Mikael_L
KoW, kan du inte gå och lägga dig och sova på saken lite ...
 
P Paxman skrev:
Hur länge sedan var det du var i ett bibliotek?
Jag får alltså svar från dittt håll.
Du har inte varit på ett kommunalt bibliotek på flera år.
Men tycker, rent teoretiskt, att det är en bra idé.
Precis som gratis bussresor, gratis dricksvatten och gratis tandvård åt alla. Eller?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
KoW, kan du inte gå och lägga dig och sova på saken lite ...
Tack för ett gott råd, det skall jag göra snart :)
 
Staffans2000
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Här behöver jag nog hjälp.
Vad skall jag tänka på menar du?
Jo. Jag fick den bestämda uppfattningen att "Cancerman" drev med dig lite genom att ana att din allmänbildning inte stod i nivå med frågorna i programmet. Och därför skulle du ej kunna tillgodogöra dig dess underhållningsvärde.

Inte heller jag har någon TV. Den åkte ut när SVT sände "Gift vid första ögonkastet. Norge"! "Vem vet mest" var däremot bra att diska till.

Precis som att bilskatten borde bakas in i bensinpriset, är det lika logiskt att TV-licensen tas in via skatten. Trots de tidigare påtalade bristerna i SVT-utbudet tycker jag att det skall finnas en någorlunda oberoende TV i kontrast mot de privata kanalerna.
Till er som bara vill ha privata kanaler eftersom de är gratis! Vadå gratis! Vad har ni fått det ifrån? Inget är gratis. Allt kostar! Även reklamfinansierad TV.

Staffan
 
Ingen har väl sagt eller förväntar sig att det finns gratiskanaler utan reklam tex?! Jag betalar för Netflix och ibland kortare perioder av andra leverantörers erbjudanden. Prenumeration på dagstidning , behöver inget SVT eller SR. På tal om dagens eko häromdagen : "Nordea sköt raket över Japan", det var ju nästan rätt. Humor!
 
P Poontus skrev:
surt att tvingas betala för något man inte använder sig av.
Men det händer ju hela tiden och är väl byggplattan för ett samhälle.
Jag använder mig inte av skolan - måste betala för dete ändå (skatt)
Jag använder inte försvaret - måste betala ändå
Jag använder inte cancersjukvården - måste betala ändå.
Listan kan göras mycket långt.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Så vi som varken har tv eller någon form av mottagare ska behöva betala för eländet via skatten??
Har du ingen radio i bilen? Eller i mobilen? Kom inte och säger att du inte har någon mottagare.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
När återinfördes avgift på radiomottagare eller mobiltfn? Lägg ner snacket om att det är livsviktigt för svenska folket att ha kvar SVT/SR i samma storlek eller alls som idag, det finns tusentals andra kanaler att plocka informationen från, vakna , det är 2010-talet!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När återinfördes avgift på radiomottagare eller mobiltfn? Lägg ner snacket om att det är livsviktigt för svenska folket att ha kvar SVT/SR i samma storlek eller alls som idag, det finns tusentals andra kanaler att plocka informationen från, vakna , det är 2010-talet!
Varför ska vi lägga ned snacket? Du delar inte vår uppfattning...och då menar du att vi inte får argumentera för den?

Visst, det finns tusentals andra kanaler för information, men det finns bara en mediaorganisation som i princip når hela Sveriges befolkning, som helt saknar kommersiellt intresse och därigenom inte sitter i knät på de som svarar inför aktieägare.

Det finns en anledning till att just statlig media är ett extremt viktigt mål rent strategiskt i instabila samhällen. Har man hängt med i de kupper som skett världen runt, så är det just när statliga TV-stationen faller i kuppmakarnas händer som det blir allvar på riktigt.

Ingen skulle bry sig nämnvärt ifall TV4 släcks ned, men om SVT försvinner/tas över...då är det dags att oroa sig.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
det är 2010-talet
Vad gar 2010-talet med SVT att göra? Du betalar kanske gladeligen mycket pengar för ditt boxer-paket eller vad det nu heter men just TV-licensen vill du inte betala?
Tycker du också det är dumt att betala skatt för vård och omsorg även om du kanske inte behöver det?
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Varför ska vi lägga ned snacket? Du delar inte vår uppfattning...och då menar du att vi inte får argumentera för den?

