Ja, håller med Mixi att färg och spik mm låter lite lite. Målade om mitt 1,5 plans för två år sedan med Beckers Max färg som farsan prompt ville ha. Och då gick det nog åt färg för ca 40 papp. Om du då har en 2 plans villa så borde det bli lite mer ( har för mig att det var 2plans ni skulle bygga iaf...). Men som en grov uppskattning så blir det säkert kanon:)
 
Kostnad för golv och innertak? Hittar inte det.
Kanske senare , men ingen altan, garage och förråd?
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Jo, banken var VÄLDIGT skeptisk, speciellt när de fick ut en kvm-kostnad på ca 10 500 kr. I sina tabeller kostade nyproduktion ca 20-24 000 kronor, så de kunde inte förstå hur jag kom ner i närmre hälften. Så där jag jag förklara en hel del hur jag tänkte med eget arbete och billiga materialinköp.

Min bankman är på semester nu, så jag har inte hunnit få förklarat för mig vad exakt de menade med försäkring. Jag hoppas inte de menar en färdigställandeförsäkring, för den har jag hört kan kosta uppemot 30-50 000.

I snickeri har jag räknat in stomresning, det är faktiskt majoriteten av det som de pengarna ska gå till. Kompisen fick sitt hus stomrest, inkl tak, på ca fyra veckor, då var de två snickare som körde. Han bygger enplan på ca 250 kvm.
Jag tror att hon/han säkert kan mena typ villaförsäkring och nybyggnadsförsäkring. Sedan kanske det även kan vara personlig inkomstförsäkring etc. Jag var exempelvis tvungen att gå med i A-kassan för att vi skulle få låna till nybygge. Kändes lite snopet med tanke på att jag har fast läkartjänst. Men man slutar aldrig förvånas.

Grattis till tomt! Ska bli trevligt att följa detta. Vi har precis avslutat vår byggresa av egenritat lösvirkeshus. Det är en underbar känsla att man ändå varit med och skapat det själv:)
 
R
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Då var äntligen det stora steget tagit. Förhoppningsvis inte ett misstag... Vi har blivit erbjudna en tomt i kommunala tomtkön som vi idag tackat ja till. Planen är att bygga ett hus på ca 250 kvm i två plan i egen regi.

Tomten är på 1 250 kvm och kostar 750 000:-. Då är tomten grovplanerad, men anslutningsavgifter (240 000:- VA, el, fiber) och planavgift tillkommer (65 000:). Tyvärr tillåter detaljplanen bara 200 kvm byggyta, plus 40 kvm komplementbyggnad. Vi vill helst bygga enplans, men vi känner att 200 kvm är i minsta laget om vi ändå ska bygga helt nytt och förmodligen bo där i många, många år framöver.

Rummen vi behöver:

Rymligt kök med plats för köksö och matplats
Stort vardagsrum
Matsal
Kontor/arbetsrum
Sovrum 1: Master bedroom
Sovrum 2: Barnens
Sovrum 3: Barnens
Sovrum 4: Gästrum
Lekrum för barnen
Allrum för hobby och liknande
Relaxavdelning med dusch, WC och bubbelbad

I övrigt en kombinerad tvättstuga/pannrum, och en walk in closet. Förutom relax vill vi ha en gäst-wc och dessutom ett badrum, som är utöver relaxen.

Just nu letar vi runt bland olika hustillverkare för att hitta inspiration och kanske en design/planlösning att jobba vidare med. Vi kommer dock bygga lösvirke och inte blanda in någon hustillverkare i processen. Huset ska vi låta en arkitekt rita åt oss, eventuellt en byggnadsingenjör som vi känner.

När det gäller byggprocessen så kommer vi leja bort markarbeten, platta och stomresning. Jag har absolut tänkt vara med och hjälpa till med stomresningen, men kommer se till att den görs av snickare med rätt kunskap. Jag själv är absolut ingen snickare, men händig och har gjort massor av renoveringar tidigare.

När stommen är på plats så ska jag ska stå för byggandet i så stor utsträckning som möjligt. Jag har en duktig kompis som just nu bygger sitt första lösvirkeshus och som kommer dra igång med sitt andra hus ungefär samtidigt som oss, så vi kommer kunna ta en hel del hjälp av varandra. Jag har förmånen att vara egen företagare och räknar med att kunna jobba i snitt 1 dag/vecka med företaget och lägga 4 dagar/vecka på huset. Målet är ca 40h/vecka med huset, inte speciellt mycket mer. Anledningen är att jag inte vill riskera relationen med min sambo. Jag har hört så många skräckexempel där omfattande renoveringar dödat relationer, vad ska då inte ett helt husbygge göra? Vi har dessutom två små barn (båda under tre år) som gör att jag tycker det är viktigt att kunna vara hemma kvällar och helger. Dock har jag bara två år på mig att slutföra bygget från det att jag fått tillträde till tomten, annars utgår vite från kommunen....

