BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om du flyttar tex avlopp måste du det, iaf i brf, vet inte hur det fungerar i villa. DOck räcker det oftast med kontakt i form av anmälan
Så som jag tolkar vad Stockholms stad skriver så gäller det bara om det skulle innebära att bärande väggar och liknande påverkas eller en stor påverkan på planlösningen: http://www.stockholm.se/ByggBo/bygglov/a-o-lanksidor/Anmalan/
Inte för att t.ex. flytta toalettavloppet från ett hörn till ett annat i badrummet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så som jag tolkar vad Stockholms stad skriver så gäller det bara om det skulle innebära att bärande väggar och liknande påverkas eller en stor påverkan på planlösningen: [länk]
Inte för att t.ex. flytta toalettavloppet från ett hörn till ett annat i badrummet.
Vi tog bort ett toalett och flyttade den in i badrummet i vår lgh, då behöved det iaf, detta var 2013
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi tog bort ett toalett och flyttade den in i badrummet i vår lgh, då behöved det iaf, detta var 2013
Och tror du att något av det som Stockholm stad skriver var applicerbart på ditt fall?
Eller var det något som just din förening sa att du skulle göra för att de ville vara säkra på att du inte hittade på något olämpligt?
Men Stockholms regler kan ha ändrats de senaste fyra åren.
 
Jag mins inte om det var brf eller Stockholm som hade krav på oss

Edit:att anmäla
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag mins inte om det var brf eller Stockholm som hade krav på oss

Edit:att anmäla
Då får du väl glädja dig åt att antingen har reglerna lättat under åren som gått eller så är det ytterst få som drabbas av din förenings regler.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då får du väl glädja dig åt att antingen har reglerna lättat under åren som gått eller så är det ytterst få som drabbas av din förenings regler.
Att ändra på stammen är det nog inte många föreningar som gillar om man gör utan fråga först
 
F Finndjävel skrev:
90 dörr är tillräckligt för en rullstol.
Klart det går med 90 dörr men endarna av rullstolen tar i karmen så det skall endå holkas ur och minimi här är 10 för rullstol och då är det endå nära
 
Martin_B
BirgitS BirgitS skrev:
Man kanske tycker att visst är det mycket slitet men ett år till ska väl gå.
Var ju precis därför jag skrev "så illa sliten att det inte går att använda längre" för att betona att en åtgärd är oundviklig. "det går inte att använda längre" = åtgärd krävs. Som exempelvis läck i rören, läck runt avlopp, ytskikt som inte tätar längre vilket innebär att i princip allt måste, eller åtminstone bör, göras om. Och så vidare.
Badrum och tätskikt håller som bekant inte i all oändlighet.

Och vad gör den som bor där då? Skall han låta bli att åtgärda problemen för att han inte orkar? Då har han ju ingen toalett alls och kanske måste stänga av vattnet i hela kåken p.g.a läck i rören. Skall han sitta där utan vatten, utan toalett, utan dusch, bara för att han "inte orkar"?

"Jo, men det måste han orka i så fall, annars kan han ju inte bo kvar" tänker, eller skriver någon snart.
Ja, men är det inte då lika möjligt att handikappanpassa toaletten vid behov? :D
 
O
BirgitS BirgitS skrev:
Det är mycket sällan man behöver bygglov för badrumsrenoveringar, lite oftare kan man behöva göra en anmälan. Bygglov är nog bara när det gäller ny- eller tillbyggnad eller ändring till ett väsentligt annat ändamål: [länk]
Bygganmälan för badrumsrenovering behövs om bärande delar berörs, väsentlig ändring av ventilation och fastighet med skyddsbestämmelse: [länk]
Så väldigt ovanligt.
Jo jag vet skillnaden men i hela tråden har det nämnts bygglov även där det behövs bygganmälan istället. Man säger bygglov i vardagligt tal även fast man menar anmälan.
Men du borde gjort påståendet för runt 200 inlägg sedan.
 
Martin_B
Nyfniken Nyfniken skrev:
Här är en bra tråd som får en att tänka till.
[länk]
Väldigt sorglig historia den... :cry:
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att ändra på stammen är det nog inte många föreningar som gillar om man gör utan fråga först
Så klart föreningen inte vill att du förstör något de äger.
Men det är ju en ytterst liten andel av alla badrumsrenoveringar som innebär att man ändrar om i en BRF:s stammar. Går ju bra att flytta avlopp inom ett badrum utan att påverka stammen, som ett exempel.
 
O
Om jag nu hängt med i historien....
Så söktes bygglov / bygganmälan för en toalett skulle bort. Då påpekar sbk att för bevilja ansökan så måste badrummet anpassas? Då måste badrummets ombyggnation varit med i bygglovet.
Jag har aldrig hört talas om någon som tvingas anpassa hus för ansökan inte berör dessa områden. Så när jag söker bygglov för att jag tar bort ytterdörren till pannrummet
Så kommer jag alltså tvingas bygga om hela huset?
 
För ca sex år sedan (några månader efter bygg-lovs/anmälans-reglerna ändrades) så gjorde vi en bygganmälan gällande rivning av befintlig murstock och öppen spis samt nymontage av skorsten och kamin.
Vi behövde inte bygga om något av badrummen.

För två år sedan så gjorde vi en bygganmälan gällande utbyggnad av vidbyggda garaget.
Vi behövde inte bygga om något av badrummen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Demmpa Demmpa skrev:
För ca sex år sedan (några månader efter bygg-lovs/anmälans-reglerna ändrades) så gjorde vi en bygganmälan gällande rivning av befintlig murstock och öppen spis samt nymontage av skorsten och kamin.
Vi behövde inte bygga om något av badrummen.

För två år sedan så gjorde vi en bygganmälan gällande utbyggnad av vidbyggda garaget.
Vi behövde inte bygga om något av badrummen.
Men skiljer det inte drastiskt åt mellan kommunerna då? Att vissa är nitiska, medan vissa knappt bryr sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.