Byggnadshöjden ska räknas upp till skärningen mellan fasadplanet och ett plan som med 45 graders lutning inåt byggnaden berör taket.

Min tanke var att använda oss av bygglovsbefriade 15kvm och bygga ut huset, På detta viset få en nu skärning mellan fasadplanet och på detta viset sänka byggnadshöjden.


Men kommunen sa att man inte får kombinera en icke lovpliktig åtgärd mot en lovpliktig åtgärd, frågade var det stod skrivet eller var det var lagstadgat !!! detta kunde de inte svara på utan bara tyckte.

Nu skickade jag in papperna ang bygglovsbefriada 15kvm så får de ge mig avslag om de vill så får jag överklaga. KONSTIGT OM DE GER AVSLAG PÅ NÅGOT SOM ÄR BYGGLOVSBEFRIAT OM MAN NU KAN DET.
 
Har du överklagat deras beslut? Man har normalt bara 3 veckor på sig, sedan är den vägen att lösa problemet inte möjlig längre.
 
A Aneda skrev:
Har du överklagat deras beslut? Man har normalt bara 3 veckor på sig, sedan är den vägen att lösa problemet inte möjlig längre.
Nej jag skickade in papperna idag efter att jag tröttnade på att försöka ha en dialog med dem som inte gick framåt. Nu får behandla bygglovsbefriad 15 kvm och säga nej eller ja , så kan jag ta det vidare. Säger de nej så måste de ha lagstöd för det. Bygglovsbefriade 15 kvm är enkla så hur man kan säga nej till något som inte kräve lov kan bli spännande att se om de gör.
Tillbyggnad om högst 15 kvm
Du som har ett en – eller tvåbostadshus får göra högst en tillbyggnad om högst 15 kvm bruttoarea. Tillbyggnaden får inte vara högre än höjden på det befintliga husets taknock (takkonstruktionens högsta del). Avståndet till tomtgräns ska vara minst 4,5 meter. Observera att byggnaden kräver dispens (godkänt undantag) från strandskydd om sådant finns. Åtgärden är anmälanpliktig.
 
Hur nära bostadshuset får attefallshus uppföras
Byggnaden måste vara fristående. Den får alltså inte byggas ihop med en- eller tvåbostadshuset. Det är däremot inte klarlagt hur nära bostadshuset den får placeras. Det finns ett rättsfall som säger att om man placerar en friggebod direkt mot bostadshuset så är den inte fristående, vilket borde gälla även för ett attefallshus. (KR Göteborg 2010-03-05, mål nr 7156-09)

http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/

Eller är det 15m2 utöver friggebod?
 
S Shiraz skrev:
Hur nära bostadshuset får attefallshus uppföras
Byggnaden måste vara fristående. Den får alltså inte byggas ihop med en- eller tvåbostadshuset. Det är däremot inte klarlagt hur nära bostadshuset den får placeras. Det finns ett rättsfall som säger att om man placerar en friggebod direkt mot bostadshuset så är den inte fristående, vilket borde gälla även för ett attefallshus. (KR Göteborg 2010-03-05, mål nr 7156-09)

[länk][/QUOTEAtt
S Shiraz skrev:
Hur nära bostadshuset får attefallshus uppföras
Byggnaden måste vara fristående. Den får alltså inte byggas ihop med en- eller tvåbostadshuset. Det är däremot inte klarlagt hur nära bostadshuset den får placeras. Det finns ett rättsfall som säger att om man placerar en friggebod direkt mot bostadshuset så är den inte fristående, vilket borde gälla även för ett attefallshus. (KR Göteborg 2010-03-05, mål nr 7156-09)

[länk]

Eller är det 15m2 utöver friggebod?
Hej pratade med Boverket i dag !! klara besked från dem. inga problem att bygga till 15kvm! byggnaden behöver inte vara fristående.



Det krävs i de flesta fall bygglov för tillbyggnad. Det krävs dock inte alltid bygglov för att göra högst en tillbyggnad på max 15,0 m2 på en- eller tvåbostadhus. Detta gäller både inom och utanför detaljplanelagt område.

Tillbyggnaden får inte placeras närmare tomtgräns mot granne än 4,5 meter, om inte de grannar som berörs medger det. Inom vissa områden får en sådan bygglovsbefriad tillbyggnad inte byggas. Tillbyggnaden ska uppfylla de krav som ställs på byggnader i plan- och bygglagen, PBL, plan- och byggförordningen, PBF, Boverkets Byggregler, BBR och Boverkets föreskrifter och allmänna råd om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder), EKS. Däremot får tillbyggnaden strida mot detaljplanen. En anmälan måste i de flesta fall skickas in till byggnadsnämnden och startbesked ska lämnas innan bygget får påbörjas. Slutbesked krävs innan tillbyggnaden får tas i bruk. Om en tillbyggnad uppförs utan anmälan eller startbesked räknas den som olovlig byggnation, så kallat svartbygge. Om tillbyggnaden görs utanför detaljplanelagt område krävs i vissa fall inte anmälan och startbesked
 
Jag tycker nog att du ska gå båda vägarna, dvs både trixandet med huset men även att prova den juridiska vägen. Det enklaste sättet att få beslutet upphävt eller åtminstone framflyttat är om det finns formaliafel, tex att en handläggare har tagit beslutet och inte byggnadsnåmnden. Det kanske är det enda som krävs, att byggnadsnämnden (politiker) får se ärendet och gör en "proportionalitetsbedömning" och finner åtgärden helt orimlig.

