Hej!

För ett tag sen startade jag en tråd om lite tips om jag kunde riva väggen mellan kök o rum, men efter ett par tips här och rådgivning så skulle det inte vara värt.

Nu detta är min första bostad och det är en tvåa på 55 kvm. Det som ska göras på rummen är att det ska målas om/ spacklas och byta golv.

Kommer förmodligen byta kök också men den tar jag sist.

Tråden startar jag för visa och fråga om hjälp, få tips av alla kunniga här som hållit på länge. Kommer också försöka lägga så många bilder som möjligt. Jag själv är 21 år och som sagt harjag aldrig renoverat men anser mig vara rätt händig och har lätt för att lära mig nya saker. Dock vill jag be om ursäkt i förväg om jag ställer en massa dumma frågor..

Fick nycklarna idag och började redan direkt med att känna efter och riva lite.

Har lite frågor som jag hoppas ni kan besvara:
På andra bilden finns det ett plast skydd på strömbrytaren till lampan, vad är den bra för?

Tapeten var svårtriven, och efter att ha läst runt så rekommenderas värmepistol, varmvatten eller tapetbortagare, finns det något som jag missat??

Sista bilden i hörnan, det är tapetserat i plåt.. Brukar det finnas elkablar bakom eller?
 
  • Delvis renoverat rum med kartonger och verktyg på golvet, flagnande tapet på väggen och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ljusströmbrytare med genomskinligt plastskydd på texturerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis bortriven tapet på en vägg med synliga sprickor och underliggande lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med delvis bortriven tapet och spill på golvet vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel mellan olika golvtyper med synlig slitage och en bit bortriven tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med borttagna golvplattor och synlig sprejad yta samt rör och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som river tapet från en vägg i ett renoveringsprojekt i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
seme seme skrev:
På andra bilden finns det ett plast skydd på strömbrytaren till lampan, vad är den bra för?
Det är till för att skydda tapeten från fingeravtryck, det brukar bli en del sådana runt strömbrytare och det är inte så lätt att få bort fingerfett från tapeter.

seme seme skrev:
Tapeten var svårtriven, och efter att ha läst runt så rekommenderas värmepistol, varmvatten eller tapetbortagare, finns det något som jag missat??
Ibland räcker det med att spreja med vatten, typ en sån sprejflaska som är tänkt att spreja blommor med, låta det stå en stund innan man försöker dra igen.

seme seme skrev:
Sista bilden i hörnan, det är tapetserat i plåt.. Brukar det finnas elkablar bakom eller?
Kan vara rör för vatten. Hur ser planlösningen ut?

Hur gammalt är huset och vet du något om lägenhetens tidigare renoveringar?
Det kan ju ge tips om vad som kan finnas i väggarna etc.
 
Jag rev bort all lös tapet med en spackelspade och använde sedan en tapetborttagare, 299kr biltema, och till sist blomspruta på ev små tapetrester som blir kvar.
 
Plastbiten bakom strömställaren kallas tapetskydd och är som beskrivet ovan ett skydd mot smutsiga fingrars ständiga åtkomst av tapeten. Metallen är svårförklarad utifrån bilden, kanske eftermonterad ventilation, försök med ny bild i dagsljus. Bästa sättet att ta ner gammal tapet är tapetbortagare. I princip en liten vattenkokare som skapar ånga. Finns för några hundralappar på typ jula. Klart värt slanten.

Edit tvåa på tapetborttagaren:cry:
 
Tack för svaren. Tapetborttagare ska köpas imorgon. Ang det med plåten, anledningen till att jag vill veta är att jag drog en kabel som gick in där och den kapades av, så är lite rädd att det ska vara ström i den.

På bilderna nedan ser man färgen på taket, där det flera lager färg på färg, vad är det bästa, skrapa bort det eller tvätta den också.
 
  • Skadat tak med flera sprickor och en bit som lossnat, vilket avslöjar flera lager färg som nämnts i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnad vit färg på en vägg med en synlig spricka och ett avskalat lager färg mitt i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är renovering fullt i gång. Började med sovrummet. Köpte en tapetborttagare och kan bara säga att det blev mycket enklare att skrapa bort tapeten. Tror det är 5-6 lager tapet, och sedan målat över.

Skrapade bort tapeten på ena sidan och nästan all färg på taket. Idag kommer jag fortsätta igen.

En dum sak som jag gjorde då jag var lite nyfiken, var att jag tog bort golvsockeln, vilket jag inte skulle ha gjort. Som ni ser på bilderna blev det rätt fult, men det borde inte vara några problem att sätta ditt en ny runt om.
 
