Jag tror att TV4 försöker träffa en bredare publik än oss som intresserar oss för tekniken.
Jag tycker iofs. att det ibland är lite intressant att se en del av insatserna de gör för att lokalisera skojaren. Men det är kanske lite av "moderatorstakterna" här från byggahus som färgar mig.

Men det hade varit bra om de nu med taket, hade visat lite mer detaljerat hur pappen var felskuren, och sedan lite mer detaljerat hur den ser ut när de gjort allt rätt. Vissa sådana tydliga detaljer skulle kanske kunna rädda någon. Har man sett på TV hur det inte skall vara så kanske någon vågar dra i nödbromsen innan allt är betalt på ett annat bygge. Sedan blir det troligen för tekniskt för en bred publik, om de går in på detaljer runt alla fel som görs.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
hsd
De hade kunnat visa hur man gör rätt, i vinklar och vrår, både med papp och plåt
 
Krilleman
K Kallebo skrev:
Jag måste erkänna att jag inte förstod vad de gjort med vindskivan. Någon som kan förtydliga?
Om jag minns rätt från takomläggning jag gjorde själv förra året så ska vindskivans ovankant ska ligga i höjd med åsen på takpannan så vindskiveplåten går ner i närmsta dal på takpannan.
 
K
Krilleman krilleman_215 skrev:
Om jag minns rätt från takomläggning jag gjorde själv förra året så ska vindskivans ovankant ska ligga i höjd med åsen på takpannan så vindskiveplåten går ner i närmsta dal på takpannan.
Jo, jag la själv tak förra året och blev förvånad över hur högt pannorna byggde. Men det såg ju ut som att det snarare satt för högt upp här.. sen snackade de om att de fått bygga på vindskivan i efterhand.

Men du menar att felet var att de inte slutade med en topp?
 
Det fuskbyggarna behöver är en arga snickaren som varken är arg eller snickare, Adam Alsing. Finns det någon skönare människa?

Vars är svanström? Blev han portad efter fadäsen med JFB?
 
Det är tv och i tv så överdrivs det enormt för att det ska vara kul för oss att titta på, så man ska inte tro på allt som visas och sägs i Fuskbyggarna.
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Såhär menar jag:
[länk]
Jättebra illustration! Men säg, ligger där en trekantslist i hörnet också? Varför?
Illustration av en takkonstruktion med markerad trekantslist i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
Den är till för underlagspappen så det blir ett bra uppvik där.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Firman bytte väl inte vindskivor vad jag vet
 
För mig har programmet Fuskbyggarna ingen trovärdighet alls.
Tråkigt att Ölvergård (heter han så?) har lånat ut sig till smörjan.

I förrförra säsongen var det ett program om ett hus jag tittat på och med en byggare som jag känner till och gärna anlitar. Makalöst vinklat. Åsså den där femöresexperten från Villaägarna som tittar in i kameran och säger att det är det värsta han sett efter att själv ha hittat på regler som inte finns.

Just det huset hade jag besiktat och sett vad som behövde göras. Brutet sadeltak med felgjorda utbyggnader. Ingen luftning värd namnet och som ytterligare spik i kistan gick all rumsventilation upp på vinden. Hussvamp och svartmögel en masse där det gick att titta in.

Budget = låneutrymme 250kkr.
Behov enligt min bedömning 750-1250 kkr för att göra huset beboeligt. Lite beroende på vad som mera dyker upp när man river.

Vad jag erbjöd dem var att de måste göra huvudjobbet själva om de skall komma i närheten av sin budget. Sätta upp byggnadsställning och provriva en mindre yta för att se om det varså illa som jag trodde. Sedan bidra med punktinsatser under kanske ett år för att hålla dem på spåret.

Mitt erbjudande var förstås inte intressant. Jag är heller inte så angelägen om att jobba åt folk som har helt verklighetsfrämmande föreställningar om vad deras pengar skall räcka till.

