Skogsparti med höstfärgade löv på träd under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite mulet idag, bra, då kan vissa plantor klara sig ett tag till.
Träd i blå kruka med jord och enstaka små växter, viss frukt synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ställde in citronträden idag.
Jord med två gyllenbär synliga i öppningar och ett litet rosa växtskott i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Råkade gömma lite Gyllenbär i krukan...

Närbild på gröna sockerärter som hänger från sina slingrande stjälkar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sockerärtorna klarade köldknäppen i natt.

Vissna växter och en gul Physalisfrukt i jord med synliga rötter och stödsnören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äppelgurkorna klarade sig sämre.

Vissnade plantor och blad på en stödnätstruktur med blick ut över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Melonerna ser livlösa ut.

Trädgård med vissnade Physalis-plantor i krukor och gyllenbär utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte nog inte riktigt klart när jag ställde in ett 30-tal Physalis i ena växthuset, bären är lite överallt, hinner inte ta vara på dem.

Hand håller omogna gula smultron framför en planta med delvis vissna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De gula smultronen har svårt med årstiderna.

Digital termometer som visar 1 grad Celsius och tiden 6:03.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns lite som att sommaren tar paus nu..

Snart är bara rotfrukter och äpplen vid liv, örter också...

Mvh P-A
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Känns lite som att sommaren tar paus nu...
Va du inte lite väl snäll nu? Sommaren har definitivt gått i ide: maken fick skrapa bilen i morse här nere i södra Västra Götaland.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Idag har vi fällt 20 meter gran. Har några tunna, men lika höga, björkar att ta också som vi kanske får ner i morgon.
 
Varför har jag inte läst i den här tråden tidigare? Det är ju helt fantastiskt trivsamma grejer ni sysslar med här. Jag trodde att "Idag har jag krattat löv" och sådant skulle vara ämnet.

Jag odlar aldeles för lite känner jag. Men när jag får tummen ur hoppas jag att ni har goda råd om hur att lyckas. Pagno, dina odlingar är helt fantastiska, :)

Om man som jag verkligen avskyr den kalla årstiden, vad skall man då lura sig med för ätbara odlingar som man kan börja med tidigt på säsongen, och annat som man kan skörda sent på året för att simulera en lååååååååååååång sommarperiod? Grönkål fixar hösten länge väl?
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Grönkål tror jag ska kunna klara sig ända in på vintern, vanlig sallat tror jag kan klara sig länge med.
Nu är ju jag en nybörjare vad gäller odling, men det finns ganska mycket att odla för en lång säsong. Kolla in bloggen skillnadens trädgård för många bra tips, hon har även en hel del bra filmer på Youtube. Hon satsar på en så lång säsong som möjligt.

För egen del mjukstartar odlingssäsongen i november när jag planterar vitlöken. Sen i mars nån gång börjar jag så tomater inomhus. Kommer satsa på att förodla mycket mer i år så jag kan plantera ut lite större plantor. Jag vill inte sniglarna käkar upp allt smått som kommer upp nästa år. (jag tror åtminstone att dom var de skyldiga i år)
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
S Snål-Jocke skrev:
Varför har jag inte läst i den här tråden tidigare? Det är ju helt fantastiskt trivsamma grejer ni sysslar med här. Jag trodde att "Idag har jag krattat löv" och sådant skulle vara ämnet.

Jag odlar aldeles för lite känner jag. Men när jag får tummen ur hoppas jag att ni har goda råd om hur att lyckas. Pagno, dina odlingar är helt fantastiska, :)

Om man som jag verkligen avskyr den kalla årstiden, vad skall man då lura sig med för ätbara odlingar som man kan börja med tidigt på säsongen, och annat som man kan skörda sent på året för att simulera en lååååååååååååång sommarperiod? Grönkål fixar hösten länge väl?
Vi har detta som fortfarande ger blommor, frukter, bär, grönsaker och rotfrukter.
Hösten är här, de flesta plantorna klarar sig med lite hjälp av dukar under kalla nätter, vissa plantor som physalis växer i stora grupper och skyddas av jordärtskockor, de är köldtåliga, skockorna alltså, vi plockar upp den ända in i februari/mars.
Några bilder från 28 sept-7oktober.

Jordgubbsplantor med mognande bär och en blomma i en odlingslåda, omgiven av grönt bladverk och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av gröna physalisplantor med omogna frukter och blommor, skyddade av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av lila blommor och gröna blad täckta av daggdroppar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på blommande gräslök med vita blommor i en höstträdgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av friväxande gröna physalisplantor med droppar på bladen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på blommande squash med gröna blad och omogna frukter i en köksträdgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gul blomma och gröna, håriga växtdelar inne i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit blomma och gröna blad med vattendroppar, tecken på höstväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gulblommande växter i höstträdgård med upphöjda odlingsbäddar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två mogna blåbär på en gren omgivna av färgglada, röda och gula höstlöv med daggdroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönskande salladsblad bland gula och bruna höstlöv på en odlingsbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött äpple på gren med gröna och gula löv mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en mogen zucchini med lövverk från trädgården i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En blommande solros framför ett staket med höstnatur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gröna omogna squasher på växt i ett hemmaväxthus, med andra plantor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hand som håller gröna blad från en växt i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Täta gröna blad av jordärtskockor i en trädgård som illustrerar växternas köldtålighet i höst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mogna gröna ärter på planta med blad och spirande rankor i en trädgårdsodling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gula squashfrukter med gröna stjälkar som ligger på en svart plastduk omgiven av småsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Grönsaksträdgård med gröna bladlökar och jordärtskockor i höst, skydd mot kyla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
fick inte plats med mera bilder, men som du ser finns det gott om alternativ för att förlänga odlingssäsongen, beroende på var man bor såklart!
Dalarna zon 5-6, omgjort till zon 2-3 med odlingsområde som skyddar utsatta växter, två växthus, mycket soligt område!