Vad jag förstår så ska vitesföreläggande vara sista åtgärd om inga andra utvägar finns. Har de gett dig chansen att lämna in ett nytt bygglov på samma hus för att pröva om avviket i byggnadshöjd kan vara acceptabelt som en "liten avvikelse"?
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Vet du varför marken är prickad i ditt fall? Beroende på varför den är det så kan kommunen använda det som argument att inte bevilja startbesked för "Attefallstillbyggnaden".
 
  • Gilla
andmat76
  • Laddar…
A Aneda skrev:
Jag tycker nog att du ska gå båda vägarna, dvs både trixandet med huset men även att prova den juridiska vägen. Det enklaste sättet att få beslutet upphävt eller åtminstone framflyttat är om det finns formaliafel, tex att en handläggare har tagit beslutet och inte byggnadsnåmnden. Det kanske är det enda som krävs, att byggnadsnämnden (politiker) får se ärendet och gör en "proportionalitetsbedömning" och finner åtgärden helt orimlig.

Vad jag förstår så ska vitesföreläggande vara sista åtgärd om inga andra utvägar finns. Har de gett dig chansen att lämna in ett nytt bygglov på samma hus för att pröva om avviket i byggnadshöjd kan vara acceptabelt som en "liten avvikelse"?
Provade men de sa nej!!! har gått lite politik i det känner jag nu. För vill man ha klart sakerna så är det bara säga ja den åtgärden köper vi att du bygger ut 15kvm bygglovsbefriade så är alla glada.
 
A Aneda skrev:
Vet du varför marken är prickad i ditt fall? Beroende på varför den är det så kan kommunen använda det som argument att inte bevilja startbesked för "Attefallstillbyggnaden".
jag har 8m prickad mark, alla hus har det för att skog mm inte skulle skördas men i mitt fall så behöver jag inte avyttra några träd.
 
M Michael Ahlqvist skrev:
Provade men de sa nej!!! har gått lite politik i det känner jag nu. För vill man ha klart sakerna så är det bara säga ja den åtgärden köper vi att du bygger ut 15kvm bygglovsbefriade så är alla glada.
De kan inte säga nej till ett överklagande. Det är upp till nästa instans att göra det. Överklagar gör man formellt med brev så att det måste bemötas formellt. Är det byggnadsnämnden som skriver brev till dig? Delegation av sådana beslut som det nu är frågan om får inte göras till handläggare.
Har du nytta av 15kvm extra så är det ju en ok lösning och i sådana fall är det bara att önska lycka till.
 
A Aneda skrev:
De kan inte säga nej till ett överklagande. Det är upp till nästa instans att göra det. Överklagar gör man formellt med brev så att det måste bemötas formellt. Är det byggnadsnämnden som skriver brev till dig? Delegation av sådana beslut som det nu är frågan om får inte göras till handläggare.
Har du nytta av 15kvm extra så är det ju en ok lösning och i sådana fall är det bara att önska lycka till.
Det är stadsarkitekt som säger nej till att bygga ut 15 bygglovsbefriade kvm, men hon skriver inget på skrift. Då blir det svårt att överklaga när man inte har något skriftligt beslut från kommunen.
 
M Michael Ahlqvist skrev:
Det är stadsarkitekt som säger nej till att bygga ut 15 bygglovsbefriade kvm, men hon skriver inget på skrift. Då blir det svårt att överklaga när man inte har något skriftligt beslut från kommunen.
Ok! Då gjorde du helt rätt som lämnade in något skriftligt som de ska värdera och ta ställning till skriftligt.
Jag menade egentligen att du ska överklaga vitesföreläggandet. Det är ett form av beslut som du bör överklaga.
 
H
Om metria gjort fel får de väl ordna till det. Det är väl därför man måste anlita kunnigt folk som ska stå för ansvaret.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Aneda skrev:
Ok! Då gjorde du helt rätt som lämnade in något skriftligt som de ska värdera och ta ställning till skriftligt.
Jag menade egentligen att du ska överklaga vitesföreläggandet. Det är ett form av beslut som du bör överklaga.
Nu förstår jag vad du tyckte jag skulle överklaga! Självklart kommer jag göra det. Har hört att enligt gamla PBL så fick inte vitesfreläggande vara så stora som på 4 miljoner, detta kom i den ny PBL att man fick ge vite på vad man trodde det kostade att åtgärda felet ! Någon som vet om detta stämmer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.