Jag har också lekt elektriker idag. Uttaget i badrumsskåpet slutade plötsligt fungera för ett tag sedan.

Felet var lätthittat men gör mig lätt konfunderad. Blå kabeln på utgången från transformatorn(?) var på fel sida om blecket som ska spänna ner den, se bild. Snyggt o prydligt låg den där, såg ut dom den alltid varit på fel sida. Hur det kan ha fungerat felfritt i 10 år förstår jag inte riktigt och hur kabeln helt plötsligt skulle kunna hoppa ur och lägga sig på fel sida förstår jag ännu mindre.

Jaja, nu kan man iaf raka sig igen.:)

Elektriskt uttag med blå kabel felaktigt placerad utanför säkringsblecket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hedens Hedens skrev:
Nu jävlar, kopplade förbi trasig tryck dimmer i köksfläkten och duckade en kostnad på 1100 i ett kök som ska ut inom kort.

Kostnad 24kr 25minuters jobb!
Yes. High five.
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
En gungställning under konstruktion med oräta körsbärsgrenar och en dragkniv, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bygger en gungställning till grabben. Körsbärs grenar är materialet. Överliggare. Saknas Ska putsa av allt med dragkniv, ni ser att jag börjar lite.
 
  • Gilla
Robin Wahlman och 3 till
  • Laddar…
Äntligen fixat klart mätaren utanför badrummet som visar vad det är för temperatur på varmvattnet. Vi eldar för tappvarmvatten, och det är inte alltid man hinner/orkar/har lust att elda var och varannan dag.
 
V vectrex skrev:
Fick min Fuktmätare levererad idag. Körsbärsplanken verkar ha torkat till fibermättnadspunkten nu ungefär!
[bild]
Och 2 veckor senare liggandes under trappan i draget från luft/luft värmepumpen så ser läget ut såhär:
Fuktmätare visar 18.4% fuktighet i trä under trappan på en luftvärmepump-påverkad plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock har de ju böjt sig en hel del!
Träplankor staplade under en trappa böjda av värme från en luftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går fortare än jag trodde! Kanske för fort?
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Och 2 veckor senare liggandes under trappan i draget från luft/luft värmepumpen så ser läget ut såhär:
[bild]

Dock har de ju böjt sig en hel del!
[bild]

Går fortare än jag trodde! Kanske för fort?
Körsbär slår sig nåt så hejdlöst, det bara är så.
 
S
Passade på att limma och sätta björken i press.

Björkplank limmade ihop och fastklämda i skruvstäd på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Inte just idag men dom senaste dagarna så har jag sålt min byggbil (VW Caddy) och min gamla släpkärra.
Släpkärra har jag haft i tio år och den har kostat 1000:- i värdeminskning MEN Caddyn har kostat desto mer...
För en vecka sedan så var jag också nere i Helsingborg och hämtade en ny släpkärra!
Det blev Fogelsta L1250 som lastar 1000kg och lite extrautrustad så det känns bra.

Röd VW Caddy parkerad bredvid en ny Fogelsta L1250 släpkärra på en väg med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Hedens Hedens skrev:
Nu jävlar, kopplade förbi trasig tryck dimmer i köksfläkten och duckade en kostnad på 1100 i ett kök som ska ut inom kort.

Kostnad 24kr 25minuters jobb!
Jag har förvisso inte provat, men det verkar rätt opraktiskt att använda en gammal köksfläkt som spånsug till cirkelsågen?

Jag kör med dammsugare med slang istället och tycker det funkar rätt bra. Har du nån cyklon i den där setupen kanske? :crysmile:
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
IMG_20171018_121810.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20171018_122142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20171018_122520.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Splittat lite ceder
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Redan förra sommaren när jag byggde på altanen så funderade jag på att fixa till en extra halvmobil arbetsyta till kap/gersågbordet. Någonstans här på forumet har jag sett en fiffig lösning där någon använde ett par extra "såghållare" för att fästa ett par skivor av "MFT" typ. Jag har letat förgäves efter förebilden (Det finns kanske någon skickligare trådarkeolog än mig som kan hjälpa till?) men det hela föll på att de där "såghållarna" verkar gå lös på någon tusenlapp eller så. T.o.m jag tyckte då att det kostade mer än det skulle smaka så det fick vara.

Men så häromdagen så noterar jag plötsligt att det faktiskt finns ett T-spår mitt på GTA 3800 bordet. En snabbtest visade att en M8 vagnsbult passar perfekt i spåret. Dessutom hade jag några spillbitar av riktigt fin 20 mm plywood som legat ivägen en längre tid. Bitarna var precis aningen för små för att kunna användas till något "vettigt" men för stora för att kunna kastas bort.

Resultatet:

[bild]

[bild]
Inspirerad av detta fina bygge, blev jag tvungen att bygg mig nått liknande.

Byggt av 16mm MDF
20171018_202848.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20171018_202709.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20171018_202653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20171018_202758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord hylla i 16mm MDF monterad på arbetsbänk, med förvaringsutrymme och en rund pinne på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PeterJeffrey och 12 till
  • Laddar…
Hade tänkt hämta ute lite spänner paket men blev kvar på jobbet. Han ändå få 30 mimuters egen tid och passade på att konvertera en gammal trotjänare in i nutid. Festool OF 1000 EB-fräs med verktyg på arbetsbänk under konverteringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren och 5 till
  • Laddar…
Hedens Hedens skrev:
Hade tänkt hämta ute lite spänner paket men blev kvar på jobbet. Han ändå få 30 mimuters egen tid och passade på att konvertera en gammal trotjänare in i nutid. [bild]
Ett tips är att korta sladden så mkt det går. I nuvarande längd (ihopkopplad med plug-it sladden) kommer den förmodligen att vilja hänga ner och haka i överallt när du fräser.
 
  • Gilla
Hedens och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ett tips är att korta sladden så mkt det går. I nuvarande längd (ihopkopplad med plug-it sladden) kommer den förmodligen att vilja hänga ner och haka i överallt när du fräser.
Bra där tanken ha slagit mig ifall detta verkligen är en bra idé. Men är så sjukt smutt när allat bara passar..,.

Kanske kan modda sleaven som kabeln kommer ut igenom så man kan skjuta in kontakten i den värma ihop med en fet krympa...

Återkommer i ämnet
 
Klätt inredning till åkeriets nya bil i alcantara. Jävlar vilket pill snart färdigt. Bilinredningsdel klädd i brunt alcantara-material i en verkstad med klämmor som håller fast tyget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.