S
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vilket djäkla otur!!![bild]
Då får du se till så att maken är hemma istället!
Va är det där för inlägg? Staffan2000?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Staffans2000
Fattar inte vad du menar?
 
S
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fattar inte vad du menar?
tänk till då vad du mena
 
SBH skrev:
tänk till då vad du mena
Ja, det är inte lätt att gissa.
Grabben tror att en orakad Jesus löser alla problem eller något sådant.

OBS: Bara en gissning!
 
Staffans2000
Det är ett svar på inlägg fyrtiosju i orginaltråden https://www.byggahus.se/forum/threads/barnsaekerhet-i-nybyggt-hus.299353/page-4 men när den delades blev mitt inlägg malplacerat. Killen på bilden är känd för att vara omtyckt av damerna.
Inte liknar han Jesus heller. Här är ett foto av honom (han till höger).
Animerad bild av två karaktärer på moln, en med långt brunt hår och vit dräkt, står till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grabben (man tackar)
 
Redigerat:
Och???
 
Staffans2000
Om du bemödat dig med att ha läst tråden jag länkade till INNAN du postat ditt tjugomillionte inlägg så hade du funnit svaret!

Grabben
 
Redigerat:
Jag förstår inte riktigt detta med handikappanpassning. Om jag vill bygga ett hus för mig och min familj, måste då huset vara handikappanpassat för att få bygglovet godkänt? Varför? Vi är inte handikappade. Och om jag ska sälja huset en dag, så är ju en handikappad inte tvungen att köpa just det huset, han får väl köpa ett hus som passar honom. Eller på egen bekostnad bygga om huset.
Dessa regler fördyrar och gör livet svårare för alla oss andra.
 
Tammer, utvidga ditt tänk till andra samhällsfunktioner ( bussar, tåg, butiker, bibliotek, sportarenor, biografer ......) så inser du att det samhället vill nog inte många bo i. Alla kan råka ut för en olycka eller sjukdom och det kan komma fortare än du tror.
 
Tvärtom tror jag att detta kommer att udvidgas till att omfatta andra funktionsvariationer (som det heter just nu) än bara de fysiska! Redan idag är det t.ex. många skolor och liknande som bygger en tredje typ av toaletter och omklädningsrum för de som varken definierar sig som man eller kvinna. Och jag gissar att det inte slutar där, i framtiden kanske vi även behöver ta hänsyn till mentala funktionsvariationer, allergier mm när vi planerar och bygger. Ska kanske elöverkänsliga kunna bo och besöka vem som helst på samma villkor som de som sitter i rullstol?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tammer, utvidga ditt tänk till andra samhällsfunktioner ( bussar, tåg, butiker, bibliotek, sportarenor, biografer ......) så inser du att det samhället vill nog inte många bo i. Alla kan råka ut för en olycka eller sjukdom och det kan komma fortare än du tror.
Nu blandar du ihop äpplen med päron. De du räknar upp är offentliga transporter/lokaler. Våra hus däremot är enskild egendom. Hade du tyckt likadant ifall alla bilar, fritidsbåtar etc... skulle vara handikappanpassade?
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Ni har rätt båda sidor som tjafsar.

Att bygga hus utan trösklar, med hiss osv är inga fördyrande egenskaper idag, ingen vill bo på mer än två våningar utan hiss ändå.

Vi bygger inte tillgängligt bara för rullstolsburna, som många påpekar gäller det även besök från funktionsnedsatta, tillfälliga funktionsnedsättningar och dessutom handlar inte allt som rullstolar utan även synskadade mm.

Däremot är det väldigt synd att vi inte kan bygga riktigt små lägenheter, badrummet tar stor plats och vi har förutom badrummet många sk funktionsmått som sätter minimi-storleken på sovrum och kök. Detta får stor betydelse och gör att det blir mycket färre (t.ex.) studentlägenheter än vad det hade kunnat bli.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu blandar du ihop äpplen med päron. De du räknar upp är offentliga transporter/lokaler. Våra hus däremot är enskild egendom. Hade du tyckt likadant ifall alla bilar, fritidsbåtar etc... skulle vara handikappanpassade?
Nu handlar detta om samhällsbyggnad, med byggnader och infrastruktur, som förväntas ha en ganska lång livslängd. Dessutom är en betydande andel av Sveriges hyresbostäder privat ägda och inte offentliga lokaler.
Jag håller med Stringfellow Hawke här ovan att det kan skapa vissa bekymmer, men det svåraste är ju att sätta gränsen, om reglerna ska ändras. Om vi t.ex. tillåter alla nybyggda hus att inte vara anpassade, så kommer vi i framtiden inte att ha någonstans, eller ett ytterst fåtal platser, där personer med funktionsnedsättning har möjlighet att bo.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
I dagsläget är det ju kommunen som får stå för kostnaden för bostadsanpassning om man blir rullstolsbunden. Och för att minska de utgifterna så har man bestämt att alla ny- och ombyggnationer ska anpassas redan från början. (Inte hela sanningen, det får ju också den effekten att det är lättare för folk med funktionsalternativ att besöka sådana bostäder redan nu).

Ett alternativ skulle ju kunna vara att om du väljer att INTE anpassa ditt hus redan nu, så betalar du istället in 25000 kr (eller nåt) till en kommunal bostadsanpassningsfond, som kommunen sen tar av när ett ombyggnadsbehov uppstår någonstans.
 
Jag tycker att man kan göra lite mer som det är med bilar. Är bilen tillverkad innan lag om bälte så är den godkänd vid en nuvarande besiktning. Tycker att man borde sätas en årgån på huset när man ska börja implementera handikappanpassning.

Bygger man ut ett hus där man ändå inte ens kan komma in med rullstol, känns det så där tycker jag att kräva handikappanpassningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.