MrPlow MrPlow skrev:
Telefonen skyddas med touchid...
Det låter ändå inte så säkert, jag gissar att du skickar data fram och tillbaks på flera håll. Gissar jag rätt om jag säger Verisures inofficiella MyPages-API?

Men hur som coolt :)
 
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
MrPlow
kodrod skrev:
Hur har du fått till det?
Homebridge med verisure plugin. Kör i docker på min synology.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Hej,

Jag har precis installerat ett TS V2N utan att byta slutbleck (hade redan Assa 1487-3). Allt funkar förutom att man måste trycka till dörren hårt för att den ska kunna låsa.

Jag testade då att byta till det medföljande 1487-2 så att plösmåttet blev 3.5 mm mindre. Dörren låser fint men det är en glipa mellan dörren och karmen istället.

Hur ska jag justera för att det ska bli rätt?
 
MrPlow MrPlow skrev:
Homebridge med verisure plugin. Kör i docker på min synology.
Har du använt en V-box mini eller har du deras larmtjänst?
 
Har nu jnstallerat två sådan här lås och allt givk förvånansvärt smidigt (mundre än 30 min per dörr). Men på bägge dörrarna aå tycker jag att både ute och innedelen liksom sitter lite sladdrigt i överkant.
Har använt de kapbara skruvarna och de smiter år fint helt tät gummilist både nedtil och på mitten där skruvarna sitter. Men där uppe så sitter gummilisten inte så tajt och det finns ju inga heller inga skruvar på övre halvan. Möjligen skulle man kunna dra fast palttan för innedelen med ett par träskruv, men det hjälper ju inte på utsidan.
Någon som upplevt samma sladdeighet!
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Kan det vara att medbringaren är för lång?
 
E e3henri skrev:
Har nu jnstallerat två sådan här lås och allt givk förvånansvärt smidigt (mundre än 30 min per dörr). Men på bägge dörrarna aå tycker jag att både ute och innedelen liksom sitter lite sladdrigt i överkant.
Har använt de kapbara skruvarna och de smiter år fint helt tät gummilist både nedtil och på mitten där skruvarna sitter. Men där uppe så sitter gummilisten inte så tajt och det finns ju inga heller inga skruvar på övre halvan. Möjligen skulle man kunna dra fast palttan för innedelen med ett par träskruv, men det hjälper ju inte på utsidan.
Någon som upplevt samma sladdeighet!
Lite lika här.
Skulle medborgaren vara för lång borde det väl glappa nertill, men i mitt fall är den inte för lång utan fjädrar.
 
Jag har liknande problem på min nya Nordan-dörr. Innedelen "rider" på något på mitten. Har provat utan medbringaren men det hjälpte inte. Utsidan ser bra ut, ligger tajt mot gummitätningen. Jag tror det är kablaget som är i vägen på min, ska prova lite mer senare idag.

Har nu fått dit det bättre, men inte helt hundra. Det är kablaget som är i vägen. Testade med kablaget gömt i cylinderhålet och då gick innedelen på mycket bättre. Dålig konstruktion. Förövrigt gick installationen bra. Dock missnöjd med hur "rappligt" trycket är. Hade förväntat mig en mindre glappig rörelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
R_Strandberg
  • Laddar…
Kan helt plötsligt inte låsa min Yale doorman när jag stänger dörren , varken från in eller utsida. Har fungerat i 3 månader.

Precis bytt batteri så det var inte problemet.

Går inte trycka på stjärna från utsidan när man ska skriva in koden.

Någon som vet vad problemet är? Kul att inte kunna låsa dörren när man åker till jobbet :(
 
A AnnaAnka skrev:
Kan helt plötsligt inte låsa min Yale doorman när jag stänger dörren , varken från in eller utsida. Har fungerat i 3 månader.

Precis bytt batteri så det var inte problemet.

Går inte trycka på stjärna från utsidan när man ska skriva in koden.

Någon som vet vad problemet är? Kul att inte kunna låsa dörren när man åker till jobbet :(
Jag har tyvärr ingen aning om vad som föranlett detta men det går alltid att göra en fabriksåterställning om nöden kräver: http://pethson.blogspot.se/2012/10/yale-doorman-fabriksaterstallning.html
 
J JerdaN skrev:
Jag har tyvärr ingen aning om vad som föranlett detta men det går alltid att göra en fabriksåterställning om nöden kräver: [länk]
Det är för långt mellan slutbleck och dörr. Så ska lista ut hur man justerar detta nu
 
A AnnaAnka skrev:
Det är för långt mellan slutbleck och dörr. Så ska lista ut hur man justerar detta nu
Borde gå att justera karmen med hjälp av karmskruvsverktyg.
Annars är det dörrens gångjärn du får försöka justera.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Borde gå att justera karmen med hjälp av karmskruvsverktyg.
Annars är det dörrens gångjärn du får försöka justera.
Det fanns justeringsskruvar i dörren. Tog 1 minut. Tack alla för snabba svar , uppskattas :)
 
Att minska luften mellan lås och slutbleck.

Angrepp låssida:

Lätta sättet:
Lossa slutblecket och återmontera med brickor bakom.
Försämrar säkerheten något. Foga och bättringsmåla så att det inte är uppenbart.

Svårare sättet:
Meka loss låset och återmontera med brickor bakom.
Inte svårare egentligen. Bara väldigt mycket mer krångel. Bättre säkerhet.

Angrepp gångjärnssida:

Lätta sättet:
Knäck ut gångjärnen lite med en gångjärnsriktare.
Engångsåtgärd som förstör gångjärnen. Saknar man gångjärnsriktare går det att ha en list i springan och väga försiktigt mot den så att gångjärnen böjs något.
Allt sånt är engångsförsök. Kräver känsla för mekanik och lite erfarenhet. Missluckas det är det bara att knalla iväg och köpa nya gångjärn.
Lockande för att inget behöver skruvas av eller ändras.

Svårare sätten.
Lossa alla skruvarna som håller gångjärnen i karmen. Dra inte ut dem. Stäng dörren. Av tyngden så kommer de övre gångjärnen att lossna. I springan som bildas petar man in en remsa som är någon mm tjock. Öppna dörren och dra åt de övre gångjärnen.
Sätt ett tunnt järn av någon sort i dörrspringan under de nedre gångjärnen. Ett brett stämjärn kan fungera. Stäng försiktigt bara till de nedre gångjärnen lossnar på samma sätt som de övre gjorde tidigare.
Upprepa tricket med samma slags remsa som till de övre gångjärnen.
Öppna och dra åt de nedre gångjärnen.

Finns ingen nackdel med den metoden. Om remsan är en mm så minskar luften med ca 2mm. Om dörren i framtiden sväller och börjar ta i går det att reversera processen utan att något tagit skada.

Mvh Findus
 
  • Gilla
PierrePierre och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Att minska luften mellan lås och slutbleck.

Angrepp låssida:

Lätta sättet:
Lossa slutblecket och återmontera med brickor bakom.
Försämrar säkerheten något. Foga och bättringsmåla så att det inte är uppenbart.
Det fungerar med brickor men bättre är att använda underläggsbleck som är avsedda för ändamålet.
Det finns 2st underläggsbleck avsedda för yale doorman med tjocklek 1mm (364932110000) eller 2mm (364933110000).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.