Varför bygga själv då? Jo, tanken är såklart att få ned byggkostnaden maximalt, utan att snåla. Huset ska ha hög standard, men genom att göra så mycket själva så räknar vi med att huset kommer bli betydligt billigare än att köpa nyckelfärdigt. Det vore ju onekligen trevligt att ha ett hus med rimliga lån och ett skapligt övervärde.

Tanken är att låta den här tråden bli någon form av dagbok att följa för den intresserade. Det verkar finnas väldigt många med bra idéer och kunskap på detta forum och jag är övertygad om att vi kan komma att få många fina tips och idéer härifrån. Skulle någon sitta på en skiss på fin planlösning på ett hus omkring 250 kvm så får ni gärna dela med er :)

[bild][bild] [bild]
Gillar tanken, först ska ni kolla efter ett lokalt sågverk där ni handlar virket (få håller med mig, men vi byggde i lösvirke för runt 120´inkl vatten avlopp och el) sen tittar ni på leroymerrlin.pl och handlar el vvs och köket på ikea nere i Gdansk då har ni blivit av med ganska stora kostnader (elen är 100% laglig i Sverige för att den är CE-Märkt) kopplingar för vvs håller man sig till Conex då har man likvärdigt med Conex i Sverige fast till en 1/5 av prioset, fönster skulle jag välja PVC från KBE eller Aluplast, dessa är mkt väl provade runt om i Europa, Köp alla delar gällande El och VVS i Gdansk eller i Gdybia så mkt biligare med likvärdig kvalitet, anv sedan virke av lite grövre dim än vad (utb) folk tycker det tjänar nipå i längden
 
M Mixi skrev:
Tycker det låter som en hög kostnad för el? Men du kanske ska ha mycket speciella val? Vi kommer knappt upp i 250.000:- på el men då är det inkl arbete också. Och vi har en hel del extra val.

Tror att din post för färg, spik etc är lite lågt räknad. Ffa om det är färg både utvändigt och invändigt?

Har du en planlösning att dela med dig av? =) Hade varit kul att se
Det kommer vara mycket spotlights, smart styrning av belysning osv så jag har försökt gardera mig lite i överkant.

Jo, färg är för både in och utsida så den kan nog gå över. Jag kommer köra mellanstruken panel utvändigt, så huset bör bara behöva en strykning (hoppas jag).

Planlösning lägger jag upp så fort arkitekten är klar, troligen till veckan :)
 
Z Zango skrev:
Kostnad för golv och innertak? Hittar inte det.
Kanske senare , men ingen altan, garage och förråd?
Ja jisses, hur kunde jag missa golv? Det är en post på 70 000, den känns hård att glömma bort...

Innertak kör jag gips, så det är inräknat. Altan, garage och förråd är inräknat i virkespaketet.
 
  • Gilla
abygg och 1 till
  • Laddar…
Det har inte hänt så mycket på sistone, men vill ändå göra en uppdatering.

Arkitekten är snart klar med huset, vi räknar med att ha ritningar klara inom en vecka, och då ska bygglovshandlingarna in till kommunen. Nybyggnadskartan har kommit. Kostade "bara" 8 000 kronor för att få ut den enkel karta med lite höjder på. Skrattretande dyrt...

I torsdags gjorde jag klart med kontrollansvarig (ännu en missad budgetpost). 25 000 betalar jag totalt, och då ingår alla KA:s uppgifter, inkl besök. Då har han även lovat mig teknisk konsultation i rimlig mängd. Det kändes som ett bra pris. Kollade runt lite, men de andra skulle ha mellan 30 000-40 000.

Så fort ritningarna är klara så ska jag jaga rörmokare, snickare och en firma för att gjuta plattan.

Markentreprenör är redan klart, och jag har fått lov av kommunen att påbörja markutjämning på tomten redan innan tillträde och bygglov (så länge jag håller mig inom 0,5 meter från nybyggnadskartans höjder. De kommer därför köra igång i november med utjämningen att tomten. Då är det bara att hålla tummarna att de inte stöter på berg...

Det börjar ärligt talat att klia i fingrarna nu, jag börjar bli jäkligt taggad på att få börja bygga. Tyvärr verkar det mer och mer som att jag inte kommer ha en ärlig chans att börja själva bygget förrän framåt februari. Arkitekten har tagit länge tid än vad jag trott, vilket försenat möjligheterna att söka bygglov. Kommunens bygglovsenhet att uppskattat åtta veckors handläggningstid, så isf ska jag vara glad om jag får bygglovet före jul. Arbetena med plattan vill jag ha gjort så nära årsskiftet som möjligt. Lite rädd är jag för att det ska smälla till och bli 15-20 minusgrader i januari, då är det troligen inte så enkelt eller kanske ens möjligt att gjuta platta.
 
