D
Nej, det finns olika sätt att sätta upp det.
Kamerorna kan driftsättas via 12V eller PoE.
PoE kan fås genom en NVR eller Ethernet Switch som stödjer PoE.
Server kan vara en NVR, NAS eller mjukvara på PC etc. PC/NAS kan kräva licens/kamera=dyrt.
Liveview på NVR sker genom HDMI/VGA, koppla den till en skärm och styr med usb-mus/usbfjärr.
Liveview via NAS eller PC sker genom avancerat gränssnitt i webbläsare eller speciell mjukvara.
App beror på om tillverkaren stödjer...
I slutändan blir det en kostnadsfråga vilken lösning man väljer om man nu inte har specifika krav. En NVR är en bra helhetslösning då allt är färdigpaketerat till skillnad från resten av lösningarna.
 
D DMOL skrev:
Hikvision verkar slutat sälja kameror till återförsäljare i EU nu.
De vill bara sälja direkt till installatörer uppenbarligen.
[länk]

Hur det påverkar tillgången på Ali är nog svårt att säga... kanske bäst att köpa upp medan de finns.
Det där låter ju inte alls kul. Speciellt inte när jag så sent som i år valt att gå all-in på Hikvision spåret. Men jag är nästan full "investerad" med 2st DS-7616NI-K2 NVR & ca 30 kameror. Så jag klarar mig förhoppningsvis ett tag framöver med detta. Dock trist om det blir så att man framöver inte enkelt & prisvärt kommer kunna köpa dessa vid förändringsbehov, som privatperson/slutanvändare.

#NoHikeyNoLikey
https://forum.use-ip.co.uk/threads/hikvisions-new-global-strategy-nohikeynolikey.1230/#post-3249
 
C CHolden skrev:
Lite nybörjare på detta men om man har för avsikt att dra 3-4 kameror , vilka program är bäst att använda och hur ser ett nätverksschema ut för att ha minst belastning på grejerna.

jag har en Qnap sedan tidigare men vill också ha möjligheten till liveview via app och emai notiser vid larm ?
Jag har monterat upp kameraövervakning i två inom familjen privata bostäder i år. Jag har resonerat som så här.

Jag vill ha konstant inspelning, men ville inte belasta mina Q-NAP NAS enheter med övervakningsfilm. Det ger bl.a. ett onödigt slitage på filestorage disk & riskerar att slita ut dessa i förtid. Samt såklart "lastar ner" dem med konstant skriv I/O. Så jag har gått på separerade lösningar som är oberoende av varandra.

Det blev Hikvision spåret & införskaffade två 16-portars Hikvision NVRer ihop med Hikvision kameror. Dessa NVRer finns med eller utan inbyggd PoE Switch. Lite beroende på nätverksdesign & vad man är ute efter så kan man välja. Jag hade först för avsikt att ha NVR med inbyggd PoE, men det blev till slut NVRer utan PoE för min del & valde att använda Ubiquiti Unifi PoE switchar, där man får en annan form av kontroll över nätverkstrafiken m.m..
Från dessa kan man live monitorera direkt via inkopplad skärm till NVR enheten, via web-GUI, via app.

Man kan ju även hoppa på "Ubiquiti Unifi Video" kamerorna. Då får man en mjukvarubaserad NVR-Surveillance Camera Management Software på köpet, så går att installera på olika sätt. Eller så om man vill, så köper man till en Unifi NVR enhet som tar hand om inspelningen.
Ja det finns ju även andra fabrikat som erbjuder motsvarande.
 
D
F frav skrev:
Det där låter ju inte alls kul. Speciellt inte när jag så sent som i år valt att gå all-in på Hikvision spåret. Men jag är nästan full "investerad" med 2st DS-7616NI-K2 NVR & ca 30 kameror. Så jag klarar mig förhoppningsvis ett tag framöver med detta. Dock trist om det blir så att man framöver inte enkelt & prisvärt kommer kunna köpa dessa vid förändringsbehov, som privatperson/slutanvändare.

#NoHikeyNoLikey
[länk]
Jag har kontakt med en annan sub-distributör i uk som bara säljer till trade accounts, men eftersom jag är så snäll så låter dig mig köpa. Ska hålla ett öga på vad som händer med dem, men deras stock av hik verkar också vara låg.
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Tack för svar, Frav / DMOL
 
Fick hem en HIK-kamera nu från Joanna / AliExpress. Tack DMOL :)
Mycket smidig och snabb leverans.

En sak jag undrar över nu är om det inte borde gå att se en av strömmarna (t.ex en med lägre upplösning) direkt i t.ex. en mobil med rtsp://kamerans-ip/Streaming/Channels/101? (Givet att man sitter på samma nät förstås)

Jag får det inte funka riktigt... inland lyckas mobilens browser få fatt i strömmen, men det går inte klockrent, och jag hittar inget uppenbart fel med wireshark. Hur gör ni som kör liveview? Strömmar ni via en NVR?
 
D
Finns nog olika sätt, NVR, server, app eller så kör du länk i vlc. Skapa en .txt och lägg in en av länkarna nedan beroende på vilken kvalité du vill ha, sedan döper du om den till .avi
rtsp://användarnamn:lösenord@ipadress/h264/ch1/main/av_stream
rtsp://användarnamn:lösenord@ipadress/mpeg4/ch1/sub/av_stream
 
D
Håller på byta ut alla kameror till +8mpxl och det är stor skillnad mot 4mpxl, ungefär som att jämföra DVD mot BD på stillbilder nattetid. Den som planerar nyinköp är det bara att slå till på 8mpxl då prisskillnaden är inte särskilt stor.
 
A
D DMOL skrev:
Håller på byta ut alla kameror till +8mpxl och det är stor skillnad mot 4mpxl, ungefär som att jämföra DVD mot BD på stillbilder nattetid. Den som planerar nyinköp är det bara att slå till på 8mpxl då prisskillnaden är inte särskilt stor.
Något förslag på modell?
 
D
Beror på var de ska sitta. Jag gillar turret pga konstruktion och IR sitter skild. Ny konstruktion på 8mpxl nu också, så skyddsringen är enklare att ta av och sätta på. Enklare att installera. Enda är att det nu sitter hikloggor på två ställen på huset. Men det finns ju vit eltejp eller plastidip...
http://www.hikvision.com/europe/products_755.html
 
A
I takfoten ca 2.4m över mark. Har turret på dom andra kamerorna och gillar också den typen. Vad menas med Easy IP 3.0?
 
D
Kör på turret igen då.. man kan ha sd-kort i nu också på den modellen så den är bättre på alla sätt. DHL-frakt funkar fortfarande utan tull.
3.0 är deras produktlinje. De har ju slutat sälja till konsumenter och försöker istället pracka på folk plastskräp
http://www.hikvision.com/europe/products_10573.html
 
  • Gilla
Vårtimer
  • Laddar…
D
Var uppmärksam dock på att det är skillnad
8Mpxl turret
2.8 mm, horizontal field of view: 102°
4 mm, horizontal field of view: 79°
6 mm, horizontal field of view: 50°
8 mm, horizontal field of view: 40°
12 mm, horizontal field of view: 23°

4mpxl
angle of view: 106°(2.8mm), 83°(4mm), 55.4°(6mm)
 
A
Tack, det hade jag nog missat.
Kör 2.8mm på befintliga kameror men tänkte egentligen tagit en 4mm på den nya.

Är det märkbar skillnad på graderna som diffar mellan 4MP och 8MP?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.