R roli skrev:
Jag skulle vara försiktig med blått snörslå i taket. Den kanske lyser igenom den tänkta takfärgen.
Fiberduken körs även i taket så det ska inte vara nått problem i mitt fall, men bra synpunkt!
 
Idag va en sån jobbig dag..... låter bilden tala för sig själv, den som spar han har?
Öppen garageport med överfullt utrymme av skräp och kartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte nog med att säsongen är helt över nu:sweat:, tråkigt att ställa in hojen, menar däcket hade ju säkert klarat en vecka till :crysmile:
Slitet motorcykeldäck med synlig kord, på en stenläggning med höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
M MrSoderlind skrev:
Det pratas mycket om självdrag och tilluftsventiler men(!) glöm inte att om man ska "återskapa självdraget" så måste fläktar läggas till. Fläktar på låg konstantdrift i "våta" utrymmen såsom badrum och tvättstuga är ett måste.
För att bra luft ska komma in genom ventilerna så måste dålig luft dras ur någon annanstans. Köksfläkten hjälper såklart men gör långt ifrån allt.
En väggventil per 25kvm och en spaltventil per 9kvm kan man räkna på, så får man en fingervisning på vad man behöver. Och att luften ALLTID tar kortaste vägen mellan in och ut.

MrS
Nja, du får ursäkta en fråga som kanske kan låta dryg. Men tänker du på rätts sorts självdrag nu? TS hus är byggt tidigt 60-tal och har därmed (förmodligen) en central murad stock som skapar självdraget genom att en skorstenseffekt.

Det är alltså inte som enklare fritidshus och stugor där endast ventiler i väggarna står för självdraget (ventiler lågt placerade ska fungera som inlopp och högre placerade som utdrag).

Jag är tämligen säker på att TS med håltagning i vägg och freshventiler kommer få igång självdraget, även om självdragssystem är mer av en konst än en vetenskap. Självdragssystemen konstruerades med mycket tyst kunskap, murstock, rumsplacering och så vidare skulle orkestreras tillsammans för att få igång flödet.

I ett självdragssystem ska inte inloppsventiler sitta bakom element (detta reserverat för att TS nu har "utsug" genom en centralt murad tegelkanal) och inte heller fläktar läggas till med ständigt påslaget utsug i kök och bad då de kan få systemet att sluta fungera genom att arbeta "mot" luftflödet upp i murstocken.

Ett korrekt fungerande självdrag är mer än tillräckligt för att ventilera en villa med för normal-familj, därtill finns det något mycket tilltalande i att det är ett omekaniskt och resilient system som fungerar endast genom att utnyttja fysikens lagar. Det var några riktiga snillen till konstruktörer/arkitekter förr i tiden. :D
 
K kalle55 skrev:
Nja, du får ursäkta en fråga som kanske kan låta dryg. Men tänker du på rätts sorts självdrag nu? TS hus är byggt tidigt 60-tal och har därmed (förmodligen) en central murad stock som skapar självdraget genom att en skorstenseffekt.

Det är alltså inte som enklare fritidshus och stugor där endast ventiler i väggarna står för självdraget (ventiler lågt placerade ska fungera som inlopp och högre placerade som utdrag).

Jag är tämligen säker på att TS med håltagning i vägg och freshventiler kommer få igång självdraget, även om självdragssystem är mer av en konst än en vetenskap. Självdragssystemen konstruerades med mycket tyst kunskap, murstock, rumsplacering och så vidare skulle orkestreras tillsammans för att få igång flödet.

I ett självdragssystem ska inte inloppsventiler sitta bakom element (detta reserverat för att TS nu har "utsug" genom en centralt murad tegelkanal) och inte heller fläktar läggas till med ständigt påslaget utsug i kök och bad då de kan få systemet att sluta fungera genom att arbeta "mot" luftflödet upp i murstocken.

Ett korrekt fungerande självdrag är mer än tillräckligt för att ventilera en villa med för normal-familj, därtill finns det något mycket tilltalande i att det är ett omekaniskt och resilient system som fungerar endast genom att utnyttja fysikens lagar. Det var några riktiga snillen till konstruktörer/arkitekter förr i tiden. :D
Du har en del poänger i det du skriver, men en förutsättning för att det ska fungera bra med självdrag är ju att man eldar så att murstocken är varm. Problemet hos många, mig själv inkluderad, är ju att pannan åkt ut o ersatts av bergvärme, fjärrvärme eller luftvärmepump. Jag håller för tillfället på med en övning i mitt hus från -65 med att få lite fart på frånluften genom installation av en kanalfläkt.
 
