en snabbladdare till telefonen. Den här borde väl fungera bra... :p
Industriell röd strömstiftkontakt med en inmonterad vit USB-kabel för telefonladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kör så det ryker ... :D
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Jag tänkte köpa en snabbladdare till telefonen. Den här borde väl fungera bra... :p
Nej, du är inne på rätt spår men vill ha en annan kontakt, micro-usb, usb-c eller lightning beroende på telefon.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
lightning-kontakten skulle passa bäst här:rofl:
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Håller på och river och byter ut lite i en lagård.
Hittar den här gamla skönheten, där den skyldige troligen är död sedan flera år, förre ägaren eller så, det är inte så aktivt jordbruk just nu.

Från belysningsgruppen går det vidare till ett jordat kapslat uttag, och det var säkert helt i sin ordning när det gjordes.
Men sen behövdes det tydligen ett uttag till (eller på annan plats), så då är det dragit en tygomspunnen ledning till ett IP21 ojordat uttag en bit bort.

Man ser ju sånt här rätt ofta, men i en lagård tycker jag det är värre att hitta sånt här. Inte kul om alla djuren brinner inne.
Nu är det borta i alla fall.
Gammal lampa och ojordat uttag med tygomspunnen ledning i en dammig lagård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt ojordat vägguttag och tygomspunnen ledning i en lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Ja den klassiska vi hade för lite VU i huset, kunde dom inte hittat en klenare kabel tro?
Öppen elektrisk anslutningsdosa med tunn vit kabel mot en vägg, vilket indikerar otillräcklig verklig ström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uttag med tunn elektrisk kabel längs vägg och golv nära element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LJC och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det ser dessutom ut som att det extra uttaget är ett jordat ett, fast med tvåtrådig lampsladd till ... :)
 
Y
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det ser dessutom ut som att det extra uttaget är ett jordat ett, fast med tvåtrådig lampsladd till ... :)
det stämmer, men vad gör man inte för att få det där extra uttaget till lampan i fönstret?
Kabeln va även klammrad!:)

Det va en fuling jag hittade i mitt egna hus faktiskt.
 
E
Lös FK bakom golvsocklarna hittade jag för en tid sedan i ett kök som renoverades. 1,5kvmm så jag lät det sitta.

/s
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.