Mvh P-A
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
A
Jag har varit till en plantskola och köpt ännu en vindruvsplanta, en Vanessa, så det blir väl spaljebygge här framöver.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Skördade jordärtskockor och bondbönor som skydd mot frost i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


-3 grader på husets termometer, plockar upp skockor och bondbönor.

Tomatplantor skyddade bland gröna blad och omgivande vegetation, några tomater synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomaterna gömmer sig bland skyddsgrödor, klarar några minusnätter.

Växthus med olika växter i odlingslådor, vissa med frostskador och vissnande löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Squash är en dålig skyddsgröda, den kollapsade snabbt, borde jag veta vid det här laget ..

Trädgård med planteringslådor av grönsaker och växthus i bakgrunden under tidig frost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra skydd för frostnätter är jordärtskockor, de håller de andra växterna vid liv några extra veckor per år.

Trädgård med upphöjda odlingslådor innehållande grönsaker och skyddsgrödor mot kyligt klimat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Över lag har det mesta klarat sig fint, håller förhoppningsvis till början av november innan allt fryser.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Hårfin gräns mellan trädgård och hus.
Röjde bort det mesta av murgrönan som täcker gillestugefönsterna, samt grävde upp så att jag har inte har jord upp och över fönsterblecken.

Har även bundit klart häcken, kan nog ha klockan in iaf 10h totalt på 250 plantor.
Krattade även upp tallbarren och la under rosorna, samt plockade in vattenpumpen för vintern.
Nyröjd trädgård vid tegelhus med murgröna delvis borttagen vid fönstrer och skottkärra i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rensad trädgård med borttagen murgröna och uppgrävd jord vid gillestugefönster och husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jäkla sk.., hoppades på snö så att man kan glömma odlingarna för denna säsong.

Hand håller upp en övermogen eller fermenterad potatis med mörk yta och mjuk inre struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ut som en dadel, fermenterad potatis, funderar på att spara den till min "veganson" han kanske blir överlycklig, vad vet jag?

Två knöliga, purpurfärgade rotfrukter på köksbänken som påminner om fermenterad potatis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är ...minnet svek mig, kommer på det snart, troligtvis efter att jag postat inlägget!

Övermogna bondbönor på en växt med skadade blad mot en bakgrund av flis och ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En grön sak, bondböna tror jag, växer snart överallt!

Trädgård med höstväxter, övergivna odlingslådor och ett hus utan fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte hur detta kort kom med...... Buske av något slag, vårat hus till vänster, saknar lite fönster = bra ventilation, lite kallt om vintern bara, "tanten" vill ha ett element i julklapp, hon har varit stygg, har hört att hon får klara sig utan.

Omoget tomatplantage med gröna tomater och stödpinnar i en svart odlingslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomaterna utomhus har inte begripit att vi kommit in i Oktober, jösses!

Tomatplanta med mogna och omogna tomater i en odlingsbädd, gul squash i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns många tomater lite här och där, förstår inte vem som planerat odlingarna.

Omoget tomatkluster med både gröna och orange tomater på en planta i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De mognar också......
Utomhus -3 - + 6 om nätterna.

En hand i trädgårdshandske håller en mogen orange tomat med gröna tomater i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomater i växthusen mognar också.

Gurkplanta med omogna frukter och gul blomma i trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till och med druvgurkorna vill vara med ett tag till.

Jag vill ha vinter!

Mvh P-A

Megatrött efter arbetet!
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Skördat tomater som ska få mogna inne. Trodde inte det var så många kvar, men det visade sig vara över 200 st i varierande storlek som jag kunde plocka in.
Två skålar på bord fyllda med gröna och omogna tomater i olika storlekar som ska mogna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Planering för nästa års odlingar är påbörjade här.. och jag har en fråga..

Hur mycket vitlök borde jag plantera i år för att försäkra mig om att jag får en årsförbrukning klar nästa år.. (vi gillar vitlök men är inte så många personer i hushållet).

Räcker en hel pallkrage tro?

BONUSFRÅGA: Hur mycket vanlig lök (gul/röd) sätter ni och är ni självförsörjande på lök hela året?
 
Jag har successivt ökat vitlöksodlingen under några år och kunde i år skörda strax under 100 st, det är vad jag kommer plantera i höst igen. Jag räknar med att vi kommer vara självförsörjande på vitlök och dessutom kunna ge bort någon eller några lökar till släkt och vänner som vill ha utsäde.
 
Vilken sort kör ni?
Funderar på att skaffa någon östeuropeiskt istället för de franska som normalt säljs, ska nämligen växa bättre i vårt klimat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.