september 2001 skrev Elsäkerhetsverket detta i sin tidning Aktuellt http://elsakerhetsverket.se
"De ovala så kallade SEMKO 17-donen, som varit vanliga som anslutnings- och skarvdon vid äldre anläggningar,har orsakat många elolyckor. Sedan början av 90-talet har minst åtta personer omkommit och flera skadats på grund av fel i dessa anslutningsdon.
SEMKO 17-donen förekommer tyvärr fortfarande på flera håll inom framför allt lantbruk och mindre industrier.
Svagheterna i dessa don består i att donets hölje av metall utgör en del av skyddsjordförbindelsen och lätt kan sättas ur spel, till exempel på grund av smuts och rost. Donen sitter samtidigt ofta på gamla kablar som är bristfälliga på grund av slitage och åldring. Om fel uppstår i ett sådant don kan det metalliska höljet bli spänningssatt.
Risk finns då att en person som greppar om donen får kramp och fastnar, med elskador och i värsta fall dödsfall som följd.
Redan 1989 förbjöds tillverkning och försäljning av sådana skarvdon (stickproppar och skarvuttag) av metall. Ett par år senare förbjöds tillverkning och försäljning även av sådana anslutningsdon av icke metalliskt materiel (plast).
Hittills i år har två personer omkommit vid arbete på utrustning som varit ansluten med SEMKO 17-don. I det ena fallet orsakades dödsfallet av att skruven till skyddsledaren i en stickpropp av metall hade rostat sönder varvid skyddsledaren lade sig på en fasledare där ledarisoleringen på grund av varmgång fallit bort. I det andra fallet hade en fasledare i det ena donet anslutits till jordskruven. Kabeln var av gammal typ med bland annat en röd och en grå ledare.
Mot bakgrund av de många dödsfallen med SEMKO 17-don uppmanar Elsäkerhetsverket till skärpt uppmärksamhet när sladdställ med dessa don upptäcks på anläggningar. Ett minimikrav är att donens skyddsledarfunktion kontrolleras periodiskt.Normalt krävs därvid, förutom provning av skyddsledarens kontinuitet, även att donen öppnas för kontroll av eventuella korrosionsskador. Anläggningsinnehavaren bör rekommenderas att byta ut SEMKO 17-donen mot CEE-don och skrota de gamla donen liksom alla reservdelar till dessa. Även gamla kablar med röd skyddsledare bör bytas ut mot kablar med grön/gul skyddsledare".
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Det farliga med dom tidigare var att dom var av aluminium och blev strömförande då en ledning släpper
Senare var gjorda av makrolon och var ofarliga.
 
Jordförbindelsen var lika dålig, ett litet bleck bara.
Alldeles oavsett om det är förbjudet eller inte finns det ingen anledning att cirkulera dem, dåligt, farligt skit. Skruva isär och slå sönder bitarna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det farliga med dom tidigare var att dom var av aluminium och blev strömförande då en ledning släpper
Senare var gjorda av makrolon och var ofarliga.
Som Fotografen skriver var den typen minst lika dåliga pga usel PE via ett omvikt plåtbleck som både lätt glappande eller gick av. Men direkta risken att hålla i dem givetvis mindre.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Redan 1989 förbjöds tillverkning och försäljning av sådana skarvdon (stickproppar och skarvuttag) av metall. Ett par år senare förbjöds tillverkning och försäljning även av sådana anslutningsdon av icke metalliskt materiel (plast).
Jo, att de var usla det visste vi som sagt. De var det sista systematiska felet som kvarstod i Svenskt elsäkerhetsarbete, dvs ett enskilt förhållande som syntes i dödsfallsstatistiken så sent som på nittiotalet.

Men det här är ju inte heller en primärkälla. Inte ens en hänvisning till vem som förbjöd dem och hur. Men, OK, även om vi bara hittar sekundärkällor så är jag ändå intresserad av hur förbudet ser ut. Får de exv. överlåtas mellan privatpersoner? (Som nämnts här tidigare).

Det är som sagt en mycket dålig idé att ens tänka på att använda dem. Men jag var intresserad av hur "förbudet" ser ut.
 
  • Gilla
LJC och 2 till
  • Laddar…
Jag försvarar inte SEMKO 17, men jag vänder mig mot detta
<<< I det andra fallet hade en fasledare i det ena donet anslutits till jordskruven. Kabeln var av gammal typ med bland annat en röd och en grå ledare.>>>

Det är ju inte SEMKO 17:s fel att folk kopplar fel, jag kan mycket väl koppla fel i ett CEE, där är risken tom större då alla anslutningarna ser likadana ut (stift, SE!KO 17 hade överfall för skyddsjorden)

Nåväl, Blocket annonserna verkar försvunnit, men det finns fortfarande loppisar som är övertygade att de får säljas.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Jag försvarar inte SEMKO 17, men jag vänder mig mot detta
<<< I det andra fallet hade en fasledare i det ena donet anslutits till jordskruven. Kabeln var av gammal typ med bland annat en röd och en grå ledare.>>>

Det är ju inte SEMKO 17:s fel att folk kopplar fel, jag kan mycket väl koppla fel i ett CEE, där är risken tom större då alla anslutningarna ser likadana ut (stift, SE!KO 17 hade överfall för skyddsjorden)
Visst. Men med ett metalldon så skulle jag säga att konsekvenserna blir värre, eftersom man nu inte ens kan stick in donet, eller för den sakens skull dra ut det, utan risk för strömgenomgång.