  • Delvis skrapad vägg där flera lager gammal tapet syns, och avlägsnad golvsockel i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg där golvsockeln avlägsnats, visande flera lager tapet och skadat underliggande puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad golvsockel och vägghörn under pågående renovering med borttagen tapet och skrapade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över en lägenhet med sovrum, badrum, vardagsrum, kök och hall markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Var finns den där plåten du skrev om?
Verkar plåten vara från när huset byggdes eller är det något satts in senare?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Var finns den där plåten du skrev om?
Verkar plåten vara från när huset byggdes eller är det något satts in senare?
Den finns i hörnan mellan vardagsrummet och badrum. Inom det helg så har jag inte pratat med någon om vad det kan vara. Det har nog suttit efter, då bostaden är från 1930-talet.
 
BirgitS
Tänkte det gick att se på tapetlagren om det var ursprungligt eller inte. Verkar det vettigt att dra vattenrör för badrummen bakom plåten eller verkar det troligt med tanke på tjockleken på badrumsväggarna att de går någon annanstans?
 
Vet du hur det ser ut under spånskivorna på golvet? Finns det kanske originalgolvet kvar som går att slipa om?
 
Kul projekt!

Jag är i sluttampen på en omfattande renovering av en lägenhet och har gjort flera av de moment du ger dig in på.

Sprickorna i taket är lite kluriga att lösa. Det absolut enklaste är att fästa renoveringsgips - 6 mm tjock gips med tejp direkt mot taket. Då behöver du bara tejpa och spackla skarvarna och foga i hörnen för perfekt resultat. Ett annat alternativ är att regla ner taket med reglar och gips och på så vis ha möjlighet att installera downlights och enkelt flytta på alla lampfästen i taket till dit du hellre vill ha dem.

Jag hade samma problem och tyvärr så sprack det mer efter att jag målat med vanlig takfärg. Vävtejp kanske fungerar? Att tejpa vid skarvarna och sen spackla över.
 
Nu har jag hållit på hela helgen och och lite efter jobbet både igår och idag. Att ta bort tapeten har varit ett jävla helvete, att riva ner den fanns inte på kartan. Fick köra med ångmaskinen, sen skrapa bort den långsamt och fint. Har skrapat bort färgen på taket också, så nu behövs det bara spacklas lite på vissa sprickor och målas om.

En dum grej som jag aldrig sett innan, är att kanten mellan tak och vägg, vem i helvete tyckte att det skulle vara en bra ide.

Efter att ha tagit bort plastmattan, golvspånen och golvfoamet, kom det gamla golvet fram, tror jag, kan ses på bild.

Det jag faktiskt just nu är mest osäker, är kanten på sista bilden, dvs mellan vägg och golv. Som ni ser så är det rätt stort skillnad när jag tog bort listen, och om jag ska vara ärlig har jag ingen aning hur jag ska åtgärda det.
 
  • Renoveringsrum med borttagna tapeter och skräp på golvet, stege framför fönster och naket tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hörna av ett rum med gipsvägg där gammal tapet och färg delvis har skrapats bort, vilket visar sprickor och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt, blottat trägolv med rester av skräp och byggdamm, arbetsmaterial vid vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete där gammal tapet och skum har skrapats bort från en vägg och golv, vilket exponerar råa material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I f%cked up nu.
Eftersom jag skulle byta golv också, så tänkte jag att ta bort den gamla golvet som ni ser på bilderna ovan, och jag trodde att det skulle vara betong undertill men som ni ser på så är golvet spikad i ett bjälkag golv. Och mellan dessa så sitter det jord och massa annat.

Är det någon som har erfarenhet av liknande? Vad blir bäst och billigast? Flyttspackel eller massivt furugolv som det är nu??
 
  • Skadat furugolv med spikar och en uppriven träplanka som avslöjar jord och grus under golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borttaget golv som avslöjar underliggande bjälklag och jord med byggavfall och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Kul projekt, jag håller på med en liknade lägenhet och är ungefär i samma fas!

Gällande golvet är det väldigt likt vårat furugolv, vi tänker slipa ner det och behandla (se för och efter bild i min tråd). Alternativet är ju nu att kanske lappa ihop golvet med en ny furuplanka för att sen slipa. Eller riva upp och sätta golvspånskivor? Det kan du lägga valfri parkett eller annat golv på.

https://www.byggahus.se/forum/threa...aegenhet-fran-1929.302936/page-3#post-2803799
 
Jonhal Jonhal skrev:
Hej!

Kul projekt, jag håller på med en liknade lägenhet och är ungefär i samma fas!

Gällande golvet är det väldigt likt vårat furugolv, vi tänker slipa ner det och behandla (se för och efter bild i min tråd). Alternativet är ju nu att kanske lappa ihop golvet med en ny furuplanka för att sen slipa. Eller riva upp och sätta golvspånskivor? Det kan du lägga valfri parkett eller annat golv på.

[länk]
Hej. Tack för svar och har redan läst din tråd.

Golvet luktar rätt gammalt och efter att den fått luftas i över en vecka så har lukten fortfarande inte försvunnit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.