Nyfniken Nyfniken skrev:
Köp spärrar och ett låsbart skåp på öppet köp och lägg dem i ett hörn på besiktningen. Efter besiktningen kan du lämna tillbaka dem.
Så funderar jag faktiskt på att göra med åtminstone spisskyddet, det kommer vi aldrig använda. Dock hittar jag inget i någon fysisk butik i närheten. Möjligen har Elon eller elgiganten fast jag inte kan hitta det på deras hemsidor (eller så söker jag på fel ord, verkar kallas diverse olika) Clas ohlsson har men slut i lager och beräknas finnas igen strax innan vårt hus är klart. Vågar man ha så mkt is i magen. Hade varit lättare att ta spisen och Tvättstugans inredning via husföretaget än att spara många tusenlappar på att köpa det man vill ha istället. Då hade detta inte varit mitt huvudbry...
Har mailat ka för besked om ok att lägga lås till underskåpet i tvättstugan på bänken med motiveringen att vi inte bestämt vilket skåp det farliga ska förvaras i, men han har inte svarat. Semester kanske eller så får man inte svar på mail för arvodet på 20 papp...
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Precis.
Man skall aldrig ställa frågor där man kan förvänta sig ett negativt svar.
Alltså, svarar inte din kontrollansvarige -håll truten själv.
Dessutom har du ett ess i rockärmen. Du är en flicka! Vilken karl kan tvåla till en flicka som säger -oj det visste jag inte!

Staffan
Jag förväntade mig inte ett negativt svar då JAG tolkar Boverkets regler som att lås inte ska behövas, vilket dock vår hussäljare säger ska finnas. Därav att jag försöker bena ut detta med nån som ska veta och inte bara tror :)
Tror tyvärr inte att det esset funkar. Kommunens person på bygglov som kommer på slutsamrådet och är den som har tolkningsföreträde av Boverkets regler är en tjej...
 
Saxat från Boverkets frågor och svar:
"Ibland framförs synpunkten att allmänna råd inte har något värde. Eftersom det står bör eller kan i allmänna råd så menar man att de allmänna råden inte fyller någon funktion.

Det allmänna rådet är kopplat till en tvingande regel, utom när det innehåller en upplysning eller hänvisning. Allmänna råd innehåller generella rekommendationer om hur man bör eller kan handla för att uppfylla tvingande regler. Om byggherren väljer att göra på annat sätt än det som rekommenderas i det allmänna rådet, så är det upp till byggherren att visa att den tvingande regeln ändå uppfylls."


Det allmänna rådet är ett sätt att uppfylla kravet på. Uppfyller du kravet på något annat sätt och du kan visa att det är lika bra så är det inga problem.


Kravet i det här fallet är:
I bostadslägenheter och andra likvärdiga utrymmen där barn kan vistas, ska säker förvaring av kemisk-tekniska preparat, medicin och dylikt finnas.
Lyckas du uppfylla det på ett fullgott sätt utan ett låsbart utrymme så är det upp till dig att visa att det är lika säkert. Enklast är dock att följa det allmänna rådet så slipper man själv försöka bevisa nånting för kommunens tjänsteman.
 
  • Gilla
Hojte och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Saxat från Boverkets frågor och svar:
"Ibland framförs synpunkten att allmänna råd inte har något värde. Eftersom det står bör eller kan i allmänna råd så menar man att de allmänna råden inte fyller någon funktion.

Det allmänna rådet är kopplat till en tvingande regel, utom när det innehåller en upplysning eller hänvisning. Allmänna råd innehåller generella rekommendationer om hur man bör eller kan handla för att uppfylla tvingande regler. Om byggherren väljer att göra på annat sätt än det som rekommenderas i det allmänna rådet, så är det upp till byggherren att visa att den tvingande regeln ändå uppfylls."


Det allmänna rådet är ett sätt att uppfylla kravet på. Uppfyller du kravet på något annat sätt och du kan visa att det är lika bra så är det inga problem.


Kravet i det här fallet är:
I bostadslägenheter och andra likvärdiga utrymmen där barn kan vistas, ska säker förvaring av kemisk-tekniska preparat, medicin och dylikt finnas.
Lyckas du uppfylla det på ett fullgott sätt utan ett låsbart utrymme så är det upp till dig att visa att det är lika säkert. Enklast är dock att följa det allmänna rådet så slipper man själv försöka bevisa nånting för kommunens tjänsteman.
Ja och det är ju precis det jag håller på att försöka få svar på om jag gör på det sättet jag tänkt göra... Typ syftet med denna tråd.