De anlitade byggaren som jag kände för att BARA lägga om papp och tegel (pengarna kunde inte rimligen räcka till mer). Sedan kom skojargänget från TV och sade
"Det här är det värsta jag sett" "Hur kan man bygga in sådana här fel"

Konfrontationen gick år fanders. De hade riggat så att byggaren skulle titta på ett takjobb. Han tittade och sade helt ärligt att det har taket är i fullgott skick. Omlagt för mindre än 15 år sedan och ni kan återkomma om ytterligare 20 när pappen är torr och titta på det igen. Han visade inget som helst intresse för att lura på någon meningslösheter. Den delen av programmet hafsade de över.

Killen drogs i rännstenen för att en oärlig villaägare lyckades få TV att finansiera det som de själva inte hade pengar till. Programmet gjorde ett helt annat intryck naturligtvis. Byggaren hade för övrigt inte fått några pengar alls eftersom han inte tog ut några förskott. Fick inte en krona. Han fakturerade efter att jobb utförts. Dessa fakturor hade inte betalts, så verksamheten var vilande när byggherren gick till TV med sina gråtvalser.

Fy fan... Därför ser jag sällan programmet. Om jag ser det utgår jag alltid från att det finns en annan verklighet bakom som de inte kan göra bra TV av.

Mvh FIndus
 
  • Gilla
JohanLun och 7 till
  • Laddar…
Hmmm...
Det hade kunnat bli bra TV utan extradramatiken.
Man behöver inte mangla på som Öfvergård eller raljera över folks oduglighet som Timell gör.
Men all TV ska va så jäkla "speedad" nuförtiden.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Det är hantverkar-hjärnhalvan som tänker... (Alltså inte den logiska delen) :rofl:
Skönt, nu fick vi det vi alltid misstänkt bekräftat en gång för alla, och detta från en betrodd hantverkare här på forumet. :D:rofl::D

Sorry, lägger du upp bollen så prydligt på straffpunkten måste jag bara sparka in den! ;)
 
  • Gilla
Solari och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Det var ju lite av tanken! :p
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Glöm inte att tv-program görs för att locka så många som möjligt att se reklamavbrotten. Programmet i sig är av sekundär betydelse, även om det givetvis ska hålla någorlunda klass för att man som tittare inte ska byta kanal.

Är trött på flera saker i detta programmet (begriper inte varför jag tittar)

- Alla dessa "senare i programmet", och "efter pausen" samt "innan pausen". Kör programmet för bövelen! Vad som händer efter pausen eller innan får jag väl se efter pausen eller innan. Man blir ibland helt sinnesförvirrad, vad är det jag tittar på egentligen, när samma scen upprepar sig 1,2 och ibland 3 gånger. Detta delar de med 112 på liv och död som är helt extremt.

- Överdramatiserat med handhållen kamera, låtsasdetektiver, dramatisk musik och snabba klipp utan några egentliga fakta. Det är inte grundligt helt enkelt, till skillnad från t.ex. uppdrag granskning som gräver granska bra. Här är man mest intresserad av att hitta så mycket "smarrigt" som det bara går.

- Ett väldans raljerande över "ojoj vad dååååligt" och "det sääämsta jag sett". Ja mycket av det som är gjort ser ut och är skit, men tagga ner. Värst är nästan de där två pellejönsarna från bth bygg. Man får nästan aldrig se vad de gör som är så mycket bättre än ursprunget, bara några korta klipp med Timell i bakgrunden som berättar vad man gör, "nu sätter vi in en ny värmepump" och "nu bygger vi om taket". HUR? och VARFÖR?.

- Konfrontationerna är nästan löjliga, är det ljusskygga personer man far efter är det väl inte så konstigt om de inte vill svara på frågor i direktsändning med en kamera i nyllet. Jag hade aldrig gått in i diskussion om något uppdrag sådär på löpande fot, utan först fått tid att sätta mig in i materialet. Det är sällan så att programmets experter alltid har 100% rätt som det är lätt att tro.

- Man borde vara mer tydliga kring vad man ersätter och kostnader. Samt att det är reklamtid som finansierar det mesta.

/HLH
 
  • Gilla
maxmsm och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.