B
shalafi shalafi skrev:
Om länken är rätt så kan du testa att ställa in en låg bildstorlek i kameran. Har för mig att i vissa lägen fungerar det inte om bilderna har hög upplösning

J
Har testat olika upplösning i kameran, det högsta är ju VGA. men även lägre. satte även FPS till 1 utan framgång.

någon som lyckats få in Dlink enklare kameror och i så fall hur är alla inställningar?

får upp att kameran är "online" i spc, men ingen bild..
 
RilleRock
B Boan skrev:
Har testat olika upplösning i kameran, det högsta är ju VGA. men även lägre. satte även FPS till 1 utan framgång.

någon som lyckats få in Dlink enklare kameror och i så fall hur är alla inställningar?

får upp att kameran är "online" i spc, men ingen bild..
Har du sökt i denna tråd?
Har för mig frågan vart uppe innan.
För mig att han var bla inne i kameran och ställde tiden och sen helt plötsligt funkade det.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Har du sökt i denna tråd?
Har för mig frågan vart uppe innan.
För mig att han var bla inne i kameran och ställde tiden och sen helt plötsligt funkade det.
Vad var det för modell på D-Link kameran?

J
 
B
930L, står den är online. Men ingen bild... har sökt. Tiden är satt, upplösningar och FPS har jag testat olika. Klickar jag på ”visa bild” i larmet får jag upp någon form av länk som avslutas med att det står att bilden innehåller fel..,
 
D
Kan du se bilden i VLC?
 
B Boan skrev:
930L, står den är online. Men ingen bild... har sökt. Tiden är satt, upplösningar och FPS har jag testat olika. Klickar jag på ”visa bild” i larmet får jag upp någon form av länk som avslutas med att det står att bilden innehåller fel..,
Kan kika sen, jag kör en 935L utan problem

J
 
B Boan skrev:
930L, står den är online. Men ingen bild... har sökt. Tiden är satt, upplösningar och FPS har jag testat olika. Klickar jag på ”visa bild” i larmet får jag upp någon form av länk som avslutas med att det står att bilden innehåller fel..,
I larmet har jag angett /cgi/jpg/image.cgi
Bifogar en bild från kamerainställningen.

Sitter på mobilen och hoppas det lirar
 
  • Skärmdump av kamera-inställningar för video- och ljudkvalitet på en säkerhetskamera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Just den sökvägen funkar inte. Står ju ”OK” på kameran, men ingen bild. Högerklickar jag och tar visa bild, står det att bilden innehåller fel.. men bilden går bra att se i webbläsare
 
Har någon försökt sig på att installera SPC Web gateway (från Lundix IT) på en modern Debian (9)?
Jag lyckats inte speciellt bra då jag får
root@server:/opt/spc-web-gateway# ldd /opt/spc-web-gateway/spc-web-gateway
linux-vdso.so.1 (0x00007ffc463db000)
libpthread.so.0 => /lib/x86_64-linux-gnu/libpthread.so.0 (0x00007f549e521000)
libcrypto.so.1.0.0 => not found
libdl.so.2 => /lib/x86_64-linux-gnu/libdl.so.2 (0x00007f549e31d000)
libc.so.6 => /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 (0x00007f549df7e000)
/lib64/ld-linux-x86-64.so.2 (0x0000563bc53ee000)

Testat en fuling genom att symlänka, ln -s /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libcrypto.so.1.1 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libcrypto.so.1.0.0

Men då får jag /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libcrypto.so.1.0.0: version `OPENSSL_1.0.0' not found (required by /opt/spc-web-gateway/spc-web-gateway)

Har någon något bättre och mer korrekt tips?
 
Chaly
Ytterligare frågor till er larmkunniga i forumet...

Går det att ha rörelsedetektor placerad i sovrum 3 enligt skiss nedan om man kör med en kombidetektor? Fönstret den "ser" är ca 1x1.5 m på ca 3,5 meter avstånd. Solen lyser in på förmiddagen.
Vet att det inte rekommenderas att montera rörelsedetektorer på detta vis men tänkte att det kanske funkar om man kör en kombi (Bosch Blue Line G2 Kombi)?
De två andra hörnen är tyvärr lite svåra och det markerade hörnet skulle vara absolut enklast. Lätt värt merkostnaden för den givaren om det funkar utan stor risk för ständiga falska larm.

Bör jag ha sensor även i hallen mellan sovrummen?
De blå cirklarna är magnetkontakter.

Tacksam för kommentarer!

Ritad planlösning av en bostad med markerat förslag på placering av kombidetektor i sovrum 3 och magnetkontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Jag körde Bosch Blue Line G2 Kombi på alla, och har den riktad rakt mot fönster i söderläge.. funkar väldigt bra.

har haft ett larm på 4 år, men det kan ha varit något som rörde sig, eller en spindel... vet ej, men normalt inga som helst problem med solen.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
B
Men, du kan ju också sätta magnetkontakter i sovrummen istället, och alla dörrar, så kan du ha skalskydd på natten... du behöver ju inte ha rörelsesensor där om du har magnetkontakt..
 
Chaly
B Boan skrev:
Men, du kan ju också sätta magnetkontakter i sovrummen istället, och alla dörrar, så kan du ha skalskydd på natten... du behöver ju inte ha rörelsesensor där om du har magnetkontakt..
Sant, men som kanalisationen är lagd blir det lättare/snyggare med rörelsedetektorer (flexrör som mynnar i hörn i tak). Slipper helst synlig tråd.
 
B
Absolut. Har du enplanshus går det dock ofta att borra upp genom karmen ända till vinden, trycka i 10mm VP rör och sätta dold magnetkontakt. Långt borr bara 12mm,sen utefog för att fixera magnetkontakten....
 
Vissa sektioner har 3 x mk 4k7 och vissa ska vara 4 mk. Kan jag då köra 1k motstånd plus eol 1k just på de sektionerna som är fler än 3 mk och behålla 4k7 vid de sektioner som är <4?

Finns det nackdel att köra 1k motstånd, varför gör man inte alltid det isf? Vad innebär det om jag sätter i systeminställningar till EOL bred? nackdel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.