S
P Pagno skrev:
Soligt och fint, du måste nästan bo i Dalarna...
(y)
Nästgårds ;)
En liten miss dock att så höga solrosor som skuggade tomaterna...
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Tagit in bevattningsdatorn som sett till att alla tomatplantor överlevt sommaren.
 
Planerar hur vi ska utöka områdena till nästa år, del av åker lånas ut till grannarnas hästar.
Blir nog att göra ett till område på andra sidan huset, lite varmbäddar och odlingstunnlar bredvid bäcken.

Annars har jag sedan i april haft min första dag hemma utan att varit i trädgården, känns konstigt.

Trädgård med växthus, odlingsbäddar och sittgrupp, hus och äng i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda växthusen skall höjas med en halv meter och göras minst 2,4 meter längre, Roligt vinterprojekt!

Trädäck med löv, utsikt över trädgård med grusstigar, odlingar och staket nära en skogsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nyare delen skall iordningställas för enbart majs, bondbönor, ärtor och frilandsgurkor.
En grillplats skall muras och ett mindre uterum skall vara i anslutning till trädäcket.

Sedan får vi se om det blir gjort, hantverkaren är lite trögstartad mellan varven.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Villa1949 och 3 till
  • Laddar…
Skördat dill och klippt den för för infrysning. Jag använder en fembladig örtsax men det tar ju ändå ganska lång tid, finns det nåt smart tips för att snabba upp processen?
 
  • Klippt dill i två glasskålar på ett träbord med en fembladig örtsax framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Skördat dill och klippt den för för infrysning. Jag använder en fembladig örtsax men det tar ju ändå ganska lång tid, finns det nåt smart tips för att snabba upp processen?
Röjsåg kanske?
 
Vi kör allt i mixer, pulsfunktionen...
Mvh P-A
 
Dheri Dheri skrev:
Skördat dill och klippt den för för infrysning. Jag använder en fembladig örtsax men det tar ju ändå ganska lång tid, finns det nåt smart tips för att snabba upp processen?

Man lär sig något nytt hela tiden, en sådan har jag aldrig sett förut.
 
S Snål-Jocke skrev:
Man lär sig något nytt hela tiden, en sådan har jag aldrig sett förut.
De är fiffiga!
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Ja, den fungerar bra. Hittade såna på duka eller cervera eller nån sån butik, kostade runt 200 kr så det var inte aktuellt. Men när jag hittade samma modell för 20-30 kr på Gekås i Ullared blev det ett köp.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Vi kör allt i mixer, pulsfunktionen...
Mvh P-A
Går det bra? Hinner det inte bli mos av allt då? Jag tänker att det är svårt att kontrollera kniven.
 
Dheri Dheri skrev:
Går det bra? Hinner det inte bli mos av allt då? Jag tänker att det är svårt att kontrollera kniven.
Det går utmärkt att använda mixer, du kör bara några varv med puls så är det finhackat, ingen klet!

Mvh P-A
 
Dheri Dheri skrev:
Går det bra? Hinner det inte bli mos av allt då? Jag tänker att det är svårt att kontrollera kniven.
Vi torkar dill i ugnen eller i en tork, evermat, mixar efteråt, då har vi färdig "dillkrydda" till ugnsrostade rotfrukter, pommes, fiskrätter, ett alternativ till att frysa in dill eller andra örter.
 
P Pagno skrev:
Det går utmärkt att använda mixer, du kör bara några varv med puls så är det finhackat, ingen klet!

Mvh P-A
Det är ju toppen, då ska jag testa det nästa gång jag skördar dill, antagligen nästa sommar.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Dheri:

Min älskling vaknade nyligen, enligt henne är det bästa sättet att hantera dill, klipp den längst ner, frys in den i påsar, oklippt i bit, när den är fryst skakar man bara påsen, då faller de finare dillgrenarna loss, kvar blir "stammen".
Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Dheri:

Min älskling vaknade nyligen, enligt henne är det bästa sättet att hantera dill, klipp den längst ner, frys in den i påsar, oklippt i bit, när den är fryst skakar man bara påsen, då faller de finare dillgrenarna loss, kvar blir "stammen".
Mvh P-A
Det är också värt att testa, får hoppas på en stor skörd ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.