K kanonkula skrev:
Grattis till tomten!:)
Känner igen väntan, vi har fått lämna intresseanmälan på tomt nyligen.
Vår löst satta budget ligger på ca 4miljoner (150m2 nedanvåning, förberedd ovanvåning+50m2 garage) inkl moms.
Budgeten drar alltid iväg uppåt dock:rolleyes:


Är det en totalentreprenad som gäller eller en delad?
Tack! :)

Vi kommer bygga helt i egen regi så vi kommer bara leja bort markarbeten, platta, stomresning och sedan VVS. Har en god vän som är elektriker som jag kommer köra lite arbetsbyte med. Eller ja, rätt mycket arbetsbyte :p
 
H hangun skrev:
Hej, vi köpte vår tomt 2011 och byggde själva i lösvirke 230 kvm. Är snickare i grunden och gjorde allt själv på huset förutom taket (bandtäckning-plåtslagare) och en del rörmokeriarbeten och eljobben. Vår tomt kostade 500.000 inkl vatten via kommunen. Slutnota 3,4 milj på allt inkl 70 kvm varmgarage och tomt 1660 kvm med bla. 230 kvm marksten på uppfarten. Värderat för 2 år sedan till 6.0 milj. Så visst är det värt bygga själv. Lycka till !
Jättekul med lite siffror! Det skulle ju onekligen kännas som en skön pensionsförsäkring om inte annat att ha en belåning bortåt 50% :). Bo bra OCH billigt :)
 
T tobbbias skrev:
Kul! Brukar springa och skida på edsgatan! Blir givet att följa denna tråd.

Vi (5 pers) bor på nästan 300 kvm inklusive garaget och som någon skrev så blir ju 100 kvm lite snabbt och lätt förråd :) så bra att tänka stort redan från start!

Lycka till!
Tack! Ja, det är ju onekligen bättre att tänka stort faktiskt. Jag har hellre för stora ytor än för små, och av någon besynnerlig anledning så är det aldrig någonsin ett problem att fylla utrymmena :)

Jag hoppas det finns många fina ställen att springa på i området. Är själv löpare och det är ju lite av charmen med ett nytt ställe, att få ge sig ut till fots och upptäcka områdena runtomkring :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kul! Vi ska också bygga på Edsgatan :) Fast i området där Trivselhus bygger, så inte de kommunala tomterna. Satsar också på stort när vi ändå bygger. Men blir mer drygt 210 kvm.

Har ni kikat på Fiskarhedens Kungsörnen. Den var vi inne på förut. Fantastisk hus tycker jag själv :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man får vända frågan till sig själv och sin familj: Hur mycket pengar har vi?

För tänk på att rätt snart kommer bankräntorna att stiga, fördubblas eller kanske till och med tredubblas.
Va får du de ifrån? Kan binda räntor för under 3% på 10 år utan att ens få nån riktig rabatt
 
buspojken buspojken skrev:
Va får du de ifrån? Kan binda räntor för under 3% på 10 år utan att ens få nån riktig rabatt
Lyckas man få ränta under 1% på rörligt så är ju 3% det tredubbla ;)

Ska bli kul att följa tråden
 
  • Gilla
Solrosen och 1 till
  • Laddar…
Under 1 % är väl knappast troligt, men räntor upp emot 6-7 % tror ja personligen att vi aldrig ser igen, åtminstone inte inom 10-15 år
 
M Mixi skrev:
Kul! Vi ska också bygga på Edsgatan :) Fast i området där Trivselhus bygger, så inte de kommunala tomterna. Satsar också på stort när vi ändå bygger. Men blir mer drygt 210 kvm.

Har ni kikat på Fiskarhedens Kungsörnen. Den var vi inne på förut. Fantastisk hus tycker jag själv :)
Kul! Jag tror hela området med Edsgatan/norra Stockfallet blir kanon när det är klart. Bara det kommer lite stadsnät, busslinjer, förskola och förhoppningsvis någon butik.

'kungsörnen var ett riktigt fint hus, och gott om rum faktiskt. Det blir nog kanon när det är klart! När räknar ni med inflytt?
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Kul! Jag tror hela området med Edsgatan/norra Stockfallet blir kanon när det är klart. Bara det kommer lite stadsnät, busslinjer, förskola och förhoppningsvis någon butik.

