Javisst! Absolut är det en lösning som kostar och förtar mycket av nöjet att bygga själv. Dock kanske man kan hitta lite inspiration. Det finns motorer att köpa till självbyggen också, om man så skulle önska.
 
Hej Dheri! Ja, precis det var det jag letade efter, tack! Skötbord.com, haha, att det ens finns =). Men det där trycklåset verkar ju faktiskt ännu bättre, förutsatt att man våga lite på att det fungerar, hade varit tråkigt att stänga luckan för att sen inte få ner den igen... Men om jag förstår det hela rätt så är det bara den försänkta knappen som då kommer att synas, eller hur? Blir ju väldigt snyggt! Frågan är ju klart om det orkar hålla tyngden från luckan, det blir ju ändå ca 20kg som kommer att vila mot den där lilla bygeln. Får nog kontakta tillverkaren och höra.

Ang. magnetlåsen, ja det hade ju varit supernajs, men fjädrarna i mitt fall drar inte upp luckan mot taket utan tvärt om, de är till för att trycka ut luckan i "tv-tittar-läge", dvs 120 graders vinkel sett från stängd lucka. Jag hoppas att gaskolven kommer att göra att den ändå skjuts upp i en kontrollerad rörelse. I och med att kolven ligger horisontellt med luckan i stängt läge så bidrar den ju inte med någon kraft förrän luckan har öppnats en bit.
 
O Obygd skrev:
Javisst! Absolut är det en lösning som kostar och förtar mycket av nöjet att bygga själv. Dock kanske man kan hitta lite inspiration. Det finns motorer att köpa till självbyggen också, om man så skulle önska.
Ja, det är sant, motordrivet hade ju helt klart varit läckert och det hade löst problemet med låsfunktion för då hade man inte behövt ha något alls =), blir nog bara lite för hög ambitionsnivå på det hela. Tänkte mig att det skulle vara klart om någon vecka.
 
J
Detta blir spännande. Har du någon plats kvar ovanför balkarna? Då skulle du ju kunna skruva på en motvikt som en pendel ovanför, och slippa få 20 kg i näven när du lossar låset. Det kanske inte blir så tungt iofs med gaskolvarna som gör det trögare, men tror det skulle underlätta både bildligt och bokstavligt...
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Detta blir spännande. Har du någon plats kvar ovanför balkarna? Då skulle du ju kunna skruva på en motvikt som en pendel ovanför, och slippa få 20 kg i näven när du lossar låset. Det kanske inte blir så tungt iofs med gaskolvarna som gör det trögare, men tror det skulle underlätta både bildligt och bokstavligt...
Det är ju faktiskt en smått genial idé! Det är ju klart inte direkt något utrymme ovanför, då får jag börja riva innertak och gå upp på vinden, men sjäva idén är ju klockren! Egentligen behöver ju inte hävarmen vara så lång om man bara har en tillräcklig tyngd i änden (se bild). Rätt dimensionerat skulle detta kunna hålla luckan stängd utan något beslag alls, samtidigt som den kan hålla luckan i rätt läge när den är öppen. Hade inte ens behövt kolvarna! Dock ställer det ju rätt mycket högre krav på gångjärnen, de ska ju kunna bära lucka + tv + tyngd i sådana fall. Tål att tänka på, helt klart! Men nu är kolvarna redan beställda, så jag testar nog med den metoden först, blir det inte bra så får jag kanske överväga att riva en bit av innertaket och bygga en liten låda.
 
  • Handritad skiss av en mekanism med hävstång och tyngd för att hålla en lucka stängd eller öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jan Ehn
  • Laddar…
De där gångjärnen såg inte direkt superstabila ut... Tråkigt ifall TVn trillar ned efter en vecka p.g.a utmattning att det där lilla godset. Antar att TVn väger en del kilogram iaf?

Sen tycker jag inte det ser ut som du skissat upp dem rätt. Dock tittade jag snabbt på din skiss så jag kan ha fel. Men testa att skissa upp dem i både stäng och öppet läge så får vi ta en titt till så du tänkt rätt...

