leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Ett annat frågetecken är var vi ska placera värmepumpen. Första tanken var garaget för att få bort det från huset med ljud osv, men så kom jag och tänka på att det antagligen kommer leda till en evighet innan det kommer varmvatten inne, så det känns nästan som ett måste att ha pumpen inne i huset. För inte kör man väl VVC ens i ett nybyggt hus? Kan ju inte bli ekonomiskt.
Sätt alla centraler i garaget. Kvadratmetrarna är billigare där, och ytan är större. Sen installerar du varmvattencirkulation, FTX och bergvärme.
 
K katten1234 skrev:
Märkligt att en arkitekt ritar in en toalett i tvättstugan för att klara kraven?

Gör såhär istället: Nu har jag även förlängt köket, och vänt på köksön så ser du hur det blir. Flyttade även kaminen så att den hamnar mot soffgruppen.

[bild]
Intressant vändning på det hela!

En nackdel är ju att fönstren inte hamnar symmetriskt på fasaden med ändringarna, men det kanske går att lösa. Att ha groventré/tvättstuga i närheten av ordinarie entré och kapprum gillar jag. Sedan blir ju alla rummen lite större när man får bort hallen. Det är så skönt att få lite annorlunda tankebanor! Allra helst skulle vi vilja ha en separat, liten wc för gäster, men det ser onekligen svårt ut att lösa.

Sedan har tanken med relaxen varit att den ska ligga i anslutning mot baksidan så att man kan gå rakt ut.

Att ha öppet ända upp till vån 2 är väldigt viktigt för oss, då vi vill ha luftigheten och möjlighet att se hela vägen upp, även om det äter upp lite yta. Tanken idag är 2,7 m i takhöjd, för luftigheten är viktig för oss.
 
Redigerat:
C Chris11 skrev:
Är det flvp eller bergvärme du tänker? Flvp gör ju att ventet skall in i den och då är garaget lurigt. Bergvärme + ftx hade jag isåfall ställt pumpen i garaget och kört vvc till fördelarna isåfall. Kolla Uponors handbok så kan du räkna ut hur lång tid varmvattnet kommer ta på sig
C Chris11 skrev:
Är det flvp eller bergvärme du tänker? Flvp gör ju att ventet skall in i den och då är garaget lurigt. Bergvärme + ftx hade jag isåfall ställt pumpen i garaget och kört vvc till fördelarna isåfall. Kolla Uponors handbok så kan du räkna ut hur lång tid varmvattnet kommer ta på sig
Vi kommer köra bergvärme och FTX, så inget hinder för bergvärme i garaget. Det är bara varmvattnet jag kliar mig i huvudet över. Men med välisolerade rör så kanske inte VVC behöver vara så kostsamt (driftmässigt). Inte minst ökar det ju komforten.
 
Jag hoppas du insett att du kan glömma den budget du satt upp?

Bara att sprida ut sprida ut badrummen och så många är säkert 150-200 extra. Skall du ha en U-trapp som liknar något får du räkna med 100-150 för den.

Tänk också på att om ni gör veranda med tak på hela framsidan så räknas det som byggyta.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vad har du för budget på garaget? Jag skulle kunna tänka mig att du får räkna med 400 för det om du skall ha det isolerat med golvvärme och med VA/VVS.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag hoppas du insett att du kan glömma den budget du satt upp?

Bara att sprida ut sprida ut badrummen och så många är säkert 150-200 extra. Skall du ha en U-trapp som liknar något får du räkna med 100-150 för den.

Tänk också på att om ni gör veranda med tak på hela framsidan så räknas det som byggyta.
Tack för input. Jo, det där
Med byggytan är lurigt. Arkitekten har sagt att man kan räkna in attefallarens 25 kvm i byggytan på huset, så vi kan klara den extra ytan.

Trapp trodde jag verkligen inte var så stora pengar, men jag har heller ingen som helst kunskap eller erfarenhet av trappor.

