Tack för råden!
Tror att jag satsar först på Tim´s första förslag med permanent ström och olika körningstider på var sin robot.
Får väl se vad som händer då? I värsta fall måste jag ev. sätta upp hinder vid närmaste stället, så att de inte kan sticka så långt över tråden...det hände nämligen och då blev den ena helt dj*vla koko.
Det där med att bryta strömmen (AV/PÅ) till eluttagen funkar tyvärr bara en kortare stund! Se > mitt inlägg ovan.
 
Timers på elförsörjningen till respektive laddstation tänkte jag. Innebär att 00.00-11.59 går ström och därmed signal ut till clipper 1 som programmeras att klippa under denna tid. Mellan 12.00-23.59 går ström och signal ut till clipper 2 som är programmerad att klippa då nångång.
 
  • Gilla
reactor
  • Laddar…
Förstod nog vad du menade, men det kommer inte funka när jag inte är hemma!

Jag skrev > #268:
Tyvärr går det ju inte att avbryta strömmen (220 V) med en timer på den ena eller den andra tråden/laddstationen, då åker robotrarna bara ut ur stationen...letar signal, stannar och stänger av sig!
Det går ju sedan inte att få fart på de igen utifrån.

Det borde fungera om man, enligt CandyMan´s förslag, bara bryter signalerna på begränsningskablarna
med en lämplig timerstyrd switch....jag skall testa vidare. ;)

Tyvärr är min sambo inte kapabel att starta den ena eller andra roboten manuellt...hon går inte i närheten!
Satirisk bild av två kontrollpaneler med etiketterna "Man" och "Woman", där "Man" har en enkel knapp och "Woman" många komplicerade reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Min fyra år gamla trotjänare stod plötsligt på näsan idag! Visade sig att låsbrickan för både pivothjulen fram har gett upp (axeln är rostig) så starlock har släppt varpå framhjulens axlar lossnat och chassit går i backen. Så jag har beställt ett nytt par från https://www.robotgarden.se/product-page/pivothjul-framhjul betydligt bättre pris än från exempelvis skotderdelen.com Passade på att göra ren o blåsa bort fyra säsongers skit under chassit (mäkta imponerad över att den gått så pass bra som den har gjort med så mycket skit under kåpan!) Det var lättare än jag trodde att skruva isär klipparen. Jag rekommenderar alla att göra det innan vinterförvaringen och blåsa bort all skit som fastnat därunder.
 
  • Rostig axel och gräsklipparkåpa med slitage och uppbyggd gräsavlagring, visar tecken på låsbrist och mekaniskt underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isärmonterad gräsklippare på gräsmatta med exponerad elektronik och axlar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Micke0 och 1 till
  • Laddar…
Fattar inte hur ni orkar lägga så mycket tid på era robotar. La ni lika mycket tid och strul på era bensindrivna klippare? Min Klippo bara går och går och den är från 2006.
 
  • Gilla
Gorak
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fattar inte hur ni orkar lägga så mycket tid på era robotar. La ni lika mycket tid och strul på era bensindrivna klippare? Min Klippo bara går och går och den är från 2006.
Alla klippare oavsett drivmedel behöver ju service. Eller kör du ännu på original oljan från 2006, hur många bensindunkar har du tagit hem? Samt inte minst hur många timmar har du lagt på gräsklippning medans jag var ute å fiskade? En större service efter fyra säsonger tycker inte jag är speciellt mycket.
 
  • Gilla
Zellero och 2 till
  • Laddar…
Nu är framhjulen bytta. Gick smidigt. Dock fick jag två högerhjul... Har skickat ett hjul i retur för korrigering. Lyckligtvis kunde jag använda mitt gamla högerhjul genom att ersätta de kullager som sitter i chassit. I princip hade det räckt att köpa nya kullager och låsbrickor. Så mitt tips är att kolla/byta dessa innan ni beställer nya hjul.
 
M Magnus Österlund skrev:
Alla klippare oavsett drivmedel behöver ju service. Eller kör du ännu på original oljan från 2006, hur många bensindunkar har du tagit hem? Samt inte minst hur många timmar har du lagt på gräsklippning medans jag var ute å fiskade? En större service efter fyra säsonger tycker inte jag är speciellt mycket.
Så mycket som pajjar efter nån enstaka säsong på robotar gör det ovärt.
 
R Rolle85 skrev:
Så mycket som pajjar efter nån enstaka säsong på robotar gör det ovärt.
Tyvärr inte!
Har aldrig haft så fin gräsmatta som efter inköp av robot
Räkna hur många timmar du lägger på din klippo så inser du snart att fakta!
hm, vad gör du överhuvudtaget på ett forum om robotar om du är så negativ?
 
För jag hade en sån robot från Rusta, den höll en dag.
 
De finns ju en anledning till varför Rusta slutade sälja Clipper förra året..
 
M Magnus Österlund skrev:
Nu är framhjulen bytta. Gick smidigt. Dock fick jag två högerhjul... Har skickat ett hjul i retur för korrigering. Lyckligtvis kunde jag använda mitt gamla högerhjul genom att ersätta de kullager som sitter i chassit. I princip hade det räckt att köpa nya kullager och låsbrickor. Så mitt tips är att kolla/byta dessa innan ni beställer nya hjul.
Vadå låsbrickor? Man bytte ju fastsättningen med segeringssäkringar för ett bra tag sedan!
 
M Micke0 skrev:
Vadå låsbrickor? Man bytte ju fastsättningen med segeringssäkringar för ett bra tag sedan!
Så här skall det vara...
FMSmULK.jpg
 
Som synes ovan i post #274 var min klippare lite sliten... Så jag köpte hem lite gummifärg från Biltema skruvade isär till molekyler gjorde rent och passade på att byta knivar o skruvarna som håller dem samt monterade ny gummibälg för klipptallriken. Så numera i den närmaste olidliga väntan på TM3 leverans, får jag hålla tillgodo med denna... ;-)
 
  • Gilla
Micke0 och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Min Clipper 1200 vill inte rotera "tallriken" med knivar längre. Det började med att den snurrade oregelbundet och lät väldigt mycket i samband med varje snurr som den gjorde. Jag har öppnat upp den flera gånger för att försöka förstå vad det är för fel och försöka åtgärda det, men inte hittat nåt att åtgärda (mina kunskaper är inte alls stora inom detta).
Men nu snurrar den alltså inte alls istället
Finns det någon kunnig här som möjligen har någon aning om hur jag får den att snurra igen? Tusen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.