'kungsörnen var ett riktigt fint hus, och gott om rum faktiskt. Det blir nog kanon när det är klart! När räknar ni med inflytt?
Tror också det kommer bli ett fantastiskt område! Hoppas på att de ordnar någon badplats nära också :)

Vi ska inte bygga Kungsörnen eftersom vi bygger med Trivselhus. Men tyckte det passade ganska bra med dina krav. Vi har ritat ett hus själva. Men 5 sovrum har vi fått in. Fast blev bara ett badrum på övervåning och bara en matplats.

Vi hoppas på att det är färdigt i början av 2018.
 
Då har det äntligen hänt lite saker!

Förra fredagen så satt vi ner en dryg timma med en arkitekt och gick igenom våra tankar och idéer, och de hade möjlighet att ta på sig uppdraget mer eller mindre med detsamma, bara vi lämnade klartecken.

Denna veckan har vi väntat på besked från banken, och i torsdags fick vi äntligen klartecken att köra! Känns fantastiskt skönt! De hade lite krav, bl.a. att jag måste vara ordentlig försäkrad personligen ifall jag skulle förolycklas under byggtiden, men i övrigt var det inga konstiga krav.

Så i torsdags gav jag även arkitekten uppdraget, och hon tror att de kan köra igång redan nästa vecka. De räknade med ca en veckas jobb och en kostnad på ca 40 000 när alla handlingar är klara.

I och med att banken skulle ha lånehandlingar så var vi även tvungna att räkna på en budget. Jag har höftat en hel del, och även utgått från faktiska byggkostnader som en vän till mig haft på sitt pågående lösvirkesbygge. Total kostnad inkl tomt, bygglov och räntor hamnar på 4,1 MSEK. Som alltid när man grejar brukar det ju alltid bli dyrare än vad man tror, så jag räknar med en maxbudget på 4,5 MSEK.

Just det, vi har ju faktiskt bytt tomt också! Kommunen hade fått återbud på en tomt som vi hade placerat högre upp i rangordning bland de tomter vi var intresserade av, så vi bytte helt enkelt. Stockfallet 1:19 är det vi bytt till, och får en hörntomt på hela 1 548 kvm, vilket känns jättebra!
 
  • Kostnadsspecifikation för ett byggprojekt med priser för posterna tomt, anslutningsavgifter och byggarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomtkarta över området Stockfallet visar den nya hörntomten Stockfallet 1:19 som är 1548 kvm stor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
chrisli och 4 till
  • Laddar…
Ska bli intressant att följa ert bygge. Vi har själva köpt tomt och planerar för fullt nu. Jag tänker precis som du, att göra en hel del själv på insidan. Men det är svårt att veta innan hur banken ser på det när det inte är ens huvudyrke (även jag har gjort mycket innan), känns som man får lägga upp en bra plan innan man går dit. Tänkte på att din bank ville att du ska vara ordentligt försäkrad, är det olycksfall eller vad syftar dem på för försäkring?

Snickeri i budgeten, ingår stomresningen där?
 
Kul!

Jag bygger just nu 236 kvm boyta i två plan på Hammarö. Platta på 141 kvm. Ungefär ditt upplägg på entreprenad/eget.
Ungefär samma budget också. I slutändan känns det som interiörval blir väldigt avgörande för budgetutfallet.

Jag tycker din budget för tak låter låg..Samt fönster. Glöm inte en trapp till övervåningen. Braskamin?
Rörmokeri låter högt om du inte menar färdiga badrum?

PM:a mig om du är intresserad av min budget ;)
 
A artesuave skrev:
Ska bli intressant att följa ert bygge. Vi har själva köpt tomt och planerar för fullt nu. Jag tänker precis som du, att göra en hel del själv på insidan. Men det är svårt att veta innan hur banken ser på det när det inte är ens huvudyrke (även jag har gjort mycket innan), känns som man får lägga upp en bra plan innan man går dit. Tänkte på att din bank ville att du ska vara ordentligt försäkrad, är det olycksfall eller vad syftar dem på för försäkring?

