Mikael_L
Ärligt talat vet jag inte. Jag hittar ju inte heller primärkällan, utan det jag fann var i allra bästa fall 2 led bort.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ärligt talat vet jag inte. Jag hittar ju inte heller primärkällan, utan det jag fann var i allra bästa fall 2 led bort.
Men bra jobbat iaf. Det uppskattas. Ibland så får man helt enkelt ge upp. Det är ju trots allt inte en magisteruppsats du/vi skriver. ;)
 
Stoppar in en bagatell mitt i den intressanta Semko-diskussionen.

Jag upptäckte detta för drygt 2 år sedan när jag rev i sovrummet:

Hängande flexslang tejpad vid elektrisk kabel i ett renoveringsprojekt, med osäker elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förra ägaren hade reglat upp en vägg mot murstocken för att kunna hänga upp en TV. Han passade även på att sätta in några extra uttag och hade kanske ambitionen att göra det ordentligt, sedan tröt nog orken och han tejpade fast den hängande flexslangen i en EKK som han dragit uppe på vinden.

Elkablar med osäkra skarvar täckta med isoleringstejp hålls upp av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Han passade även på att sätta några utanpåliggande kabel via kabelkanal, tydligen tog långa kablar slut och Biltema var väl stängt. Det fanns ett gäng dylika skarvar i rummet.

Vattenrör täckt med trasa intill träreglar och rörledning, tecken på slarvigt hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu glider jag jag iväg lite offtopic, men det illustrerar ganska väl tidigare ägares allmänna tafflighet. Rummet användes nog tidigare som kök, för det fanns trefas, vatten och avlopp framdraget. När han byggde igen så tyckte han nog att 10kr för en propp var för dyrt (eller så var Biltema fortfarande stängt) så han körde med en trasa istället. Röret går nog via golvbrunnen i rummet intill och när jag spolade i duschen och lyfte på trasan så kom vattnet rinnande
 
  • Gilla
FRS05 och 4 till
  • Laddar…
Dolt fel dolt fel, låt förre ägaren betala och det med ränta, rätt åt en....

Prutte
 
Det kan aldrig vara dolt fel. Riva några väggar förväntas man göra för att fullgöra sin undersökningsplikt.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 4 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Stoppar in en bagatell mitt i den intressanta Semko-diskussionen.

Jag upptäckte detta för drygt 2 år sedan när jag rev i sovrummet:

[bild]
Förra ägaren hade reglat upp en vägg mot murstocken för att kunna hänga upp en TV. Han passade även på att sätta in några extra uttag och hade kanske ambitionen att göra det ordentligt, sedan tröt nog orken och han tejpade fast den hängande flexslangen i en EKK som han dragit uppe på vinden.

[bild]
Han passade även på att sätta några utanpåliggande kabel via kabelkanal, tydligen tog långa kablar slut och Biltema var väl stängt. Det fanns ett gäng dylika skarvar i rummet.

[bild]
Nu glider jag jag iväg lite offtopic, men det illustrerar ganska väl tidigare ägares allmänna tafflighet. Rummet användes nog tidigare som kök, för det fanns trefas, vatten och avlopp framdraget. När han byggde igen så tyckte han nog att 10kr för en propp var för dyrt (eller så var Biltema fortfarande stängt) så han körde med en trasa istället. Röret går nog via golvbrunnen i rummet intill och när jag spolade i duschen och lyfte på trasan så kom vattnet rinnande
Va fasen (haha), det måste varit samma elektriker hos oss båda. Lite orättvist att du fick alla skarvhylsorna bara, det var nog bara eltejp kvar när han kom hit... :)
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Bättre med eltejpen. Med skarvhylsa fastnar felsökningskameran för 16-rör
:crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Dolt fel dolt fel, låt förre ägaren betala och det med ränta, rätt åt en....
Ja, hade det blivit vattenskada pga avloppstrasan hade det väl varit definitionen av dolt fel. Men all synlig el fullkomligt skrek ”fördjupad besiktning” så det hade nog varit svårare att få igenom. Nu orsakade det mig inga större extrakostnader eftersom jag ändå skulle riva allt, men man har spenderat några timmar skakandes på huvudet...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hittade denna på kontoret idag.
Oskyddad blå elledning ansluten till ojordad vägguttag, installation som ser tillfällig ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I andra ändan finns det jord med
Eldragning med öppen kabelkanal och oskyddade kablar i ett kontorsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men, förmodligen helt ok här i Indien.

Nedan bild visar utbyggnaden av fiberinfrastrukturen, allt bara hänger över belysningsstolpar eller i träden om det är närmare.
En gata i Indien med trassliga fiberkablar hängandes över belysningsstolpar, framför träd och vid sidan av en auto-rickshaw.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I och för sig i paritet med deras byggställningar ...

Bamboo scaffolding on a red and white building under construction in India.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Broken arrow och 5 till
  • Laddar…
Elsäkerhen har helt klart höjts i Indien sedan jag var där sist. Stort med slang över större delen av enkelledarna. Färgvalet tyder på en utvecklad tanke om enhetlig design.

Faktum är att sist jag bodde på hotell i Indien var det fel på AC-aggregatet, konsekvensen var att det sprutade gnistor rakt in över sängen. Sved som f*n när det brände till på kroppen. Efter den vanliga diskussionen med nattportiern som talade lika mycket engelska som jag talar hindi blev lösningen att hänga ett blött badlakan över två stolsryggen som gnistskydd :cool::sleep:
 
  • Gilla
  • Haha
Wheelabrator och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Dom har använt PM-flex flexslang (ser det ut som). Det är ju ett tecken på att det faktiskt är top notch ... :D
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
richardtenggren
Spännande land det där...
Gata i utvecklingsland med dålig infrastruktur, vattenpölar och trassliga elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något för arbetsmiljöverket?

Byggarbetsplats med ryggtavända arbetare, röriga förhållanden och utspridda grävmaskinsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg lite spännande kopplingar också, blev tyvärr inga bilder...
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
O
Det fungerar utmärkt! Så länge man är tyst:rofl:
 
Hur kan detta vara tillåtet i ett våtutrymme? Precis bredvid en dusch.
 
  • Elektrisk uttagsbox monterad på kakelvägg i våtutrymme, troligt osäker nära dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag öppet i vägg bredvid duschen med synliga kablar och installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I våtzon 1 får det inte vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.