Med ett CEE-don så har man ju iaf en rimlig chans att bli räddad av kompisen när man "fastnar" på sågen... (För att ta ett hypotetiskt exempel).

Så, även om båda situationerna är extremt trista, så skulle jag säga att det finns grader i detta helvete, där SEMKO 17-donet är ännu sämre... (Och överfallet var som sagt ett problem i sig, eftersom det ofta gav dålig kontakt).
 
  • Gilla
znitz
  • Laddar…
Lite lustigt att ni diskuterar detta just nu. Idag var jag på en loppis där de hade en skarvkabel med Semko 17 till salu. Jag talade om för dem att den är farlig och förbjuden att sälja även som begagnad. Personalen muttrade lite och bar iväg den.
Jag funderade lite sedan i bilen på väg hem... Om jag i stället skulle kontakta lagens långa arm... Vilken brott har de begått och viken påföljd skulle vara trolig?
 
Jag vill upprepa frågan från lars_stefan_axelsson
Är det verkligen förbjudet på loppisar och mellan privatpersoner att överlåta dessa? Källa på det?
(för asbesthaltiga material är det så)
 
En viss vägledning finns i tråden här på BH, om dessa uttags legalitet. Sök på "Försäljning av Semko17". Sidan 2 tror jag att det är.
 
Det är syftet med försäljningen som påverkar om det är tillåtet eller inte att sälja mellan privatpersoner.

Är syftet med försäljningen att de ska användas i en installation så är det förbjudet.

Är syftet däremot att någon samlar på dessa OCH inte att använda dessa i någon installation då är det tillåtet. Lika så att sälja dessa till någon som plockar isär dessa för tex metallåtervinning.

Läsvärt.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...19931068-om-elek_sfs-1993-1068/?bet=1993:1068

3 § Den som för användning inom landet tillverkar, importerar, upplåter, saluför eller överlåter på annat sätt samt installerar elektrisk materiel skall svara för att materielen uppfyller gällande säkerhetskrav."

Men vi är överens om att det är farliga och ska bort!
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Det är syftet med försäljningen som påverkar.....
Är syftet med försäljningen att de ska användas i en installation så är det förbjudet.
Är syftet däremot att någon samlar på dessa OCH inte att använda dessa i någon installation då är det tillåtet......
3 § Den som för användning i....
Perfekt det var en sådan lagtext jag efterlyste men inte hittade.
Och, jag är självklart också av den åsikten att undermåliga produkter ska hållas borta och fasas ur från installationer.
 
M MagHam skrev:
Perfekt det var en sådan lagtext jag efterlyste men inte hittade.
Och, jag är självklart också av den åsikten att undermåliga produkter ska hållas borta och fasas ur från installationer.
Aha, här hamnar vi alltså i en portalparagraf. Då är det i något annat regelverk som dessa ändrar klassificering från godkänt materiel, till icke godkänt materiel. Ingen som har en hänvisning till det beslutet?
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Mikael_L
"Hittade följande text i boken Elsäkerhet av Leo Giesenfeld.

"SEMKOs typgodkännande av flata (rektangulära)
stickproppar av metall upphävdes 1989-06-30
enligt beslut av Statens energiverk. Godkännandet
för isolerade skarv- eller vägguttag av detta utförande
upphävdes 1990-06-30. Slutligen upphävdes
godkännandet för motsvarande stickproppar 1992-06-30.""


Saxat ur tråden:
http://www.fluxio.se/forum/elhistoria/5884.html

Och det borde alltså varit Statens Industriverk som tog det beslutet.


edit:
Fast jag undrar om det inte var "statens energiverk" som var inblandade istället ...
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Hittade följande text i boken Elsäkerhet av Leo Giesenfeld.

...


Och det borde alltså varit Statens Industriverk som tog det beslutet.


edit:
Fast jag undrar om det inte var "statens energiverk" som var inblandade istället ...
Så detta tillsammans med portalparagrafen ovan gör alltså att de inte är tillåtna enligt ovan. Mao så tolkar jag det så att de alltså inte är OK att sälja, eller annars överlåta ens mellan privatpersoner om syftet är att de skall ingå i en elektrisk anläggning.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.