Ett ftx system på vinden vore väl det ultimata, men det drar ju iväg ganska snabbt i pris, bara aggregatet kostar skjortan....
 
Redigerat:
Biggie Biggie skrev:
Ett ftx system på vinden vore väl det uiltimata, men det drar ju iväg ganska snabbt i pris, bara aggregatet kostar skjortan....
Det kostar en slant med FTX, men i min värld är det egentligen värt det. Min frånluftsfläkts-installation är bara en nödlösning under tiden som övertalningskampanjen gentemot övriga familjen(läs sambon;)) pågår.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Min nuvarande tanke är forfarande att mura igen frånluftventilerna i murstocken (badrum och tvättstuga) ersätta dessa med mekaniska utsugfläktar på fasaden istället.
Och sen då placera ut nya tillluftsventiler i sovrummen uppe.

Min tanke är då att tilluftsventilerna i sockeln(källare befintliga) då drar in luft och att den går igenom källaren och ut ur tvättstugan.

Och att de nya freshventilerna tar in luft i sovrummen (möjligen en i vardagsrum också) och att denna luft cirkulerar på boplanet och sen smiter ut via köksfläkt och badrum.

Men är det en dålig idee så vill jag gärna ha det klart för mig innan jag sätter planen i verk;) det börjar bli dags för håltagning i sovrummet nämnligen....
 
Idag gjorde jag klart väggen...
Blev ett par extra reglar ändå, så tack för tipset @sinuslinus :)
Vägg under konstruktion med synliga mineralullsisolering och halvt monterade gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av gipsskiva med synlig isolering och elrör på en väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis färdigställd vägg med synliga reglar och elledningar som är fastskruvade längs en kabelkanal, samt en återanvänd gipsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag använde jag spillgips från köket att få ihop de sista, inte dom snyggaste skivorna då dom flyttats runt endel haha
En omonterad gipsskiva lutad mot en vägg med synlig isolering och installationsrör, bredvid en stege och avfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvade dit den översta skivan och sen såg jag att isolering låg kvar på golvet **********.
Renoverad vägg med ofullständigt monterade gipsskivor, synlig isolering och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara att öppna igen.....
Delvis färdigställd gipsskivsvägg med synlig isolering och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen likadant nertill. Fast nu kom jag fan ihåg att peta tillbaka isoleringen denna gången...
Vägg under konstruktion med synlig isolering och gipsplattor, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd vägg med osymmetriskt satta gipsskivor, eluttag och synlig isolering i ett hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översta skivan är ju sådär snygg nu.....
Men vad fixar inte lite spackel?!?:p
Sen armerar fiberduken för framtida sprickor!

Inte den bästa dagen idag, men antar att det är så ibland :)
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Snabblagning...
Vägg under reparation med oslipat spackel längs kanter och skruvhål synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av ett pågående byggprojekt med nyligen påförd spackel och synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir nog ok när man kan slipa lite o spackla en gång till
 
Du skall väl ha hörnlist eller vad det heter när du skall spackla hörnet?
 
Biggie Biggie skrev:
Min nuvarande tanke är forfarande att mura igen frånluftventilerna i murstocken (badrum och tvättstuga) ersätta dessa med mekaniska utsugfläktar på fasaden istället.
Och sen då placera ut nya tillluftsventiler i sovrummen uppe.

Min tanke är då att tilluftsventilerna i sockeln(källare befintliga) då drar in luft och att den går igenom källaren och ut ur tvättstugan.

Och att de nya freshventilerna tar in luft i sovrummen (möjligen en i vardagsrum också) och att denna luft cirkulerar på boplanet och sen smiter ut via köksfläkt och badrum.

Men är det en dålig idee så vill jag gärna ha det klart för mig innan jag sätter planen i verk;) det börjar bli dags för håltagning i sovrummet nämnligen....
Det är ingen dålig idè. Det är den tanken återförsäljare av prylar för självdrag rekommenderar (inte helt opartiska kanske) om man ska återskapa någon sorts självdrag utan eldning med murstock eller FTXsystem, dvs utan magiskt dyra investeringar. Jag har gjort så som du beskriver men inte murat igen något och det har fungerat med gott resultat. Jag hade helst sett att murstocken fortfarande användes eftersom det helt enkelt är det bästa för mitt huset.

