Har en dialog med kommunen nu. Så i måndags kväll satt jag och plitade ihop vattenritningar (inte mina stoltaste alster) men inspektören var nöjd. "Det framgår vilka dimensioner och längs vilka väggar de är dragna, det räcker."

Så nu är det ett sotarintyg och senare, ett OVK-protokoll, som skall fram.

Väntar också på mina kvartslister i ek som skall användas som golvlister i bottenplan. På loften blir det standard vitmålade lister. Vi har också köpt heltäckningsmatta till gäst-sovloftet. Väntar lite med att lägga ut den eftersom vi skall sätta upp solfångare och dra en sol-kulvert ner genom det loftet.

Annars är det golvtegel som väntar...

Till nästa gång.
/Mikael S
 
Just nu är det en del.
Min skorsten läckte lite så den skall fixas. Mina ek-lister var slut i lager så jag väntar med spänning.

Och VVS-Killarna har börjat koppla. De skall också koppla in solfångarna innan allt skall sättas i drift. Då kommer jag att ha en vattenmantlad braskamin, solfångare och elpatron för uppvärmning och varmvatten. Jag har lite bevakning på en utedel till en luft/vatten-VP, helst en CTC men det kanske får vänta.

Sedan får vi se om vi kan nyttja den till varmvatten eller uppvärmning även i det "gamla" huset.

Installation av vattenmantlad ackumulatortank med kopparledningar och expansionskärl i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av VVS med kopparledningar, ventiler och centralvärmeutrustning på ett stökigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till helgen så skall golvteglet börja "ramla" på plats. Vi börjar på en liten del i gamla drängakammaren (direkt innanför ytterdörren) innan vi tar hela mellanbyggnaden.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Lite frustrerande....
Något golvtegel blev det inte. Han som skulle skriva sotarintyget hittade en läcka på taket, även efter att de varit här och "fixat" problemet. Och vi vill inte lägga golvtegel eftersom sotarna som skall fixa det behöver springa in och ut genom den dörren och vi skall ju lägga teglet, foga det, olja det och vaxa det och vill då inte ha folk som springer på det.

VVS-killarna skall slutföra installationen med solfångarna men vill ha tak-killar som gör genomföringarna och de kommer inte till skott (och nu börjar det bli lite kallt oxå).

Och mina golvlister, eller egentligen kvartsstav i ek (21x21 mm) har inte heller kommit... Jagar!

Så nu står det lite still. Till helgen så blir det lite resande men vi skall kanske hinna sätta LCD-filmen på den stora rutan i vardagsrummet, den man kan slå på en strömbrytare och få mjölkvit / genomskinlig.

Och vi har lagt ut "gym-matta" i ett av rummen och ställt dit cykel och löpband. Så nu kan vi träna inomhus. Skönt till vintern.

Till nästa gång (suck!)
/Mikael S
 
Vi har i alla fall gått vidare med att sätta upp ventilationsanläggningen, skall bara ansluta det i toppen med rören som kommer/går ut och in i huset. Och eftersom det är ett FTX-aggregat så kommer vi att få lite värme därifrån (även om elräkningen inte blir så rolig).

Ventilationsanläggning under installation med öppen front och synliga rör och kanaler i teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan tog jag en bild på "gymmet", ett av rummen som vi börjat använda (även om det inte finns en möbel där inne, TV:n står på en pappkartong :)

Övergångsrum använt som gym med löpband, racer cykel och träningsutrustning, TV på pappkartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nu har jag fått tag på leverantören av mina golvlister, de är restade men är lovade senast vecka 40...(suck)

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
COOLHETSFAKTOR 100!!
Nu är ventilationen inkopplad, fick bli med slang eftersom det var lite förskjutning mellan rören i taket och rören på aggregatet. Skulle egentligen stå på golvet (enligt plan) men eftersom VVS:arna drog rör under (och det var nog oundvikligt, jag var lite väl optimistisk med hur mycket plats rör och pumpar till golvvärmen skulle ta...) så fick jag hissa upp den i taket.

Men det coola var att sätta på LCD-filmen på det stora fönstret i vardagsrummet och koppla in den.
Utan ström på så är det "frostat":
Fönster med frostad LCD-film i ett vardagsrum ger ett frostat glasutseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och med ström påslagen:
Ett stort fönster i ett vardagsrum med utsikt över en gårdsplan och en röd byggnad, synlig genom genomskinlig film.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var svårt att sätta filmen och det är lite bubblor o.s.v. men vi får leva med det. Det var självhäftande film och ett stort sjok.