Visst, det finns tusentals andra kanaler för information, men det finns bara en mediaorganisation som i princip når hela Sveriges befolkning, som helt saknar kommersiellt intresse och därigenom inte sitter i knät på de som svarar inför aktieägare.

Det finns en anledning till att just statlig media är ett extremt viktigt mål rent strategiskt i instabila samhällen. Har man hängt med i de kupper som skett världen runt, så är det just när statliga TV-stationen faller i kuppmakarnas händer som det blir allvar på riktigt.

Ingen skulle bry sig nämnvärt ifall TV4 släcks ned, men om SVT försvinner/tas över...då är det dags att oroa sig.
Det verkar finnas en del människor här i tråden som aldrig läser böcker, får sin omvärldsbevakning genom kvällstidningen i mobilen eller bloggar och nöjer sig medd lulllull-radio med reklam. Där är behovet av en nyancerad oberoende saklig rapportering ganska liten. Och beredskapen att betala för något så osexig som Public Service ganska låg. Men jag hoppas att det handlar om en minoritet.
 
  • Gilla
JuggeH och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det verkar finnas en del människor här i tråden som aldrig läser böcker, får sin omvärldsbevakning genom kvällstidningen i mobilen eller bloggar och nöjer sig medd lulllull-radio med reklam. Där är behovet av en nyancerad oberoende saklig rapportering ganska liten. Och beredskapen att betala för något så osexig som Public Service ganska låg. Men jag hoppas att det handlar om en minoritet.
Jag har en kompis som är så. Jag blir lite mörkrädd när jag pratar med honom om aktuella ämnen och inser hur oinsatt han är, men framförallt hur ointresserad han är om företeelser som ligger utanför hans intressen. Han ser aldrig några nyheter, läser aldrig tidningar (varken analogt eller digitalt) och lyssnar enbart på reklamradio. Han frågade mig häromdagen: "Är inte England med i EU?" Det är ganska skickligt att lyckas missa hela Brexit-grejen!

Han ser upp till Putin som en stor ledare, men tycker att det är förjävligt att folk flyr från Syrien och kommer hit till Sverige. När jag förklarade att Putin ju stödjer den Syriska regimen som förtrycker sitt folk blev han lite ställd och sa "Jaja...du ser ju "the big picture", det gör ju inte jag".

Man kan inte tvinga folk att sätta sig in i "the big picture", men man kan se till att kanalerna finns där. SVT/SR/UR är en stor del i att förmedla en nyanserad bild av världen, tillsammans med många andra källor. Det är dock viktigt att man alltid är källkritisk, SVT/SR/URs uppdrag är att vara oberoende men det är människor som jobbar där och då finns det alltid risk för vinkling. Att ensidigt förlita sig på det som SVT/SR/UR förmedlar är lika illa som att ensidigt förlita sig på någon annan källa. Man behöver ta in informationen från flera källor, helst från båda sidor, och själv göra en så kvalificerad bedömning man kan om var sanningen ligger.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Huvudtanken med tvlicens istället för att lägga det på skatten är ju att ha en public service som är, så långt som möjligt, frånkopplad den politiska makten.

Turkiet har nyligen stängt ner sin public service, eller tvångsövertagit den. Chile är ett annat exempel. Italien verkar inte bättre. m.m

Allt sådant känns ju väldigt avlägset i trygga sverige, men vem vet vad framtiden har för oss.

Kanske är det så att tvlicensen inte skyddar oss mot något sådant, men det finns som sagt en större bakomliggande tanke.

SVT ska kunna granska makten utan att makten har möjlighet att strypa finansieringen på ett allt för enkelt sätt.

Oavsett om man tycker att SVT är vänstervriden eller inte, så måste man inse att det finns en tanke bakom tvlicensen.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
SVT ska kunna granska makten utan att makten har möjlighet att strypa finansieringen på ett allt för enkelt sätt.

Oavsett om man tycker att SVT är vänstervriden eller inte, så måste man inse att det finns en tanke bakom tvlicensen.
Fast, som redan nämnts i tråden, är det ju den politiska makten som har kontrollen över TV-licensen.
 
P Paxman skrev:
Fast, som redan nämnts i tråden, är det ju den politiska makten som har kontrollen över TV-licensen.
Sant, ville bara komplicera debatten lite, då vissa använder argument som är lite väl naiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.