Kör på säger jag och sätt i vardagsrummet också :)
 
N Noseone skrev:
Du skall väl ha hörnlist eller vad det heter när du skall spackla hörnet?
Jag har faktiskt inte bestämt mig riktigt hur jag ska göra ännu, är faktiskt lite inne på att sätta en fönsterbänk i samma marmor som vid fönster. Och sen sätta smyglist och foder. Men det är forfarande en diskution med sambo..
Jag är även lite inne på att sätta en spegel i nischen, men hon vill ha vitmålad gips typ eller annan skiva.

Synpunkter om att få bästa resultat är mycket välkomna, tanken med slutresultatet är väl att ha lite prydnadssaker och nån växt där sen för att öka myskänslan.
 
O one- skrev:
Du har en del poänger i det du skriver, men en förutsättning för att det ska fungera bra med självdrag är ju att man eldar så att murstocken är varm. Problemet hos många, mig själv inkluderad, är ju att pannan åkt ut o ersatts av bergvärme, fjärrvärme eller luftvärmepump. Jag håller för tillfället på med en övning i mitt hus från -65 med att få lite fart på frånluften genom installation av en kanalfläkt.
Nu ska jag dryga mig lite igen ;) Men jag tror att du tänker på ytterligare en form av självdrag som jag misstänker att TS inte har, dvs det där eldning håller igång draget i murstocken. I och med att TS har ett 60-talshus är detta med all säkerhet ett självdragsystem som arbetar helt utan behov av eldade murstockar.

Naturligtvis kan det finnas eldstäder inkopplade till murstocken, men de är inte nödvändiga för funktionen, den absoluta majoriteten av hus från 50-talet och framåt har självdragssystem som inte är beroende av eldning, utan ventilationssystemet är konstruerade för att fungera uteslutande genom en kombination av att den varma inomhusluften stiger, och murstockens skorstenseffekt.

Det ventilationssystem du beskriver, där självdraget är beroende av eldning, finns i hus byggda när man fortfarande eldade med ved, kol och koks. Dvs fram till och med 30-talet (krigsårens 40-tal är en brytningstid), men inte så sent som 60-talet. De systemen är lite mer "primitiva", inte lika fiffiga system som de senare, 50-talets ingenjörskonst i sitt esse!

(redigering: efter att ha kikat på mäklarbilderna i första inlägget tror jag mig ha bekräftat min fundering. På taket finns (förutom murstock) tilluft till oljetank samt "avgasrör" för förbränningen i oljepanna. Som de flesta hus byggda på 60-talet var huset alltså oljeeldat, och avgaserna från förbränningen släpptes ut genom separat skorstensrör, och inte i murstocken. Självdraget bör alltså fungera fint oavsett om oljeeldningen ersatts av fjärrvärme eller värmepump. Finemang!)
 
Redigerat:
Biggie Biggie skrev:
Min nuvarande tanke är forfarande att mura igen frånluftventilerna i murstocken (badrum och tvättstuga) ersätta dessa med mekaniska utsugfläktar på fasaden istället.
Och sen då placera ut nya tillluftsventiler i sovrummen uppe.

Min tanke är då att tilluftsventilerna i sockeln(källare befintliga) då drar in luft och att den går igenom källaren och ut ur tvättstugan.

Och att de nya freshventilerna tar in luft i sovrummen (möjligen en i vardagsrum också) och att denna luft cirkulerar på boplanet och sen smiter ut via köksfläkt och badrum.

Men är det en dålig idee så vill jag gärna ha det klart för mig innan jag sätter planen i verk;) det börjar bli dags för håltagning i sovrummet nämnligen....
Nja, jag hade nog avvaktat. Ta upp för nya ventiler, men se om inte självdraget nu börjar fungera igen. Möjligtvis sätt in en fläkt i murstocken om det behövs (som sinuslinus tipsar om).

Det andra alternativet är att ta ett helt nytt grepp, med nykonstruerad ventilation baserat på FTX. Risken är annars att du står med ett system som varken är hackat eller malet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.