C Chris11 skrev:
Hej, har precis gjort exakt samma resa, bara höra av dig om du vill ha hjälp/stöd/mental avlastning. Har också två små barn och är egenföretagare och körde 6/7 dar hus. Har gjort ALLT själv så vet nästan på öret vad allt kostar.

Som stomme skulle jag rekommendera lättbalk eller isotimber (lättbalk är billigare). Helt raka element, ingen köldbrygga och otroligt lätt att göra genomföringar + att det inte väger någonting. Jag har 200+45mm och ett hus som är klassat till 31kw/kvm.

Såg i din budget var massa pengar till rörkrökare, tycker du skall göra detta själv. Sparade 220tkr gentemot offerter på att göra detta själv. Motsvarade ca 1500kr i timman i skattade pengar... roligare kan man ha. Om du är lite osäker, fixa golvvärmen själv och låt en krökare ta tappvattnet (gjorde det själv och var inga problem så testa). Markarbetet sparade jag minst lika mycket på. Låt någon gräva sen så fixar du va/armering/värme själv och låter någon gjuta på timpris.
Hur stort byggde du? Hur lång blev byggtiden?

Just rörkrökeriet är nog den del jag känner mig mest osäker på, men det gör ont att lägga flera hundratusen på det. Samtidigt så borde ju slangen inte vara så svår att fördela ut, då är det värre med tappvatten. Det är klart att man vill kunna göra så mycket som möjligt själv. Sedan vet man ju att just VVS-grejer har rörpularna en vansinnig marginal på. Jag kan köpa VVS material direkt hos grossist genom mitt företag, problemet är väl att hitta nån som bara vill göra jobbet utan att sälja materialet...
 
C Chris11 skrev:
För Vent, använd Alig i Mariestad, billigt, snabbt och aldrig några problem. Installationen gör du själv med tigersåg, svordomar och öl.
Det är märkligt, men just användandet av tigersåg brukar involvera en hel del svordomar. Öl är en fin idé :)
 
R Robert-san01 skrev:
Golvvärme på båda planen?

Jag fick en budgetpeng på platta med golvvärme på 2500/m2 ex moms. Det har stämt rätt bra. Min platta på 190m2 och enkelt markarbete har kostat ca 700k. Dagvatten och dränering inkl.
Japp, golvvärme överallt. Ja, satan bad pengarna springer iväg. 700 för plattan liksom... Det får man vansinnigt mycket virke för :D
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Japp, golvvärme överallt. Ja, satan bad pengarna springer iväg. 700 för plattan liksom... Det får man vansinnigt mycket virke för :D
Känns åt det dyrare håller för plattan, min gick på ca 300 inkl massa markarbete. Själva plattan ca 100tkr (97 kvm) exkl golvvärme. Då byggde jag ändå på en bilfri ö med begränsningar som gjorde att jag bara kunde ta 1,5kbm betong per bil samt att jag behövde ha en separat pumpbil för betongen.

Gjorde plattan själv, inga problem egentligen men tog lite tid
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Hur stort byggde du? Hur lång blev byggtiden?

Just rörkrökeriet är nog den del jag känner mig mest osäker på, men det gör ont att lägga flera hundratusen på det. Samtidigt så borde ju slangen inte vara så svår att fördela ut, då är
det värre med tappvatten. Det är klart att man vill kunna göra så mycket som möjligt själv. Sedan vet man ju att just VVS-grejer har rörpularna en vansinnig marginal på. Jag kan köpa VVS material direkt hos grossist genom mitt företag, problemet är väl att hitta nån som bara vill göra jobbet utan att sälja materialet...
Ca 140kvm i 1,5plan med massa snickeridetaljer ute på en ö i skärgården. Tog nästan exakt 1 år från gjutning tills slutbesked.

Var helt novis på krökeriet men med hjälp av detta eminenta forum samt LK och Uponors support gick det som en dans. Kan också köpa direkt från grossister men trots sjuka rabatter var Rinkabyrör nästan billigast på allt.

För golvvärme så lämnade jag planritningarna till LK och fick några dagar senare tillbaka inritat exakt hur slingorna skulle dras samt en komplett materialspecifikation. Själva läggandet i plattan tog kanske någon timma. Ett tips är dock att planera väl för fördelarskåpen så att matningen till golvvärmen blir löst smart, denna är ganska grov (minst 25mm).