Har inte haft så mycket tanke på rördragningar och ekonomi, men som du säger så drar ju kostnaderna absolut iväg när man sprider ut badrummen såhär.

Det är så jäkla svårt att få allt på ett bra sätt. Ibland vill jag bara be arkitekten rita om allt på nytt, men de pengarna har jag ingen lust att lägga. Samtidigt måste ju allt bli bra när man ger sig på ett sånt här projekt.
 
R Robert-san01 skrev:
Vad har du för budget på garaget? Jag skulle kunna tänka mig att du får räkna med 400 för det om du skall ha det isolerat med golvvärme och med VA/VVS.
Garaget är inräknat i övrig budget. Tror du det sticker iväg såpass högt? Tanken är golvvärme där också, då jag inte tror det är så mycket dyrare som att köra utan. Speciellt inte om värmepumpen står där inne redan.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Intressant vändning på det hela!

En nackdel är ju att fönstren inte hamnar symmetriskt på fasaden med ändringarna, men det kanske går att lösa. Att ha groventré/tvättstuga i närheten av ordinarie entré och kapprum gillar jag. Sedan blir ju alla rummen lite större när man får bort hallen. Det är så skönt att få lite annorlunda tankebanor! Allra helst skulle vi vilja ha en separat, liten wc för gäster, men det ser onekligen svårt ut att lösa.

Att ha öppet ända upp till vån 2 är väldigt viktigt för oss, då vi vill ha luftigheten och möjlighet att se hela vägen upp, även om det äter upp lite yta. Tanken idag är 2,7 m i takhöjd, för luftigheten är viktig för oss.
Fönsterna blir inga bekymmer, bara att jag inte justerade dem mellan våningsplanen.

Att öppna upp är förstås erat beslut men fundera ett par extra vändor på vad det drar med sig i tid, pengar, oväsen och tekniska krångligheter.
Även planlösningen påverkas. Nu kan det bli väldigt mycket spring upp och ner som kan störa den som tittar på TV'n på nedanvåningen, eller har middagsbjudningar osv. Det vore bättre om man kan gå direkt upp/ner/ut utan att behöva springa igenom vardagsrum/matplats/kök varje gång. Men det har ni säkert funderat ut men jag nämner det bara :)
Ni kan ju eventuellt rotera trappan 90 grader så att man går upp/ner via köket istället för vardagsrummet.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Tack för input. Jo, det där
Med byggytan är lurigt. Arkitekten har sagt att man kan räkna in attefallarens 25 kvm i byggytan på huset, så vi kan klara den extra ytan.

Trapp trodde jag verkligen inte var så stora pengar, men jag har heller ingen som helst kunskap eller erfarenhet av trappor.

Har inte haft så mycket tanke på rördragningar och ekonomi, men som du säger så drar ju kostnaderna absolut iväg när man sprider ut badrummen såhär.

Det är så jäkla svårt att få allt på ett bra sätt. Ibland vill jag bara be arkitekten rita om allt på nytt, men de pengarna har jag ingen lust att lägga. Samtidigt måste ju allt bli bra när man ger sig på ett sånt här projekt.
Nej, det finns ett Attefallstillägg på 15m2 du kan ta till, men Attefallshuset måste vara fristående från huvudbyggnaden.

Tråkig sits du hamnat i med arkitekten. Jag började med att sätta tekniken så de hamnade bra och sedan huvudfunktionerna och byggde vidare utifrån det. Vi har rak trapp och badrummen ovanpå varandra, kök och tvättstuga mot samma vägg osv. ett badrum ligger avigt, men då har jag lagt det anslutet mot garaget så VA går ner i garaget.

Tyvärr så tror jag det blir svårt att få garaget med valmat tak under 10/m2 med golvvärme. Glöm inte att du måste ha en kulvert emellan hus och garage.

Du skriver att du är egenföretagare. Du har inte övervägt att jobba med ditt företag så mycket du kan och hyra in snickare i stället? Du kommer ändå att behöva ha ett par extra händer och en duktig snickare jobbar mycket snabbare än vad du gör. Han har även alla maskiner som kan behövas och erfarenheten av att lösa problemen som uppstår, och jag kan garantera att det kommer att uppstå problem.
 
