Generellt ska man limma ihop en limfog tämligen omgående. Min erfarenhet är att betydande rörelser inträffar rätt fort (inom ett dygn), tex kvistfri fura torkad och såld av Fredriksson.
Å andra sidan varierar det ju tätt mycket med trä. Har riktade bitar från förra året som fortfarande spikraka. Här är det förstås virkeskvaliten som avgör och man kan aldrig veta säkert.
 
S
Ok, jag kan nog limma ihop dessa ganska omgående. räcker det med att limma? eller behövs det tex. plugg, kex, domino?
 
S Skooda skrev:
räcker det med att limma? eller behövs det tex. plugg, kex, domino?
Beror väl lite på vad du ska göra? ;) Min hyvelbänk är 'bara' limmad och tål rätt mycket stryk utan problem..
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Neeeeeeeeeeej!!! Fasiken!:confused:[bild] hjälper det att de har legat ute under tak i två år innan de sågas upp/riktades/hyvlades?
Jämfört med färskt, absolut! Men eftersom du nu har dem inomhus och det dessutom går mot vinter med betydligt lägre absolut luftfuktighet så kommer de ändå torka och därmed riskera att de rör sig icke-homogent (dvs. Slår sig).
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Ok, jag kan nog limma ihop dessa ganska omgående. räcker det med att limma? eller behövs det tex. plugg, kex, domino?
Lim räcker gott! Plugg eller dominos hjälper till att linjera men förstärker nästan ingenting!
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Sätter bitarna i press i morgon.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild]
[bild]

Dominon kan användas för att göra allt möjligt... denna gång ett ställ för stämjärnen.
Snyggt! (y)
Hur är dom stämjärnen, och var kommer man över en sats till bra pris? :)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Snyggt! (y)
Hur är dom stämjärnen, och var kommer man över en sats till bra pris? :)
Köpte mina på ffx.co.uk för runt 500kr... personligen tycker jag att de är kanon. Men jag är verkligen ingen vetenskapsman när det kommer till stämjärn.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
@FredrikR
Har ett par sådana.
Hyfsat lätta att slipa och bryna. Håller skärpan bra och så vitt jag förstår lika bra eller bättre än Sandviken och Stanley från 1980-1990. Äldre EA Berg är snäppet lättare att bryna upp superskärpa på. Samma skillnad som mellan Sabatier kolstålsförskärare och Trident chrome-molbyden stål. EA Berg har också kolstålets nackdelar.

Superskärpa och vad jag tycker om det har jag avhandlat på annan plats. Bruksskärpa är att kunna hugga rena snitt tvärs över fibrerna i det trädslag man för tillfället arbetar i utan att få fnas på snittets kanter. Eller kunna ta en halvmillimeter rakt ner i ett tapphål utan att järnet glider ut.

Sådan skärpa kan du begära av Bacho. Eller för den delen de andra järnen jag exemplifierade ovan.

Vad man sist och slutligen vill ha med sig ut på fältet beror på ens egen skicklighet och på ens vilja att utsätta verktygen för de påfrestningar som den aktuella situationen kräver. Billiga järn är det troligare att man faktiskt använder.

Bacho Ergo har ett bra förhållande mellan pris och prestation. Ett singeljärn går på 2-300 spänn. Det är inte mer än att det går att offra på att slå av popnitar med. 10 minuter slipning i verkstaden återställer det fullständigt ändå.

Givetvis felslipat när det är nytt. Det är alla järn utom japanska. De är å andra sidan så snygga och fina att det tar emot att använda dem alls vilket gör dem lite fåniga för mig. Det går att gör samma jobb med Bacho.

Mvh Findus
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Är det stor skillnad mellan 424 och 434?
Tilläggas bör att jag har noll erfarenhet av stämjärn, om vi räknar bort träslöjden och nåt medärvt vid husköpet som används till fuljobb.
 
Tror att stålet är detsamma men att utformingen av handtagen skiljer sig lite. De jag har är 424. Står inte uttryckligen i Bachos eget informationsmaterial att jag får använda hammare. Det står det om 434. Tror inte att det har någon praktisk betydelse.

424 har handtaget helt i linje med stålet. Ingenting som sticker ut. Vad man tycker om det är en enskilld fråga. Jag tycker det är trevligt. En tänkbar dålig sak med det är att det inte finns ett distinkt stopp som järnet vilar på i en hållare.

Till skillnad från @norrbottenssnickaren vill jag inte att mina stämjärn skall stå på eggen. Jag vill ha dem hängande fritt. 424 fungerar som en kil vilket då tvingar isär en traditionell låda med slitsar.

Hittade en tillfredsställande lösning :). Med en stegborr får jag hål som ger ett perfekt stöd i en list. Malde upp hålen i sidled met en roterande fil. Ser i tidigare inlägg här att en Domino hade varit ett bättre verktyg ;). En utmärkt ide som jag kan använda när jag bygger min nästa "perfekta" verktygslåda...

Mvh Findus
 
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Ännu en användare av 424orna här. Jag tycker dom är bra, håller skärpan hyfsat och stålet är rätt tjockt vilket ger stabilitet när man bankar på dom. Sköna att arbeta med då handtaget har i mina ögon skön att hålla i utformning utan utstickande delar.

Jämför jag med mina Narex, som är rätt hypade mest bang for the buck stämjärn, tycker jag Bahcona är bättre. Eggen flisar rätt lätt på Narex och det är tunt stål i dom.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Har varit en helg med bil meck. Men när jag städade undan i garaget tog jag mig tid att klyva och hyvla en provsida i 1 av de 8 äppelträden jag tid ner i förr fjol.

Kan bli fint att pilla med i vinter. Lite fuktigt än dock... får nog flytta in det grovsågade på vinden....
 
  • Klyvt och hyvlat stycke av ett äppelträd på ett arbetsbord i ett stökigt garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klyvt och hyvlat äppelträ ligger på en bänkhyvel i ett garage, tillverkningsprocess för träarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Nu jävlar, kopplade förbi trasig tryck dimmer i köksfläkten och duckade en kostnad på 1100 i ett kök som ska ut inom kort.

Kostnad 24kr 25minuters jobb!
 
  • Kök med öppnad köksfläkt och synliga elkomponenter, verktyg på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett kök med synliga skåpluckor och en oidentifierad fixerad komponent på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.