Byggahus.se testade lövblåsar och jag tänkte att ni ska få blåsa vidare några av dem där hemma.

Person testar lövblås bland höstlöv i en trädgård, olika lövblåsarmodeller framför på en altan.

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har sex lövblåsar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får välja lövblås först, andra bästa idén får välja härnäst, etc.

Lövblåsarna vi tävlar ut är:


Stiga SBV48AE (batteri)
Bosch ALB36LI (batteri)
Husqvarna 436LiB (batteri)
Black & Decker GW3031BP (nät)
Bosch ALS30 (nät)
Stihl BG 56 (bensin)

Läs mer om lövblåsarna här https://www.byggahus.se/tomt/lovblas-test-kretsloppsanpassad-metod-samla-lov

Tävlingen pågår till och med fredag 27 oktober kl 12.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tjena :)
Jag tycker att det vore väldigt intressant med djupare analys om hur banker tänker när man kommer och skall låna pengar inför sitt stundande bolån.
Hur analyserar dom dig?
Hur beräknar de din ränta?
Hur mycket prutmån är det normalt att man använder?
Hur ska man tänka när man sätter sin budget för sitt hus/bostad?
Hur tänker banken när de föreslår en budget till dig för t.ex nybygge?
Räknar de med att sätta en lagom låg nivå, för att sedan förvänta sig att budgeten ökar med ca 300-400ksek?

För mig som förstagångsbyggare så var det en aha-upplevelse att man inte tog lån direkt, betalade in handpenningen till banken utan tanken var att man skulle betala saker, tomt, bygglov, markarbete osv tills man uppnått den tänkta kontantinsatsen..

Vad händer om man fortsätter överskrida budget? När är det irmligt att banken säger nej osv..

Finns sjukt mycket man inte vet när man går från hyresrätt till bostadsbyggare och skall börja prata med banken..
Jag hoppas fortfarande ha rätt på de frågor som jag själv ställt mig, men när man inte vet hur banken normalt tänker så är det väldigt svårt att spekulera i vad de kommer att säga.

Ha det gött!
 
Det som jag skulle vilja se på Byggahus är ett test av flera av marknadens högtryckstvättar,
ett sådant test för mig och många andra säkerligen underlättar. :)

Om jag vinner vill jag gärna vinna lövblåsen från Black & Decker,
den min lust för att blåsa bort alla hundratals löv här hemma väcker.
 
Byggahus har en jättebra guide hur man väljer rätt snöslunga!
Men inför kommande vinter vore det väl också hur fint som helst med ett proffsigt test av några modeller och varianter!

Jag kommer ha nytta av en sådan då vi ska köpa vår allra första snöslunga i år!
 
Jämförtal! Tittar man i forumen är det ofta personer som frågar "är det här normalt?" eller "är det rätt/rimlig kostnad". Det gäller både inom förbrukningar och kostnader för byggnation/installation. Bygger man upp en databas med olika formulär, med förval för "allt", alltså ingen fritext som ger tolkningsutrymme eller egna varianter kommer vi så småningom att få en möjlighet att jämföra något som är "ungefär som mitt". Databasen fylls sedan på med uppgifter från oss läsare. ( Motsvarande finns för bilar, även om det där är betydligt enklare att jämföra två produkter ur en serieproduktion, än hus med helt olika förutsättningar )

Orsaken till detta är att många inte vet vad som är en normal eller rimlig kostnad. Man kan tycka att en sänkning av tex el eller vattenförbrukning på kanske 20% är bra och så är man nöjd, medan man i själva verket fortfarande ligger högt och man både borde och kan forsatta jobba. En viktig parameter i detta fall är uppgiften om yta, så man kan jämföra oberoende av storlek. Andra typer av parametrar är "energiklass" där man i grova drag behöver beskriva husets förutsättningar. Enplans eller tvåplanshus. Uppvärmningssystem. För att det ska bli någorlunda rätt kanske vi har några olika "hustyper", som man kan känna igen sig i. Från "Dragigt och dåligt isolerat - sommarstugestandard", till "Välisolerat nybyggt med modern energiklass". En förvalslista för fönstertyp, tex "Englas, tvåglas, isolerruta". Ev ventilation och värmeåtervinning måste beskrivas. Självdrag (S) Frånluft (F) Från/tilluft med eller utan återvinning ( FT, FTX) Givetvis behövs vad gäller åtminstone värme en omräkningsmöjlighet för klimatzoner, då det skiljer mycket från norr till söder. Allt behöver vara på ett enkelt besktiver sätt, inte ett "fikonspråk" för branchfolk, för man vill ha in uppgifter från så många som möjligt. Till slut har vi en databas, där man kan filtrera fram hus som liknar mitt, och man skulle kunna jämföra vad en ev. åtgärd som byte av värmesystem skulle innebära ( ändra bara från tex direktverkande el till värmepump i sökningen )

