Jag vet faktiskt inte det. Jag har fått utsäde av min mamma. Hon i sin tur köpte för många år sedan utsäde på en marknad, hon fick säkert höra vad sorten hette, men det var inget hon la på minnet.
Det är en sort med topplökar och fin "knorr" på stjälken, den går inte att fläta men ger stora fina och goda lökar.
 
Snigla Snigla skrev:
Planering för nästa års odlingar är påbörjade här.. och jag har en fråga..

Hur mycket vitlök borde jag plantera i år för att försäkra mig om att jag får en årsförbrukning klar nästa år.. (vi gillar vitlök men är inte så många personer i hushållet).

Räcker en hel pallkrage tro?

BONUSFRÅGA: Hur mycket vanlig lök (gul/röd) sätter ni och är ni självförsörjande på lök hela året?
Hej, vi sätter ganska mycket lök av olika sorter.
Vitlök: 2 pallar.
Gul lök: 2 rader a 5 meter.
Röd lök: 1-2 rader a 5 meter
Kinesisk gräslök, vanlig gräslök, piplök 150 - 600 plantor, purjolök.....

Nej, vi klarar inte oss hela året med vitlök, med gul, röd och gräslöken klarar årsbehovet.
Piplöken har vi som bas i löksalt...
Förresten, vi är nog självförsörjande om vi inte pillade för mycket med salter, inläggningar och andra märkliga ting.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Farfalle
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Hej, vi sätter ganska mycket lök av olika sorter.
Vitlök: 2 pallar.
Gul lök: 2 rader a 5 meter.
Röd lök: 1-2 rader a 5 meter
Kinesisk gräslök, vanlig gräslök, piplök 150 - 600 plantor, purjolök.....

Nej, vi klarar inte oss hela året med vitlök, med gul, röd och gräslöken klarar årsbehovet.
Piplöken har vi som bas i löksalt...
Förresten, vi är nog självförsörjande om vi inte pillade för mycket med salter, inläggningar och andra märkliga ting.

Mvh P-A
Hur mycket sätter ni i en pallkrage då? :) (vitlök)
 
Snigla Snigla skrev:
Hur mycket sätter ni i en pallkrage då? :) (vitlök)
5-7 rader 10-12 i varje rad, 50-74 stycken/ pall....
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
P Pagno skrev:
5-7 rader 10-12 i varje rad, 50-74 stycken/ pall....
Uj, det var många.. funkar det bra att plantera lite tätare? Det stod nått om 10-15 cm mellan plantorna och 35-40 mellan raderna i instruktionerna.. (Följer inte dem slaviskt annars direkt, men då jag bara odlat vitlök en gång så vet jag inte riktigt hur de funkar än.. - rödlöken gick bra att plantera tätare.. det gjorde vi i år hehe)

Köpte tre "Sabadrome" häromdagen som jag tänkte plantera iaf (när de kommer) :)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vilken sort kör ni?
Funderar på att skaffa någon östeuropeiskt istället för de franska som normalt säljs, ska nämligen växa bättre i vårt klimat.
Jag ska prova "Sabadrome" i år.. verkar vara en lovande sort (y) kan inte säga nått om den än dock.. men läs på om den, kanske passar dig/er med :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Så mycket att välja på!

Jag köpte Therador och Germidour förra året, fick inte så riklig skörd. Men jag gödslade nog för snålt.

Får prova en gång till helt enkelt!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så mycket att välja på!

Jag köpte Therador och Germidour förra året, fick inte så riklig skörd. Men jag gödslade nog för snålt.

Får prova en gång till helt enkelt!
Sabadrome är "efterföljaren" till germidour tror jag.. det var den jag eg var på jakt efter! Men tyvärr slut överallt, troligen pga av nya efterföljaren..

Vi fick inte en enda vitlök i år :( vet inte vad som hände, men härnere har det varit lite märkligt odlingsår (vädermässigt).. men rödlök fick vi (som vi sådde i samma pallkrage) :)
 
Vi fick en del, men inte speciellt stora.

Du kan få någon lök av oss om skörden blir bättre nästa år =)

Vi fick både vit, gul och rödlök. Tyvärr blommade många då vi missade att dessa inte ska sättas ut innan vintern.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tror inte jag har visat min lilla försynta rödbeta hehe.. jag är imponerad!

Stor rödbeta bredvid en Pepsi-burk för storleksjämförelse på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställde burken där för att ni skulle ha något att jämföra med.. vi har haft flera diskussioner om det är en kålrot eller rödbeta..

En uppdelad stor rödbeta på en skärbräda bredvid en kniv för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag skar jag isär den för att kolla.. det är en rödbeta :)

Ser precis ut som de andra inuti och den luktar inte alls kål! Imorgon blir det till att resta smaken.. tillsammans med lite andra ugnsstekta grönsaker (y)
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tror inte jag har visat min lilla försynta rödbeta hehe.. jag är imponerad!

[bild]

Ställde burken där för att ni skulle ha något att jämföra med.. vi har haft flera diskussioner om det är en kålrot eller rödbeta..

[bild]

Idag skar jag isär den för att kolla.. det är en rödbeta :)

Ser precis ut som de andra inuti och den luktar inte alls kål! Imorgon blir det till att resta smaken.. tillsammans med lite andra ugnsstekta grönsaker (y)
Kul rotfrukt, är du :thinking:säker på att det inte är en majrova?
 
Annars finns det vita rödbetor, gamla kultursorter, lite sötare i smaken.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Stöttade upp solrosorna som lagt sig lite (2,5 metee höga) inför blåsten ikväll.

Höga solrosor med några blommor i full blom och andra som vissnar, mot molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och kollade in nysådda gräsmattan som verkat ta sig nu.

Nysådd gräsmatta vid ett hus, gräs börjar växa med synlig jord och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Uj, det var många.. funkar det bra att plantera lite tätare? Det stod nått om 10-15 cm mellan plantorna och 35-40 mellan raderna i instruktionerna.. (Följer inte dem slaviskt annars direkt, men då jag bara odlat vitlök en gång så vet jag inte riktigt hur de funkar än.. - rödlöken gick bra att plantera tätare.. det gjorde vi i år hehe)

Köpte tre "Sabadrome" häromdagen som jag tänkte plantera iaf (när de kommer) :)

Om man tolkar fritt, 10cm mellan plantorna, hur vet de att de står bredvid varandra i en rad, avståndet gäller mellan plantor, i vilken riktning som helst, våra har än så länge inte tagit upp det med mig om att de växer för nära.
Det kan vara så att de tror att de växer i samma rad, har inte frågat dem.
Ge dem näring, vatten, då bryr de sig inte så mycket.

;)

Mvh P-A
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Stöttade upp solrosorna som lagt sig lite (2,5 metee höga) inför blåsten ikväll.

[bild]

Och kollade in nysådda gräsmattan som verkat ta sig nu.

[bild]
Soligt och fint, du måste nästan bo i Dalarna...
(y)
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.