hsd
Mannen letade efter mask som han skulle ha till fiske. För att tvinga upp maskarna använde han el från ett eluttag via en kabel med två stavar.

När han skulle skjuta ner elen i jorden fick han själv ström i sig och klarade sig inte.

– Det finns inga misstankar om brott, säger Bo Kellerth vid polisen till P4 Jönköping.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Det gjorde vi också som barn, men vi använde bara fasen och jordfelsbrytare var inte uppfunnen på 60-talat, maskarna hade bråttom ur marken.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Fick lära mig att det är betydligt ofarligare att använda en "Megger" eller en telefonvev (=ringgenerator) och veva för fullt. Det gjorde jag som barn och det gick lika bra om lövhögen inte var genomsur.
 
Det finns nog fortfarande en elkabel med virad ögla på ena ledaren, hos mina föräldrar, som placerades på grepen. Sedan var de "bara" att stoppa grepen i backen och kontakten i vägguttaget och plocka. Hände det inget efter någon minut så fick man vända kontakten, Detta skedde sent 70-tal och nog även tidigt 80-tal. Det var väldigt effektivt om man behövde mask för fiske.
 
L
I dag skulle jag koppla in ett Spa , amerikanare naturligtvis , importerat av företag
Kunden ville ha 2fas anslutning , inget i schemat om detta ,
ringde och fick mig detta till livs , är detta förenat med de regler som vi har att jobba med ,
finner det mycket märkligt med detta , se och begrunda
 
  • Elkopplingsscheman för enfas och tvåfasanslutning av ett spa, med textanteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja den beskrivningen platsar bra i denna tråd.
 
Har säljaren rört ihop med med amerikansk tvåfas 200V "motfassystem"?
 
L
Hat inte en aning , noll i det nuvarande koppling 2 fas går till 2 rundsäkrinagr i lådan
I den ordinarie kopplingen går fas till säkringarna , då är frågan ska det påtalas på något sätt ,
som jag sa förut , det är ett märkligt sätt , att förändra inkommande fas noll , det är ju så att
plintmärkningarna är fortfarande enligt Orginal men stämmer inte nu med märkningen och ledarna
 
Vad står det på plintmärkningarna och vad är det för färger på kablarna ? Det kan vara att badbaljan vill ha 240 volt, de använder då två fastrådar till spänning och skyddsjord till jordanslutningen, ingen neutralledare används då.
 
L
Nu är det så att det finns uppgifter i manualen om att det ska vara 220 V och inget annat
sedan att det ska kopplas på ett för oss fackfolk motsägelsefullt sätt är inte försvarbart ,
Baljorna säljs i Sverige och ska vara i bruk här , då gäller svenska regler och inget annat .
Ingen skugga över dig i det här , men det måste vara rätt i alla lägen
 
Mikael_L
L Liteavvarje skrev:
I dag skulle jag koppla in ett Spa , amerikanare naturligtvis , importerat av företag
Kunden ville ha 2fas anslutning , inget i schemat om detta ,
ringde och fick mig detta till livs , är detta förenat med de regler som vi har att jobba med ,
finner det mycket märkligt med detta , se och begrunda
Om det är två st 230V värmeelement som är kopplade mellan L2 och Noll resp L2 och L1, enligt plintbeteckningarna i bilden.

Då kan det bli logiskt.
Då är i verkligheten plinten märkt L2 alltså noll.
Och tvåfasinkopplingen blir också rätt.

Att färgen blå inte går till "rätt ställe" spelar absolut ingen roll om det är en bruxs från annat land, de behöver inte ha samma färgstandard som här.

Är plintarna i verkligheten märkt L1, L2 och noll, blir det däremot rätt skumt.

All inkopplingen av sådant kräver stor noggrannhet för att slippa bränna upp saker och ting. Man kan försöka mäta upp vad som matas av resp plint, är det bara rent resistiva värmeelement så är det en baggis, är annat inblandat så blir det hårigare.

Kvarstår osäkerheter bör man nog kontakta svenska återförsäljaren, se till att få svaret i mail såsom bevis, och gärna få de att lova att ta det på garanti om det blir fel när man följt deras instruktioner.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att färgen blå inte går till "rätt ställe" spelar absolut ingen roll om det är en bruxs från annat land, de behöver inte ha samma färgstandard som här.
Precis, i USA så nämns blå ledare bara som fas i trefassystem enligt den här sidan. Neutral skall vara vit, eller grå.

Men, det är som sagt inte läge att gissa efter vad det är för färger. Det leder ofta till att den magiska röken slipper ut, eller i värsta fall att någon dör...
 
L Liteavvarje skrev:
I dag skulle jag koppla in ett Spa , amerikanare naturligtvis , importerat av företag
Kunden ville ha 2fas anslutning , inget i schemat om detta ,
ringde och fick mig detta till livs , är detta förenat med de regler som vi har att jobba med ,
finner det mycket märkligt med detta , se och begrunda
Som jag förstår är det du visar något du själv skissat och i delar med hjälp av någon support. Hur ser det ut i original beskrivningar, scheman och märkningar?

Ser trots allt ganska logiskt ut även med svenska (färgblinda) ögon.
 
tommib
Kan du inte berätta vilken bubbelkopp det är och ta en bild? Det vore intressant att se.

Om kopplingen är beskrivern med bygel mellan första och andra plinten så är det i mitt tycke inte konstigt alls att den kan tas bort och två separata faser kopplas in där. Exakt hur plintarna är märkta är sekundärt (men viktigt, de borde inte vara felmärkta). Jag undrar som Mikael_L, är plintarna verkligen märkta som du skriver? Eller är det något du har gjort baserat på färger? Det var lite svårt att förstå i vilken koppling fasledarna gick till säkringarna i lådan men samtidigt blir det lite konstigt eftersom amrisarna har sitt "split phase"-system för att ta ut 240V för stora förbrukare.

I princip håller jag dock med dig om att en bubbelkopp som säljs i sverige ska ha en tydlig svensk monteringsanvisning. Denna typ av oklarhet är troligen värre för elsäkerheten än att jag monterar upp ett extra uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.