Samma sak kan göras med olika typer av byggprojekt. Jämför med vad man frågar om i forumen, och ta fram en databas över de vanligaste bygg och installationsåtgärderna.

Det är ett stort projekt, men så länge man inte kan jämföra och bli medveten är det svårt att veta om det är bra, eller om jag "bara tror att det är bra eftersom det är bättre än förr".
 
Redigerat:
Skulle vara väldigt trevligt med lite reportage kring smarta hus och lösningar för att förenkla och effektivisera boendet. Det finns ju en massa fällor att trilla dit på, kompatibilitet mellan olika system/lösningar etc. Egen erfarenhet från robotgräsklippare som inte vill leka tillsammans och tillverkare som blundar inför problemet (och de som ger lösningar).
Skillnaden mellan wifi-lösningar och de som går via radio mm mm.
Ämnet tror jag kommer bli allt större och mer komplext ju fler aktörer som hittar egna logistiklösningar.

Med vänlig hälsning,
Micael Edlund
 
Jag skulle gärna vilja se "så-här-gör-du-guider". Steg för steg som berättar hur man gör olika grejer på sitt hus, som till exempel hur man luftar elementen och fyller på luft i tryckkärlet.
Eran video för tätskikt var ju jättebra tex.
 
Jag skulle gärna se tester på hur olika routrar och accesspunkter fungerar i hus byggda med svensk standard om man vill ha en bra täckning över en större villatomt. Jag upplever att många av de uppgifter som finns enbart är baserade på skrytsiffror från tillverkarna och inte stämmer med verkligheten ens för oss som har förmånen att inte ha några andra grannar i närheten som stör i nätverket.
 
Jag vill lära mig mer som tjej/kvinna eller till alla nya husköpare:
Vad ska jag titta på och hålla koll på vid min fjärrvärme?
Vad ska jag tänka på när jag väljer elbolag för att spara pengar?
Varför måste jag ha plugg i vissa väggar?
Spelar det någon roll vilken såg jag använder när jag sågar?
Hängrännor o löv, vad är bäst o vad kan jag göra själv?
Fler steg för steg beskrivningar som är enkla. T.ex bygga ett litet förråd
Färger, spelar det ngn roll vilken sort jag väljer?
Vad ska jag tänka på när jag byter spis med vad jag bör veta innan jag går till affären.
Varför inte ett datalexikon och hur man använder dem. Vad är LAN, fiber, snap chatt, Instagram mm.
 
Jag skulle vilja läsa och lära mig mer om el förbrukning i hus/lägenhet.
Tex vad händer om man byter äldre vitvaror mot nya, när börjar man få tillbaka pengar mot investering.
Vad finns det för olika värme system,kommer det något nytt.
Var lägger man mest pengar på i ett hus i el och var är det lättast att göra effektiva ändringar för miljön.
 
Efter att ha fått lära sig allt som behövs för att bygga nytt hus själv så skulle det vara bra med en "kokbok" för husbygge. Vilka steg är det, vad är fallgroparna, hur lång tid tar det. Vilka kostnader har man.
En produktionskostnadskalkylsmall på sidan med förtryckta utgifter att fylla i. Som räknar lagfart o pantbrevskostnader i mallen.
Exempel på olika kontrakt och vad som man ska tänka på ska vara med i kontraktet.