En liten detalj som arkitekten verkar ha glömt är plats för all teknik mellan våningarna. Det är inte bara VA och golvvärme som skall emellan, du skall även ha 3st 160rör för FTX och imkanal.

Ett schakt är vad som brukar behöva tas till för att rymma allt.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Tittade lite på ritningen och tänk på att tvättstugan måste vara tillgänglighetsanpassad. Även dörrar till altan måste vara tillgänglighetsanpassad. Dubbeldörr ut funkar endast om du har en asymmetrisk så ena sidan öppnar tillräckligt.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nej, det finns ett Attefallstillägg på 15m2 du kan ta till, men Attefallshuset måste vara fristående från huvudbyggnaden.

Tråkig sits du hamnat i med arkitekten. Jag började med att sätta tekniken så de hamnade bra och sedan huvudfunktionerna och byggde vidare utifrån det. Vi har rak trapp och badrummen ovanpå varandra, kök och tvättstuga mot samma vägg osv. ett badrum ligger avigt, men då har jag lagt det anslutet mot garaget så VA går ner i garaget.

Tyvärr så tror jag det blir svårt att få garaget med valmat tak under 10/m2 med golvvärme. Glöm inte att du måste ha en kulvert emellan hus och garage.

Du skriver att du är egenföretagare. Du har inte övervägt att jobba med ditt företag så mycket du kan och hyra in snickare i stället? Du kommer ändå att behöva ha ett par extra händer och en duktig snickare jobbar mycket snabbare än vad du gör. Han har även alla maskiner som kan behövas och erfarenheten av att lösa problemen som uppstår, och jag kan garantera att det kommer att uppstå problem.
Det märkliga är att arkitekten hela tiden säger att man kan räkna in attefallaren i husets byggyta, vilket jag själv tycker låter konstigt. Jag måste dubbelkolla detta med henne.

Gällande att jag är egenföretagare så äger jag fastigheter, så jag får min lön oavsett om jag jobbar eller inte. Därav att jag lika gärna kan bygga på huset och få lön som att sitta hemma och få lön. Hade jag kunnat jobba för att dra in extra pengar så hade det ju absolut varit smartare att leja folk som gjort arbetet snabbare.
 
R Robert-san01 skrev:
En liten detalj som arkitekten verkar ha glömt är plats för all teknik mellan våningarna. Det är inte bara VA och golvvärme som skall emellan, du skall även ha 3st 160rör för FTX och imkanal.

Ett schakt är vad som brukar behöva tas till för att rymma allt.
Bra tips! Är verkligen inte insatt i ventilation, men det blir ju ett skapligt grovt schakt för att få plats med tre 160-rör. Det visar ju på hur viktigt det är att man inte bara går på arkitekten utan även tänker på det rent byggtekniska. Sånt är tråkigt att komma på i efterhand. Det går ju inte att klämma in i en 70-innervägg heller
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tittade lite på ritningen och tänk på att tvättstugan måste vara tillgänglighetsanpassad. Även dörrar till altan måste vara tillgänglighetsanpassad. Dubbeldörr ut funkar endast om du har en asymmetrisk så ena sidan öppnar tillräckligt.
Jag trodde det räckte att entrédörr och WC-dörr var anpassade. Det gäller alltså även för altan? Det är ju jäkligt tacksamt att göra sånt rätt från början...
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Jag trodde det räckte att entrédörr och WC-dörr var anpassade. Det gäller alltså även för altan? Det är ju jäkligt tacksamt att göra sånt rätt från början...
Tyvärr. Jag fick bakläxa på det när jag hade startmöte. Det är kök, WC, ett sovrum och tvätt som måste gå nå med rullstol och entré samt ev altan. Jag tyckte att man kunde åka runt huset om man ville till altanen, det tyckte inte bygglovshandläggaren...
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.