tommib
P psau skrev:
Gällande inkommande vatten tror jag att du är helt rätt ute med en pumpgrop.
Bättre att hantera vatten som kommer från kända ställen än att försöka täta, det brukar bara leda till att det letar sig in på något nytt ställe.

Försök i möjligaste mån att leda ner vattnet snabbast möjliga väg ner i pumpgropen gärna i rör så att det inte hinner dunsta i källaren.

Du skrev tidigare att du tänkte göra pumpgropen i leca, gjut hellre och använd gärna expanderbetong eller liknande som innehåller anläggningscement i stället för standard betong, det kostar lite mer men det blir bättre.

/Peter
Jag har vacklat lite fram och tillbaka med hur jag ska göra pumpgropen. Lecablock var mest för att slippa gjuta så mycket eftersom allt måste handblandas nere i krypgrunden.

Ett problem är också hur man ska ta hand om allt sediment som kommer med vattnet. Det jag har tänkt hittills är en enkel överfallsdamm runt hela gropen så att finmaterialet sedimenterar innan det kommer till pumpen.
Ritad skiss av en pumpgrop med lecablock och ett rör, omgiven av överfallsdamm för sedimentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planen är absolut att ha rör från det där hålet, och några andra ställen.
Den långsiktiga planen är att gjuta ett riktigt golv i utrymmet och då blir det dräneringsrör kors och tvärs ner till pumpgropen och makadam (eller lecakulor som någon föreslog).
 
Du kan ju blanda ute och hinka ner alternativt hälla ner genom ett avloppsrör...

Jag skulle köra på makadam utan tveksamhet, makadam suger inte till sig vatten som leca gör, därav även min rekommendation att gjuta isf mura.

Kan du inte borra/bila/spräcka ett hål på en lägsta punkten i källaren och där trycka ner en spann/tunna som du gjuter runt så att du får en pumpgrop?.

Pumpen ställer du på en tegelsten eller hänger upp så får du en sedimentering i botten på gropen.

Nu tror jag iofs att de flesta pumpar klarar den mängs sediment som kommer komma i din pumpgrop. Den mängd sediment du har just nu kommer ju av att du håller på och flyttar massor i källaren.

/Peter
 
  • Gilla
Stefanss och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag har vacklat lite fram och tillbaka med hur jag ska göra pumpgropen. Lecablock var mest för att slippa gjuta så mycket eftersom allt måste handblandas nere i krypgrunden
Jag har också en källare där grundvattnet står bara en decimeter under plattan. Innan jag göt plattan grävde jag ned en plastregntunna där botten var bortskuren och lite hål finns i sidan så vatten kan strömma in i brunnen från många håll.
Jag la i en sänkpump med lös flottör men skulle gärna ha en annan flottörtyp.
Från plasttunnans sida la jag ett avloppsrör mot väggen där det kommer upp. I detta rör sitter pumpens elförsörjning och utloppsslang.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fulkemisten
Varför inte använda en eller flera betongringar till pumpgropen? Det kan ju också vara ett bra tillfälle att installera och testa vinschen? Bättre att tappa en betongring i gruset än en värmepump i gjuten platta?
 
tommib
Underlaget är såpass ojämnt att det blir stökigt att få dit betongringar. Samtidigt får gropen inte bli allt för djup, max ca 45 cm tror jag, för att jag ska få rimlig takhöjd.

Jag gillar idén att testa vinschen. Problemet är att vinschen finns inte ännu men pumpgropen behöver bli klar innan jag kan gå vidare med andra delar av projeket. Vinschen ligger rätt långt ner på listan över saker som ska bli klara.

Att gräva/spräcka nedåt är inte ett alternativ, det är solitt berg.
 
Rekommendera pumpgrop i plast med halverad regntunna.
 
Fulkemisten
Jo, men i så fall om underlaget är ojämnt borde väl en mindre vägtrumma, dräneringsbrunn eller motsvarande i PVC vara lämplig då den kan figursågas i underkant. En överbliven snutt på en halvmeter borde kanske gå att få tag på på närmsta bygge väl?

Annars har jag sett dagvattenbrunnar på ca 40 cm i diameter på de stora bygghandelsföretagen och i näthandeln om man känner att man har 1500-2000 kr över.

Huruvida en regnvattentunna håller för trycket från omkringliggande massor ska jag låta vara osagt, men jag skulle själv nog känna mig skeptisk. Pumpbrunnen ter sig kritisk för att skydda källaren från vattnet och kanske är det värt att satsa på en garanterat hållbar konstruktion?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Huruvida en regnvattentunna håller för trycket från omkringliggande massor ska jag låta vara osagt, men jag skulle själv nog känna mig skeptisk.
För mig har det fungerat utmärkt! Jag har grävt hålet för tunnan och eftrersom hålet inte störtade in förstod jag att trycket från omgivningen inte var så stort.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Om du inte skulle ha en pumpbrunn överhuvudtaget, vart skulle allt vatten ta vägen då och hur högt skulle det hinna stiga?
Beroende på det svaret så skulle jag eventuellt överväga att leda vattnet vidare förbi din källare och ut dess naturliga väg. I så fall så klart i rör så att du inte har en massa stående fukt som tränger upp och skapar mögel och dålig lukt.
Sedan är det kanske inte helt juste att bara leda in det till nästa granne längre ner i backen. ;)
 
Puhh, vilket jobb... :-o Av med hatten för din ihärdighet! :)
 
  • Gilla
Barkbit.
  • Laddar…
tommib
Anna_H Anna_H skrev:
Jag tycker att du ska ha en olmuppfödning?
[länk]
Coolt. Kanske lite besvärligt med byggplanerna när man får en rödlistad art i källaren dock.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tommib
Styles Styles skrev:
Om du inte skulle ha en pumpbrunn överhuvudtaget, vart skulle allt vatten ta vägen då och hur högt skulle det hinna stiga?
Beroende på det svaret så skulle jag eventuellt överväga att leda vattnet vidare förbi din källare och ut dess naturliga väg. I så fall så klart i rör så att du inte har en massa stående fukt som tränger upp och skapar mögel och dålig lukt.
Sedan är det kanske inte helt juste att bara leda in det till nästa granne längre ner i backen. ;)
Tyvärr står huset på en svacka så vattnet blir kvar där. Eller ja, någon gång försvinner det säkert men jag tänker inte testa. Jag har haft pumpen avstängd under perioder och vet då hur högt vattnet har stigit. Man kan också se tecken på väggarna hur högt det har varit tidigare men det är inte helt tillförlitligt.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo, men i så fall om underlaget är ojämnt borde väl en mindre vägtrumma, dräneringsbrunn eller motsvarande i PVC vara lämplig då den kan figursågas i underkant. En överbliven snutt på en halvmeter borde kanske gå att få tag på på närmsta bygge väl?
Då ska man känna folk som jobbar på byggen eller orka gå runt och leta. Nej, det är överambitiöst. Likaså att betala 2000 kr för en dagvattenbrunn, det kommer inte hända.

Det troliga är att det blir gjutning med Lecablock i.
 
tommib tommib skrev:
Det troliga är att det blir gjutning med Lecablock i.
ska vattnet kommer in i brunnen uppifrån elller även från sidona eller nerifrån?
 
tommib
Uppifrån. Det kommer in från sidan till den yttre delen och sen rinner det över kanten till pumpen i den inre delen.

Det kanske är en onödigt krånglig konstruktion, lättare att bara lyfta upp pumpen 5 cm. I vilket fall som helst blir det ju kvar vatten i brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.