R Robert-san01 skrev:
Tack för förslagen!

Det kan vara skenorna som är lite tight i sidled, men det är monterat enligt anvisningen och alla axlarna utom de översta har spel i sidled. Det är precis som bara översta bitarna sitter tight. De svarta C-clipsen som man skall sätta på näst nedersta axlarna för att stabilisera porten i sidled ger ändå 5mm spel på var sida så det tycker jag visar att skenorna sitter rätt ändå.

Anvisningen anger att man skall smörja skenor och hjul också.

Vet inte om det är bladen som är lite för långa?
Gör följande:
- Mät ett portblad från kant till kant.
- Mät innermåttet mellan hjulskenorna (detta ska som minst vara cirka 123 mm större än portbladets mått)
- Kontrollera att hjulskenorna är vinklade 90 grader jämfört med väggen.
- Kontrollera att hjulen inte är snett monterade samt att du har 2-3 mm spel mot väggen när porten är stängd på samtliga hjulpar.
- Kontrollera att porten lätt går att öppna och stänga manuellt, med motorn i frikopplat läge.
- Kontrollera att axeln med fjädrarna är rak och inte böjd (kolla både underifrån och inifrån).

Om du skickar ett PM med ditt kundnr och måtten på porten kan jag dubbelkolla med fabriken att allting stämmer från tillverkningen av din port.

Strular båda portarna på samma sätt, eller bara den ena?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
O oas skrev:
Gör följande:
- Mät ett portblad från kant till kant.
- Mät innermåttet mellan hjulskenorna (detta ska som minst vara cirka 123 mm större än portbladets mått)
- Kontrollera att hjulskenorna är vinklade 90 grader jämfört med väggen.
- Kontrollera att hjulen inte är snett monterade samt att du har 2-3 mm spel mot väggen när porten är stängd på samtliga hjulpar.
- Kontrollera att porten lätt går att öppna och stänga manuellt, med motorn i frikopplat läge.
- Kontrollera att axeln med fjädrarna är rak och inte böjd (kolla både underifrån och inifrån).

Om du skickar ett PM med ditt kundnr och måtten på porten kan jag dubbelkolla med fabriken att allting stämmer från tillverkningen av din port.

Strular båda portarna på samma sätt, eller bara den ena?
Kollar imorgon!

Jag har tyvärr inga uppgifter om kundnummer då portarna kom som en del av hus leveransen.

Båda gnisslade lika illa och går lika "o-mjukt".

Tack för engagemanget!!
 
R Robert-san01 skrev:
Kollar imorgon!

Jag har tyvärr inga uppgifter om kundnummer då portarna kom som en del av hus leveransen.

Båda gnisslade lika illa och går lika "o-mjukt".

Tack för engagemanget!!
Trist. Men då måste det ju vara samma fel på båda portarna i alla fall, gäller bara att ta reda på vad.

Om du vet beställarens namn/företag eller dylikt samt ungefärligt datum som portarna beställdes eller levererades, så kan jag ta reda på den info som behövs.
 
Det tuffar på!

Fler väggar resta på övervåningen. Badrummen har börjat få kakel på väggarna och jag har börjat med el och data på övervåningen.

Renovering av badrum med vita kaklade väggar och installationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyresta väggar med spackel och eluttag i en halvfärdig övervåning under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övervåning under konstruktion med isolerade väggar, elinstallationer och en badkarshörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Varför vindskydd i taket?
 
H huggan skrev:
Varför vindskydd i taket?
För att hålla kommande lösullen på plats.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Solklart, du använder ju ej plast då du bygger med Isotimber.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Fiberbox på plats! :)

Installationsbild av en ny fiberbox på en vit vägg med tillhörande kabel och strömförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Bygget går vidare. Tyvärr är det kaos påå jobbet så jag måste röja runt i Sverige och skruva solceller så jag hinner inte bygga själv så mycket Som jag hade velat.

Panelen börjat komma upp och plattsättaren stretar på.

En innervägg i huset och en i garaget kvar att regla.

Har tagit In ett arbetslag till som kommer att lägga taket så snickarna får fokusera på insida.

Idag kom fönsterbänkarna i marmor så nu kan snickaren göra salningen av fönstren och gipsa klart.

Nylagd marmorfönsterbänk under ett fönster i byggprocess, med trävägg och isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med ställning, oisolerade väggpartier och grå färdigställd panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Denna helg jobbade frun så det blev inte så mycket byggt. :(

Monterade en dosa i hallen på plan 2 och drog hela 1m slang in till centralen...

Fick dock beställt lite vitvaror. Blev Bosch tvätt och tork och Bosch diskmaskin. Ugn och häll kommer från IKEA och just nu lutar det mot kyl/frys från Miele. Fläkten har vi köpt IKEA men den kommer vi att byta till en Siemens då den passar in bättre med de andra vitvarorna och är nästan 2500kr billigare.

Tips om man har möjlighet är att köpa ex kök, klinker mm på något kreditkort. Ex har mitt Swedbank kort har 1års extra garanti på vitvaror och 30d prisgaranti. SAS kortet ger bonus så jag har fått en Eu resa för att jag använt kortet för inköp av byggmateriel.
 
Då var det dags för lite bilder igen.

Plattsättaren har satt golvet i stora badrummet. Kvar är bara hörnet med väggbrunnen.
Svart kaklat golv under arbete med nivelleringssystem i ett badrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönsterbrädor monteras och sanningar av nischer.
Utsikt från ett fönster under konstruktion, med synligt byggmaterial och verktyg utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista innerväggen i huset är på plats, vägg i sovrummet med garderob bakom. Tror det blev väggen med mest dosor och rör i hela huset.
Installation av elektriska dosor och rör i en vägg med OSB-skivor under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nybyggd innervägg med OSB-panel i ett rum under konstruktion, med verktyg och arbetsbord i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
OI812 och 4 till
  • Laddar…
Hur kommer det sig att du använder vindduken i taket istället för ångbroms T.ex? Plasfolie förstår jag att du väljer bort men ångbroms brukar ju förespråkas i trähus när man bygger diffusionsöppet
 
Det är bara något som håller uppe isoleringen och denna är också diffussionsöppen.
 
Entretak på plats. Var först tänkt som ett vanligt rakt, men ändrade till ett med pelare då det inte skulle ha orkat med några större laster. Det blir betongplatta med värmeslingor sedan som trapp.

Nytt entretak med pelare på en husfasad under konstruktion med byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Isolering med insprutad cellulosa i vind med synlig ventilationsrör och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med nyinsprutad isolering, synliga virkesdelar och ventilationsrör i mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag sprutade man vindarna. 40cm på huset och 30 på garaget. Icell levererat av Cremab.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.