  • Gilla
Stenslottet och 1 till
  • Laddar…
Tänkte precis skriva att KA saknades i budgeten :)

Hur ser det ut med konstruktör (samt egenkontroll)? Även om det konstruktionsmässigt verkar vara ett enklare hus så skulle jag budgetera minst 50000:- med tanke på storleken.

Edit:

Sen så tycker jag bygglovet verkar vara väldigt lågt räknat (mycket möjligt att det är betydligt billigare i andra kommuner än där vi bygger). Vi har budgeterat 100000:- för bygglov, inkl:
- Planavgift
- Bygglovavgift inkl startbesked
- Nybyggnadskarta
- Kungörelse
- Utstakning
- Lägeskontroll
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
En fråga till ni som är kunniga: Har ni några ideér på hur jag ska bygga upp ytterväggarna?

Jag har hört så många olika lösningar. På www.isover.se finns en massa konstruktionslösningar, som jag sneglat lite på.

Min kompis som håller på och bygger just nu har byggt upp sina ytterväggar på följande vis:

13 gips
13 OSB
45x45 regel / varmisolering
1 ångspärrsplast
45x195 regel/mellanväggsisolering
9 utomhusgips / GUE
28x70 spikregel
21x145 panel
TOTAL TJOCKLEK: 325 mm = 32,5 cm

Väggen blir således 32,5 cm tjock, varav 24 cm är isolering. Ev 26,5 cm isolering om jag kör 45x70 på varmsidan. Min KA tyckte man kunde köra 45x70. Jag vill absolut ha ett energisnålt hus, så isolering är det sista jag kommer snåla med. Sedan är det ju alltid ett plus att det blir tyst.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Blir intressant att se hur det går för dig!

Har du något reserverat för transporter och kran? Jag har hyrt in traktor för lossning för 6000 och kranbil 30.

Ställningar? Jag köpte då det 7skulle kosta drygt 50k att hyra. Har du inte någon som är utbildad på ställning måste du hyra in ställningsbyggare.

Bara papp till taket får du räkna med går på 20k. Pannor 40 och tillbehör 10.

Foder, knutbrädor och underspikning?

Jag gör all el och gjorde mycket av VA och vent själv. Bara vent tog 1v och ca 40k.

Innerdörrar får du dubbla om du inte skall ha enklaste släta, formpressade. Bara karmarna kostar typ 500/st och glöm inte foder, trycke och trösklar.

Golv har jag fått fått i för 400kr/m2 inlagt. (Kährs 14mm parkett.)

Jag har jagat rätt mycket på materiel men vissa saker är dyra. Vårt 2-plan hoppas jag kommer att sluta under 4m för bara huset.

Tänk på att du kommer att behöva ha alla K-ritningar klara till startmötet. Även lastberäkningar och elansvarig. Jag behövde även ha ett mark-intyg och radonutlåtande. Egenkontroll gällande projektering och energiuträkning ville de också ha. Generellt är kommunerna hårdare på kontrollerna mot lösvirkesbyggare då de inte har någon projektör som ansvarar för projektering och samordning.

Av erfarenhet kan jag säga att du går räkna med minst 10h/v för administration, samordning, logistik, byggmöten osv. Plus ditt egna arbete. Se också till att ordna avtal med en välsorterad bygghandel i närheten. Du kommer att behöva kunna hämta materiel med kort varsel. Gubbar som står utan arbete är ruskigt dyra!

Glöm inte heller avfall. Vi har kört allt själva med ett stort släp. Hyr du container får du räkna med drygt 30-40k för hyra och 2-3 tömningar.
 
Redigerat:
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
En fråga till ni som är kunniga: Har ni några ideér på hur jag ska bygga upp ytterväggarna?

Jag har hört så många olika lösningar. På www.isover.se finns en massa konstruktionslösningar, som jag sneglat lite på.

Min kompis som håller på och bygger just nu har byggt upp sina ytterväggar på följande vis:

13 gips
13 OSB
45x45 regel / varmisolering
1 ångspärrsplast
45x195 regel/mellanväggsisolering
9 utomhusgips / GUE
28x70 spikregel
21x145 panel
TOTAL TJOCKLEK: 325 mm = 32,5 cm

Väggen blir således 32,5 cm tjock, varav 24 cm är isolering. Ev 26,5 cm isolering om jag kör 45x70 på varmsidan. Min KA tyckte man kunde köra 45x70. Jag vill absolut ha ett energisnålt hus, så isolering är det sista jag kommer snåla med. Sedan är det ju alltid ett plus att det blir tyst.
Vi bygger utan isolering, 30cm Isotimber och 6cm CLT.