Tappvatten gjorde jag samma men valde Uponor. Kallvatten i makadammet i plattan och varmvatten i mittenlaget isolering i plattan. Rör I rör samt släppte en extra meter ovanför betongen så jag hade lite att spela med. Pex gör att det är väldigt lätt att koppla. Hade jag gjort om idag hade jag använt Uponors PPSU grejor (inga kopplingar utan man expanderar slangen som sluter runt kopplingsdetaljerna som är i plast). Ett tips är att montera vattenmätaren i ett fördelarskåp i vägg. Detta fick man inte förut men Buelco i Helsingborg har tagit fram ett skåp som är djupt nog och godkänt, väldigt smidigt förutom att handskas med en 32mm PEM slang är som att brottas med en noshörning
 
  • Gilla
Panelmannen
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Får man inte köra med OSB bakom våtrumsgips?

Tyvärr har jag ju tänkt mig Valmat tak. Eller rättare sagt bestämt mig för Valmat tak. Det är så vansinnigt mycket snyggare. Att snyggare är dyrare är väl bara att inse...
Du får kolla vad den som skall utfärda våtrumsintyg kräver. Vi har alltid gått på de stadigaste alternativet. Jag själv hatar "minsta möjligt" lösningar på sådant som skall byggas in.

Ex har vi satt plåtvinklar bakom alla innerhörn med gips.

Vi har 3 badrum, vatten till garaget. Det blev 300m slang, 2 vattenskåp och 3 fördelningar gör golvvärme. Vi gjorde ett transparent avtal med VVS så de går på löpande räkning och har % på materiel. Jag har också avtal med grossist men de har bättre priser pga volymer och står för hantering. Jag slipper mängda och sköta beställningar så detta har funkat bra. Rörisar har ofta en favorit på materiel och det är bara att acceptera.

Det som jag skulle reko.me detta att lägga hos tid på är planeringen av teknik i mellanbjälklaget. Du kan spara mycket tid och svordomar där. Ex så gick jag flytta 5m rör för att de krockade med spottarna i hallen.

Bjälklaget för badrum på övervåning kräver extra planering av avloppet då brunnarna måste förankras väl i bjälklaget. Väggnära/hörn brunnar är extra kinkiga.

Fundera också på vilken modell av toa ni vill ha. De kan kräva lite planering.
 
Redigerat:
Kul att det börjar röra på sig! Vi flyttar sannolikt in i vårt hus i december så jag kommer smygkika på ditt bygge på mina barnvagnspromenader =)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Här är en till som nyss genomgått ett lösvirkesbygge, på gott och ont. Vi byggde ett enplanshus med 185 m^2 boyta + 45 m^2 vidbyggt garage och många lärdomar blev det... Allt hantverk köptes in medan vi stod för byggstäd. Det låter enkelt men hade nog inte gjort det igen.

Hur som helst kommer här några punkter som ni kan ha med er som jag lärde mig under processen.

1) Alla ritningar kan ni göra själva med ex Google Sketchup. Det finns 1000-tals exempelritningar på EL/VVS/stomme/Vent på nätet som du bara ritar av och anpassar till ert hus.

2) Alla konstruktioner/dimensioneringar kan ni också göra själva, för jag antar att ni köper takstolar från leverantör och då tar dem hand om den kritiska dimensioneringen. Resten är det bara att dimensionera upp så fort ni känner er osäkra, eller fråga din KA/snickare/rörmockare/elektriker vad som funkar. Det är ingen rymdfysik utan är ni osäkra på om något håller så släng bara in ett par extra reglar som om det skulle bära för 5 gånger så mycket vikt så är ni på den säkra sidan, och vips har ni sparat 100 kkr och ett halvårs väntetid på att någon annan ska göra det åt er.

3) Virke och material ÄR billigt. Vårt byggmaterial ovan grund landade på 1150 kkr, ink garaget, vilket kan jämföras med en materialsats från EX Fiskarhedenvillan som kostar minst 1500 kkr för bara huset i samma storlek. I deras pris ligger dock säljare, mässdagar, konstruktörer, arkitekter, materialberäknare osv osv vilket är vad du kommer spara in på när du bygger i lösvirke.
Men som sagt så inkluderade 1150 kkr:
Ett kök för 170 kkr
Badrumsinredning och garderober för 145 kkr
Braskamin ink montering för 65 kkr
45+195+45 mm yttervägger
OSB i alla väggar
2 stora takfönster
Klinker i garaget
osv..

Vilket är bra mycket finare/dyrare än vad som ingår i byggsatsen från ex Fiskarhedenvillan.

