AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var tvungen att berätta om er galningar för kollegorna på jobbet. En av dem berätta en intressant historia. Han skulle bygga om sitt sekelkiftshus, en 1.5 våningsplanare skulle bli en 2 planare, mao nedervåningen påverkades inte av renoveringen, men för att få godkänt krävdes att nedervåningen handikappanpassades. Detta är ett gansak litet hus, så stora delar av nedervåningen fick alltså tas för att få plats med en toalett. Det är helt befängt
Verkligen befängt! Hur kan man tillåta någon våldföra sig på ett sekelskifteshus genom att bygga på ytterligare en våning, fanns det ingen detaljplan som kunde stoppa honom?
 
  • Gilla
jonko och 4 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Verkligen befängt! Hur kan man tillåta någon våldföra sig på ett sekelskifteshus genom att bygga på ytterligare en våning, fanns det ingen detaljplan som kunde stoppa honom?
Bygga på? Våningen fanns redan, bara det att det var en vind. Jag ser inga problem med att bygga ut sekelskifteshus så länge detaljplan osv följs.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bygga på? Våningen fanns redan, bara det att det var en vind. Jag ser inga problem med att bygga ut sekelskifteshus så länge detaljplan osv följs.
Så länge detaljplanen är enligt ditt personliga tycke och smak då? En 1.5-planare blir inte automatiskt en 2-planare bara för att man inreder vinden, så du får uttrycka dig tydligare om du vill bli förstådd.

Du väljer verkligen vilka inlägg du besvarar med omsorg.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sverige kunde varit bästa landet i världen, titta bara på vad vi kan åstadkomma, litet land med egna stridsplan tex. Svensk ingenjörskonst är en av de bästa världen...

Tyvärr de senaste hundra åren har individualismen fått en törn och äganderätten har totalt urholkats. Ytterst tråkigt att se.
Visst är Sverige fantastiskt. Men det är inte individualism som har bidragit till det.
Att Sverige kan det vi kan idag, och därmed också att du kan leva som du gör idag, beror på att vi alla samarbetat kring skola, vård och omsorg. Nu är det istället så att det går sämre och sämre för Sverige i takt med att individualismen ökar. Många tänker bara på sitt eget. Jag tycker också att en del lagar och regler är tokiga, men de är ett pris som jag tycker är värt att betala för att få resten av vad vi erbjuds i och av vårt samhälle.

Men visst hade det varit najs om man hade kunnat plocka russinen ur kakan.
 
  • Gilla
crappyusrname och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var tvungen att berätta om er galningar för kollegorna på jobbet. En av dem berätta en intressant historia. Han skulle bygga om sitt sekelkiftshus, en 1.5 våningsplanare skulle bli en 2 planare, mao nedervåningen påverkades inte av renoveringen, men för att få godkänt krävdes att nedervåningen handikappanpassades. Detta är ett gansak litet hus, så stora delar av nedervåningen fick alltså tas för att få plats med en toalett. Det är helt befängt
Han kanske tycker annorlunda den dag han är 80 år och det är bara på grund av toaletten där nere som han kan bo kvar och inte tvingas flytta från sitt älskade hus.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sjukvård? Du har ju privata försäkringar?
OK, ponera att du slipper betala skatt för den delen som går till sjukvården och istället ska teckna en försäkring. Vad tror du premien blir?
Tänk på att du kanske får ett barn som kräver dygnet-tunt-övervakning, år ut och år in. Du behöver dels lägga ner egen tid (svårt att jobba och dra in alla pengarna då), dels ha assistenter omkring dig.Sannolikheten är låg, men det är en verklighet för ganska många personer i Sverige

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var tvungen att berätta om er galningar för kollegorna på jobbet.
Att kalla personer med andra åsikter för galningar, visar lite på vad du är för typ. Så länge allt blir som du vill så är du nöjd. Andras åsikter är inte vatten värda,
 
  • Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Han kanske tycker annorlunda den dag han är 80 år och det är bara på grund av toaletten där nere som han kan bo kvar och inte tvingas flytta från sitt älskade hus.
haha, det är ju för fan bara bygga en då!
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
OK, ponera att du slipper betala skatt för den delen som går till sjukvården och istället ska teckna en försäkring. Vad tror du premien blir?
Tänk på att du kanske får ett barn som kräver dygnet-tunt-övervakning, år ut och år in. Du behöver dels lägga ner egen tid (svårt att jobba och dra in alla pengarna då), dels ha assistenter omkring dig.Sannolikheten är låg, men det är en verklighet för ganska många personer i Sverige


Att kalla personer med andra åsikter för galningar, visar lite på vad du är för typ. Så länge allt blir som du vill så är du nöjd. Andras åsikter är inte vatten värda,
Jag respekterar absolut andras åsikter, men att ni tycker det är okej att tvinga på denna galenskap på samtliga är inget annat än galenskap

edit: Välfärden kan vi ta i en annan tråd, tror inte det var det som byggahus tänkte sig när de bröt ut denna från coola hus tråden
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
haha, det är ju för fan bara bygga en då!
Hur många över 80 år känner du?
Orken är oftast inte särskilt stor då längre tyvärr och särskilt inte om det nu är så att man inte orkar ta sig uppför en trappa till ett badrum i tid och det gäller både orken att ta tag i att ta in hantverkare och orken med att stå ut med att ha hantverkare där i en månad eller så.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur många över 80 år känner du?
Orken är oftast inte särskilt stor då längre tyvärr och särskilt inte om det nu är så att man inte orkar ta sig uppför en trappa till ett badrum i tid och det gäller både orken att ta tag i att ta in hantverkare och orken med att stå ut med att ha hantverkare där i en månad eller så.
Jag är 37 och känner jag kan fixa det där om några år, det kommer inte ens in en rullstol i hissen från 1920
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
jag tycker att första steget är att man ska kunna avsäga sig offentlig sjukvård och då heller inte behöva bidra till den via skatten.
Jag är glad att vi har skattefinansierad sjukvård bla pga följande:
Vi låg på NEO i två månader direkt efter födseln av tvillingarna, anledningen var att dom dels var förtidigt födda (34+1), några dagar innan planerad hemgång blev dom sjuka, sjukdomen var ett symtom på ”1q21.1 microdeletion” men det viste vi inte förrän ca fem år senare, det har varit många sjukhusbesök både avhjälpande och kontroller, det kommer att bli måååååånga fler besök för kontroller.
1q21.1 ”upptäcktes” för ca 11år sedan, det är ett jättestort mörkertal, det var en ren slump att det togs blodprov för dna-kontroll på tvillingarna, om det hade tagits vid deras födsel så är det inte säkert att vi hade vetat om deras syndrom idag.
Barnen lever mer eller mindre ”normalt”, dom har väldigt milda symtom av syndromet, det är andra som har samma syndrom som har väldigt stora/kraftiga symtom.

Eller när en bil gör en vänstersväng (på en 70-väg) precis framför mig så att jag kör in i högersidan på den, dens passagerardörr hamnar ungefär halvväg in i passagerarsätet, jag blev lagd på ”planka” låg på akuten i flera timmar.