Fönsterbrädor? Vi köpte i Marmor, ca 1000kr/st.
 
dd88 dd88 skrev:
Tänkte precis skriva att KA saknades i budgeten :)

Hur ser det ut med konstruktör (samt egenkontroll)? Även om det konstruktionsmässigt verkar vara ett enklare hus så skulle jag budgetera minst 50000:- med tanke på storleken.

Edit:

Sen så tycker jag bygglovet verkar vara väldigt lågt räknat (mycket möjligt att det är betydligt billigare i andra kommuner än där vi bygger). Vi har budgeterat 100000:- för bygglov, inkl:
- Planavgift
- Bygglovavgift inkl startbesked
- Nybyggnadskarta
- Kungörelse
- Utstakning
- Lägeskontroll
Hur menar du med konstruktör? Allt rörande konstruktionen vill jag tro arkitekten/snickarna löser, utom takkonstruktionen förstås, men den är inräknad i priset för takstolarna.

Behövs någon egenkontroll? Jag trodde det var kontrollplanen man gick efter.

Jag hoppas jag fått med allt i bygglovet. Utstakning är nog inte medräknat dock, detsamma gäller lägeskontroll och kungörelse. Jag trodde dock lägeskontroll och kungörelse ingick i bygglovsavgiften, men det tillkommer väl säkert som alla andra dessa kommunala avgifter...
 
R Robert-san01 skrev:
Blir intressant att se hur det går för dig!

Har du något reserverat för transporter och kran? Jag har hyrt in traktor för lossning för 6000 och kranbil 30.

Ställningar? Jag köpte då det 7skulle kosta drygt 50k att hyra. Har du inte någon som är utbildad på ställning måste du hyra in ställningsbyggare.

Bara papp till taket får du räkna med går på 20k. Pannor 40 och tillbehör 10.

Foder, knutbrädor och underspikning?

Jag gör all el och gjorde mycket av VA och vent själv. Bara vent tog 1v och ca 40k.

Innerdörrar får du dubbla om du inte skall ha enklaste släta, formpressade. Bara karmarna kostar typ 500/st och glöm inte foder, trycke och trösklar.

Golv har jag fått fått i för 400kr/m2 inlagt. (Kährs 14mm parkett.)

Jag har jagat rätt mycket på materiel men vissa saker är dyra. Vårt 2-plan hoppas jag kommer att sluta under 4m för bara huset.

Tänk på att du kommer att behöva ha alla K-ritningar klara till startmötet. Även lastberäkningar och elansvarig. Jag behövde även ha ett mark-intyg och radonutlåtande. Egenkontroll gällande projektering och energiuträkning ville de också ha. Generellt är kommunerna hårdare på kontrollerna mot lösvirkesbyggare då de inte har någon projektör som ansvarar för projektering och samordning.

Av erfarenhet kan jag säga att du går räkna med minst 10h/v för administration, samordning, logistik, byggmöten osv. Plus ditt egna arbete. Se också till att ordna avtal med en välsorterad bygghandel i närheten. Du kommer att behöva kunna hämta materiel med kort varsel. Gubbar som står utan arbete är ruskigt dyra!

Glöm inte heller avfall. Vi har kört allt själva med ett stort släp. Hyr du container får du räkna med drygt 30-40k för hyra och 2-3 tömningar.
Många intressanta tankar!

Transporter och kran har jag inte reserverat i någon egen post, utan är inräknat i virkespaketet. Men det kommer ju säkerligen kosta en del utöver det. Bara takstolarna kommer väl ta sin tid att få på plats, och kranbil är väl inte billigt...

Jag har räknat 1 000:-/st på innerdörrar (spegeldörrar), inkl karm. Golv har jag vid tidigare renoveringar kört Kärs ekparkett för 299:-/kvm. Minns ej tjockleken.

Jag ska kolla med kommunen, men jag hoppas att de har någon form av checklista på vad man ska ha med i både bygglovshandlingar och till startmötet. Känns som det är många trådar att ha koll på!

Avfall kommer jag själv köra med släp. Eller så hittar man nån rastlös stackare i appen tipptapp som kör billigt :D.
 
Nej, någon måste visas hur det skall konstrueras och skriva under på att det håller. Den som gör det måste kunna redovisa enligt vilja normer som det räknats. Gäller även grund och mellanbjälklag.
 
  • Gilla
nieandersson
  • Laddar…
1300/h ex moms får man räkna med för kranbil. Beror lite på vart i landet och hur stor. Är det valmat tak tar det mycket längre tid! Mitt tog nästan 4 snickare nästan 1v att få tätt.

Glöm inte folie mm till golvet. Ca 20kr/m2.

Tänk också på att du måste bygga med 70 reglar och plyfa samt helst våtrumsgips i badrummen. Golv och väggar vid bad måste reglad cc30.

Jag var inne på gips i taket men det blev Huntonit 60x120. Tar du med arbetstid blir det dyrare med gips.
 
  • Gilla
jocke d
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.