4) Det är ett helvetes jävla jobb. Allt ifrån att placera eluttag och spottar, jämföra priser, åka ut för att tala om vart vattenledningarna ska gå ut från väggen beroende på vilka tvättställ du har valt till att beställa varor, montera ihop garderober, städa, köra bort skit till tippen, åka och titta på färgprover, kakel, golv, lampor, dörrar, handtag, lister till trösklar och bänkskivor. Allt kommer hänga på dig. Du kommer sitta och glo på nätet för att spara korvören genom att beställa den prylen därifrån och den delen därifrån, och jämföra samma kök från 7 olika leverantörer. Sen kommer även ångest på om du valt rätt grejor och eventuella tjafs med samon. Ska ni ha panel i taket och i så fall vilken sort? Vad skulle ni spara på att ha gipstak, och vilken nyans av vit ska den vara? Ska ni ha siemens eller cylindas vitvaror, och hur mycket är värt att lägga på en större fläkt? Ska den vara vinklad eller rak? Kan man få täcksidorna i NSC5002 och hur översättar man den färgen till RAL?
Ni kommer bli tokiga på alla intyg, egenkontroller, kontrollplaner, krav från kommunen, sotintyg, OVK-kontroll, tryckmätningar osv.

Våra bästa vänner bygger från en husleverantör och är sjukskrivna p.g.a. att jobb det innebär, samtidigt som man ska passa ungar, åka till Kungälv på APT med jobbet, gå på svensexa, fira mormor som fyller år, påskmiddag hos brorsan, träffa syrran innan hon far till Australien och själv åka till tandläkaren och fylla i den där blanketten till förskolan..

5) Dina hantverkare är A&O. Alla som byggt hus kan intyga att dina hantverkare är allt.

6) Lika viktiga som dina hantverkare är avtalen du tecknar med dem. Allt som du tycker ska ingå ska skrivas på papper, och du ska skriva
"Arbetet innefattar men ej begränsas av..."
"Leverans av ALLT erforderligt material.."
"Utan prispålägg..."
"Ändringar och tillägg ska skriftligen avtalas INNAN arbetet påbörjas"
OSV..

Som sagt. Fråga på om det är något du funderar på!
 
  • Gilla
  • Haha
Kalasson och 13 till
  • Laddar…
Nu har jag fått senaste planlösningen från arkitekten. Några mindre ändringar ska göras. Garaget ska t.ex. vara 40 kvm (max enl detaljplan), vi ska ha en veranda längs hela framsidan på huset, och vi ska ha en dörr direkt ut från relaxen till baksidan.

I övrigt får ni gärna komma med förslag och idéer om ni ser något som ni skulle ha gjort annorlunda.
 
  • Ritning av en planlösning för ett hus med angivna mått, inklusive garage, kontor, relaxavdelning och veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en husplanlösning med mått på rummen och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rebban_5 och 1 till
  • Laddar…
1) Lägg toan vid entren. Det första man gör när man kommer hem och det sista man gör när man lämnar huset är ofta att besöka toaletten, speciellt när man har barn.
2) Ni saknar en ordentlig grovingång. Varför inte använda tvättstugan till det ändamålet? Nu kommer man rakt in i en passage utan varesig förvaring eller avhängningsmöjligheter.
3) Tvättstugan saknar yta för att hänga tvätt, ni borde dedikera en hel vägg för att kunna hänga upp tvätt på ett vettigt sätt.
4) Vart har ni skötbord och förvaring i badrummet? Tänkte på blöjor, barnkläder, handdukar, skönhetsprodukter, toapapper, mediciner osv osv?
5) Fönstersättningen i vardagsrummet gör det svårt för er att möblera på ett vettigt sätt, jag tänker på om ni har en bokhylla eller lite större möbler. Det är bättre om ni förtätar fönstren ni har så att ni samtidigt får mer väggyta. Nu har ni kanske 1 m mellan varje fönster och många möbler är kanske upp mot 2-3 meter breda.
6) Ytan mot uterummet känns onödig. Gör diskbänken längre och rotera köksön 90 grader så att hela köket blir större.
7) Har ni 3 duschplatser på nedanplanet? Jag ser inte att ni ens klarar handikappsanpassningen som det ser ut nu?
8) Som det är nu kommer ni få dra vattenledningar till duschen i ytterväggen. Inte bra...

Överlag är jag ledsen att säga det men det känns inte riktigt genomtänkt så som det ser ut, framför allt inte delen med tvättstugan och toan på nedanvåningen. Det ser trevligt ut, och snyggt, men som sagt saknas många praktiska bekymmer att lösa. Men allt är ju personligt och ni har kanske lyft fram önskemål till arkitekten som vi inte känner till här.
 
