Chaly
RilleRock RilleRock skrev:
Hur bor du?
I ett villakvarter eller på landet?
AS610 110dB
TL30Led 114dB
Föregångaren med xenon tl30x 126dB
Tl10 126dB (endast siren)

1. Låter som en vettig idé.

2. Onödigt.

3. Överkurs.
Lägg hellre pengarna på brytskydd, bakkantslås och fönsterlås.

4. Sålänge du inte köper det absolut billigaste på Ali så brukar de funka.
Tack för svar! Uppskattas!

Angående sirén så kollade med Låsshop om de kunde ta in TL30 men de meddelade att den utgått ut Teletecs sortiment, tyvärr.
Bor i ett villakvarter med kanske 30-50 m mellan kåkarna. Frågan är hur omtyckt utomhussirénen kommer att vara av grannarna när svärmor fumlat med larmet nån torsdagseftermiddag... Vad är kotym angående aktivering av utomhussirén? Fördröjning mot sirén inne? Enbart vid detektering från mer än en sensor? Falsklarm vill man helst inte att grannarna ska behöva störas av...
 
D
Om en siren går stup i kvarten kommer grannarna till slut inte bry sig dvs de kommer varken ringa dig eller gå ut för att kolla. Styrkan på sirenen är ett mindre problem, de effektsvaga kommer dina grannar inte ens höra när de är inomhus och lyssnar på radio/tv samtidigt.
 
Chaly
D DMOL skrev:
Om en siren går stup i kvarten kommer grannarna till slut inte bry sig dvs de kommer varken ringa dig eller gå ut för att kolla. Styrkan på sirenen är ett mindre problem, de effektsvaga kommer dina grannar inte ens höra när de är inomhus och lyssnar på radio/tv samtidigt.
Exakt - därför vill man ju bara att det ska tjuta när det är skarpt (och i de flesta fall när larmet går så är det väl inte skarpt...).
Är AS610 för klen (120 dB @ 1m) enligt panelen här på Byggahus?
 
Jag hade skapat en användare med för lite rättigheter så jag la om den som admin så funkar det. Tack endå.
 
RilleRock
Chaly Chaly skrev:
Tack för svar! Uppskattas!

Angående sirén så kollade med Låsshop om de kunde ta in TL30 men de meddelade att den utgått ut Teletecs sortiment, tyvärr.
Bor i ett villakvarter med kanske 30-50 m mellan kåkarna. Frågan är hur omtyckt utomhussirénen kommer att vara av grannarna när svärmor fumlat med larmet nån torsdagseftermiddag... Vad är kotym angående aktivering av utomhussirén? Fördröjning mot sirén inne? Enbart vid detektering från mer än en sensor? Falsklarm vill man helst inte att grannarna ska behöva störas av...
Tel-30x har utgått och istället säljer de tel-30l hos Teletec.
Så den skall de kunna ta in.

I villakvarter så antingen fördröjer man utesiren alt 2 sektioners beroende.
Iallafall till kunden kan systemet.

Jag själv har tex en centralt placerad detektor som slår av skalskyddet automatiskt när den blir påverkad under ett visst tidsintervall på morgonen.
Finns möjligheter att tweaka lite hur man vill ha det.
 
RilleRock
Chaly Chaly skrev:
Exakt - därför vill man ju bara att det ska tjuta när det är skarpt (och i de flesta fall när larmet går så är det väl inte skarpt...).
Är AS610 för klen (120 dB @ 1m) enligt panelen här på Byggahus?
Det är minst lika viktigt hur den är placerad så ljudet kan studsa.
Men ja den duger (y)
 
Första inlägg här på denna långa tråd. Ska installera larm till huset, gästhus och garage, så tre områden.

5330 SPC larm
2xexpansionskort
1xmanöverpanel
IR + MK detektorer mm

Centralen har jag kopplat ihop med MÖP och 652:surprised:rna utan problem

Försöker nu gå in i webbgränssnittet för att labba lite till. Routern visar att Centralen har IP adress. Skriver jag då 192.168.1.150 händer inget i webläsaren, borde inte ett webbgränssnitt dyka upp. DHCP i MÖP är aktiverad. Några parametrar jag missat? Tacksam för hjälp.
 
Välkommen hit JSNIP!
Testa https://192.168.1.150
 
Funkade! tack bygga_bo. Borde insett. Härligt att komma ett steg till på vägen, återkommer säkerligen med fler frågor så småningom!
 
I webgränssnittet som engineer kan jag se och editera alla UTgångar på både central och de 2 expanstionsenheterna, status exp 2 stycken 8ing/2ut allt ok. Jag ser bara centralens ingångar i gränssnittet. Jag vill se och kunna redigera alla ingångar också såklart. Ngn som vet vad som är felet?

I map ser jag däremot under x-bus>exp.enheter>ingångsstatus 9-16 och 17-24. Ing 9 har MK så där står det 1:?? 4.7k och reagerar på förändringar.

Har 5330 så har lagt map på 1A,1B och exp.enheterna i serie på 2A,2B. Får inget felmeddelande, allt ok med x-bus.
 
Om du i webbgränssnittets på Status-sidan avsnitt X-BUS ser att alla expansionsenheter är online och allt annat är OK så bör du inte ha något problem med X-bussen. Kolla även under Konfiguration->Hårdvara-> X-BUS och konfigurera om vid behov.
 
Hej alla !
Jag har fått igång mitt SPC 4320 men jag blir inte riktigt klok på en sak:

Då jag vid larmat tillstånd öppnar entredörren och frånkopplingstimern startar så kan jag springa runt i hela huset utan att larmet går. Det är först när tiden för frånkoppling har löpt ut som larmet går, det känns ju inte helt bra. Jag har en deckare som "följer" in/ut passering pga sin position och att den inte triggar larmet det är väl ok?! Men då jag t.ex. kommer in i tvättstugan och dess ir känner av min närvaro så tycker jag att larmet ska gå omg. men icke
Rätta mig gärna om jag tänker fel

Tacksam för svar
 
Håller med dig att det kanske verkar lite konstigt, men så är det implementerat.
Rent praktiskt så har det dock kanske ingen större betydelse eftersom larmet ju ändå går direkt när inpassseringstiden löpt ut. Det finns ju ingen chans för inkräktaren att avbryta förloppet. Frågan är ju vad man skulle ha hunnit göra om man hade fått larmet typ 20-30 sekunder tidigare.
//Göran
 
@oman
Hittade en inställning jag inte känt till tidigare som verkar fixa till det som du (och jag) vill. Du ska bocka i Konfiguration->System->Systemegenskaper->Larm vid inpassage

Man kan tycka att den borde ha varit default ibockad.
Rillerock kanske har en förklaring till detta.
 
Okej tack för snabbt svar!
Jag hittar dock inte någon "larm vid inpassage" i mitt webgränssnitt där du beskriver, har vi olika versioner (3.66) eller kan det bero på något annat kanske
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.