Allt kanske ska börja med en förklaring till de olika entreptrenadformerna. Sedan en sökbar lista på alla husleverantörer där man kan filtrera bort om de inte har totalentreprenad osv. Inte levererar till vissa landskap osv
Sedan kommer produktionskostnadskalkylen som man kan välja med schablonbelopp eller med egna belopp. Bara för att se om man har råd eller ej.
Byggnadskreditiv och hur det funkar och skiljer mot vanliga bolån.
Därefter kommer allt med tillval, trädgård garage osv.
Sedan kontrakt och så bygglov och sedan byggstart osv.
Det ska vara en slags tidsaxel man följer så man lär sig alla steg och när de kommer. Självklart hoppar man mellan olika vyer
 
I dessa tider med höga priser på tomt, hus lägenheter etc vore det intressant med en artikel och uppföljning av de två nya uppstickarna på internet som båda hävdar att de har rätt värderingar på fastigheter, lägenheter etc. När man köper en fastighet/lägenhet vill man givetvis betala ett rimligt pris. Det gäller de två sajterna bostadsuppgifter.se samt Boende.se. Båda hävdar att de har väl utarbetade mätmetoder för värderingar och ändå ligger de på enorma skillnader i värdering på de objekt jag har tittat på. Alla vet att "värderingar" tenderar till att bli riktpriser men när man inte ens har besökt angivna fastigheter och vet hur standarden är så säger man att man har bra mätmetoder. Antar att de bl a räknar på sålda objekt i närheten. Nu lägger båda intervaller men vad är det för värdering om man kan ha upp till en miljon i intervall. Kan man då inte sätta det på alla fastigheter? Då kan jag också värdera! Ett av objekten jag jämfört ligger i ett intervall mellan 3-4 miljoner hos ena sajten medan den hos den andra ligger från en bit över 4 miljoner till över 5 miljoner. Känns tryggt med så säkra värderingar. Har själv sökt sajterna men bara fått svar av den ena. Så en artikel om dessa sajter och hur man värderar korrekt samt vad som bör ingå i en vettig värdering. Sen vet vi alla att det bara behövs två för att få igång en budgivning men det är inte det intressanta - det intressanta är hur man värderar!
 
DIY för Ikeahacks. Byggahus.se låste ha en gedigen samling med idéer och färdig reslutat. Florerar många sånna på nätet, mem inga svenska.

Även andra DIY smart förvaring - även inom detta ämne finns oftast utländska.

Skillnad i byggnormer i olika länder i Europa där svenskar nu allt oftare äger hus.
 
Här är mina idéer:

- Steg-för-steg-guider för husbygge som hålls uppdaterade vad gäller nya regler och lagar. Uppdelat på olika faser såsom Söka bygglov, Skaffa byggkreditiv, Skriva entreprenörskontrakt, Planera markarbete etc. Min upplevelse är att sådana typer av artiklar oftast bara skrapar på ytan och lämnar för många luckor.

- Guide för vilken kompetens/person/företag man ska kontakta för olika typer av frågor/uppdrag under ett husbygge. Man befinner sig alltför ofta i situationen där man behöver hjälp med något särskilt arbetsmoment eller framtagande av ritningar/dokumentation, och inte riktigt vet vilken typ av företag som ska kontaktas.

- "Fråga experten" inom olika områden, dit man kan skriva in och ställa frågor. Bör uppdateras kontinuerligt och blir till slut en bra kunskapsbank.

- Sökbar ordliste-databas med utförliga förklaringar på husbyggar-begrepp.

- Söktjänst för rekommenderade företag, filtrerat på län och kompetens. Användare kan gå in och rekommendera vettiga firmor, och personer som behöver anlita någon kan få tillförlitliga tips.

- Möjlighet för användare att markera om de jobbar inom byggbranschen och isf inom vad. I forumet skulle man som amatör känna sig tryggare om man ibland visste att tips och råd kom från fackmässigt kunniga personer. Skulle kunna markeras genom symboler på något sätt.
 
W
Inte för att är i behov av en lövblås, men min gamle far skulle jag mer än gärna vilja vinna en åt.
Mitt lilla enkla tips är att lägga upp en egen liten sida på byggahus med diverse nyttoprogram/appar. Fiber/tv/el etc är ju alltid nåt som jämförs, varför inte en egen byggahus app där du kan tala om var du bor och hur du bor å därefter jämföra priser och utbud och även kunna se kommentarer och betyg ifrån byggahus användare. Går ju att göra den större med tex jämföra spackel, lampor, virke etc etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.