Sen är jag inte riktigt med dig på hur du tänkt med gasfjädrarna. På min volvo så hjälper gasfjädrarna till att trycka upp luckan. Men då jobbar dem MOT tyngdkraften... Du vill förstärka tyngdkraften om jag förstår dig rätt? Låter som en våldsam lucka att öppna :p
 
T tobbbias skrev:
De där gångjärnen såg inte direkt superstabila ut... Tråkigt ifall TVn trillar ned efter en vecka p.g.a utmattning att det där lilla godset. Antar att TVn väger en del kilogram iaf?

Sen tycker jag inte det ser ut som du skissat upp dem rätt. Dock tittade jag snabbt på din skiss så jag kan ha fel. Men testa att skissa upp dem i både stäng och öppet läge så får vi ta en titt till så du tänkt rätt...

Sen är jag inte riktigt med dig på hur du tänkt med gasfjädrarna. På min volvo så hjälper gasfjädrarna till att trycka upp luckan. Men då jobbar dem MOT tyngdkraften... Du vill förstärka tyngdkraften om jag förstår dig rätt? Låter som en våldsam lucka att öppna :p
Hehe, ja, jag förstår hur menar, och kanske har du rätt, men i likhet med Volvon så är kraften från kolvarna 0 precis vid öppning och blir större och större ju mer luckan öppnas. Tanken är ju egentligen bara att den ska trycka på vid slutet för att böja luckan bakåt så att säga. Jag förlitar mig på de dämpande egenskaperna i kolven samt att kraften inte är lika stor som i fjädrarna till en bagagelucka.

Ang. gångjärnen så tror jag nog att jag har tänkt rätt ang konstruktionen, men om de är stabila eller ej det är svårt att avgöra på en bild, får känna och klämma när jag får hem dem. Man kan ju alltid utöka antalet om de känns klena.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ja, du har nog rätt att du ritat rätt! Men själva gångjärnets axel kommer bli synligt från utsidan nu då va? Tyckte du skrev någonstans att de skulle vara dolda så därför jag inte fick ihop det.. :)
Kul projekt iaf! :)
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Ja, du har nog rätt att du ritat rätt! Men själva gångjärnets axel kommer bli synligt från utsidan nu då va? Tyckte du skrev någonstans att de skulle vara dolda så därför jag inte fick ihop det.. :)
Kul projekt iaf! :)
Ja, det kommer att synas utifrån. Övergav idén med helt dold konstruktion när jag insåg hur mycket merarbete det skulle bli.
 
Lavas motorfäste M motion är helt sagolikt att använda. Jag tycker fortfarande att du ska överväga att sätta ett sådant. Kostar en del, men hela konceptet blir så elegant.
Körs ut när du slår på tvn m fjärrkontrollen. Går tillbaka när du stänger av. Galet nice.
 
M MasMats skrev:
Lavas motorfäste M motion är helt sagolikt att använda. Jag tycker fortfarande att du ska överväga att sätta ett sådant. Kostar en del, men hela konceptet blir så elegant.
Körs ut när du slår på tvn m fjärrkontrollen. Går tillbaka när du stänger av. Galet nice.
Menar du denna: http://www.peopleoflava.com/mounts/mmotion-flip/ `?
 
Gasfjädrarna kom nyss med posten, ser mycket fina ut, men jäklar vilken kraft det är i dem! Underskattade kanske 200N trots allt, hade nog räckt med 50 eller 100N. Däremot skjuts de ut ganska långsamt precis som jag trodde så det blir nog inga problem med farten på öppningen. Ska lägga upp en video när jag kommer hem så ska ni få se =)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Menar du denna: [länk] `?
Ja. Jag har väggmodellen som är kanon. I-landsproblemet i sann essens..
 
tommib
Om du är orolig för gångjärnen skulle jag råda dig att montera en säkerhetsvajer. Den kan med fördel sitta i väggfästet på TVn.
Vajer är standard på t.ex teaterbelysning som hänger över folk.

Idén med motvikten är mycket bra. Den skulle också fungera bättre om du ändrar luckans upphängning lite. Genom att inte fästa några gångjärn i bakkant utan ha en tapp några cm in kan du få luckan att bli helt dold sånär som på skarven mot omkringliggande tak.
 
  • Gilla
Ullhass och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.