G gråsten skrev:
Frågan berör tusentals fiberkunder som har intresse av att veta vad som gäller.
Här vill jag påstå att svaret är NEJ, det finns inte tusentals kunder som ser det så intressant.
Vill dessutom påstå att majoriteten av fiberoperatörerna har liknande avtal så släpp den frågan gällande IP-Only. Oberoende av fiberoperatör hade du fått samma svar.
Ta kontakt med försäkringsbolag och ställ frågan till dem vad som ersätts och självrisk om du skadar fiberanslutning på din fastighet, eller skadas av någon okänd, så att du krävs på ersättning från fiberoperatör. Eller så får du kapa din fiberanslutning och pröva det rättsligt.
 
Nä GK100, jag har förståelse för din reaktion och tycker själv att den här tråden blev rätt tjafsig. Får återkomma om och när försäkringsbolaget och IP Only kommit till samsyn om ansvarsfrågan för den där eländiga boxen. Den ska jag dessutom ha på insidan av huset. Det bör nog fungera eftersom jag lägger ned hundratals timmar som obetalt byombud åt IP Only för att få fram markupplåtelseavtal för det fibernät som nu byggs. Det är inte för riskkapitalbolaget som jag och andra anstränger oss utan för att vi tror att bredband behövs i en landsbygd under stark förändring och där mindre jordbruk har en dyster framtid. Det lilla avsteget från rutinen att ha boxen och ducten invändigt är den kompensation jag kräver. Det utrymme där boxen kommer att sitta är direkt tillgängligt utifrån med nyckel som går att få fram vid behov. Det förs dessutom diskussioner internt inom IP Only om att placera kopplingsboxarna inomhus av säkerhetsskäl.

Intresset för juridik är bara teoretiskt och en följd av icke avslutade juridikstudier eftersom jag valde en annan bana. Frågeställningarna rör oftast problem som andra har eller som jag uppmärksammar för att de är lite knepiga och intressanta. En del är det inte ens någon idé att ta upp här, som t ex frågor kring legalisering av gränserna till avsöndringar där ett efterkommande laga skifte av en strandremsa gjorde att tidigare inköpt mark återfördes till stamfastigheten. Så den slipper du - men den berör grannar. En annan fråga ställde jag idag i juridik-forumet. En person som köpte en gård råkade ut för att säljaren upplät nyttjanderätten till mark åt Scanova för en telestation på tomten efter det att köpeavtalet ingåtts men innan köparen fått lagfart. så när han tillträdde fastigheten stod telestationen där. Inte mitt problem men köparen är inte tillräckligt juridisk kunnig för att kunna hävda sitt intresse och kan jag så ger jag honom tips.

.
 
Redigerat:
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Säkert ett "debilt" missförstånd från min sida men vad du ibland tar upp i forumet
Jag begriper inte!
Varför skulle den lilla lådan utanpå ytterväggen gå sönder?
Kör ni på den med robotgräsklipparen eller?
Finns dessa skador dokumenterade?

Låter som ett klassiskt I-landsproblem :cool:
 
Jag skulle inte vilja ha en låda på fasaden då kan man ju lika gärna montera larmet där oxå
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Med det larm jag har kan jag se om någon rör sig i huset från rum till rum och vilka dörrar och fönster som öppnats eller öppnas. Att ett inbrott skett får jag veta på annan väg men för att se var tjuven är just nu i den stora anläggningen behövs internetförbindelsen. Det begriper tjuvarna från Litauen och vill därför försöka klippa adsl eller fiberförbindelse. Att jag sedan kan ha 4G fall back på något konstigt frekvensband är en annan sak.

Visst är det ett ilands-problem. Typiskt till och med.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Jag skulle inte vilja ha en låda på fasaden
Ja, usch vad fult det är :p En grå elskåp fastsatt på en vit trävägg med rör som leder ner till marken, framför gräs och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Nu tänkte jag mest på kommunikation med larmcentralen
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nu tänkte jag mest på kommunikation med larmcentralen
De flesta ser direkt även kabelskydden om fiberdosan sätts inne, bara att lossa två skruvar så kan du klippa ducten med fiber eller bara rycka loss den. Lådan absolut ingen betydelse i det avseendet att det blir mera osäkert. Mest en psykologisk effekt att det känns bättre utan lådan och snyggare utan.
 
För egen del så är kanalisationen nedgrävd och går in under marknivå i huset känns säkrast så (och snyggast)
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
För egen del så är kanalisationen nedgrävd och går in under marknivå i huset känns säkrast så (och snyggast)
Jo, det finns många olika sätt att lösa anslutning beroende av hur huset är byggt och ev. befintlig kanalisation, men nu var frågan från början själv fiberdosans placering, dvs utvändigt eller inte och risken med det, samt vem som ersätter skada. Så fortfarande är det ingen skillnad på att ha en utvändig fiberdosa eller enbart kabelskydd med dosan inomhus. I många installaioner finns dessutom en skarv/tätning under kabelskyddet där man går vidare med 5mm duct för inomhusdragning, så rycker du tag i ducten så kommer den dela sig i skarven och så har du fiber/microkabeln i din hand.
 