Att den blev kapad så att min frågeställning mer eller mindre försvann i ett hav av åsikter om det är 2, 5 eller 10 kvm mindre lägenheter som räddar världen typ är ju lite trist...
 
Redigerat:
Staffans2000
Ett gott tips i allmänhet, och i det här fallet i synnerhet, är att inte fråga exekutorn om vägledning. Orsaken är att man då dukar för att, i detta fall bygglovstjejen gör det lätt för sig, och begär den strängaste tolkningen av föreskrifterna. Och då sitter du i klistret.

Staffan
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Som 'säkerhetsbeslag' borde Ikeas plastspärr funka bra.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ett gott tips i allmänhet, och i det här fallet i synnerhet, är att inte fråga exekutorn om vägledning. Orsaken är att man då dukar för att, i detta fall bygglovstjejen gör det lätt för sig, och begär den strängaste tolkningen av föreskrifterna. Och då sitter du i klistret.

Staffan
Så kan det ju vara, jag försökte fråga henne när Boverket inte svarade på frågor öht, men hon bollade bara vidare till ka.
 
Staffans2000
Bra!
För då har du större spelrum för din egen tolkning av reglementet.
 
Vi köpte ett halvår gammalt hus, när vi flyttade in låg det ett ouppackat medicinskåp längst upp på en hylla i städskrubben. När vi flyttade ut fem år senare låg det kvar där, fortfarande ouppackat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K kindvall skrev:
När vi flyttade ut fem år senare låg det kvar där, fortfarande ouppackat.
Och ungarna levde fortfarande :surprised:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Oj, ring Aftonbladet! Undra hur det kommer sig att det finns en del lite småtöntiga regler, har någon unge fått i sig en flaska YES eller en maskindisktablett? Snart kommer nog Boverket kräva cykelhjälm inomhus oxå, risken för skallskador på små barn bör ju vara skyhöga jämfört med innehåll i lådor och skåp!
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oj, ring Aftonbladet! Undra hur det kommer sig att det finns en del lite småtöntiga regler, har någon unge fått i sig en flaska YES eller en maskindisktablett? Snart kommer nog Boverket kräva cykelhjälm inomhus oxå, risken för skallskador på små barn bör ju vara skyhöga jämfört med innehåll i lådor och skåp!
Under år 2010 fick Giftinformationscentralen in 272 epikriser som gällde förgiftningar hos barn under 10 år. Små barn dominerade som tidigare med en incidenstopp runt 2 års ålder och en viss övervikt för pojkar (58 procent) (Figur 1). Vanligast var tillbud med läkemedel, följt av kemikalier.
...
De flesta barn fick inga eller lindriga symtom, medan 22 barn fick måttliga och 5 barn fick allvarliga symtom (Figur 2)
...
Enligt data från Slutenvårdsregistret för 2010 erhöll 465 barn under 10 år en diagnos med X- eller Y-kod associerad med förgiftning.
http://www.lakartidningen.se/Klinik...arn-ar-vanliga--men-allt-farre-sjukhusvardas/
Sidan redogör också för de fem fallen med barn som fick allvarliga symtom och det gäller ett småbarn som åt ibuprofen (blev respiratorbehandling och 10 dagar på sjukhus), ett småbarn som fick i sig Spasmofen (andningsdepression, kramper, sjukhusvård), ett småbarn fick i sig kaustiksoda (frätskador, respiratorbehandling, 4 dagar på sjukhus) och två huggormsfall.

http://hoppokarlek.blogspot.se/p/barnens-olycka.html
 
O
Det hela handlar om att föräldrar inte ska behöva ta ansvar för sina egna barn. Det är för jobbigt för dessa.

Det har utförts en undersökning som visar att människor som faller skadas oftare än de som inte faller


Lite humor var jag tvungen till en lördag och allt!
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
BirgitS
Som förälder tar man väl just ansvar genom att se till att barnen inte kan komma åt mediciner och giftiga kemikalier. Det är omöjligt att som ensam förälder hemma hålla ögonen på var t.ex. tre barn gör exakt hela tiden, man kan tro att ett barn bara behöver extra lång tid på toaletten medan det egentligen undersöker lådan med mediciner etc.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.