Snickeri i budgeten, ingår stomresningen där?
Jo, banken var VÄLDIGT skeptisk, speciellt när de fick ut en kvm-kostnad på ca 10 500 kr. I sina tabeller kostade nyproduktion ca 20-24 000 kronor, så de kunde inte förstå hur jag kom ner i närmre hälften. Så där jag jag förklara en hel del hur jag tänkte med eget arbete och billiga materialinköp.

Min bankman är på semester nu, så jag har inte hunnit få förklarat för mig vad exakt de menade med försäkring. Jag hoppas inte de menar en färdigställandeförsäkring, för den har jag hört kan kosta uppemot 30-50 000.

I snickeri har jag räknat in stomresning, det är faktiskt majoriteten av det som de pengarna ska gå till. Kompisen fick sitt hus stomrest, inkl tak, på ca fyra veckor, då var de två snickare som körde. Han bygger enplan på ca 250 kvm.
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Kul!

Jag bygger just nu 236 kvm boyta i två plan på Hammarö. Platta på 141 kvm. Ungefär ditt upplägg på entreprenad/eget.
Ungefär samma budget också. I slutändan känns det som interiörval blir väldigt avgörande för budgetutfallet.

Jag tycker din budget för tak låter låg..Samt fönster. Glöm inte en trapp till övervåningen. Braskamin?
Rörmokeri låter högt om du inte menar färdiga badrum?

PM:a mig om du är intresserad av min budget ;)
Spännande! Det låter som relativt likvärdiga hus storleksmässigt. Jo, taket har jag nog tagit lite i underkant på när jag tänker efter... Fönster tror jag dock går att hålla, jag har vansinnigt bra priser på SP fönster hos Karl Hedin. Sedan plockar det ju förstås på när man räknar in listning och omfattning. Trapp har jag faktiskt helt glömt att räkna på... Ingen baskamin inplanerad i dagsläget. Skulle gärna ha en dock, så det är inte helt omöjligt att jag får räkna med en sådan...

Interiören kommer ju påverka budgeten en hel del. Jag anser att om man nu gör ett sånt här projekt och faktiskt bygger såpass billigt, så vill jag kosta på bra materialval. Jag tänker inte välja billiga material. Men allt är såklart en avvägning.

Jag kommer köra golvvärme i hela huset, så i rörmokeri är allt arbete + material inräknat. Sedan är det en jättesvår bit att beräkna, just VVS kan jag nada om. På elsidan är det lättare, det avser nästan bara material, då jag ska göra så mycket som möjligt själv där. Kompisen är elektriker och har uppskattat den kostnaden.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Spännande! Det låter som relativt likvärdiga hus storleksmässigt. Jo, taket har jag nog tagit lite i underkant på när jag tänker efter... Fönster tror jag dock går att hålla, jag har vansinnigt bra priser på SP fönster hos Karl Hedin. Sedan plockar det ju förstås på när man räknar in listning och omfattning. Trapp har jag faktiskt helt glömt att räkna på... Ingen baskamin inplanerad i dagsläget. Skulle gärna ha en dock, så det är inte helt omöjligt att jag får räkna med en sådan...

Interiören kommer ju påverka budgeten en hel del. Jag anser att om man nu gör ett sånt här projekt och faktiskt bygger såpass billigt, så vill jag kosta på bra materialval. Jag tänker inte välja billiga material. Men allt är såklart en avvägning.

Jag kommer köra golvvärme i hela huset, så i rörmokeri är allt arbete + material inräknat. Sedan är det en jättesvår bit att beräkna, just VVS kan jag nada om. På elsidan är det lättare, det avser nästan bara material, då jag ska göra så mycket som möjligt själv där. Kompisen är elektriker och har uppskattat den kostnaden.
Tycker det låter som en hög kostnad för el? Men du kanske ska ha mycket speciella val? Vi kommer knappt upp i 250.000:- på el men då är det inkl arbete också. Och vi har en hel del extra val.

Tror att din post för färg, spik etc är lite lågt räknad. Ffa om det är färg både utvändigt och invändigt?

Har du en planlösning att dela med dig av? =) Hade varit kul att se
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.