Du säger att man kan ha en egen försäkring som ska täcka utgifterna, hur hög tror du premierna blir för någon i 25 års åldern som planerar att skaffa barn inom något år?
Hur mycket sparkapital har ovanstående person hunnit spara ihop tror du?
Tror du inte försäkringsbolagen kommer att ha höga premier för väldigt många grupper?
Tror du inte att försäkringsbolagen kommer att ha extremhöga premier för personer som har någon typ av syndrom? Många syndrom har 50% risk att spridas vidare till barnen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag är glad att vi har skattefinansierad sjukvård bla pga följande:
Vi låg på NEO i två månader direkt efter födseln av tvillingarna, anledningen var att dom dels var förtidigt födda (34+1), några dagar innan planerad hemgång blev dom sjuka, sjukdomen var ett symtom på ”1q21.1 microdeletion” men det viste vi inte förrän ca fem år senare, det har varit många sjukhusbesök både avhjälpande och kontroller, det kommer att bli måååååånga fler besök för kontroller.
1q21.1 ”upptäcktes” för ca 11år sedan, det är ett jättestort mörkertal, det var en ren slump att det togs blodprov för dna-kontroll på tvillingarna, om det hade tagits vid deras födsel så är det inte säkert att vi hade vetat om deras syndrom idag.
Barnen lever mer eller mindre ”normalt”, dom har väldigt milda symtom av syndromet, det är andra som har samma syndrom som har väldigt stora/kraftiga symtom.

Eller när en bil gör en vänstersväng (på en 70-väg) precis framför mig så att jag kör in i högersidan på den, dens passagerardörr hamnar ungefär halvväg in i passagerarsätet, jag blev lagd på ”planka” låg på akuten i flera timmar.


Du säger att man kan ha en egen försäkring som ska täcka utgifterna, hur hög tror du premierna blir för någon i 25 års åldern som planerar att skaffa barn inom något år?
Hur mycket sparkapital har ovanstående person hunnit spara ihop tror du?
Tror du inte försäkringsbolagen kommer att ha höga premier för väldigt många grupper?
Tror du inte att försäkringsbolagen kommer att ha extremhöga premier för personer som har någon typ av syndrom? Många syndrom har 50% risk att spridas vidare till barnen.
Kul för dig, vi fick ligga på ett golv med x antal andra familjer första dygnet, skedde båda ggr med våra två pojkar...

Men vi kanske ska hålla oss till huvudfrågan
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
stora delar av nedervåningen fick alltså tas för att få plats med en toalett
Nu skojar du väl?
Stora delar, då var det väl på sin höjd en kolonistuga?

Vårt toalett/dusch/tvättrum med bra skåputrymmen är 5,72 kvm stort.
Och det är byggt år 2010 fullt ut enligt alla regler.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Min man har haft hjärntumör två gånger och fått opereras akut. Ser man till tex systemet i USA så finns det sjukförsäkringar som hade täckt den första operationen, men ingen försäkring i världen täcker ett "omtag" 13 år senare, utan då gäller det att ha energi att stämma kirurgen för förra operationen för felbehandling och hoppas på att vinna den. Och hoppas på att sjukvården är snälla och accepterar kredit medan de väntar på att bli dömda. Nej, ingen gjorde något fel, men det är så försäkringar funkar. Och jag hade inte haft råd med akut helikoptertransport utan att ta banklån först.

Försäkringar går ju ut på att bara några få utnyttjar dem, dvs de flesta betalar utan att få något tillbaka. Därför blir ju en privat sjukförsäkring minst lika dyr som vår skattefinansierade lösning. Skillnaden är att ingen behöver kolla om just du har rätt försäkring för att ha rätt till just den här vården. Råkar du välja en som har många försäkringstagare som är rökare, fortkörare elelr bergsklättare kanske din premie blir väldigt hög.

I alla mätningar man gör när det gäller välfärd ekonomi mm ligger Sverige med i högsta toppen. Och det ska vi fortsätta med.

Det är ingen som behöver göra jätteombyggnader pga dessa regler, det finns ju en klausul om just det. Sedan kan det finnas skitnödiga handläggare som inte accepterar det, men det är en helt annan sak.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är 37 och känner jag kan fixa det där om några år, det kommer inte ens in en rullstol i hissen från 1920
Nu gällde det ju din kollega i ett hus.

Men när du har blivit 80 kanske föreningen har blivit tvungna att renovera hissen och se till att den är tillgänglighetsanpassad så att du slipper flytta från den bostad som du känner är det enda ställe du vill bo på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.