hej! hoppas denna tråd inte är helt död nu, men jag är i startgroparna nu för att bygga en sån här.

men jag har stött på ett gött problem;
ibctankar finns men värmematta som värmer upp till 60 grader. och komplett tank med matta för 850:- så slipper jag jobbet med ved. de värmer enligt säljaren från noll till 40 på 3-4 timmar. (900w eller 1400w vet ej vilket riktigt.

problemet är att en leverantör på mattorna hävdar att de är för engångbruk bara.

har någon erfarenhet av detta?
eller åsikter?
 
1400w och värma upp 6-800l vatten till 40 grader på nån timme låter lite för bra tror jag inte för att jag kan räkna ut sånt där...

Har du nån länk till mattorna?
 
Med 1400W i fyra timmar så kan du värma 140 liter vatten från 0 till 40 grader - OM det inte är några förluster alls. I praktiken tar det längre tid.
 
Kan inte tänka mig att en värmematta skulle vara för engångsbruk, det brukar stå att
dom är för "single use", men det tolkar jag som att man inte ska använda dubbla mattor.

Hur ska den veta när det är dags att gå sönder?

http://www.bioenergiportalen.se/?p=5577
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tack för svaren!

ja det verkar ju lite väl bra med så lite effekt och så snabb uppvärmning. jag räknade på det själv igår men gick väl nån decimal fel.
 
Det går åt 1163 Wh för att öka 1000 l vatten 1° C
Så kallvatten 10°C - 40°C går det åt 35 kWh för 1 m3 vatten
Det går snabbast med varmvatten, det kostar lika mycket ur man än värmer.
Många har ingen uppvärmning utav poolen utan tappar ut 100 liter och fyller på med hetvatten till lämplig temp, en sådan manöver kostar mindre än 5 kr !
Det viktigaste är isolering jag har 100 mm frigolit limmat på alla ytor samt 50 mm markskiva som flyter på vattnet, den är som en termosflaska.
Poolen minskar 2°C / dygn utan uppvärmning.
 
nu så står min tank därute iaf. jag fyllde i 200l igår som jag värmde från 13 graders kranvatten temp (?) till 32 på fem timmar. så säljarens ide om 3 timmar är ju inte riktigt taget från verkligeheten. oisolerad så värmde den ca 5-6 grader i timmen. men som leif skriver så är det ändå intressant, särskilt om man tänkt ha den varm hela tiden. nu 8 timmar senare efter avstängning är det 21 grader i.

vad har ni för djup på ibc-badtunnorna?
vilken isolering är bäst? cellplast som man skär ur för gallret eller vanlig isolering?

tänkte köpa bordgenomföring och montera dit fall jag ändå behöver extern värme sedan.

men i övrigt tänkte jag nog ta mig ett bad i en färdig tunna i helgen. (skriver detta som en blåslampa på mig själv)
 
Vatten är utgångspunkt och referens för all modern fysik. För att värma en liter vatten en grad Celsius går det åt en kilokalori energi. 1kcal/h motsvarar 1,163W har jag för mig?

Med en 1400W värmematta kan man alltså värma 1000liter vatten ungefär 1,2 grader Celsius per timme utan energiförluster?? Så räkna med att det tar minst ett dygn. Om jag tänkt rätt.
 
  • Gilla
martin_skold
  • Laddar…
Det kvittar hur man värmer vattnet, det går alltid åt lika mycket energi !
Om ni använder en slang med varmvatten har ni bara flyttat kostnaden till varmvattenberedningen.
Har ni en egen panna är det kostnaden för bränslet per kWh det kostar.
Skillnaden är kapaciteten.
Bäst är fjärrvärme som lätt levererar 60 kW kontinuerligt!
Det tar mindre än en 30 min att fylla 1000 l tank om slangen är kort o tjock 1"

Har man en stor VV- beredare på 80°C behöver ni bara fylla på några hundra liter för att det skall vara badbart.

Jag kan se tjusningen med att sitta med ett flak öl en fredagseftermiddag och vänta på att det skall bli badbart fram på småtimmarna 10-11 på kvällen. :sleep:
Men det tålamodet har inte jag, jag tar av flytlocket och har alltid 40° året runt. :D

Person i badtunna håller i ett vinglas utomhus på vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Utsikt genom ett fönster på en gaffeltruck som lyfter en IBC-tank på en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
provar lägga upp en bild på projektet.
 
  • Gilla
Åke-L
  • Laddar…
Isoleringsskivor av skumplast staplade på en pall i ett garage, ingen synlig hålighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart behållare utan hål på en gaffeltruck i ett lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart behållare med installerad kran och genomföring utan extra hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en märkt behållares yta utan hål, med text och CE-märkning, täckt av smuts och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallbehållarram utan hål synlig ovanpå en svart plastpall på en betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller två skurna rörändar framför en suddig bakgrund med en kundvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart behållare på en pall, inga synliga hål förutom vid botten för genomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behållare med blå insida och träram på byggarbetsplats, inga synliga hål förutom för bordgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träram och isolerad behållare under konstruktion i en verkstad, utan synliga hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ram i träkonstruktion med en vit isolerplatta och en svart duk, liggande på ett betonggolv med verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbehållare utan synliga hål i en snickeriverkstad med mörk inre yta och en maskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träram och svart behållare utan hål synlig, med utsågade hörn för bordgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
inga hål i behållaren förutom de för bordgenomföringen.
 
  • Gilla
Åke-L
  • Laddar…
jag värmde upp första omgången vatten på spisen. typ 200 l vatten.... men skönt var det!
 
Spår sågat i träplanka för att låsa fast tunn del utan extra skruvar genom plast, nära en röd verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här är ett sågat spår för att styra upp/låsa tunna på sin plats för att inte ha mer skruvar än nödvändigt genom plasten. jag skrev att det bara är två hål i den, men det är ju sex hål. fyra längst upp som håller plåtlisterna som trycker ner bänkarna. rostfritt är dessutom ett fantastiskt material att borra i. not.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Digital termometer som visar en utomhustemperatur på 36,9 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termometer som visar utomhustemperatur -7.9 grader Celsius i snöväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som underhållsvärme funkar elen bra iaf. 1300 watt
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.