Ja du har rätt i det men det känns som en box blir ett lättare mål men det kanske bara är i mitt huvud :)
 
Ingen skillnad, idag känner många till vad en sådant kabelskydd innebär. Vid projektering kan fastighetsägare peka ut grannars anslutning genom att de vet vad kabelskyddet innebär.
Du behöver faktiskt inte ens ta bort, har du ett tunt sågblad kan den som vill sticka in det och kapa av duct/fiber i många installationer.
Så skyddet är till för att ärliga människor inte ska skada fiberslangen eller att gnagare ska ta en tugga. Visst är jag envis men försöker ge fakta ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Med det larm jag har kan jag se om någon rör sig i huset från rum till rum och vilka dörrar och fönster som öppnats eller öppnas. Att ett inbrott skett får jag veta på annan väg men för att se var tjuven är just nu i den stora anläggningen behövs internetförbindelsen. Det begriper tjuvarna från Litauen och vill därför försöka klippa adsl eller fiberförbindelse. Att jag sedan kan ha 4G fall back på något konstigt frekvensband är en annan sak.

Visst är det ett ilands-problem. Typiskt till och med.
Har man en fastighet av den digniteten att man har ett bra larm, mycket att stjäla och man vet att man är sårbar så ska du nog se att dessa litauer även vet hur man slår av larmet innan det ens har fattat att det är någon där.............Den grupp av individer som går på hus med larm överhuvudtaget är nog av de mer smarta typerna och där finns det inga begränsningar alls. Vill de in så ser de till att de kan det.
 
Pyttsan. Det handlar inte om att stjäla dyra bilar på Rivieran med ryskbyggd elektronik för att komma förbi billarm. Jag vet att man kan slå ut larm genom att inducera överspänning med en tändspole och en kondensator men det hänger på att man kommer tillräcklig nära larmledningen. Sådana där dom kan om dom vill-resonemang tycker jag är analytisk kollaps. Det är inte CIA som vill in, knappt ens KGB. Ja det går att störa ut mobil kommunikation men då får man ha störsändare som täcker 2500 kvm och stör samtidigt på 450, 800, 900, 1800 och 2600 MHz och det tror jag inte att dom bär med sig. Dessutom vet de inte om det finns en 5Ghz länk som kan förmedla larmet också. Om larmsändaren har riktantenn och -60 dBm i RSRP krävs mycket effekt för att störa ut den. Dessutom finns detektorer för störsändare som kan larma redan när störsändningen sätter igång, vanligen på GSM-frekvens.

En bekant visade sitt 700 kvm stora nybyggda hus i Belgien. Larmsändaren satt i garaget i bottenvåningen med massor av betong runt omkring. Mobilsignalen var svag när jag kollade med min telefon (rekommenderar Netmonitor av parizene). Jag varnade ägaren för att det var en olämplig installation med felmonterad antenn och lätt att störa ut. Han som är en rationell affärsman sade bara att jag har för mycket tekniska synpunkter. Jag skickade honom länkar för att visa hur lätt det är att hitta störsändare på nätet men han reagerade inte. En månad senare hade de inbrott och larmet hade störts ut.

Ur tjuvarnas synpunkt kan det vara bättre att vänta tills folk är hemma om huset är väl larmat . Jag har bekanta bosatta utomlands som råkat ur för inbrott två gånger då de blivit sövda med narkosgas i Spanien och i Belgien, också det en rysk specialet (minns upplösningen av dramat på teatern i Moskva med tjetjenska terrorister. Polisen sövde alla med en opiatbaserad narkosgas. De flesta i gisslan dog för polisen vägrade tala om för ambulanspersonal och läkare att det fanns motmedel som Naloxon- vilket alla läkare vet vad det är). Samma narkosmetod som lastbilschaufförer som sover i sina bilar råkat ut för liksom passagerare i sovkupéer på tåg i Östeuropa. Min sövde bekant hade vaknat och känt en egendomlig lukt innan han slocknade. Det är väl dock få som lägger sig med en spruta med naloxon bredvid sängen.

Skanova monterar kopplingsboxen inomhus nuförtiden men ducten går i de flesta fall på utsidan. Det är dock inget krav från Skanova och jag vet flera kunder som sett till att få den dragen innanför sockeln. Jag håller med om att redan synligt kabelskydd är en säkerhetsbrist.
 
Redigerat:
Som sagt bör vara ganska enkelt att ta sig förbi dina debila system gråsten oavsett om din "box" sitter in eller utvändigt. Kanske mer en fråga för estetik och som trådens rubrik någon exotisk försäkringsfrågas spetsfundigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.