Om du vill ha ett blekt vitt furugolv är det att luta golvet som gäller. Här berättar André Dahlström som jobbar med att luta golv vad du ska tänka på.

Du kan läsa artikeln här: Luta furugolv
 
E
Skrivet av: Markus

För att ge golvet en ännu mer skyddande yta så har vi haft hårdvax efter lutning och vitoljan. Golvet blir superlätt att hålla rent och väldigt trevlig att gå på.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
E
Skrivet av: Pär

Vilket sätt rekommenderas det att man gör det vitt? Vitt lut eller vit olja? För och nackdelar med de olika sätten.
 
E
Skrivet av: Jonas

Hej!

Mycket underlig artikel som inte tar upp den mest negativa aspekten med lut, nämligen att det bryter ned ditt trägolv. Alltså lut förstör golvet och ett golv som annars skulle hålla för evigt är nedbrutet efter kanske 20-30 år och måste bytas. Alternativa sätt att färga furugolv är att använda en vitpigmenterad olja och sedan lacka golvet för att få det beständigt. Det absolut bästa sättet är dock att göra den traditionella behandlingen av släckt kalk och såpa. Det ger ett golv som är vackert och extremt tåligt.
 
  • Gilla
ehsqvis
  • Laddar…
Trodde jag hade koll efter alla trådar om furulutning jag läst här men nu jag just blivit klar med 60 m2 lutning (Faxe original, ej vit) så läser jag i Faxes arbetsanvisning att det är bra att luta en andra gång, ska öka skyddet och hållbarheten.
Har aldrig läst om någon som lutat 2 ggr, det verkar överkurs?
Dessutom står det inget i anvisningarna om att man ska putsa rent innan man oljar golvet...
Om man lutar 2 ggr, är det putsning 2 ggr också då eller räcker det med efter sista lutningen?
Börjar bli stressad då rondellslipmaskinen som jag hyrt ska återlämnas i morgon. ..
 
L
Vet om att trä har en förmåga att resa lite borst när väta kommer på , dessa måste nog slipas ner , annars blir det lite strävt , det är med väldigt lätt hand som det behövs och fint sandpapper , är detsamma som när man målar med lasyr , lack e.t.c.
 
L Liteavvarje skrev:
Vet om att trä har en förmåga att resa lite borst när väta kommer på , dessa måste nog slipas ner , annars blir det lite strävt , det är med väldigt lätt hand som det behövs och fint sandpapper , är detsamma som när man målar med lasyr , lack e.t.c.
Ok, det är jag helt med på. Men det borde väl räcka att slipa sista gången?
Ingen som har lutat 2 ggr och kan jämföra med att bara göra det en gång?
 
L
Svaret är nej , det med att slipa sista gången , menar du efter sista lutningen så tror jag det är rätt , har inte lutat golv själv , men tänker bara hur trä fungerar i samband med behandling
hur går det när ni skurar golvet , ska det bli hårt så det inte lyfter igen , vad jag förstår så efter ett par putsningar så har det att resa på sig
 
L Liteavvarje skrev:
Svaret är nej , det med att slipa sista gången , menar du efter sista lutningen så tror jag det är rätt , har inte lutat golv själv , men tänker bara hur trä fungerar i samband med behandling
hur går det när ni skurar golvet , ska det bli hårt så det inte lyfter igen , vad jag förstår så efter ett par putsningar så har det att resa på sig
Jag tänkte göra enligt anvisningarna o slipa/putsa lätt efter lutningen och sedan polera med maskin efter oljningen.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag tänkte göra enligt anvisningarna o slipa/putsa lätt efter lutningen och sedan polera med maskin efter oljningen.
Men en eller 2 lutningar. ..?
 
Bump!
 
K karlmb skrev:
Bump!
OK, det blev en lutning (Faxe original) . Efter den såg golven jättefina ut. Bara lite, lite mörkare än från början. Precis som vi ville ha det.
Sedan lade jag på Herdins golvolja naturell, och nu har vi gula golv...
Trodde inte det skulle bli samma utseende som luten ju ska förhindra efter några år i solen...
Känns som det var vitolja jag borde valt. Frågan är nu om jag kan olja om golvet med Herdins vitolja och iaf få bort det mesta av gulheten?
Enligt Herdin så ska man ju olja igen efter några timmar, detta lär bli efter mer än 24 timmar, är det kört då att blanda in vitare olja, eller kan det fungera?
Väldigt olika hos tillverkarna, Faxe skriver att ny olja inte behövs förrän om ett år, Herdins redan efter några timmar...?
 
Redigerat:
Verkligen ingen annan som gjort misstaget och fått ett gult golv istf ett "nyhyvlat" som var det man ville ha?
 
När jag har lutat golv så har jag kört med typ skurmaskin och röd pad efter lut men innan olja, då får man bort en del träresning.

Ja du skulle nog valt vit olja eller en mix av vit och naturell, risken om du lägger på vitolja nu är att du får ett golv som är vitt på sina ställen och gult på andra
 
nino nino skrev:
När jag har lutat golv så har jag kört med typ skurmaskin och röd pad efter lut men innan olja, då får man bort en del träresning.

Ja du skulle nog valt vit olja eller en mix av vit och naturell, risken om du lägger på vitolja nu är att du får ett golv som är vitt på sina ställen och gult på andra
Jag körde också med skurmaskin. Tillverkaren rekade svart pad efter lutning men jag körde ett rum med grön och två med lätt begagnad svart. Inga problem där, ytan blev perfekt i alla 3 rum.
Shit, det är så illa alltså att det inte blir bra att byta olja "halvvägs? !
Hur blir det om man senare, efter nåt halvår /år tar vit underhålls olja eller vitsåpa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.