  • Gilla
Kalasson
  • Laddar…
K katten1234 skrev:
1) Lägg toan vid entren. Det första man gör när man kommer hem och det sista man gör när man lämnar huset är ofta att besöka toaletten, speciellt när man har barn.
2) Ni saknar en ordentlig grovingång. Varför inte använda tvättstugan till det ändamålet? Nu kommer man rakt in i en passage utan varesig förvaring eller avhängningsmöjligheter.
3) Tvättstugan saknar yta för att hänga tvätt, ni borde dedikera en hel vägg för att kunna hänga upp tvätt på ett vettigt sätt.
4) Vart har ni skötbord och förvaring i badrummet? Tänkte på blöjor, barnkläder, handdukar, skönhetsprodukter, toapapper, mediciner osv osv?
5) Fönstersättningen i vardagsrummet gör det svårt för er att möblera på ett vettigt sätt, jag tänker på om ni har en bokhylla eller lite större möbler. Det är bättre om ni förtätar fönstren ni har så att ni samtidigt får mer väggyta. Nu har ni kanske 1 m mellan varje fönster och många möbler är kanske upp mot 2-3 meter breda.
6) Ytan mot uterummet känns onödig. Gör diskbänken längre och rotera köksön 90 grader så att hela köket blir större.
7) Har ni 3 duschplatser på nedanplanet? Jag ser inte att ni ens klarar handikappsanpassningen som det ser ut nu?
8) Som det är nu kommer ni få dra vattenledningar till duschen i ytterväggen. Inte bra...

Överlag är jag ledsen att säga det men det känns inte riktigt genomtänkt så som det ser ut, framför allt inte delen med tvättstugan och toan på nedanvåningen. Det ser trevligt ut, och snyggt, men som sagt saknas många praktiska bekymmer att lösa. Men allt är ju personligt och ni har kanske lyft fram önskemål till arkitekten som vi inte känner till här.
Tack för feedbacken. Det största enskilda problemet som jag känner det är att trots att huset är rejält stort, ca 300 kvm (utan garage), så upplever jag det som trångt på nedre våningen. Inte sällskapsytorna, men övriga delen. Just wc har vi uttryckt önskemål om att ha vid entrén, men när jag själv tittar på ritningen så har jag svårt att se hur man skulle kunna placera den utifrån nuvarande planlösning.

Att ha grovingången rakt in i tvättstugan tycker jag är en väldigt bra idé, men man måste få till så det går att gå in i relaxdelen. Passager är ju dött utrymme så det är ju bara positivt att minimera.

Idag har vi skötbord, handdukar osv i tvättstugan, det tänkte vi ha även i nya huset. Toapapper och sådant har vi i badrummet, som i detta fallet blir relaxen. All klädförvaring är på övervåningen.

Hur menar du med ytan mot uterummet? Att man skulle förlänga köket, fimpa fönstret mot uterummet och få dörren längre bort från köket?

Vi har en dusch på nedre planet, sedan kan man ju även duscha i badkaret. Men det är i ju i samma rum. För att klara handikappanpassningen har arkitekten fått skissa in wc i tvättstugan för att klara det. Inget vi kommer ha så efter att vi flyttat in, men det känns ändå tråkigt att vi inte har plats för en ordentligt stor wc.

Det känns inte som att rör i yttervägg borde vara nån fara med tanke på all isolering, men det kanske är något man i största möjligaste mån försöker undvika ändå?
 
Redigerat:
Ett annat frågetecken är var vi ska placera värmepumpen. Första tanken var garaget för att få bort det från huset med ljud osv, men så kom jag och tänka på att det antagligen kommer leda till en evighet innan det kommer varmvatten inne, så det känns nästan som ett måste att ha pumpen inne i huset. För inte kör man väl VVC ens i ett nybyggt hus? Kan ju inte bli ekonomiskt.
 
Märkligt att en arkitekt ritar in en toalett i tvättstugan för att klara kraven?

Gör såhär istället: Nu har jag även förlängt köket, och vänt på köksön så ser du hur det blir. Flyttade även kaminen så att den hamnar mot soffgruppen.

b1TwBd.jpg
 
  • Gilla
Kalasson och 1 till
  • Laddar…
Sen vore det mycket bättre om ni struntar i att öppna upp vid entren, vänder på trappan, placerar soffan med ryggen mot trappväggen så kan du titta på TV, braskamin, ungarna i trädgården samtidigt från soffan, och det blir mycket lättare att bygga och ni slipper oljud mellan våningarna, dessutom växer ovanvåningen med 6 m^2.
Höj istället upp hela bjälklaget så att undervåningen för högre takhöjd, typ 2,8-3 meter, och dra upp alla fönster. Det blir luftigt, ljust och fint.
 
Är det flvp eller bergvärme du tänker? Flvp gör ju att ventet skall in i den och då är garaget lurigt. Bergvärme + ftx hade jag isåfall ställt pumpen i garaget och kört vvc till fördelarna isåfall. Kolla Uponors handbok så kan du räkna ut hur lång tid varmvattnet kommer ta på sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.