Skorstenskillarna har också varit här men behövde "fixa" till lite på hemmaplan innan problemet var löst. Återkommer i frågan.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren
Vad kostade filmen och hur stort är fönstret? :)
 
Glasytan = 80x160, 4995 ex moms plus 500 för trafo.
Inte helt billigt men coolhetsfaktorn är å andra sidan rätt hög...:geek::cool:

/Mikael S
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
M Mikael.S skrev:
Glasytan = 80x160, 4995 ex moms plus 500 för trafo.
Inte helt billigt men coolhetsfaktorn är å andra sidan rätt hög...:geek::cool:

/Mikael S
Var köpte du den ? Glasmästarn eller egen import ?
 
smartglas.se
 
richardtenggren
Var ju ändå överkomligt :)
 
Ja, jag försöker få in någon liten "wow-faktor" på några ställen runt om i projektet och den här började som en möjlighet att "frosta" tre små stallfönster i badrummet (vilket blir vinterns huvudvärk ). Sedan sade min bättre hälft att hon ville ha möjlighet att hindra insyn i det fönstret för det är precis där soffan i vardagsrummet kommer att stå.

Jag tänkte på lamellgardiner och andra lösningar men den här blir jäkligt cool. Kanske ändå blir någon form av gardin också om man behöver stänga ute ljuset men den dagen den sorgen.

/Mikael S
 
Suck.
Väntar fortfarande på att skorstensfirman skall fixa min skorsten och VVS-arna skall slutföra mitt värmesystem. VVS-killarna väntar på att tak-firman skall sätta upp solfångarna så de kan koppla in det och tak-killarna väntar på bättre väder (det blåser och regnar horisontellt för tillfället...).

Men jag har i alla fall fixat till golv-listerna på "balkongen" utanför det stora sovloftet och spikat fast. Så nu är det ett rum till att bocka av:
Innertak med träpanel och synliga balkar, golv med parkett och nyinstallerade golvsocklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skall försöka lägga in heltäckningsmattan i det stora sovloftet (och kanske hinna med golvlisterna där också) i helgen.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
Tråkigt när takten stannar av pga sådant. Hoppas det blir ordnat snart så ni kan använda det fullt ut :)
 
Ja, men nu har skorstenskillarna varit här och jag väntar på en ny besiktning, Tak-killarna var här i slutet på förra veckan och satte upp hållare till solfångarna, VVS-killarna skall komma i veckan och sätta upp dem och koppla ihop det + driftsätta hela värmeanläggningen (det börjar ju bli kallt nu) och jag hoppas att mina golvlister till bottenvåningen skall dyka upp.

Under tiden så fixade vi till heltäckningsmattan och satte golvlister i vårt "gäst-sovloft" och fixade till dörrhandtag på den lilla lilla dörren (1,8 x 0,8 m). Så nu kan vi bocka av ett rum till :)
Vitpanelat snedtak och grå heltäckningsmatta i ett loft med installation av golvlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverat gäst-sovloft med mörkgrå heltäckningsmatta, vita snedtak och stenmönstrade golvlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jaha, Då är uppvärmningen färdiginstallerad. Solpanelerna är uppe på taket och solstyrningen är installerad. Ackumulatortanken är på plats och fylld. Den vattenmantlade braskaminen är installerad och klar (förutom en icke godkänd skorsten (väntar fortfarande på en ny besiktning). Och golvvärmeslingorna är inkopplade och testade.
De värmer upp bottenplattan för fullt just nu.

Dessutom har jag mätt upp alla ventilationsdon och de ligger nu lite över det projekterade.
11 istället för 10 liter/sekund, 14,5 istf 13 liter/sekund o.s.v. Och då går aggregatet på miinimum så det finns en del överkapacitet i det.

20171014_123614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat värmesystem med ackumulatortank, kopparledningar och elcentral i ett renoverat stall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ackumulatortank ansluten till kopparledningar i ett värmesystem med expansionskärl och solstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvvärmesystem med kopparledningar, fördelningsrör och styrningsenhet på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu skall det bli varmt och skönt i det gamla stallet. Då väntar vi bara på skorstensbesiktning och ett OVK-protokoll så kan vi få slutbevis.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.