Våtzon 1 är det definitivt.
Har lagt våtrumssilikon runt kanten på locket nu, minsta vattendroppe rinner ju in bakom annars.. dum installation.
 
Mikael_L
Säker?
Såhär ser aktuella zonindelningar ut i nuläget:
Om det är ett badkar:
Diagram över zonindelningar för elinstallationer i badrum med olika vyer av badkar och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är ett duschkar, duschkabin, eller nederdelen av en sådan, typ:
Schematisk illustration av zonindelningar för elinstallation nära dusch med måttangivelser i centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Om det är vare sig badkar eller duschkar, dvs man står direkt på golvet:
Diagram som visar zonindelningar för vatteninstallationer i duschrum utan duschkar, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bilderna går att förstora om man klickar på dem.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Det är dusch men ingen kabin eller avgränsning, bara kaklad vägg. Jag gick efter den här bilden när jag påstod att det var våtzon 1. Dosan sitter ungefär 50cm från duschens blandare.

fig_4_zonindelning_dusch.jpg
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Mikael_L
Det florerar jättemånga skumma bilder på internet över hur zonindelningen är, denna bild är en sådan.
Ibland visar bilden zonindelning över våtrumszoner map på utförande av tätskikt, har alltså inget med elen att göra, men texten på sidan kan ange att det gäller elen.
Din bild misstänker jag kan vara en sådan.

De tre bilder jag lade upp är de riktiga zonerna angivna i svensk standard, elinstallationsreglerna, SS 436 40 00 utgåva 2.
Det är dessa som gäller, inget annat.

Nu finns det en utgåva 3, men de har inte ändrat denna zonindelning, men det blev däremot ändringar mellan utgåva 1 och 2.
Även de lite äldre bilderna ifrån utgåva 1 florerar naturligtvis runt på internet.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu finns det en utgåva 3, men de har inte ändrat denna zonindelning, men det blev däremot ändringar mellan utgåva 1 och 2.
Även de lite äldre bilderna ifrån utgåva 1 florerar naturligtvis runt på internet.
Det största problemet jag ser med den här är att den inte tagit i beaktande att vi idag har rörliga (svängbara) väggar som torde fungera som fasta mellanväggar ur säkerhetssynpunkt, men enligt lag/standard "inte finns".

I min egen dusch så har jag (som är vanligt) två glasdörrar man viker ut för att göra duschhörnan och de fyller då väl kravet enligt "fast mellanvägg" ovan. Det finns ingen rimligt chans att duscha utan att man fäller ut väggen mot handfatet med kommod eftersom man inte kommer åt varken duschen eller blandaren då. Men de "räknas" ändå inte.

Standarden antar att om det inte är en fast vägg så är det ett duschdraperi...

(Nåja, det är ju en mindre skönhetsfläck, och alla vikväggar är inte lika, framförallt vad gäller hur de måste användas, men irriterar mig ändå.)
 
Det är bara en gissning, men kanske tycker de att en svängbar vägg är mycket enklare att tar borta än en fast vägg? Några skruvor och liten silikon är inga hinder för hempulare, minst jämfört med en kaklad vägg.
 
  • Gilla
Odjuret
  • Laddar…
Ja, troligen är det så. En svängbar vägg är ju inte någon varaktig konstruktion.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Om vi antar att anslutningsdosan på bild är placerad i område 1 så är det tillåtet om den matar en förbrukare placerad i och godkänd för samma område, t.ex en handdukstork. Givetvis ska dosan då vara tät, minst IPx4.

Duschdörrar som man svänger ut vid användning tycker jag klockrent är områdesavgränsande. Kärnpunkter är att duschen inte kan användas med dörrarna "öppna" (inåtfällda) utan endast när de är stängda. Det förhindrar effektivt att man når utanför duschen när man står i den.

Men Ragnar har en poäng i att de nog inte bör vara alltför enkla att demontera, och inte inbjuda till att använda duschen utan dessa dörrar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
udihow udihow skrev:
Det är dusch men ingen kabin eller avgränsning, bara kaklad vägg. Jag gick efter den här bilden när jag påstod att det var våtzon 1. Dosan sitter ungefär 50cm från duschens blandare.

[bild]
Det här ser ut som bilden som visar zonerna för tätskiktssammanhang. Det har inget med elområdena att göra.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Lite off-topic på temat intressant kabeldragning/märkning. Bilden tagen i St:petersburg.

Vi har en av våra större kunder förmodligen kopplad via detta skåp... Hoppas den svarta eltejpen funkar i längden.
 
  • Rörig elskåp med utspridda kablar och svart eltejp på en vägg täckt av graffiti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Haba_tsutt Haba_tsutt skrev:
Lite off-topic på temat intressant kabeldragning/märkning. Bilden tagen i St:petersburg.

Vi har en av våra större kunder förmodligen kopplad via detta skåp... Hoppas den svarta eltejpen funkar i längden.
Vita kablarna installerade efter senaste kabelbranden ..?
 
  • Gilla
Haba_tsutt
  • Laddar…
udihow udihow skrev:
Hur kan detta vara tillåtet i ett våtutrymme? Precis bredvid en dusch.
Den där kaklingen borde vara förbjuden ...
 
  • Gilla
VillaAnna och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Den där kaklingen borde vara förbjuden ...
Tänkte samma sak, är det tråden "värsta kaklingen" också?
 
Här kommer lösningen på alla byggströmsproblem...
Flersladdad kopplingsenhet med kablar och grenkontakter monterade på en vägg, som en el-lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk fördelningslåda med olablad elektriska kablar och anslutningar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 3 till
  • Laddar…
Vad smart. Inga säkringar som riskerar att lösa ut i tid och otid...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.